Moderator: Redaktörer
enJohn skrev:Att koncerten på debaser är utsåld var ju också väntat - men trist.
pLudio skrev:Almen skrev:Oresound skrev:Har de något förband?
Hahahaha!
Tyckte bara att det förtjänade lite uppmuntran.
Men Göteborg ligger väl inte i Öresundsregionen?
pLudio skrev:enJohn skrev:Att koncerten på debaser är utsåld var ju också väntat - men trist.
De kommer köra ett matinégig också, som det finns biljetter kvar till.
http://www.debaser.se/kalender/7823
pLudio skrev:enJohn skrev:Att koncerten på debaser är utsåld var ju också väntat - men trist.
De kommer köra ett matinégig också, som det finns biljetter kvar till.
http://www.debaser.se/kalender/7823
tobm skrev:Det jag hört av dem live har varit riktigt bra, och jag gillar den nya skivan skarpt. Tyvärr ser den inte så rolig ut om man kör den i MasVis.
shifts skrev:Hopp, dags att på riktigt börja se över vinylavspelandet då.
bassman skrev:shifts skrev:Hopp, dags att på riktigt börja se över vinylavspelandet då.
+1 Utan tvekan
I dessa nedladdningstider, kan det vara ett medveten sätt att pajja den digitala lättrippade cd:n till förmån för vinylen som kanske går att tjäna pengar på fortfarande..?
petersteindl skrev:bassman skrev:shifts skrev:Hopp, dags att på riktigt börja se över vinylavspelandet då.
+1 Utan tvekan
I dessa nedladdningstider, kan det vara ett medveten sätt att pajja den digitala lättrippade cd:n till förmån för vinylen som kanske går att tjäna pengar på fortfarande..?
Intressant synpunkt. Man gör det ickekopieringsbara bättre än det kopieringsbara. Ja det måste finnas någon anledning för konsument att köpa vinyl.
Bill50x skrev:mapem skrev:Å andra sidan är det jättelätt att rippa vinyl också om man inte har för stora krav. Man kan köpa en Roxcore USB-skivspelare på Kjell&Co, just nu 399:-, t ex.
Javisst, och hur låter en sådan?
/ B
petersteindl skrev:bassman skrev:shifts skrev:Hopp, dags att på riktigt börja se över vinylavspelandet då.
+1 Utan tvekan
Intressant synpunkt. Man gör det ickekopieringsbara bättre än det kopieringsbara. Ja det måste finnas någon anledning för konsument att köpa vinyl.
mapem skrev:Bill50x skrev:mapem skrev:Å andra sidan är det jättelätt att rippa vinyl också om man inte har för stora krav. Man kan köpa en Roxcore USB-skivspelare på Kjell&Co, just nu 399:-, t ex.
Javisst, och hur låter en sådan?
Ja, man undrar. Jag känner mig inte benägen att testa. Men jag menar att folk som nöjer sig med hårdkomprimerade filer kanske tycker det duger. Och därmed är inte vinylutgivning någon garanti mot piratkopiering.
Frågan är hur mycket bättre en vinylskiva "rippad" med en bra spelare och bra AD-omvandlare låter jämfört med den komprimerade cd:n. Det är ju inte så komplicerat det heller om man har grejerna. Anar man en vinyl-piratmarknad för kvalitetssugna?
PekkaJohansson skrev:Med ett par undantag på första EP:n är First Aid Kits musik så gott som mosad dynamiskt på cd, men inte tusan ska man köpa vinylutgåvan för det. Det är ju ett tyst medgivande till ljudförstörelsen på cd. Bättre i så fall att skriva till skivbolag och producenter och ifrågasätta att man bara kan köpa musiken förstörd på det bättre mediet. Den som redan har handlat kan förstås kräva att få en omastrad cd-skiva i utbyte.
Med vänlig hälsning
Pekka
tobm skrev:Jag mejlade faktiskt First Aid Kits (engelska) skivbolag idag och bad dem förklara hur de resonerat kring de olika versionerna (masteringarna) på cd respektive vinyl. Skickade med MasVisbilderna. Ska bli intressant att se om jag får något svar.
PekkaJohansson skrev:tobm skrev:Jag mejlade faktiskt First Aid Kits (engelska) skivbolag idag och bad dem förklara hur de resonerat kring de olika versionerna (masteringarna) på cd respektive vinyl. Skickade med MasVisbilderna. Ska bli intressant att se om jag får något svar.
Så bra - då är vi två! Jag har nämligen med anledning av en artikel i ett kommande nummer av en oberoende musik- och ljudtekniktidning mejlat Benkt Söderberg via den svenska presskontakten och ställt ungefär samma frågor.
Med vänlig hälsning
Pekka
mx skrev:PekkaJohansson skrev:Så bra - då är vi två! Jag har nämligen med anledning av en artikel i ett kommande nummer av en oberoende musik- och ljudtekniktidning mejlat Benkt Söderberg via den svenska presskontakten och ställt ungefär samma frågor.
Med vänlig hälsning
Pekka
Fått någon respons?
Flint skrev:De där tjejerna har något alldeles unikt i sitt uttryck som går rätt in i min själ och gör mig både glad och rörd så att det stänker om det. Och både när dom sjunger på svenska och engelska (country). Otroligt bra!
Flint skrev:petersteindl
Nej, bara via datorn och mest på tuben. Är deras CD bra även ljudmässigt? Det kanske har nämts i tråden redan. Jag skummade mest.
petersteindl skrev:Flint skrev:petersteindl
Nej, bara via datorn och mest på tuben. Är deras CD bra även ljudmässigt? Det kanske har nämts i tråden redan. Jag skummade mest.
Lyssnar man på datorn och på tuben så är töserna jättebra. CD:n är som jag hör det, fullständigt förstörd d v s komprimerad. Det är tragiskt. Jag kan knappt lyssna på den. Den ger ingen behållning alls. Det är något som är fundamentalt fel på CDn.
LPn lär vara mycket bättre säger de som har den.
mx skrev:PekkaJohansson skrev:tobm skrev:Jag mejlade faktiskt First Aid Kits (engelska) skivbolag idag och bad dem förklara hur de resonerat kring de olika versionerna (masteringarna) på cd respektive vinyl. Skickade med MasVisbilderna. Ska bli intressant att se om jag får något svar.
Så bra - då är vi två! Jag har nämligen med anledning av en artikel i ett kommande nummer av en oberoende musik- och ljudtekniktidning mejlat Benkt Söderberg via den svenska presskontakten och ställt ungefär samma frågor.
Med vänlig hälsning
Pekka
Fått någon respons?
petersteindl skrev:Flint skrev:petersteindl
Lyssnar man på datorn och på tuben så är töserna jättebra. CD:n är som jag hör det, fullständigt förstörd d v s komprimerad. Det är tragiskt. Jag kan knappt lyssna på den. Den ger ingen behållning alls. Det är något som är fundamentalt fel på CDn.
LPn lär vara mycket bättre säger de som har den.
tobm skrev:Edit: För övrigt kan man undra vad som hänt med låt nummer 9, har man missat att mastra den på cd:n?
tobm skrev:Bra artikel i MoLT om First Aid Kit, Pekka. Kritiken mot ljudet kändes konstruktiv, inte gnällig, vilket borde göra chansen större att någon tar till sig synpunkterna. Hoppas man.
Det är för övrigt stor skillnad på graferna i den detaljerade analysen för låt 9 och de övriga på cd:n.
tobm skrev:Bra artikel i MoLT om First Aid Kit, Pekka. Kritiken mot ljudet kändes konstruktiv, inte gnällig, vilket borde göra chansen större att någon tar till sig synpunkterna. Hoppas man.
Det är för övrigt stor skillnad på graferna i den detaljerade analysen för låt 9 och de övriga på cd:n.
manix skrev:Gräver upp en gammal tråd men anledning av deras nya album Stay Gold som finns att lyssna till på Spotify. Tror att släppet i Sverige sker i morgon och i Europa på måndag.
Hur låter det då? Påminner ganska mycket om The Lion's Roar, tycker jag. För mig betyder det att det är en skiva som kommer att hamna i hyllan.
Nattlorden skrev:Gissar det betyder att den blir köpt på fysisk media.
hifikg skrev:Min första tanke efter genomlyssning var att allt lät sig likt, kunde lika gärna lyssnat på någon av de tidigare fonogrammen.
Från http://mobil.dn.se/kultur-noje/mitt-i-filmen-om-sig-sjalva/De valde bort några låtar som lät ganska mycket country, men i stort ville de inte ändra på någonting inför den nya skivan. First Aid Kit förstår sig nämligen inte på musikbranschens idé om förnyelse.
Johanna:
– Jag orkar inte med det här att man ska förnya sig hela tiden. Det håller Miley Cyrus och Madonna på med.
rqu skrev:hifikg skrev:Min första tanke efter genomlyssning var att allt lät sig likt, kunde lika gärna lyssnat på någon av de tidigare fonogrammen.Från http://mobil.dn.se/kultur-noje/mitt-i-filmen-om-sig-sjalva/De valde bort några låtar som lät ganska mycket country, men i stort ville de inte ändra på någonting inför den nya skivan. First Aid Kit förstår sig nämligen inte på musikbranschens idé om förnyelse.
Johanna:
– Jag orkar inte med det här att man ska förnya sig hela tiden. Det håller Miley Cyrus och Madonna på med.
solhaga skrev:Skall försöka. Har inte fått CD:n än dock, kommer i veckan.
Antar att det finns massviss med tutorials mm för MasVis här på forumet...
solhaga skrev:[*]Köpt 24/44.1 från HD-tracks. Måste man konvertera till 16 bitar för att kunna masvisa?
solhaga skrev:Hmm, 24-bitar. Hur går man då med MasVis?
AndreasArvidsson skrev:solhaga skrev:Hmm, 24-bitar. Hur går man då med MasVis?
Masvis klarar inte 24bitars. Du måste konvertera filerna innan du öppnar dem med masvis.
hifikg skrev:Förlorar man inte vitsen med 24-bitar då? Dvs, kan man inte lika gärna köra med en CD inköpt på Statoil?
AndreasArvidsson skrev:hifikg skrev:Förlorar man inte vitsen med 24-bitar då? Dvs, kan man inte lika gärna köra med en CD inköpt på Statoil?
Du kan ju fortfarande lyssna på din 24bitars utgåva. Konverteringen är ju bara för att få det att fungera i Masvis.
Sen så anser jag att, ja så länge det är precis samma master på skivorna så hade du inte hört någon skillnad mot en helt vanlig 16bitars CD. Anser jag då. Att det finns folk som har avvikande åsikt tror jag du vet om.
Det är ju dock inte säkert att det är samma master på HD utgåvan som på den vanliga CD. Detta kan Masvis tydligt visa om så är fallet eller inte.
hifikg skrev:Jo, det förstår jag, en konvertering till kassettband är också möjlig att göraMin fundering var bara om eventuella skillnader "överlever" konverteringen och kan avläsas i Masvis och det är möjligt enligt vad du skriver ovan och då tror jag på det, även om det intuitivt känns fel. Jag kan (nästan) inget om tekniken runt det hela, jag bara lutar mig tillbaka och lyssnar. Tror oftast på det jag hör, eller tror mig höra *s*.
hifikg skrev:en konvertering till kassettband är också möjlig att göra
solhaga skrev:hifikg skrev:en konvertering till kassettband är också möjlig att göra
Konvertera till 5-6 bitar så har du det. Bra brusigt blir det, men "mastringen" är densamma.
NirreFirre skrev:Det betyder väl att HDtracks bara uppkonverterar och smackar på "HD" på den vanliga CDn. Som vad jag förstått är det vanliga de gör, finns inget på deras sajt som säger något om att inspelningen och alla steg till pressning skulle vara mer än 16/44.1. Känns ytterst oseriösa i den, rätt centrala, aspekten IMO.
NirreFirre skrev:Det betyder väl att HDtracks bara uppkonverterar och smackar på "HD" på den vanliga CDn. Som vad jag förstått är det vanliga de gör, finns inget på deras sajt som säger något om att inspelningen och alla steg till pressning skulle vara mer än 16/44.1. Känns ytterst oseriösa i den, rätt centrala, aspekten IMO.
solhaga skrev:Ska lyssna lite "blint" mellan CD och 24-bitars flac.
arkman skrev:Det är främst för att det är bekvämt att köpa album från HD tracks som jag handlar där. Annars blir det att beställa från Amazon och då blir det väntetid och fraktkostnad. I vissa fall får man ett bättre mastrat album från HD Tracks än det som distribueras på CD-skiva, men det hör till ovanligheterna.
solhaga skrev:Vet inte om jag vågar göra samma sak med Dirty Loops som jag har på CD och 24/96 från HD-tracks.
tobm skrev:Förra skivans vinylutgåva var ju mastrad betydligt bättre än cd-utgåvan. Är det någon som jämfört det senaste albumet på vinyl och cd? (Ber om ursäkt om det redan framgått.) Vore ju guld om någon hade möjlighet att rippa vinylversionen av senaste albumet och köra den i MasVis
tobm skrev:Förra skivans vinylutgåva var ju mastrad betydligt bättre än cd-utgåvan. Är det någon som jämfört det senaste albumet på vinyl och cd? (Ber om ursäkt om det redan framgått.)
tobm skrev:Vore ju guld om någon hade möjlighet att rippa vinylversionen av senaste albumet och köra den i MasVis
BORIS skrev:Skulle vilja påstå att i detta avseende har det blivit betydligt sämre vid en jämförelse med hur det såg ut här för 10 år sedan. Det är i dag legio att mha bara ett par masvis-grafer sänka ett album som idiot-mastrat, vansinneskomprimerat och liknande. Det finns heller inget som helst utrymme att diskutera mix/mastring på något sätt då det per definition är musikförstörande. Så illa är det, tråkigt nog
Jansson skrev:
En bekant till mig är Benkt Söderberg.
Vi satt en kväll och pratade om det här med produktion och mastring.
Jag frågade honom om jag vid något tillfälle kunde få lyssna på First aid kits inspelningar innan de gått till mastring.
Sa att det skulle vara kul att höra hur det lät i studion. Slutmixen med andra ord.
Benkt förklarade att det gör du redan. Det är slutmixen du lyssnar på.
Ingen efterproduktion utfördes i form att komprimering, nivåhöjning eller annat.
Han nämnde också att LTS varit i kontakt med honom via mail.
Jansson skrev:BORIS skrev:Skulle vilja påstå att i detta avseende har det blivit betydligt sämre vid en jämförelse med hur det såg ut här för 10 år sedan. Det är i dag legio att mha bara ett par masvis-grafer sänka ett album som idiot-mastrat, vansinneskomprimerat och liknande. Det finns heller inget som helst utrymme att diskutera mix/mastring på något sätt då det per definition är musikförstörande. Så illa är det, tråkigt nog
Jag frågade honom om jag vid något tillfälle kunde få lyssna på First aid kits inspelningar innan de gått till mastring.
Sa att det skulle vara kul att höra hur det lät i studion. Slutmixen med andra ord.
Ingen efterproduktion utfördes i form att komprimering, nivåhöjning eller annat.
ostmaccan skrev:Jansson skrev:
Det här blir bara mer spännande. Vad är förklaringen till att det låter som det låter då? Din kommentar skapade liksom fler frågetecken än den rätade ut (kanske var det som var meningen?).
BORIS skrev:Jansson skrev:BORIS skrev:Skulle vilja påstå att i detta avseende har det blivit betydligt sämre vid en jämförelse med hur det såg ut här för 10 år sedan. Det är i dag legio att mha bara ett par masvis-grafer sänka ett album som idiot-mastrat, vansinneskomprimerat och liknande. Det finns heller inget som helst utrymme att diskutera mix/mastring på något sätt då det per definition är musikförstörande. Så illa är det, tråkigt nog
Nu får du förklara varför du citerat mig ifrån en annan tråd, särskilt som mitt inlägg gäller min uppfattning om hur diskussionen sett ut över tid på faktiskt.se inte hur musikindustrin sett ut. Menar du att det inte finns någon anledning till att diskutera mix/mastring eftersom det alltid är musikförstörande?
Man kan tycka att B. Söderberg borde veta(det gör han säkert också) men såvida du inte missuppfattat vad han sagt stämmer det inte att deras album inte gått igenom mastring. På deras första var det Erik Broheden och på de båda efterföljande Doug Van Sloun som var mastringstekniker.
Det betyder också att masvis-graferna är kraftigt missvisande. Vore intressant med en förklaring till att graferna ser ut som de gör om ingen “komprimering, nivåhöjning eller annat“ gjorts.
BORIS skrev:Jansson skrev:BORIS skrev:Skulle vilja påstå att i detta avseende har det blivit betydligt sämre vid en jämförelse med hur det såg ut här för 10 år sedan. Det är i dag legio att mha bara ett par masvis-grafer sänka ett album som idiot-mastrat, vansinneskomprimerat och liknande. Det finns heller inget som helst utrymme att diskutera mix/mastring på något sätt då det per definition är musikförstörande. Så illa är det, tråkigt nog
Nu får du förklara varför du citerat mig ifrån en annan tråd, särskilt som mitt inlägg gäller min uppfattning om hur diskussionen sett ut över tid på faktiskt.se inte hur musikindustrin sett ut. Menar du att det inte finns någon anledning till att diskutera mix/mastring eftersom det alltid är musikförstörande?
Man kan tycka att B. Söderberg borde veta(det gör han säkert också) men såvida du inte missuppfattat vad han sagt stämmer det inte att deras album inte gått igenom mastring. På deras första var det Erik Broheden och på de båda efterföljande Doug Van Sloun som var mastringstekniker.
Det betyder också att masvis-graferna är kraftigt missvisande. Vore intressant med en förklaring till att graferna ser ut som de gör om ingen “komprimering, nivåhöjning eller annat“ gjorts.
BORIS skrev:Va fan, inte van vid att någon är vänligt inställd till vad jag skriver..
Griff skrev:Det här är intressant!
Kan Masvis "gå bet" på en omastrad fil? Finns det omständigheter som gör att Masvis feltolkar?
Om det Jansson skriver är riktigt så är det ju uppenbart att Masvis inte är att lita på.
Det skulle vara väldigt trevligt att få en kommentar av Svante.
Naturligtvis kan det ju vara fel på mitt sätt att tolka Masvismätningar och om så är fallet kanske en förklaring av Masvisdaigrammen kunde vara på sin plats då det gäller FAK.
/Anders
Jansson skrev:Griff skrev:Om det Jansson skriver är riktigt ...
Om det jag skriver är riktigt?
Tror du att jag fabulerar eller är mytoman?
Jo tjena.
darkg skrev:Jansson skrev:Griff skrev:Om det Jansson skriver är riktigt ...
Jo tjena.
Tja tjo, det är inte helt lätt att avgöra huruvida det du säger eller det Boris säger är det som kommer närmast sanningen.
Eftersom du antagligen inte tror att B. fabulerar eller är mytoman kan du väl antaga hållningen att inte Griff tror så om dig.
BORIS skrev:Vad jag sagt motsäger inte direkt vad Janssons berättat om sitt samtal med B Söderberg. Albumen kan såklart varit en sväng i mastringsstudion utan att just komprimering och nivåhöjning tillämpats.
Jansson skrev:Griff skrev:Det här är intressant!
Kan Masvis "gå bet" på en omastrad fil? Finns det omständigheter som gör att Masvis feltolkar?
Om det Jansson skriver är riktigt så är det ju uppenbart att Masvis inte är att lita på.
Naturligtvis kan det ju vara fel på mitt sätt att tolka Masvismätningar och om så är fallet kanske en förklaring av Masvisdaigrammen kunde vara på sin plats då det gäller FAK.
/Anders
Jo tjena.
Tro mig, jag har inget korståg som jag behöver driva.
Jag har inget intresse i att misskreditera någon men vissa saker gnager och av någon anledning behövde jag lufta ut lite och sätta perspektiv på saken.
Skit samma.
Var och en får dra sina egna slutsatser.
Griff skrev:Jansson skrev:Griff skrev:Det här är intressant!
/Anders
Jo tjena.
Jag har inget intresse i att misskreditera någon men vissa saker gnager och av någon anledning behövde jag lufta ut lite och sätta perspektiv på saken.
Skit samma.
Hoppsan Jansson, det blev nog ett syftningsfel där. Jag menade inte att du for med osanning.
Jag menade att om Benkt Söderberg hävdar att albumet är omastrat så skulle det vara intressant att höra Svantes kommentar beträffande FAKs Masvisdiagram, jag är inte Man att göra det
Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig oklart Jansson,
/Anders
Jansson skrev:Griff skrev:Det här är intressant!
/Anders
Jo tjena.
Skit samma.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster