First aid kit

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-02 19:00

petersteindl skrev:
Flint skrev:petersteindl
Nej, bara via datorn och mest på tuben. Är deras CD bra även ljudmässigt? Det kanske har nämts i tråden redan. Jag skummade mest.

Lyssnar man på datorn och på tuben så är töserna jättebra. CD:n är som jag hör det, fullständigt förstörd d v s komprimerad. Det är tragiskt. Jag kan knappt lyssna på den. Den ger ingen behållning alls. Det är något som är fundamentalt fel på CDn.

LPn lär vara mycket bättre säger de som har den.

Det var illa. Synd på så bra grundförutsättningar dvs. tjejernas musikaliska kvalitet. Jag har svårt att uttrycka mitt förakt för skivbolag och mastrare/remastrare och tur är väl det eftersom jag håller på att trappa ner på svärandet.

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2012-04-03 13:50

mx skrev:
PekkaJohansson skrev:
tobm skrev:Jag mejlade faktiskt First Aid Kits (engelska) skivbolag idag och bad dem förklara hur de resonerat kring de olika versionerna (masteringarna) på cd respektive vinyl. Skickade med MasVisbilderna. Ska bli intressant att se om jag får något svar.

Så bra - då är vi två! Jag har nämligen med anledning av en artikel i ett kommande nummer av en oberoende musik- och ljudtekniktidning mejlat Benkt Söderberg via den svenska presskontakten och ställt ungefär samma frågor.

Med vänlig hälsning

Pekka

Fått någon respons?

Har heller inte hört något ännu.

petersteindl skrev:
Flint skrev:petersteindl
Nej, bara via datorn och mest på tuben. Är deras CD bra även ljudmässigt? Det kanske har nämts i tråden redan. Jag skummade mest.

Lyssnar man på datorn och på tuben så är töserna jättebra. CD:n är som jag hör det, fullständigt förstörd d v s komprimerad. Det är tragiskt. Jag kan knappt lyssna på den. Den ger ingen behållning alls. Det är något som är fundamentalt fel på CDn.

LPn lär vara mycket bättre säger de som har den.

Jag har både cd och vinyl, och det är klar skillnad. (Köpte cd:n först, men MasVis-graferna på vinylen i den här tråden fick mig att plocka fram plånboken igen...)

Om jag sätter på cd:n och spelar med halvhög volym (men inte jättehögt) måste jag sänka 1:25 in på första låten, öronen säger ifrån. Om jag lyssnar på vinylen behöver jag inte sänka...

Med detta sagt vill jag ändå säga att det är bättre att lyssna på cd-versionen av albumet än att inte lyssna alls på det...

Edit: För övrigt kan man undra vad som hänt med låt nummer 9, har man missat att mastra den på cd:n?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-04-03 14:17

tobm skrev:Edit: För övrigt kan man undra vad som hänt med låt nummer 9, har man missat att mastra den på cd:n?

Ja, det är intressant. Jag har stött på även andra kompaktskivor som är dynamiskt mosade med undantag för ett eller två spår. Kanske är det en plojgrej eller så vill man ha något att peka på i det fall någon skulle få för sig att klaga. Skämt åsido, jag minns inte hur den detaljerade bilden av spår 9 ser ut. Det kan vara värt att titta på innan man jublar i högan sky.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2012-04-03 17:34

Bra artikel i MoLT om First Aid Kit, Pekka. Kritiken mot ljudet kändes konstruktiv, inte gnällig, vilket borde göra chansen större att någon tar till sig synpunkterna. Hoppas man.

Det är för övrigt stor skillnad på graferna i den detaljerade analysen för låt 9 och de övriga på cd:n.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-03 18:34

tobm skrev:Bra artikel i MoLT om First Aid Kit, Pekka. Kritiken mot ljudet kändes konstruktiv, inte gnällig, vilket borde göra chansen större att någon tar till sig synpunkterna. Hoppas man.

Det är för övrigt stor skillnad på graferna i den detaljerade analysen för låt 9 och de övriga på cd:n.

Vilket nummer?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-04-03 19:09

Det nummer som vissa fått i dag skulle jag tro.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-03 19:13

shifts skrev:Det nummer som vissa fått i dag skulle jag tro.

Ah, då blev jag lite lugnare. Då har man godis att se fram emot. :)
Alea iacta est.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-04-04 00:24

tobm skrev:Bra artikel i MoLT om First Aid Kit, Pekka. Kritiken mot ljudet kändes konstruktiv, inte gnällig, vilket borde göra chansen större att någon tar till sig synpunkterna. Hoppas man.

Tack för kommentar. Ja, jag tittade nu på MasVis-bilden för spår 9 och det ser till skillnad från resten av plattan ut att vara rakt överfört. Måste tillfälligt pausa Simon & Garfunkel för att lyssna igen!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-04-05 22:51

Såg den här tråden först nu. Trevlig artikel i Molt Pekka :) Jag håller med dig, musiken är ljuvlig men misshandlad. Spelar via Spotify på jobb i en medioker anläggning och det är OK, men hemma i högupplöst så låter det inte bra. Jag blev verkligen besviken, full av förväntan som jag var. Hoppas du får svar.
Vad f-n ska vi göra åt detta?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
manix

Re: First aid kit

Inläggav manix » 2014-06-05 10:04

Gräver upp en gammal tråd men anledning av deras nya album Stay Gold som finns att lyssna till på Spotify. Tror att släppet i Sverige sker i morgon och i Europa på måndag.

Hur låter det då? Påminner ganska mycket om The Lion's Roar, tycker jag. För mig betyder det att det är en skiva som kommer att hamna i hyllan.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-06-05 10:09

manix skrev:Gräver upp en gammal tråd men anledning av deras nya album Stay Gold som finns att lyssna till på Spotify. Tror att släppet i Sverige sker i morgon och i Europa på måndag.

Hur låter det då? Påminner ganska mycket om The Lion's Roar, tycker jag. För mig betyder det att det är en skiva som kommer att hamna i hyllan.

Och vad betyder det att "hamna i hyllan"?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-05 10:15

Gissar det betyder att den blir köpt på fysisk media.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-06-05 10:33

Nattlorden skrev:Gissar det betyder att den blir köpt på fysisk media.

Du har säkert rätt

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2014-06-05 11:16

Den kommer att köpas på CD, rippas till hårddisk och sedan placeras i hyllan. Musiken tror jag inte blir en hyllvärmare hos mig även om det fysiska mediet blir det.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-05 12:03

Har just lyssnat igenom skivan. Ingen låt som sticker ut ännu men det kommer nog efter fler lyssningar. Dock börjar jag bli lite lätt mätt på deras vackra stämsång. Tjejerna har ju fantastiska röster och de passar så otroligt bra ihop. Där kan man prata om synergieffekt!

Men, nu är det tredje skivan med ungefär samma struktur och innehåll. Det har liksom inte hänt någon utveckling förutom att de låter mer amerikanska än någonsin. Men som sagt, har bara lyssnat en gång och då genom mina datorhögtalare. Får väl se/höra vad jag tycker senare.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-06-05 16:22

Min första tanke efter genomlyssning var att allt lät sig likt, kunde lika gärna lyssnat på någon av de tidigare fonogrammen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2014-06-08 15:16

hifikg skrev:Min första tanke efter genomlyssning var att allt lät sig likt, kunde lika gärna lyssnat på någon av de tidigare fonogrammen.
De valde bort några låtar som lät ganska mycket country, men i stort ville de inte ändra på någonting inför den nya skivan. First Aid Kit förstår sig nämligen inte på musikbranschens idé om förnyelse.

Johanna:

– Jag orkar inte med det här att man ska förnya sig hela tiden. Det håller Miley Cyrus och Madonna på med.
Från http://mobil.dn.se/kultur-noje/mitt-i-filmen-om-sig-sjalva/

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-06-08 23:12

rqu skrev:
hifikg skrev:Min första tanke efter genomlyssning var att allt lät sig likt, kunde lika gärna lyssnat på någon av de tidigare fonogrammen.
De valde bort några låtar som lät ganska mycket country, men i stort ville de inte ändra på någonting inför den nya skivan. First Aid Kit förstår sig nämligen inte på musikbranschens idé om förnyelse.

Johanna:

– Jag orkar inte med det här att man ska förnya sig hela tiden. Det håller Miley Cyrus och Madonna på med.
Från http://mobil.dn.se/kultur-noje/mitt-i-filmen-om-sig-sjalva/

Så kan man förstås resonera. Jag tänker att jag inte kommer att hänga på låset nästa gång de släpper en ny platta. Måhända köper jag den så småningom, när den säljs till Nice Price, men någon premiär suktar jag inte efter igen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-09 09:36

Med den inställningen som Johanna har förstår jag varför det inte sker någon utveckling. Och den konservativa inställningen passar ju bra till musikgenren :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

solhaga

Inläggav solhaga » 2014-06-15 08:05

Har lyssnat som hastigast på några 24-bitarsversioner av låtarna på Stay Gold från HD-tracks.
De är snäppet bättre och nu på gränsen till att vara lyssningsbara; tjejernas röster borde tas ned ett antal dB till, det vore ju bra om man hörde kompet genom hela låtarna.

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2014-06-15 12:22

Solhaga, du får gärna göra MasVis analyser på spåren från HD tracks, skulle va intressant att se

solhaga

Inläggav solhaga » 2014-06-15 13:20

Skall försöka. Har inte fått CD:n än dock, kommer i veckan.
Antar att det finns massviss med tutorials mm för MasVis här på forumet...

solhaga

Inläggav solhaga » 2014-06-15 21:14

Hmm, 24-bitar. Hur går man då med MasVis?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-06-15 22:52

solhaga skrev:Skall försöka. Har inte fått CD:n än dock, kommer i veckan.
Antar att det finns massviss med tutorials mm för MasVis här på forumet...

Får du en CD från HD-tracks!? Det har jag aldrig fått... iofs så saknar jag inte plastbitarna, men ändå.

solhaga

Inläggav solhaga » 2014-06-15 23:16

Nja, var lite oklar där:

1. Har lyssnat på skivan via WiMP Hifi, har antagit det är samma skrän på CD:n. Lite svårt att masvisa dock.
  2. Köpt 24/44.1 från HD-tracks. Måste man konvertera till 16 bitar för att kunna masvisa?
  3. Väntar på CD från HD-Wow. Borde ju masvisa denna som referens till de tidigare gjorda analyser ovan.
  4. Har inte vinylutgåvan och kan följdaktligen inte masvisa den. Fast då behöver man väl sampla den också?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-06-15 23:22

solhaga skrev:[*]Köpt 24/44.1 från HD-tracks. Måste man konvertera till 16 bitar för att kunna masvisa?

Ja. Gör det gärna - vi ser med spänning fram emot resultatet!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

solhaga

Inläggav solhaga » 2014-06-15 23:33

Ska bli, när jag har fått CD:n. Så kanske redan i morgon.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-15 23:59

solhaga skrev:Hmm, 24-bitar. Hur går man då med MasVis?

Masvis klarar inte 24bitars. Du måste konvertera filerna innan du öppnar dem med masvis.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-06-16 00:06

AndreasArvidsson skrev:
solhaga skrev:Hmm, 24-bitar. Hur går man då med MasVis?

Masvis klarar inte 24bitars. Du måste konvertera filerna innan du öppnar dem med masvis.

Förlorar man inte vitsen med 24-bitar då? Dvs, kan man inte lika gärna köra med en CD inköpt på Statoil?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-16 00:09

hifikg skrev:Förlorar man inte vitsen med 24-bitar då? Dvs, kan man inte lika gärna köra med en CD inköpt på Statoil?

Du kan ju fortfarande lyssna på din 24bitars utgåva. Konverteringen är ju bara för att få det att fungera i Masvis.

Sen så anser jag att, ja så länge det är precis samma master på skivorna så hade du inte hört någon skillnad mot en helt vanlig 16bitars CD. Anser jag då. Att det finns folk som har avvikande åsikt tror jag du vet om.

Det är ju dock inte säkert att det är samma master på HD utgåvan som på den vanliga CD. Detta kan Masvis tydligt visa om så är fallet eller inte.

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan