Moderator: Redaktörer
phloam skrev:Äh, se det som nåt positivt, nu har du chansen att börja bygga upp en riktigt fin skivsamling utan en massa felköp och pinsamheter
penke62 skrev:Visst var det portvakten/vaktmästaren eller vad han nu var.
Tyvärr kan det vara så att du har rätt, och att jag bara skjuter upp det oundvikliga. Det skulle innebära en enorm ångest för alla skivor jag sålde för billigt, speciellt mina singlar som inte går att hitta digitaliserade
bassman skrev:Hade en massa Styx och annat trassligt som inte funkar för mig numera
mx skrev:För mig har det blivit så att den fysiska skivsamlingen består av skivor som
jag vill äga. De behöver inte ens vara bra eller sådana jag lyssnar på. Men jag
vill äga dem i alla fall. Den övriga skivsamlingen är sådant jag lyssnar på.
Finns många dubbletter bland låtarna på datorn och i bokhyllan dock.
mx skrev:För mig har det blivit så att den fysiska skivsamlingen består av skivor som
jag vill äga. De behöver inte ens vara bra eller sådana jag lyssnar på. Men jag
vill äga dem i alla fall. Den övriga skivsamlingen är sådant jag lyssnar på.
Finns många dubbletter bland låtarna på datorn och i bokhyllan dock.
bassman skrev:Det blir ett helt annat lyssnade med vinyl, det är ju inte bara "trycka på en knapp".. Aktivt och medvetet spelande! Vissa av vinylplattorna som digitaliserats låter inte som det skall göra tyvärr![]()
Det var faktiskt musikförstörandet som gjorde att jag återupptog vinylspelandet!
penke62 skrev:En enorm fördel med viylskivorna är ju att bläddra mellan dem, helst ståendes i en orange plastback från Apotekarnes. Klumpen i magen växer, jag är bara 50 fyllda, ska jag vara så här ångestfylld/nostalgisk redan?
Kronkan skrev:http://www.expectingrain.com/discussions/viewtopic.php?p=1233324&sid=09cb42b6e959b6d5fbf15388c21f121e
JAg gör samma iaktagelse kring ljudet på vinyl kontra cd såsom en del gör i tråden ovan när de spelar Bob Dylans senaste.
Skillnaden är väsentlig till vinylens fördel här hos mig. Ingen tvekan. Den mörka rösten lyfter i vinylutgåvan. Också andra skillnader.
En i den länkade tråden skriver så här. Så ensam är jag inte!
"I have been listening to the downloaded version of 'Tempest' for 2 weeks now and thinking that it was a wonderful album and that it sounded great.
LITTLE DID I KNOW!!!
I got my vinyl today from Amazon - put it on while home at lunch, and immediately started crying (yes, I know, I cry a lot - but usually for good reason) - this album sounds totally different from what I've been listening to! I cannot believe the difference - his voice is so deep and full - the words are so clear - it's like going from listening to a cheap, tinny old transister radio to full volume FM stereo back in the day -
What a wonderful album it truly is - I can't wait to hear the rest of the album - everyone needs to hear it on vinyl!!
doomed"
xeizo skrev:Kronkan skrev:http://www.expectingrain.com/discussions/viewtopic.php?p=1233324&sid=09cb42b6e959b6d5fbf15388c21f121e
JAg gör samma iaktagelse kring ljudet på vinyl kontra cd såsom en del gör i tråden ovan när de spelar Bob Dylans senaste.
Skillnaden är väsentlig till vinylens fördel här hos mig. Ingen tvekan. Den mörka rösten lyfter i vinylutgåvan. Också andra skillnader.
"I have been listening to the downloaded version of 'Tempest' for 2 weeks now and thinking that it was a wonderful album and that it sounded great.
LITTLE DID I KNOW!!!
I got my vinyl today from Amazon - put it on while home at lunch, and immediately started crying (yes, I know, I cry a lot - but usually for good reason) - this album sounds totally different from what I've been listening to! I cannot believe the difference - his voice is so deep and full - the words are so clear - it's like going from listening to a cheap, tinny old transister radio to full volume FM stereo back in the day -
What a wonderful album it truly is - I can't wait to hear the rest of the album - everyone needs to hear it on vinyl!!
doomed"
Olika mastrar? Även om det är samma, vilket verkar osannolikt, vet vi inget om vilken utrustning han har. Hans vinylkedja kanske är bättre än den digitala.
Hursomhelst, nyare skivor brukar vara söndermastrade på CD pga "loudness wars" som det finns oändligt med trådar om här. Kanske har man inte brytt sig om att mastra sönder vinylutgåvan eftersom man inte räknar med någon radiotid för den. Skivbolag är som bekant affärsdrivande.
Dessutom lär väl skivan vara INSPELAD digitalt, så, case cloosed. Typ.
Bra CD låter mer likt mina egna liveinspelningar än vad något på vinyl gör, så jag gillar digitalt, men jag gillar inte "loudness wars".
xeizo skrev:Det är ju självklart att vinylskivor är ett alternativ om de är pressade från(ur HiFi-synpunkt) bättre mastrar, det finns ju inget annat sätt att komma åt den mastern än möjligen att göra inbrott på mastringsföretaget som gjort mastrarna ...
Det jag menar är att de inte låter bättre för att de "är vinyl" utan för att det finns en rationell förklaring till fenomenet.
xeizo skrev:Det är ju självklart att vinylskivor är ett alternativ om de är pressade från(ur HiFi-synpunkt) bättre mastrar, det finns ju inget annat sätt att komma åt den mastern än möjligen att göra inbrott på mastringsföretaget som gjort mastrarna ...
Det jag menar är att de inte låter bättre för att de "är vinyl" utan för att det finns en rationell förklaring till fenomenet.
Det är ju självklart att vinylskivor är ett alternativ om de är pressade från(ur HiFi-synpunkt) bättre mastrar, det finns ju inget annat sätt att komma åt den mastern än möjligen att göra inbrott på mastringsföretaget som gjort mastrarna ...
2-ch skrev:Har i omgångar sorterat ut och slängt skivor eftersom samlingen tog för stor plats för något som sällan eller aldrig användes.
Mår halvpyton idag när det börjar åka på fler vinyler än på länge.
Mycket av det som jag sparat är dessutom rena skäpet
Skönt att jag glömt bort vad det är som slängts![]()
Det är bara att bita ihop och börja om.
Bill50x skrev:Självklart är det så, vad skulle det annars vara? Eftersom den absoluta majoriteten av alla fonogram är digitalt inspelade så vore det väl märkligt om en d/a-omvandling och sedan press på vinyl skulle låta bättre än om man lyssnade direkt på den digitala signalen. Dvs om nu inte d/a-omvandlingen i studion skulle vara så mycket bättre än den man kan göra hemma så totalen blir bättre trots nedgraderingen i vinylmediat. Det har jag svårt att tro.
sportbilsentusiasten skrev:Bill50x skrev:Självklart är det så, vad skulle det annars vara? Eftersom den absoluta majoriteten av alla fonogram är digitalt inspelade så vore det väl märkligt om en d/a-omvandling och sedan press på vinyl skulle låta bättre än om man lyssnade direkt på den digitala signalen. Dvs om nu inte d/a-omvandlingen i studion skulle vara så mycket bättre än den man kan göra hemma så totalen blir bättre trots nedgraderingen i vinylmediat. Det har jag svårt att tro.
Bortsett ifrån olika masters....
Blir mer o mer övertygad om att det är uppspelningen (dvs D/A) av digital musik som är problemet, INTE den digitala tekniken i sig.
För då skulle ju som du säger all vinyl som kommer från digitala inspelningar vara dålig även den.
Detta baserar jag på erfarenheter av hur olika CD-spelare presterar, men kanske mest från nätverkspelares olika prestanda och påverkan från NAS och nätverk.
Tex läs mer i tråden där lennartJ testade olika Oppo.
sportbilsentusiasten skrev:Bill50x skrev:Självklart är det så, vad skulle det annars vara? Eftersom den absoluta majoriteten av alla fonogram är digitalt inspelade så vore det väl märkligt om en d/a-omvandling och sedan press på vinyl skulle låta bättre än om man lyssnade direkt på den digitala signalen. Dvs om nu inte d/a-omvandlingen i studion skulle vara så mycket bättre än den man kan göra hemma så totalen blir bättre trots nedgraderingen i vinylmediat. Det har jag svårt att tro.
Blir mer o mer övertygad om att det är uppspelningen (dvs D/A) av digital musik som är problemet, INTE den digitala tekniken i sig.
För då skulle ju som du säger all vinyl som kommer från digitala inspelningar vara dålig även den.
Detta baserar jag på erfarenheter av hur olika CD-spelare presterar, men kanske mest från nätverkspelares olika prestanda och påverkan från NAS och nätverk.
RJohan skrev:Det är ju självklart att vinylskivor är ett alternativ om de är pressade från(ur HiFi-synpunkt) bättre mastrar, det finns ju inget annat sätt att komma åt den mastern än möjligen att göra inbrott på mastringsföretaget som gjort mastrarna ...
Åjo det går nog att fixa egna mastrar om man vill. Beställ ett cut hos Stan Ricker![]()
http://www.rickermaster.com/PriceServ.htm
Rätt billigt när man tänker på att det är handarbete...
JohanR
RogerGustavsson skrev:I övrigt håller jag med andra i tråden som märker av den stress vid lyssningen man kan drabbas av genom att bläddra i digitala samlingar, vare sig det är Spotify eller egna bibliotek. Det blir för lättillgängligt på något sätt och det är lätt stå där som en åsna mellan hötapparna.
CODY skrev:Många artister (som jag lyssnar på) har tydliga uppdelningar mellan A och B sida- Vändningen är en del av upplevelsen. Det är tänkt att man ska ta en paus.
Vissa skivor är nästan omöjliga att lyssna på i ett steck på grund av detta. Lite som om man skulle hoppa över akterna i en pjäs; dramaturgin kräver en paus.
CODY skrev:Många artister (som jag lyssnar på) har tydliga uppdelningar mellan A och B sida- Vändningen är en del av upplevelsen. Det är tänkt att man ska ta en paus.
Vissa skivor är nästan omöjliga att lyssna på i ett steck på grund av detta. Lite som om man skulle hoppa över akterna i en pjäs; dramaturgin kräver en paus.
2-ch skrev:CODY skrev:Många artister (som jag lyssnar på) har tydliga uppdelningar mellan A och B sida- Vändningen är en del av upplevelsen. Det är tänkt att man ska ta en paus.
Fast är det ett generellt bra argument för musik på vinyl?
När LP var det regerande mediet så var artisterna "intvingade" i en A och B sida.
Den artisktiska friheten ges andra möjligheter med CD
Sug på den ni
2-ch skrev:Den artisktiska friheten ges andra möjligheter med CD
Sug på den ni
RogerGustavsson skrev:Nja, det är få artister som klarar av att ens fylla en CD med något vettigt! Även i live-sammanhang tycker jag många artister inte greppar över speciellt lång tid. Det är väl därför en del ska ha förband?
I den klassiska musikens värld kan det vara fysiskt svårt att spela t.ex. Sibelius violinkonsert, det blir en vätskeförlust typ hockeyspelare enligt violinisten Joshua Bell.
Bill50x skrev:sportbilsentusiasten skrev:Bill50x skrev:Självklart är det så, vad skulle det annars vara? Eftersom den absoluta majoriteten av alla fonogram är digitalt inspelade så vore det väl märkligt om en d/a-omvandling och sedan press på vinyl skulle låta bättre än om man lyssnade direkt på den digitala signalen. Dvs om nu inte d/a-omvandlingen i studion skulle vara så mycket bättre än den man kan göra hemma så totalen blir bättre trots nedgraderingen i vinylmediat. Det har jag svårt att tro.
Som vanlig konsument kan man inte "bortse från olika masters", tyvärr.
För som jag skrev, kan verkligen mastringstudions d/a-omvandlare vara så mycket bättre än de som kan köpas av oss vanliga konsumenter? Jag har svårt att tro det, speciellt med tanke på de enorma summor som vissa musikälskare lägger på sin utrustning. En Klimax DS är ju i huvudsak en d/a-omvandlare, vilken gravérstudio lägger sådan kvalitet och slantar på sin d/a-omvandling?
Kvar blir troligen bara mastern som skiljer och som alltså (ofta) skiljer sig mellan CD och vinyl. Ofta dessutom till den senares fördel.
/ B
RogerGustavsson skrev:Intressant om det där med hela den digitala kedjan och dess eventuella påverkan. Det förutsätts alltid att den är ofelbar. Samtidigt meddelar flera att det räcker med att byta drivrutin för att det ska låta annorlunda.
sportbilsentusiasten skrev:Varför ska du alltid dra in mastern i diskussionen?
Såg du inte vad jag skrev i första raden?
Det intressanta är ju resten av mitt inlägg!
Välkommen hem till mig så kan vi jämföra olika NASar och hur de påverkar prestandan på återgivningen.
Det handlar således inte bara om D/A utan hela den digitala kedjan.
Och till skillnad från mastern, KAN du påverka den för att förbättra prestandan.
Bill50x skrev:Att jag tog upp mastern är för att denna är det som oftast gör den största skillnaden mellan vinyl och digitalt - det som är trådämnet
Jag har nu inte lyssnat/jämfört olika routrar och (digitalt) kablage och kan inte uttala mig om detta. Men att skillnaden är så stor att den uppväger den degradering själva vinylmediet bidrar med (jmf med digitalt) är väl knappast troligt, eller?
sportbilsentusiasten skrev:Bill50x skrev:Att jag tog upp mastern är för att denna är det som oftast gör den största skillnaden mellan vinyl och digitalt - det som är trådämnet
Jag har nu inte lyssnat/jämfört olika routrar och (digitalt) kablage och kan inte uttala mig om detta. Men att skillnaden är så stor att den uppväger den degradering själva vinylmediet bidrar med (jmf med digitalt) är väl knappast troligt, eller?
Du ANTAR för du har inte jämfört...
Finns ju CD och vinyl som man vet är från samma master och hur förklarar man då skillnaden?
När du väl hört hos mig är jag övertygad om att du inte längre antar...
2-ch skrev:CODY skrev:Många artister (som jag lyssnar på) har tydliga uppdelningar mellan A och B sida- Vändningen är en del av upplevelsen. Det är tänkt att man ska ta en paus.
Fast är det ett generellt bra argument för musik på vinyl?
När LP var det regerande mediet så var artisterna "intvingade" i en A och B sida.
Den artisktiska friheten ges andra möjligheter med CD
Sug på den ni
CODY skrev:men formen är en del av konsten sedan det nu får anses vara bestämt att konst som t ex musik inte är guds verktyg för att göra den intelligenta människan goda och den goda människan intelligentare.
sportbilsentusiasten skrev:Bill50x skrev:Att jag tog upp mastern är för att denna är det som oftast gör den största skillnaden mellan vinyl och digitalt - det som är trådämnet
Du ANTAR för du har inte jämfört...
Finns ju CD och vinyl som man vet är från samma master och hur förklarar man då skillnaden?
När du väl hört hos mig är jag övertygad om att du inte längre antar...
matså skrev:Skulle man vilja köpa en svarv så kostar väl en medelmåttig 20 tkr. Tyvärr.
2-ch skrev:CODY skrev:men formen är en del av konsten sedan det nu får anses vara bestämt att konst som t ex musik inte är guds verktyg för att göra den intelligenta människan goda och den goda människan intelligentare.
Det där var väldigt djupt sagt...
eller rena skitsnacket. Har inte bestämt mig än
xeizo skrev:Kronkan skrev:http://www.expectingrain.com/discussions/viewtopic.php?p=1233324&sid=09cb42b6e959b6d5fbf15388c21f121e
LITTLE DID I KNOW!!!
doomed"
Olika mastrar? Även om det är samma, vilket verkar osannolikt, vet vi inget om vilken utrustning han har. Hans vinylkedja kanske är bättre än den digitala.
Hursomhelst, nyare skivor brukar vara söndermastrade på CD pga "loudness wars" som det finns oändligt med trådar om här. Kanske har man inte brytt sig om att mastra sönder vinylutgåvan eftersom man inte räknar med någon radiotid för den. Skivbolag är som bekant affärsdrivande.
Dessutom lär väl skivan vara INSPELAD digitalt, så, case cloosed. Typ.
Bra CD låter mer likt mina egna liveinspelningar än vad något på vinyl gör, så jag gillar digitalt, men jag gillar inte "loudness wars".
Kronkan skrev:http://www.dr.loudness-war.info/index.php?sort=id&order=desc&page=3
Här ovan tydligen en sammanställning över olika albums ”Dynamic Range”. En beskrivning av the loudness-war. Bläddrade runt lite. Det verkar vara så att vinyl nästan utan undantag är frisk och cd varierar kraftigt men många med mkt lite dynamiskt omfång.
jeff_belowski skrev:Näsåvisstsåva här kommer lite mer struntprat;
Henry Rollins, vinylkonnässör:
“As an LP spins, your needle goes on the musical journey with you, traveling great distances as it deftly picks up the analog information and delivers the sonic message to you in real time. Vinyl is the people, a CD is the man.”
“Yes, yes, y’all, it’s not hipster, elitist hype — vinyl sounds better. Much better. There is actual music in those grooves. Technically speaking, there is no music whatsoever on a CD. Lots of information but no music. “
“Sitting in a room, alone, listening to a CD is to be lonely. Sitting in a room alone with an LP crackling away, or sitting next to the turntable listening to a song at a time via 7-inch single is enjoying the sublime state of solitude.”
Theo Parrish, digital-dj-uppläxare:
(tre minuter räcker, sen blir det off topic)
http://youtu.be/-5USZQ97l9s
Är dom inte för roliga?
xeizo skrev:Inget fel i att gilla färgat ljud ... ;-P

hifikg skrev:Lyssnade tidigare i afton på en rippad vinyl, skulle föreställa 24-192. Det lät för eländigt. Skivspelaren som använts kan inte ha varit frisk. Det knäppte o knastrade och ett tydligt rumble hördes. Annars hade man väl kunnat tänka sig att högupplöst rippade vinyler vore något. Någon nostalgisk knäppning här och där och för övrigt digitalformatets alla fördelar...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster