https://www.youtube.com/watch?v=rk3Mxk6bh7I
http://hotchocolate.at/mypage/user_page ... er_id=1788

Moderator: Redaktörer
darkg skrev:Trodde han hade gått bort http://www.dn.se/kultur-noje/musik/davi ... ll-rocken/
Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
Studioalbum av The Beatles
Utgivning Storbritannien 1 juni 1967, USA 2 juni 1967
David Bowie är ett musikalbum av David Bowie, utgivet i Storbritannien 2 juni 1967
Jansson skrev:
Jansson skrev:Timingen på det här släppet?
Stora cojones?
Taskig koll?
Dåligt eller obefintligt management?
Ingen storsäljare precis.
Jansson skrev:Bäste TCM.
Du är trådskaparen = du bestämmer.
Objektivisten skrev:[ music-hall entertainer,
Jansson skrev:Tänkte på O´s tidigare inlägg. Tycker nyckelorden var mycket intressanta.
Vill göra ett tillägg.
Vilka musikaliska influenser?
Här är två förslag från mig.
Kinks
Syds Pink Floyd
phloam skrev:Objektivisten skrev:[ music-hall entertainer,
Bra Jansson!
O: När jag ser ovanstående så tänker jag typ kanske lite Jaques Brel fast med Engelsk "stiff upper lip"..?I brist på bättre beskrivning... som i den där artikeln, lite mer teater, berättande.... En artist som vill vara mer än bara en sångare och sneglar på de som skapar nåt mer i sitt artisteri. Eller gör sig själva till del av "konstverket".
På denna tidiga platta är det "David Bowie" men jag inbillar mig att man kan höra hur ambitionen finns att skapa nåt slags absurdistiskt koncept. Speciellt i texterna, som verkar mer ambitiösa än hos konkurrenterna...?
Objektivisten skrev:TCM får nypa mig i örat. Men det känns rätt att gå ut med de kanske inte så bra (eller) albumen och avsluta med godbitarna i mitten av alladinasken. Snarare än simpel kronologisk följd. Bowie följde upp sin kommersiella succë med albumet ''Tonight''. En platta som visade sig innehålla mycket Iggy Pop förövrigt. Vad säger ni om denna?
http://open.spotify.com/album/510rgAdJ6p95zNCOTxTWq6
Edit: Varmt välkommen Cody, men du har fel vad gäller Alladin Sane.
Objektivisten skrev:Mannen vet inte vad han vill men han gör det bra? Han har något att förtälja och detta kan skönjas här mellan skivspårsknastret. Men inte mer.
CODY skrev:Vilken välkommen tråd. Ska delta. Men redan nu vill jag säga att ett över trettio år långt umgänge med karlens musik har lett till att Alladin Sane är bäst av allt han gjort. Bara så det står klart.
Objektivisten skrev:TCM får nypa mig i örat. Men det känns rätt att gå ut med de kanske inte så bra (eller) albumen och avsluta med godbitarna i mitten av alladinasken. Snarare än simpel kronologisk följd. Bowie följde upp sin kommersiella succë med albumet ''Tonight''. En platta som visade sig innehålla mycket Iggy Pop förövrigt. Vad säger ni om denna?
http://open.spotify.com/album/510rgAdJ6p95zNCOTxTWq6
Edit: Varmt välkommen Cody, men du har fel vad gäller Alladin Sane.
Jansson skrev:Väldigt, väldigt, väldigt mycket och lite till finns här:
http://bowiesongs.wordpress.com/
För den läshungrige är det här ett ymnighetshorn.
Frågan är vad den här tråden tar vägen egentligen?
Vad vi vill ha ut av den?
Ska bli spännande att följa.
Objektivisten skrev: Vad säger ni om denna?
Jansson skrev:Bäste O.
Tack.
Du är snäll du.
Max_Headroom skrev:
Snygg produktion rakt igenom.
Objektivisten skrev:Jansson skrev:Bäste O.
Tack.
Du är snäll du.
Jansson, jag måste erkänna. Jag kollade inte in din länk förrän nu.
Outside. Ett av mina favoritalbum. Det var väl meningen att detta skulle bli en triptych av album, med Eno. Men inget mer hände?
http://www.youtube.com/watch?v=GTu35WLJ57g
Objektivisten skrev:Max, du har koll. ''Blue Jean'' tycker jag är en kanonlåt med en typisk tjugominuterssjälvdistansvideo (sug på den boys) av Julian Temple.
http://www.youtube.com/watch?v=DXvAaNcXNzI
Jansson skrev:1993 var ett mycket viktigt år.
Objektivisten skrev:Hur tror ni det ligger till med Bowie's sexualitet egentligen? Är han råstraight, har han experimenterat eller är han faktiskt bisexuell?
Jansson skrev:[
Varför blev det så här?
-Välbetalt skivkontrakt med stora krav om höga försäljningssiffror?
-Ingen inspiration? Det gör inget, kolla hur lätt det var med Lets Dance. Vi ger publiken samma lättsmälta förpackning som tidigare. De verkar gilla det?
-Äntligen den stora publiken. Alla vill bli omtyckta, en del kanske vill bli omtyckta av väldigt många?
phloam skrev:Jansson skrev:[
Varför blev det så här?
-Välbetalt skivkontrakt med stora krav om höga försäljningssiffror?
-Ingen inspiration? Det gör inget, kolla hur lätt det var med Lets Dance. Vi ger publiken samma lättsmälta förpackning som tidigare. De verkar gilla det?
-Äntligen den stora publiken. Alla vill bli omtyckta, en del kanske vill bli omtyckta av väldigt många?
Man får komma ihåg musikklimatet då mitt under brinnande 80-tal. Det var nog inte på nåt sätt läge för nåt djupare, varken inspirationsmässigt, kontrakts/karriärmässigt eller marknads/musiktrendmässigt för just DB då.
Pendeln svänger, och detta kanske var nånting nödvändigt trots allt för att ta popstjärnegrejen så långt det gick och slippa tänka på det framöver..?
Jansson skrev:Reeves Gabrels...
Objektivisten skrev:Jansson skrev:Reeves Gabrels...
Vart tog han vägen förövrigt. Får lite intryck av slit och släng vad gäller Bowie's sologitarrister under karriären. Tänkte även på hur han avlivade 'Spiders of Mars'. Inte så trevligt gjort.
phloam skrev:Jansson skrev:
Man får komma ihåg musikklimatet då mitt under brinnande 80-tal. Det var nog inte på nåt sätt läge för nåt djupare, varken inspirationsmässigt, kontrakts/karriärmässigt eller marknads/musiktrendmässigt för just DB då.
Max_Headroom skrev:phloam skrev:Jansson skrev:
Man får komma ihåg musikklimatet då mitt under brinnande 80-tal. Det var nog inte på nåt sätt läge för nåt djupare, varken inspirationsmässigt, kontrakts/karriärmässigt eller marknads/musiktrendmässigt för just DB då.
Allt måste inte vara så djupt. "Tonight" är välpolerad och snygg. Det är en kvalitet det också, speciellt om man gillar det.
PSF: I've also heard that David Bowie was interested in Neu! Did you get to meet or work with him?
David Bowie never made his enthusiasm for NEU! a secret, that really speaks for him, although I found it kind of odd, that he quoted our title "Hero" (which was one of his favourite tracks at the time, as he once explained in an interview) for his album Heroes. In 1977 Bowie asked if I was up to participate in his new album, which he recorded with Brian Eno in Berlin. Back then my first solo album Flammende Herzen had just been released and was a major success in Germany. We never ended up working together, one might speculate about the reasons. I once told Bowie and his manager that I could imagine me participating in a more experimental and silent music like on the B side of Low and less in a rock oriented project. I think the management and the record company wanted to see Bowie change to a rock music sound for commercial reasons.
Jansson skrev:Objektivisten skrev:Jansson skrev:Reeves Gabrels...
Vart tog han vägen förövrigt. Får lite intryck av slit och släng vad gäller Bowie's sologitarrister under karriären. Tänkte även på hur han avlivade 'Spiders of Mars'. Inte så trevligt gjort.
Ricky Gardiner är rätt försummad jämfört med alla andra excellenta sologitarrister som har spelat med Bowie.
Gardiner är väldigt bra han också.
Ska vi inte lyssna på Beggars Opera?
Mycket märkligt att de inte blev mer framgångsrika eftersom de var riktigt, riktigt bra, symfonisk prog.![]()
Jansson skrev:
Richard skrev:Om vi nu går till den näst sämsta skivan i Bowies katalog, tycker jag att " station to station " ligger bra till. Även om många kritiker gillade den så hörs det alltför tydligt att Bowie inte var vid sina sinnens fulla bruk. Många bra album har ju gjorts av artister under starkt drogmissbruk ( Beatles tex ) , men här har Bowie knarkat alldeles för mycket....
Efterföljande "Low" hade ju en titel som berättar om knarkavvänjningen han börjat genomgå, något bättre med två kanonlåtar ( Sound and vision är en )
Resten drogtrippsmusik och bör glömmas snabbt.
Sedan kom ju mästerverket med Heroes, efterföljd av fantasifulla, och underskattade Lodger.
Objektivisten skrev:Richard skrev:Om vi nu går till den näst sämsta skivan i Bowies katalog, tycker jag att " station to station " ligger bra till. Även om många kritiker gillade den så hörs det alltför tydligt att Bowie inte var vid sina sinnens fulla bruk. Många bra album har ju gjorts av artister under starkt drogmissbruk ( Beatles tex ) , men här har Bowie knarkat alldeles för mycket....
Efterföljande "Low" hade ju en titel som berättar om knarkavvänjningen han börjat genomgå, något bättre med två kanonlåtar ( Sound and vision är en )
Resten drogtrippsmusik och bör glömmas snabbt.
Sedan kom ju mästerverket med Heroes, efterföljd av fantasifulla, och underskattade Lodger.
Tycker nog att 'Station to Station' är uppe där i paritet med de andra verken du nämner. Håller dock med om att 'Lodger' är underskattad. Härlig video till mästerverket 'Sound and Vision', med Bowie i flip-flops (hittar inte denna på nätet).
Edit: Hmm, tänkte nog på videon till 'Be My Wife'. https://www.youtube.com/watch?v=kB7skYEv_EM Var f-n fick jag flip-flops ìfrån?
DL skrev:Brown Sugar är väl skriven för Marsha Hunt som Jagger var ihop med på den tiden och har barn tillsammans med?
http://en.wikipedia.org/wiki/Brown_Sugar_%28song%29
DL skrev:Brown Sugar är väl skriven för Marsha Hunt som Jagger var ihop med på den tiden och har barn tillsammans med?
DL skrev:Meningslöst att spekulera i, Hunt säger att den handlar om henne, Jagger har inte uttalat sig vad jag vet. Nu handlade dock tråden om Bowie så vi kanske skall lägga ner detta ämnet.
Ingen som har åsikter om Earthling? Jag tycker personligen det är en väldigt trevlig skiva, och hans sista som jag lyssnar på regelbundet.
EDIT: Gillar även samarbetet med Trent Reznor / N.I.N från den:
https://www.youtube.com/watch?v=FEypM_BRe5Y
DL skrev:Meningslöst att spekulera i, Hunt säger att den handlar om henne, Jagger har inte uttalat sig vad jag vet. Nu handlade dock tråden om Bowie så vi kanske skall lägga ner detta ämnet.
Ingen som har åsikter om Earthling? Jag tycker personligen det är en väldigt trevlig skiva, och hans sista som jag lyssnar på regelbundet.
EDIT: Gillar även samarbetet med Trent Reznor / N.I.N från den:
https://www.youtube.com/watch?v=FEypM_BRe5Y
Jansson skrev:David Live har blivit rätt utskällt av många.
Oförtjänt tycker givetvis jag.
Jansson skrev:David Live har blivit rätt utskällt av många.
Oförtjänt tycker givetvis jag.
(Dock har pressningarna i efterföljande versioner inte varit helt lyckade.
För dig som spelar vinyl rekommenderar jag en tidig press av David Live.
APL2-0771 är skivnumret men det ska allra, allra helst vara den utgåvan som är laminerad. Borde kunna fås för en trehundring, kanske billigare på Amazon)
Det finns dock en riktig godsak på You Tube.
Hela setet på 1 timma och 45 min från Los Angeles Universal Amphitheatre den 5 e sept -74.
Som du kommer att märka är det här väldigt, väldigt bra, välljudande, åjo och låtar som inte finns med på D-L.
Klicka och njut!
http://www.youtube.com/watch?v=bfK9IT8mDXs
Objektivisten skrev:Hmm, jag såg en outgiven grej från 'Low-turnén' för nån vecka sedan hos en vän. Alltså konsertupptagning med mkt bra bild och ljud. Förstår inte att detta inte är släppt? Hur som helst, vilken fantastisk period, att se rockkexen väta ner trosorna till 'Warszawa'. Helt oöverträffbart i populärmusikens historia. Jag hade druckit ett glas vin så jag har inte riktigt koll på vad det var jag såg.
Kan ha varit detta --> http://www.youtube.com/watch?v=kaKpJl4D8bc[/url]
TCM skrev:Jansson skrev:David Live har blivit rätt utskällt av många.
Oförtjänt tycker givetvis jag.
(Dock har pressningarna i efterföljande versioner inte varit helt lyckade.
För dig som spelar vinyl rekommenderar jag en tidig press av David Live.
APL2-0771 är skivnumret men det ska allra, allra helst vara den utgåvan som är laminerad. Borde kunna fås för en trehundring, kanske billigare på Amazon)
Det finns dock en riktig godsak på You Tube.
Hela setet på 1 timma och 45 min från Los Angeles Universal Amphitheatre den 5 e sept -74.
Som du kommer att märka är det här väldigt, väldigt bra, välljudande, åjo och låtar som inte finns med på D-L.
Klicka och njut!
http://www.youtube.com/watch?v=bfK9IT8mDXs
Den är riktigt bra! Har numera bosatt sig i ett hem som förstår att uppskatta den
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 087#830087
Objektivisten skrev:---> https://www.youtube.com/watch?v=qxXjBJp4cAk
Jansson skrev:TCM skrev:Jansson skrev:David Live har blivit rätt utskällt av många.
Oförtjänt tycker givetvis jag.
(Dock har pressningarna i efterföljande versioner inte varit helt lyckade.
För dig som spelar vinyl rekommenderar jag en tidig press av David Live.
APL2-0771 är skivnumret men det ska allra, allra helst vara den utgåvan som är laminerad. Borde kunna fås för en trehundring, kanske billigare på Amazon)
http://ecx.images-amazon.com/images/I/41Tg6sPSvEL.jpg
Det finns dock en riktig godsak på You Tube.
Hela setet på 1 timma och 45 min från Los Angeles Universal Amphitheatre den 5 e sept -74.
Som du kommer att märka är det här väldigt, väldigt bra, välljudande, åjo och låtar som inte finns med på D-L.
Klicka och njut!
http://www.youtube.com/watch?v=bfK9IT8mDXs
Den är riktigt bra! Har numera bosatt sig i ett hem som förstår att uppskatta den
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 087#830087
Jag tror att du uppskattar den lika mycket bara att du kanske inte spelar vinyl längre.
De tråden som du länkar till är en fin en!
Oresound skrev:V years!
http://www.svt.se/musik-special/david-bowies-milstolpar-i-fokus
Nyss på drumburken
Z 40 Years
http://www.svt.se/kobra/ziggy-stardust-40-ar
På Kobra
TCM skrev:Ska vi prata om idrottsmannen Bowie också?
Objektivisten skrev:Rockpalats -96 ---> http://www.youtube.com/watch?v=tFMdHBIFBmI
Bowie said of Nirvana's cover: "I was simply blown away when I found that Kurt Cobain liked my work, and have always wanted to talk to him about his reasons for covering The Man Who Sold the World" and that "it was a good straight forward rendition and sounded somehow very honest. It would have been nice to have worked with him, but just talking with him would have been real cool". Bowie called Nirvana's cover "heartfelt," noting that "until this [cover], it hadn't occurred to me that I was part of America's musical landscape. I always felt my weight in Europe, but not [in the US]." In the wake of its release, Bowie bemoaned the fact that when he performed the number himself he would encounter "kids that come up afterwards and say, 'It's cool you're doing a Nirvana song.' And I think, 'Fuck you, you little tosser!'"[
Here’s something your readers might find interesting: Space Oddity was a big hit in the U.K., and thrust David suddenly into the limelight, but it was not released in the US until after the successful and safe return of the Apollo 11 Mission. Knowing that that Mission and the concomitant First Moon Landing were occurring at the same time as the release of Space Oddity, in July 1969, RCA did not release it in the US, because, as you know, the text of the song is about a space disaster. It would have been wildly inappropriate for listeners to hear that song, until the Apollo 11 crew had safely returned to Earth. Thus, it took a little bit longer until it also became a hit in the U.S.
Objektivisten skrev:Rockpalats -96 ---> http://www.youtube.com/watch?v=tFMdHBIFBmI
Jansson skrev:David Live har blivit rätt utskällt av många.
Oförtjänt tycker givetvis jag.
(Dock har pressningarna i efterföljande versioner inte varit helt lyckade.
För dig som spelar vinyl rekommenderar jag en tidig press av David Live.
APL2-0771 är skivnumret men det ska allra, allra helst vara den utgåvan som är laminerad. Borde kunna fås för en trehundring, kanske billigare på Amazon)
petersteindl skrev:Den här borde vara med http://www.youtube.com/watch?v=YWX_MFNOL_Y
Jansson skrev:petersteindl skrev:Den här borde vara med http://www.youtube.com/watch?v=YWX_MFNOL_Y
Peter.
Där är jag oense med dig. ( tack för fina länkar med Grace i den andra tråden)
Cat People följer en låtstruktur som är mycket OBowiesk.
Den saknar den finess som B normalt använder vid nursery rhymes.
Redan här borde jag ana oro när den här blev en hit.
Forts följer kanske?
petersteindl skrev:Jansson skrev:petersteindl skrev:Den här borde vara med http://www.youtube.com/watch?v=YWX_MFNOL_Y
Peter.
Där är jag oense med dig. ( tack för fina länkar med Grace i den andra tråden)
Cat People följer en låtstruktur som är mycket OBowiesk.
Den saknar den finess som B normalt använder vid nursery rhymes.
Redan här borde jag ana oro när den här blev en hit.
Forts följer kanske?
Jag trodde tråden hette allt och lite till. Nu fick du lite till![]()
Mvh
Peter
phloam skrev:Det här måste ni höra:
Boys Keep Swinging - HIrsute Pursuit, Boyd Rice
http://open.spotify.com/track/4nyG2jb2nTYOr0x1IyaDVU
A Rose by any other name: the secret history of Biff and Bowie
One of the lessons learned from a lifetime’s immersion in David Bowie’s work is the certain knowledge – and this is something I happily came to terms with many years ago – that just when you thought you’d got the whole thing nailed, along comes an unexpected discovery which requires you to rethink everything you thought you knew. Sometimes this discovery can be something very obscure. On other occasions – and this is one of them – it can be something which, as the old saying goes, has been hidden in plain view.
I blush to confess that, for the first time in all my years as a David Bowie enthusiast, I’ve just sat down and listened to the entirety of Biff Rose’s 1968 album The Thorn in Mrs Rose’s Side. I say ‘the entirety’ – it’s as short as most albums were in those days, clocking in at a refreshingly concise 35 minutes, but that’s more than enough time to shed new light on a whole stack of David Bowie’s early songs.
Bowiephiles will, of course, know the New Orleans-born Biff Rose as the co-author of ‘Fill Your Heart’, the hippy-dippy anthem to happiness, freedom and gentleness which our man seized, covered and made his own on Hunky Dory. Those whose knowledge goes a little deeper will also be familiar with ‘Buzz the Fuzz’, a rather more whimsical Biff Rose composition which Bowie occasionally included in his live sets at around the same time. Both of these songs originated on The Thorn in Mrs Rose’s Side, so we’ve always known that it was an LP which struck a chord with David. Quite how resounding a chord is something I’m only now beginning to appreciate.
David’s oft-quoted description of Biff Rose as ‘a flower-power Randy Newman’ is entirely apt: the quirky vignettes, eccentric wordplay and piano-and-strings arrangements which are Biff’s stock in trade readily call to mind Newman’s early work. And they’re good songs, too. Biff’s vocal stylings and his instrumental sound evidently made an impact on David at the beginning of the seventies, a time when our man was still finding his own voice as a singer-songwriter. If you’ve heard Biff’s version of ‘Fill Your Heart’, you’ll know that Bowie’s rendition on Hunky Dory is extraordinarily faithful: in particular, the string arrangement and the parping sax breaks are practically identical to those created by Biff’s arranger, Arthur G Wright. A self-acknowledged magpie but never a plagiarist, Bowie freely acknowledges this debt in the handwritten liner notes on the back cover of Hunky Dory: ‘Mick [Ronson] and I agree that the ‘Fill Your Heart’ arrangement owes one hell of a lot to Arthur G Wright and his prototype.’ Nonetheless, Bowie succeeds in lifting the song to a new level. For one thing, there’s the piano: sweet though Biff’s playing is, it’s no match for Rick Wakeman’s dizzying virtuosity on Hunky Dory. For another thing, there’s the vocal: Biff sings most of ‘Fill Your Heart’ straight on the beat, whereas Bowie brings a dextrous swing to the whole affair, loosening up the song and, appropriately enough given the lyric, freeing it wonderfully. It’s fascinating to hear. Bowie’s vocal is unarguably superior, but he’s aping much of what Biff does – for example that last extended ‘Fuh-reeeee!’, lifting into falsetto. Bowie does it better, but Biff did it first.
So much for what you already knew. The really interesting stuff lies elsewhere on Biff’s album. So here we go. And the best is kept until last…
Exhibit A is the opening track, a jaunty number called ‘Mama’s Boy’ in which Biff exhorts the parents of the flower-power generation to chill out about their children. If that’s already sounding a trifle familiar to the Hunky Dory fan in you, allow me to remind you of a line from ‘Oh! You Pretty Things’:
Don’t kid yourself they belong to you
They’re the start of the coming race
With that in mind, just look at what Biff sings in ‘Mama’s Boy’:
But the kids are growing up as fine as can be
Members of a new society
…and, a little later:
So to all you mothers that I love so
Trust your babies, let ’em go!
It has always been in the nature of David Bowie’s magpie, mix-and-match methodology that echoes of a favourite phrase are prone to pop up more than once – so it’s no surprise that the above couplet not only prefigures ‘Oh! You Pretty Things’, but also pokes its head through the wall fifteen years later amid the Muppet mayhem of the Labyrinth number ‘Magic Dance’:
Slap that baby, make him free!
Exhibit B is the second song on the album, a lilting piece called ‘Angel Tension’ whose lyric carries a momentary but unmistakable pre-echo of a rather more familiar number which Bowie first recorded in 1970: Biff’s ‘Going back in memory’ becomes Bowie’s ‘Staying back in your memory’, while the tempo, phrasing and chord changes would seem to dispel any reasonable doubt that the number was in David’s head when he composed ‘The Prettiest Star’.
Exhibit C is the album’s kookiest track – and yes, it’s even kookier than ‘Buzz the Fuzz’. This time the lyrics aren’t by Biff Rose: ‘Paradise Almost Lost’ is a poem by Joseph Newman, the American humorist, entrepreneur and, fact fans, the uncle of actor Paul Newman. Over a backing of meandering piano, Biff’s spoken recitation of the poem is punctuated by vocal whoops, clicks and beeps, and is every bit as idiosyncratic as you might expect from… well, from a flower-power Randy Newman. As it happens, I knew this poem as a child – in fact, I once memorised it for a poetry-speaking competition at school – but I’d quite forgotten about it until I heard Biff Rose’s recording. Written in the mid-twentieth century, the poem is a tongue-in-cheek account of the creation of life on Earth, packed with tricksy wordplay and jokey rhymes in the Hilaire Belloc / Ogden Nash tradition. But hearing it in this context, one suddenly realises that, via Biff’s rendition, the poem must surely be one of the springboards of Bowie’s 1970 lyric ‘The Supermen’. Here’s the poem’s opening stanza:
I'll tell about those ancient days
Ere history penetrates the haze,
Ere human eyes were there to gaze,
When earth was all primeval:
Worms and germs and rocks and sod
Were ready at the slightest nod
Of quite an inexperienced God
To go into upheaval.
Of course, Bowie’s tone in ‘The Supermen’ is altogether more apocalyptic, his theme more darkly Nietzschean. But the overall sense of the narrative is far too close to be a coincidence, particularly as the metre of the poem is identical. You can sing it along to the melody of ‘The Supermen’:
With lightning flash and thunder roll
An angry God demanded toll,
And so he dug a hellish hole
And thrust them in the chasm.
The spawn of life spread far and wide,
The species grew and multiplied,
For hundreds lived, though thousands died,
God wept within his portals.
…and so it goes on, calling to mind not only ‘The Supermen’ but also the contemporaneous Bowie lyric ‘The Width of a Circle’ (‘He struck the ground, a cavern appeared’)… but let’s move on to Exhibit D. The eighth track on Biff’s album is entitled ‘What’s Gnawing At Me’. It’s a self-absorbed, melancholic little number in which Biff struggles to come to terms with a nagging sense of unhappiness. The opening lines are:
Every night I think about going downtown
And leaving you all alone
I wonder sometimes what’s going through my mind
The reason I can’t stay home
If you haven’t yet made the connection, let me jog your memory about the opening line of ‘Conversation Piece’, a song recorded by David Bowie in 1969:
I took this walk to ease my mind
To find out what’s gnawing at me
…and here’s the chorus of Biff’s song:
So I’m going downtown where it’s always loud
I’m gonna lose myself in the downtown crowd
So I can find what’s gnawing at me
But I promised that the best would be saved until last, so let’s move on to Exhibit E. The final song on The Thorn in Mrs Rose’s Side is one of the album’s most striking tracks: a slow, mournful piano-led ballad called ‘The Man’. The opening bars had barely begun before I started thinking, ‘Hang on a minute…’ By the time Biff was singing ‘His name might be John…’, I knew I was onto something. When he reached ‘See the reflection of where you’ve been before’, I thought I’d better just transcribe the whole thing. Here it is:
Don’t look now, but someone ahead of you
Is standing alone and singing
He’s just a man and he knows who he is
Contented within his own being
His name might be John, his name might be Christ
Some call him Joe Destiny
But listen a little longer to the sound in his soul
And you’ll know he’s really you and me
I tell the lie that a man must learn to kill
To defend what he thinks is right
The murderer shows his face in many forms
I make him live in you and in me
There’s a man learning to be free
From the pressure of all his killing
Please help the man before you, you see
Let him know he’s really you and me
See the reflection of where you’ve been before
I see you in my mirror
Feel the power within your own silence
There you find your saviour
I make the separation real
So I can feel the pain of my opinion
There is no separation in reality
Now I can see through the illusion
The man learning to be free
From the pressure of all isolation
Please help the man before you, you see
Life is celebration
…so, perhaps now we have a slightly better idea of why Bowie’s legendary out-take ‘Shadow Man’ remained in the vaults for so long, and why some sources have listed it as ‘The Man’, an alternative title which David also tried out for size on ‘Lightning Frightening’, another unreleased number from the same period. I don’t think anyone would disagree that, both musically and lyrically, Bowie’s ‘Shadow Man’ is a more complete, more sophisticated, more profound piece of songwriting than Biff’s ‘The Man’ – and, for that matter, one could certainly say the same of ‘Conversation Piece’ and ‘Oh! You Pretty Things’ by comparison with the Biff Rose numbers to which they owe a debt. But we have to bear in mind that Bowie’s borrowings have never been quite that straightforward. As I said at the beginning of this piece, he’s no plagiarist; like T S Eliot, to whom many commentators have likened his lyrics, Bowie is a modernist whose allusions, quotations and juxtapositions are there to be spotted. And he is every bit as likely to recycle his own work as that of others: just as the lyric of ‘Oh! You Pretty Things’ is manifestly indebted to a number of other sources besides ‘Mama’s Boy’ (among them Arthur C Clarke’s Childhood’s End and Edward Bulwer-Lytton’s The Coming Race), so ‘Shadow Man’ is also, inter alia, a down-tempo reboot of David’s own 1968 demo ‘C’est la Vie’.
Meanwhile, Biff’s ‘The Man’ seems also to have prompted a memorable passage from Bowie’s ‘The Wild Eyed Boy From Freecloud’ (‘really you and really me’). But while that’s a fleeting moment, the similarities between ‘The Man’ and ‘Shadow Man’ are so remarkably close that it now seems to me that the latter, for all its unquestionable brilliance, was one of David’s jeux d’esprit, a flexing of his singer-songwriter muscles that was destined to remain in the studio – like other early Bowie curios such as ‘Little Toy Soldier’ and ‘Lightning Frightening’, its roots are showing so nakedly that the idea of releasing it in such close proximity to its source material might have seemed imprudent.
All the same, few would disagree that Bowie’s debt to the flower-power Randy Newman has been repaid with interest. Thanks to David Bowie, ‘Fill Your Heart’ remains Biff’s most celebrated contribution to pop music. But as I’m now discovering, the less familiar byways of his work are also deserving of exploration.
Nicholas Pegg
5 November 2011
A revised version of David Bowie's Space Oddity, recorded by Commander Chris Hadfield on board the International Space Station.
TCM skrev:http://youtu.be/KaOC9danxNoA revised version of David Bowie's Space Oddity, recorded by Commander Chris Hadfield on board the International Space Station.
Jansson skrev:TCM skrev:http://youtu.be/KaOC9danxNoA revised version of David Bowie's Space Oddity, recorded by Commander Chris Hadfield on board the International Space Station.
Hellre än bra?
TCM skrev:Jansson skrev:TCM skrev:http://youtu.be/KaOC9danxNoA revised version of David Bowie's Space Oddity, recorded by Commander Chris Hadfield on board the International Space Station.
Hellre än bra?
Det mest intressanta var väl platsen där videon spelades in
Jansson skrev:Trevligt.![]()
Nu är jag inte quizzmaster som TCM men ändå....här kommer ett miniquizz.
Bara en ledtråd.
Vilken låt?
TCM skrev:Jansson skrev:Trevligt.![]()
Nu är jag inte quizzmaster som TCM men ändå....här kommer ett miniquizz.
Bara en ledtråd.
Vilken låt?
Jag antar att det är en Bowie-låt vi pratar om?
CODY skrev:Vet ej![]()
Men den som har läst Margraves of the Marshes av John Peel garvade nog lite när han berättade om en T-Rex turné strax efter Space Oddity då Bowie var support för T-Rex med ett pantomimnummer. Peel, som satt och pratade med Marc, ropade till David att det var dags att gå på scenen. "That was about the only direct contact I had med "the cameleon of pop" on the tour. - I mean, what's the point of talking to a mime artist?"
Jansson skrev:Det finns referenser till Diamond Dogs och Halloween Jack i låten.
Nattlorden skrev:Jansson skrev:Det finns referenser till Diamond Dogs och Halloween Jack i låten.
Är båda med i mer än en låt? Annars bör det ju vara just Diamond Dogs??
The Halloween Jack is a real cool cat
And he lives on top of Manhattan Chase
The elevator's broke, so he slides down a rope
Jansson skrev:TCM skrev:Jansson skrev:Trevligt.![]()
Nu är jag inte quizzmaster som TCM men ändå....här kommer ett miniquizz.
Bara en ledtråd.
Vilken låt?
Jag antar att det är en Bowie-låt vi pratar om?
Japp!![]()
Så långt helt korrekt svar.
Jansson skrev:Det är bara att gå på mål.
TCM skrev:Jansson skrev:Det är bara att gå på mål.
Som sagt, lite fuskigt. Hade aldrig hört låten tidigare (och den kanske är fel ändå)
http://youtu.be/mvstpQGjPPc
Jansson skrev:TCM skrev:Jansson skrev:Det är bara att gå på mål.
Som sagt, lite fuskigt. Hade aldrig hört låten tidigare (och den kanske är fel ändå)
http://youtu.be/mvstpQGjPPc
Guldstjärna.
Jag kan bli avundsjuk på den som aldrig hört låten tidigare.
phloam skrev:
Always crashing on the same car? VW2 Schneider?
*SORRY*
Jansson skrev:Lyssna på den här singback insatsen.
http://www.youtube.com/watch?v=iHO0prgzVZo
Den störste av de stora. Inte bara som kompositör och albumartist men även som sångare.
Jansson skrev:Lyssna på den här singback insatsen.
http://www.youtube.com/watch?v=iHO0prgzVZo
Den störste av de stora. Inte bara som kompositör och albumartist men även som sångare.
Många år senare.
Lika överjävligt säker på foten.
http://www.youtube.com/watch?v=qnnY_Z9OtC0
Almen skrev:Magiskt. Jag har inte mycket att tillägga i detta överflöd av sakkunskap, men fortsätt bara skriva, ni andra.
Jansson skrev:TCM skrev:Jansson skrev:Det är bara att gå på mål.
Som sagt, lite fuskigt. Hade aldrig hört låten tidigare (och den kanske är fel ändå)
http://youtu.be/mvstpQGjPPc
Guldstjärna.
Jag kan bli avundsjuk på den som aldrig hört låten tidigare.
bowiesongs skrev:Robert Fripp flew in one evening from New York, sat down in the studio, plugged his guitar into Eno’s EMS synthesizer and added lead lines to tracks that he’d never heard before, not knowing any of the chords, and getting only oblique advice from Bowie (who’d yet to write lyrics or vocal melodies). His work completed over about six hours (all of the lead guitars on “Heroes” and five other tracks, including “Joe the Lion”), Fripp left Berlin a day later. He didn’t even have time to get a drink.
TCM skrev:David Bowie och Chicago - lite aktuellt
http://www2.mcachicago.org/exhibition/david-bowie-is/
http://www.stereogum.com/1706934/its-da ... cago/news/
While most guitarists that took on “Heroes” had to use an Ebow to get Fripp’s sound, playing a sustained run of A notes, Fripp had worked out the feedback patterns on foot, literally. Standing in Hansa’s Studio 2, his guitar routed through Eno’s EMS synthesizer, Fripp marked with tape the places on the studio floor where he could get a feedback loop on any given note. So four feet away from his amp was an A, three feet away was a G, and so on. Fripp stepped and swayed through the song, his sound owed to a simple cartography.
Fripp ran through three takes, and the trebly nature of his playing (further distorted live by Eno’s EMS) meant that each solo on its own sounded thin and wavering. So Tony Visconti blended all three together, eventually bouncing them down to a single track, to achieve what Visconti called “a dreamy, floaty effect.”
Oresound skrev:Det vart lite Bowie på tv för två veckor sedan...
Oresound skrev:Så var det nog
I remember, I think, the first time that I knew him
when it was his birthday, I sent him an e-mail that said
“57???? Isn’t it about time that you got a proper job? Ricky Gervais, 42, comedian.”
He sent back:
“I have a proper job. David Bowie, 57, Rock God.”
Please trip them gently, they don't like to fall, Oh by jingo
There's no room for anger, we're all very small, Oh by jingo
We're painting our faces and dressing in thoughts from the skies,
From paradise
But they think that we're holding a secretive ball.
Won't someone invite them
They're just taller children, that's all, after all
Man is an obstacle, sad as the clown, Oh by jingo
So hold on to nothing, and he won't let you down, Oh by jingo
Some people are marching together and some on their own
Quite alone
Others are running, the smaller ones crawl
But some sit in silence, they're just older children
That's all, after all
I sing with impertinence, shading impermanent chords, with my words
I've borrowed your time and I'm sorry I called
But the thought just occurred that we're nobody's children At all, after all
Live till your rebirth and do what you will, Oh by jingo
Forget all I've said, please bear me no ill, Oh by jingo
Jansson skrev:Låten som komposition och lyrik i sig är ett mästerstycke.
Uttrycket är allt för innerligt för att avfärdas.
---
Så om nån där ute vill ge mig sin tolkning så tas den tacksamt emot.
Oh by Jingo
Almen skrev:Jansson skrev:Låten som komposition och lyrik i sig är ett mästerstycke.
Uttrycket är allt för innerligt för att avfärdas.
---
Så om nån där ute vill ge mig sin tolkning så tas den tacksamt emot.
Oh by Jingo
Så vackert.
Har tyvärr ingen bra tolkning. Tycker inte att bowiesongs-analysen var så vidare värst, heller.
Det är väl bara Bowie som klarar av att använda "Oh by Jingo" som omkväde i en ballad utan att det blir märkligt?
n the land of San Domingo
Lived a girl called Oh By Jingo
From the fields and from the marshes
Came the young and oh by goshes
They all spoke with a different lingo
But they all loved Oh By Jingo
and every night, they sang in the pale moonlight
Oh by gee by gosh by gum by jove
Oh By Jingo won't you hear our love
We will build for you a hut
You will be our favourite nut
We will have a lot of little Oh By Gollies
And we'll put them in the follies
By Jingo said "By gosh by gee
By jiminy please don't bother me"
So they all went away singing
Oh by gee by gosh by gum by jove By Jingo
By gee, you're the only girl for me.
(Musical Interlude)
Oh by gee by gosh by gum by jove
Oh By Jingo won't you hear our love
We will build for you a hut
You will be our favourite nut
We will have a lot of little Oh By Gollies
And we'll put them in the follies
By Jingo said "By gosh by gee
By jiminy please don't bother me"
So they all went away singing
Oh by gee by gosh by gum by jove By Jingo
By gee, you're the only girl for me.
TCM skrev:Här finns det ibland en del bra tolkningar av texter.
http://songmeanings.com/songs/view/3458764513820562796/
Jansson skrev:Almen skrev:Jansson skrev:Låten som komposition och lyrik i sig är ett mästerstycke.
Uttrycket är allt för innerligt för att avfärdas.
---
Så om nån där ute vill ge mig sin tolkning så tas den tacksamt emot.
Oh by Jingo
Så vackert.
Har tyvärr ingen bra tolkning. Tycker inte att bowiesongs-analysen var så vidare värst, heller.
Det är väl bara Bowie som klarar av att använda "Oh by Jingo" som omkväde i en ballad utan att det blir märkligt?
Nej precis, han får ihop det så det är trovärdigt.
Jag tror inte att "Oh by Jingo" referar till just låten med samma namn.
-----------------------
Utan "By Jingo" eller "By the living Jingo" är vad som avses.
Max_Headroom skrev:Bowie visar sin bredd och kör live med Nine Inch Nails:
https://www.youtube.com/watch?v=WPKqigY09Dc
Jansson skrev:https://m.youtube.com/watch?v=3nSqDMqCJQw
If you had tuned into BBC Radio One on May, 20 of that year, you would have heard David Bowie DJ his own two hour show, “Star Special,” playing his favorite records and jovially chatting up his audience.
Track listing
The Doors, “Love Street”
Iggy Pop, “TV Eye”
John Lennon, “Remember”
? & The Mysterians, “96 Tears”
Edward Elgar, “The Nursery Suite” (extract)
Danny Kaye, “Inchworm”
Philip Glass, “Trial Prison”
The Velvet Underground, “Sweet Jane”
Mars, “Helen Fordsdale”
Little Richard, “He’s My Star”
King Crimson, “21st Century Schizoid Man”
Talking Heads, “Warning Sign”
Jeff Beck, “Beck’s Bolero”
Ronnie Spector, “Try Some, Buy Some”
Marc Bolan, “20th Century Boy”
The Mekons, “Where Were You?”
Steve Forbert, “Big City Cat”
The Rolling Stones, “We Love You”
Roxy Music, “2HB”
Bruce Springsteen, “It’s Hard To Be A Saint In The City”
Stevie Wonder, “Fingertips”
Blondie, “Rip Her To Shreds”
Bob Seger, “Beautiful Loser”
David Bowie, “Boys Keep Swinging”
David Bowie, “Yassassin”
Talking Heads, “Book I Read”
Roxy Music, “For Your Pleasure”
King Curtis, “Something On Your Mind”
The Staple Singers, “Lies”
Jansson skrev:Det är som med John I´m only dancing.
Tre versioner finns.
En från -72:
https://www.youtube.com/watch?v=mIFCQX-MDrI
En från -73: https://www.youtube.com/watch?v=4SMwHgEsgPo
-73an är bättre tycker jag.
Bill50x skrev:Jansson skrev:Det är som med John I´m only dancing.
Tre versioner finns.
En från -72:
https://www.youtube.com/watch?v=mIFCQX-MDrI
En från -73: https://www.youtube.com/watch?v=4SMwHgEsgPo
-73an är bättre tycker jag.
Du glömde -75:ans version, den som finns på "Young Americans"[ Spotify ][ SWP ]
För mig finns det två versioner: dels Young Americans-versionen från -75 som ju också fans på LP´n när den kom, dels en Ziggy Stardust-version som spelades in -72 men släpptes senare. Den senare verkar det dessutom finnas flera versioner av men det är ju ändå variationer på samma tema, så att säga...
När jag ändå är inne på Young Americans, visst är denna version på Beatles "Across the universe" helt underbar?[ Spotify ][ SWP ]
/ B
Objektivisten skrev:Man undrar ju stilla om detta ska bli en ny trend i rockvärlden. Gamla hjältar som väljer att pensionera sig istället för att uppträda till de dör.
phloam skrev:Jag är bara så tacksam för detta:
http://variety.com/2015/music/news/davi ... 201625994/
"The Times classifies the new LP as “an album of long, jazzy jams mixed with the kind of driving beat pioneered by Seventies German bands Can and Kraftwerk.” The album is also said to include hints of “Gregorian chants, a soul section, various electronic beats and bleeps and Bowie’s distinctive vocals,” combining for a record that the quoted Bowie insider describes as “completely bonkers.”"![]()
Kram på er
Jansson skrev:Här sjunger mästaren som bara mästaren kan.
Perfektion.
https://m.youtube.com/watch?v=VMZ0-nJ0Ipo
Jansson skrev:Lite längre emellan var det nog.![]()
Bill50x skrev:Jansson skrev:Lite längre emellan var det nog.![]()
Rackarns, ibland hänger hjärnan inte med....![]()
/ B
phloam skrev:http://www.imablackstar.com/
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Jansson skrev:Här sjunger mästaren som bara mästaren kan.
Perfektion.
https://m.youtube.com/watch?v=VMZ0-nJ0Ipo
Jansson skrev:Här sjunger mästaren som bara mästaren kan.
Perfektion.
https://m.youtube.com/watch?v=VMZ0-nJ0Ipo
Cahlis skrev:Sound and Vision - kanske den absolut bästa låten han gjort!
Här är två fantastiska men ganska olika versioner, vilken gillar DU bäst?
http://youtu.be/1nSh9dAAsHQ
http://youtu.be/GYEOlxcirX0
Cahlis skrev:Sound and Vision - kanske den absolut bästa låten han gjort!
Här är två fantastiska men ganska olika versioner, vilken gillar DU bäst?
http://youtu.be/1nSh9dAAsHQ
http://youtu.be/GYEOlxcirX0
sprudel skrev:Satan i gatan vad jag skulle vilja vara hans kompgittarist vid den sittningen, vilken delad gemensam upplevelse!
Såg du blicken av samförstånd när de drog de första ackorden för att känna synkroniseringen? Starkt.
Älskar akustiska framföranden på detta viset. Fint Jansson.
sprudel skrev:Satan i gatan vad jag skulle vilja vara hans kompgittarist vid den sittningen, vilken delad gemensam upplevelse!
Såg du blicken av samförstånd när de drog de första ackorden för att känna synkroniseringen? Starkt.
Älskar akustiska framföranden på detta viset. Fint Jansson.
Almen skrev:Kan aldrig bli för mycket.
Jansson skrev:Jag vet inte om ni vet men Ringo har husrensning?
Den här skulle jag iofs gärna vilja lägga vantarna på.
http://www.julienslive.com/view-auction ... Fpage%3D24
Dartman skrev:Jansson skrev:Jag vet inte om ni vet men Ringo har husrensning?
Den här skulle jag iofs gärna vilja lägga vantarna på.
http://www.julienslive.com/view-auction ... Fpage%3D24
Den hade jag lätt orkat med att ha på väggen också. Lätt.
/Jonas
KarlXII skrev:1:34 in i The Martian
Jansson skrev:Ännu en låt som sorgligt nog inte fått den uppskattning den förtjänar.
Vackert, melodiöst men samtidigt starkt och kraftfullt ömsint.
Japp, så är det, två tillbaka blickar som knyter ihop temat.
https://m.youtube.com/watch?v=48d4irOHhLY
CODY skrev:Jansson skrev:Ännu en låt som sorgligt nog inte fått den uppskattning den förtjänar.
Vackert, melodiöst men samtidigt starkt och kraftfullt ömsint.
Japp, så är det, två tillbaka blickar som knyter ihop temat.
https://m.youtube.com/watch?v=48d4irOHhLY
Hade varit en klassiker om den kommit under hans klassiska period. Hade lätt kunnat vara med på Space Oddity.
Nu är man sugen på Blackstar som kommer den 8 januari; singeln var bra. Enligt någon recension ska den vara bättre än Next Day, i det att den ska vara mindre konventionell pop mer experimentell. Under tiden kan man köpa Mojo som innehåller planscher och intervjuer med damen:
http://www.mojo4music.com/artist/david-bowie/
It’s David Bowie Day! Listen to this all-day marathon of his music
KarlXII skrev:Jag är allt en smula chockad faktiskt...
Look up here.
I'm in heaven.
phloam skrev:NI är långt ifrån ensamma om att gråta, bara så ni vet.
phloam skrev:Personligen så känns det ungefär som om barndomen tagit definitivt slut, oåterkalleligen. Jag var uppriktigt sagt rädd för en värld utan Bowie. Den enda trösten är att hans konst lever kvar, mer än nånsin.
The song itself…is made up of juxtapositions and fragments of information. [It] doesn’t have a straightforward coherent message to it. None of the album has any message; it’s really a compression of information, it’s just information: make of it what you will….The filthy lesson in question is the fact that life is finite. That realization, when it comes, usually later in life, can either be a really daunting prospect or it makes things a lot clearer.
KarlXII skrev:Någon som vet vilken cancer det rörde sig om?
IngOehman skrev:Kusligt. Jag upptäckte en ny Bowie-skiva idag, som inte gick att köpa.
Max_Headroom skrev:
Tackar! Jag hade tänkt köpa skivan, men det blir ju inget av med det nu.
hifikg skrev:Men wofför gör di på detta viset![]()
har just köpt CD´n
Bill50x skrev:hifikg skrev:Men wofför gör di på detta viset![]()
har just köpt CD´n
Jämför med denna...
https://www.dropbox.com/s/lyrffdq6g1fwx ... .flac?dl=0
/ B
hifikg skrev:Lyssnar ännu en gång på Lazarus, ja på hela Blackstar, och en tanke slår mig... det är nästan för bra, tänk om hans död är ett PR-trick? Tänk om nästa grej är att återuppstå. Han kanske ville "höra snacket efteråt", är jag för optimistisk nu?
CODY skrev:Ha!
Starman, Rock n Roll Star, Space Oddity, astronauten Major Tom, År 2001 - ett rymdäventyr, så talade Soroaster med oss (filmmusik, hänger vid duken redan rymdäventyrliga 2001). Och Nietzsche talar också om det. I böckerna, men ingen musik. Om guds död. Men HAN vet att han ska "dö" och han släpper Sue och baksidan på denna "det var så synd att han var en hora" på hösten 2014. Och det är så bra musik, så bra att man aldrig nästan har hört något så bra; gammal tänker man att det kan inte överträffas. Men sen släpper han en till singel, nära jul - han vet då att han inte har långt kvar, att "döden" väntar. Singeln Lazarus, uppväckt från de döda, bokstavligen talat filmat från Davids (hus, han är den förste där) dödsbädd gör allt HELT TYDLIGT. HELT TYDLIGT.
David Bowie - SOM KOMMER FRÅN BLAKE'S NYA JERUSALEM - besegrar döden för andra gången i världshistorien för människan ska ta sin rättmätiga plats i rymden, för han vet att vi lever i rymdåldern och att vi alla ska åka, för David Bowie har döpts av den asketiske profeten Burroughs:
[ Bild ]
This is the space age and we are here to go!
KarlXII skrev:+1 men det går fort över.
Har aldrig lyssnat på ett så ångestfyllt album. Undrar om det är kontexten som gör det.
Seeing more and feeling less
Saying no but meaning yes
This is all I ever meant
That's the message that I sent
I can't give everything
I can't give everything
Away
I can't give everything
Away
Jansson skrev:CODY skrev:Ha!
Starman, Rock n Roll Star, Space Oddity, astronauten Major Tom, År 2001 - ett rymdäventyr, så talade Soroaster med oss (filmmusik, hänger vid duken redan rymdäventyrliga 2001). Och Nietzsche talar också om det. I böckerna, men ingen musik. Om guds död. Men HAN vet att han ska "dö" och han släpper Sue och baksidan på denna "det var så synd att han var en hora" på hösten 2014. Och det är så bra musik, så bra att man aldrig nästan har hört något så bra; gammal tänker man att det kan inte överträffas. Men sen släpper han en till singel, nära jul - han vet då att han inte har långt kvar, att "döden" väntar. Singeln Lazarus, uppväckt från de döda, bokstavligen talat filmat från Davids (hus, han är den förste där) dödsbädd gör allt HELT TYDLIGT. HELT TYDLIGT.
David Bowie - SOM KOMMER FRÅN BLAKE'S NYA JERUSALEM - besegrar döden för andra gången i världshistorien för människan ska ta sin rättmätiga plats i rymden, för han vet att vi lever i rymdåldern och att vi alla ska åka, för David Bowie har döpts av den asketiske profeten Burroughs:
[ Bild ]
This is the space age and we are here to go!
I'M NOT A WHITESTAR/I'M A BLACK STAR
http://www.technology.org/2014/02/07/hi ... ent-space/
WHERE THE FUCK DID MONDAY GO?
KarlXII skrev:Har aldrig lyssnat på ett så ångestfyllt album. Undrar om det är kontexten som gör det.
Magnuz skrev:KarlXII skrev:Har aldrig lyssnat på ett så ångestfyllt album. Undrar om det är kontexten som gör det.
Jag ångrar lite att jag inte lyssnade på den direkt som jag hade tänkt.
TCM skrev:Det här är nog den första Bowielåten jag lyssnade (ordentligt) på (berodde nog på att kompis till mig gjorde en cover på den med sitt band ca 1978-79)[ YouTube ]
[ Bild ]
RIP David Bowie. “Space Oddity” was the first Bowie song that I was aware of and it still blows me away. It was so very unique at the time and he continued on that path of uniqueness up to this day. So many brilliant songs: “Changes,” “Starman,” “TVC15,” “Fashion,” “Rebel Rebel,” “The Man Who Sold the World,” “Suffragette City,” “Modern Love”... the list is amazingly long.
I was lucky enough to work with Bowie in 1985 at Westside Studios in London. My bosses, Clive Langer and Alan Winstanley (Madness, Dexys Midnight Runners, Elvis Costello, Bush) were producing the soundtrack for the movie Absolute Beginners, for which Bowie was acting and writing songs (it was a better soundtrack than it was a movie!) and I was graduating from assistant engineer to engineer at that time.
The day Bowie was first due to show up at Westside, we were all a bit nervous — Bowie was the biggest star client for Clive and Alan at that point in time. We kept looking out the windows, waiting for a stretch limo to show up and an entire entourage to walk in, but then a black cab showed up and out popped the unaccompanied Bowie. He walked in, announced in what seemed a more cockney voice than I remembered, “Hi, I’m David Bowie,” and shook our hands. He seemed smaller than I imagined he would be in person. A bit later I noticed that the cockney had dissipated somewhat and he also seemed to have grown more upright and taller, too. I thought, “Wow, he really is a chameleon,” and wondered if the earlier exaggerated cockney was his way of reducing his superstar status temporarily to put people at ease on first meeting him.
The impersonations on this YouTube posting were recorded in August '85, when Bowie came in to do the lead vocal. At the end of the session, he broke into the impersonations and I realized that these might get erased at some point, so I quickly put a cassette in and hit “record.” I wish we could hear the other side of the dialogue between Bowie and Clive and Alan, but unfortunately that wasn’t being recorded.
Jansson skrev::D
Har inte hört!
Sista då?
Jag sitter med en ajfån utan lurar.
Vet inte. Bolan? Nä.
TCM skrev:Jansson skrev::D
Har inte hört!
Sista då?
Jag sitter med en ajfån utan lurar.
Vet inte. Bolan? Nä.
Kul!
Jag gissar också på Bolan (ligger bra till), men jag har lyssnat alldeles alldeles för lite för att veta
Har det här nämnts tidigare?
http://scallemang.ca/bowie25albums/
.
Jansson skrev:TCM skrev:Jansson skrev::D
Har inte hört!
Sista då?
Jag sitter med en ajfån utan lurar.
Vet inte. Bolan? Nä.
Kul!
Jag gissar också på Bolan (ligger bra till), men jag har lyssnat alldeles alldeles för lite för att veta
Har det här nämnts tidigare?
http://scallemang.ca/bowie25albums/
.
Jo.
Kolla lite tidigare i tråden.
Jansson skrev:+1.
![]()
Den här har ni sett är jag nästan bergbomb på.
Annars:
https://m.youtube.com/watch?v=lexuTeSRX1I
Och
https://m.youtube.com/watch?v=amEj2bjZu0Q
Jansson skrev:Nu är det här ju faktiskt ett hifi-fora där vi bör hålla oss till återgivningskvalitativ bedömning, subjektivt tyckande om musikens inneboende kvaliteter är just högst subjektiva och inte kvantitativa.
Därför bör vi som välljudsvänner hålla oss till objektiva värden först och främst.![]()
Jag ber därför att anmäla:
-Ni ska köpa cd-utgåvan.
Det finns inga uppsidor med vinylpressningen i detta fall.
Tvärtom. Cdn låter bättre.
Jag ser ingen egennytta med att konsekvent framhålla ett medium framför ett annat.
Mediet helgar ändamålet. I det här fallet är cdn bäst.
Albumet är som förväntat yppersta toppklass.
.
Trent Reznor Recalls How David Bowie Helped Him Get Sober
_Fredrik_ skrev:Måste säga att jag trodde jag uppskattade blackstar mycket pga omständigheterna, men nu så här när dramatiken lagt sig, så kan jag konstatera att det var längesen jag lyssnade så mycket på en skiva.
TCM skrev:Trent Reznor Recalls How David Bowie Helped Him Get Sober
http://www.rollingstone.com/music/news/ ... r-20160126
.
Jansson skrev:TCM skrev:Trent Reznor Recalls How David Bowie Helped Him Get Sober
http://www.rollingstone.com/music/news/ ... r-20160126
.
https://m.youtube.com/watch?v=smQi8nUM8AU
Everyone I know,
Goes away in the end
TCM skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=c7_Te7iDojAEveryone I know,
Goes away in the end
Jansson skrev:På tal om NIN.
Closer: sample av Bowies trummaskin från Nightclubbing / The Idiot.
https://vimeo.com/3554226
Inside David Bowie's Final Years
How Bowie stepped away – and came roaring back
Jansson skrev:
Den fjärde maj på cirkus kan bli bra.
Dartman skrev:Jansson skrev:
Den fjärde maj på cirkus kan bli bra.
Jag och dottern satsar på tionde maj i Amsterdam.
![]()
/Jonas
In 1979, a 32-year-old Bowie told the interviewer Mavis Nicholson that where he’d once fallen in love easily, he now avoided it. If he were to love, he’d do so from “afar.” “But if you then decided to not love from afar, you, as an artist, would have to give up quite a lot of your time for them,” she said. “Yes, and I can’t do that,” Bowie replied. “No, no, love can’t get quite in my way. I shelter myself from it incredibly.” “What are you sheltering yourself from?” “From losing the other eye!”
BORIS skrev:När kommer nästa singel?
Under Pressure – den ständiga känslan hos en mjölkbonde.
TCM skrev:Jag tror att snart har vi täckt in alla vinklar på Bowies död
http://www.lantbruk.com/lantbruk/bowie-bonderUnder Pressure – den ständiga känslan hos en mjölkbonde.
.
Jansson skrev:BORIS skrev:När kommer nästa singel?
Om det blir något mer.
http://www.nme.com/news/david-bowie/90747
Har du sett något mer matnyttigt?
BORIS skrev:Jansson skrev:BORIS skrev:När kommer nästa singel?
Om det blir något mer.
http://www.nme.com/news/david-bowie/90747
Har du sett något mer matnyttigt?
Nä, bara att det ryktas att han lagt ner mkt arbete för att orkestrera också vad som ska ska ske efter hans död.
Kanske är det de fem låtarna som nämns i artikeln som menas. Kanske överraskar han igen, med något helt annat
Jansson skrev:[ Bild ]
De här två gick en match, inte bordtennis men om en gitarrist. DB vann.
http://ultimateclassicrock.com/david-bo ... ian-belew/
“By this point,” Belew adds, “I was paralyzed. David said, ‘So, you really have nothing to say?’ Frank said, ‘Fuck you, Captain Tom.'” After that, Bowie, Belew and Bowie’s assistant simply got up and left. “Getting in the limo,” Belew remembers, “David said in his wonderfully British way, ‘I thought that went rather nicely!'”
Our homage to the man whose ability to change whilst remaining himself has been a massive influence on us. There are many legends in the music industry but for us, there is no greater than the mighty Dave. We've included all things Bowie, whether that is original songs, covers, backing vocals, production work or reworks we made, to attempt to give you the full scope of the man's genius.
For the visual side to this mix our friend Wim Reygaert (who also made the amazing film for Into The Vortex) came up with the most ambitious film for RSWX, taking us on a fever dream time travel through the man's career starring the amazing Hannelore Knuts as Dave. We've got to extend a special thank you to the cast and crew and everyone involved for putting so much time and energy and heart and soul into this amazing film, it is a pure labour of love for the phenomenon that is Bowie.
Almen skrev:Jansson skrev:[ Bild ]
De här två gick en match, inte bordtennis men om en gitarrist. DB vann.
http://ultimateclassicrock.com/david-bo ... ian-belew/
Ja, den är dråplig, alltså!“By this point,” Belew adds, “I was paralyzed. David said, ‘So, you really have nothing to say?’ Frank said, ‘Fuck you, Captain Tom.'” After that, Bowie, Belew and Bowie’s assistant simply got up and left. “Getting in the limo,” Belew remembers, “David said in his wonderfully British way, ‘I thought that went rather nicely!'”
TCM skrev:.
RSWX presents Dave
En (imho) jäkligt bra Bowie-mix på en timme. Gillar framförallt avsnittet från cirka 20:20 och fram till cirka 31:15 där det spelas Changes -> Under Pressure -> Heroes -> Absolute Beginners. Mycket snygga övergångar. Dom har även gjort en egen film som visas tillsammans med mixen.
https://vimeo.com/53207758Our homage to the man whose ability to change whilst remaining himself has been a massive influence on us. There are many legends in the music industry but for us, there is no greater than the mighty Dave. We've included all things Bowie, whether that is original songs, covers, backing vocals, production work or reworks we made, to attempt to give you the full scope of the man's genius.
For the visual side to this mix our friend Wim Reygaert (who also made the amazing film for Into The Vortex) came up with the most ambitious film for RSWX, taking us on a fever dream time travel through the man's career starring the amazing Hannelore Knuts as Dave. We've got to extend a special thank you to the cast and crew and everyone involved for putting so much time and energy and heart and soul into this amazing film, it is a pure labour of love for the phenomenon that is Bowie.
.
Jansson skrev:
Kommer ihåg att Lodger fick ett svalt mottagande.
Den har, tycker jag, oförtjänt undanskymd plats än idag.
Magnuz skrev:Jansson skrev:
Kommer ihåg att Lodger fick ett svalt mottagande.
Den har, tycker jag, oförtjänt undanskymd plats än idag.
Det är du heller inte ensam om. Jag brukar säga att det är den mest underskattade Bowie-plattan och det verkar finnas fler som tycker så.
Jansson skrev:Magnuz skrev:Jansson skrev:
Kommer ihåg att Lodger fick ett svalt mottagande.
Den har, tycker jag, oförtjänt undanskymd plats än idag.
Det är du heller inte ensam om. Jag brukar säga att det är den mest underskattade Bowie-plattan och det verkar finnas fler som tycker så.
Du har ett gott öra.
Det finns fler album som jag lägger i den kategorin, men Lodger får första plats i den kategorin
phloam skrev:Jansson skrev:Magnuz skrev:
Det är du heller inte ensam om. Jag brukar säga att det är den mest underskattade Bowie-plattan och det verkar finnas fler som tycker så.
Du har ett gott öra.
Det finns fler album som jag lägger i den kategorin, men Lodger får första plats i den kategorin
Håller med som fan. Jag snodde textbladet från biblioteket i unga år, den plattan ligger mig nog allra närmast om hjärtat.
Jansson skrev:
http://www.bowiegoldenyears.com/lodger.html
Magnuz skrev:Jansson skrev:
http://www.bowiegoldenyears.com/lodger.html
Kul! Lustigt att Tony stör sig på ljudet och DB tycker den var slarvigt mixad. Jag har aldrig tänkt på att den skulle låta sämre än t.ex. de andra skivorna i Berlin-trilogin. Jag jämförde lite snabbt på Spotify nu (givetvis finns bara remastrade versioner...) och tycker nog att den om något är bättre mixad än de andra...
TCM skrev:Har vi tittat på reklamfilmer med Bowie?
http://www.openculture.com/2016/01/davi ... -2013.html
BORIS skrev:Ett av de fem prints i den limiteade och dyra David Bowie is...Personal Portfolio Black Edition .Spoiler:Visa
[ Bild ]
Jansson skrev:Även det lilla kan vara stort nog.
http://mobil.unt.se/sigtunabygden/unika ... 10097.aspx
Jansson skrev:Tack till ChristianAndersson och TCM
[ Bild ]
http://www.independent.co.uk/arts-enter ... 18081.html
TCM skrev:
Är Peaky Blinders bra?
TCM skrev:Spännande!
Off topic: är Peaky Blinders bra? Ligger på min "sugen-att-kolla-på"-listaJansson skrev:Tack till ChristianAndersson och TCM
[ Bild ]
http://www.independent.co.uk/arts-enter ... 18081.html
David Bowie’s The Man Who Fell To Earth soundtrack to be released for first time
Jansson skrev:Angående soundtracket till The man who fell to earth.
Luktar profitering.
Jansson skrev:Ang. Peaky Blinders.
Säsong 3 avsnitt 5.
Lazarus
TCM skrev:Jansson skrev:Ang. Peaky Blinders.
Säsong 3 avsnitt 5.
Lazarus
Har tittat på första avsnittet -> kommer att fortsätta (ska bara dra med min fru också)
Almen skrev:Var på King Crimson i lördags, de körde en fin Heroes som extranummer.
Jansson skrev:Almen skrev:Var på King Crimson i lördags, de körde en fin Heroes som extranummer.
Lyllo!
Igår klev de av efter 21st Century Schizoid Man.
Typiskt att de ska fjäska för danskarna....
Almen skrev:Jansson skrev:Almen skrev:Var på King Crimson i lördags, de körde en fin Heroes som extranummer.
Lyllo!
Igår klev de av efter 21st Century Schizoid Man.
Typiskt att de ska fjäska för danskarna....
Ah, osis. De körde den i Kphmn 2001 också, men detta var i mitt tycke bättre.
Jansson skrev:Jag vet inte om det här inlägget är en usel ide eller om det triggar någon....
Hoppa över det om det känns ointressant eller sökt.
Det finns en låt som jagat mig genom alla år.
Vad vill han ??
Låten som komposition och lyrik i sig är ett mästerstycke.
Uttrycket är allt för innerligt för att avfärdas.
Som du kan läsa här:
https://bowiesongs.wordpress.com/2010/01/13/after-all/
En försiktig hållning.
Jag har hittills inte hittat fram till kärnan och har heller inte funnit en tolkning som håller.
"After all"Please trip them gently, they don't like to fall, Oh by jingo
There's no room for anger, we're all very small, Oh by jingo
We're painting our faces and dressing in thoughts from the skies,
From paradise
But they think that we're holding a secretive ball.
Won't someone invite them
They're just taller children, that's all, after all
Man is an obstacle, sad as the clown, Oh by jingo
So hold on to nothing, and he won't let you down, Oh by jingo
Some people are marching together and some on their own
Quite alone
Others are running, the smaller ones crawl
But some sit in silence, they're just older children
That's all, after all
I sing with impertinence, shading impermanent chords, with my words
I've borrowed your time and I'm sorry I called
But the thought just occurred that we're nobody's children At all, after all
Live till your rebirth and do what you will, Oh by jingo
Forget all I've said, please bear me no ill, Oh by jingo
https://www.youtube.com/watch?v=HvfhObm14Oc
Så om nån där ute vill ge mig sin tolkning så tas den tacksamt emot.
Oh by Jingo
The chorus of a song by G. H. MacDermott (singer) and G. W. Hunt (songwriter) commonly sung in British pubs and music halls around the time of the Russo-Turkish War (1877–78) gave birth to the term. The lyrics had the chorus:
We don't want to fight but by Jingo if we do
We've got the ships, we've got the men, we've got the money too
We've fought the Bear before, and while we're Britons true
The Russians shall not have Constantinople.
The phrase "by Jingo" was a long-established minced oath, used to avoid saying "by Jesus". Referring to the song, the specific term "jingoism" was coined as a political label by the prominent British radical George Holyoake in a letter to the Daily News on 13 March 1878.
Almen skrev:Jansson skrev:Jag vet inte om det här inlägget är en usel ide eller om det triggar någon....
Hoppa över det om det känns ointressant eller sökt.
Det finns en låt som jagat mig genom alla år.
Vad vill han ??
Låten som komposition och lyrik i sig är ett mästerstycke.
Uttrycket är allt för innerligt för att avfärdas.
Som du kan läsa här:
https://bowiesongs.wordpress.com/2010/01/13/after-all/
En försiktig hållning.
Jag har hittills inte hittat fram till kärnan och har heller inte funnit en tolkning som håller.
"After all"Please trip them gently, they don't like to fall, Oh by jingo
There's no room for anger, we're all very small, Oh by jingo
We're painting our faces and dressing in thoughts from the skies,
From paradise
But they think that we're holding a secretive ball.
Won't someone invite them
They're just taller children, that's all, after all
Man is an obstacle, sad as the clown, Oh by jingo
So hold on to nothing, and he won't let you down, Oh by jingo
Some people are marching together and some on their own
Quite alone
Others are running, the smaller ones crawl
But some sit in silence, they're just older children
That's all, after all
I sing with impertinence, shading impermanent chords, with my words
I've borrowed your time and I'm sorry I called
But the thought just occurred that we're nobody's children At all, after all
Live till your rebirth and do what you will, Oh by jingo
Forget all I've said, please bear me no ill, Oh by jingo
https://www.youtube.com/watch?v=HvfhObm14Oc
Så om nån där ute vill ge mig sin tolkning så tas den tacksamt emot.
Oh by Jingo
Hittade lite mer, men det kanske du sett.
Wikipedia om etymologin för ordet "jingoism":The chorus of a song by G. H. MacDermott (singer) and G. W. Hunt (songwriter) commonly sung in British pubs and music halls around the time of the Russo-Turkish War (1877–78) gave birth to the term. The lyrics had the chorus:
We don't want to fight but by Jingo if we do
We've got the ships, we've got the men, we've got the money too
We've fought the Bear before, and while we're Britons true
The Russians shall not have Constantinople.
The phrase "by Jingo" was a long-established minced oath, used to avoid saying "by Jesus". Referring to the song, the specific term "jingoism" was coined as a political label by the prominent British radical George Holyoake in a letter to the Daily News on 13 March 1878.
Här lite mer om uttrycket "By Jingo".
Jansson skrev:Almen skrev:Jansson skrev:Jag vet inte om det här inlägget är en usel ide eller om det triggar någon....
Hoppa över det om det känns ointressant eller sökt.
Det finns en låt som jagat mig genom alla år.
Vad vill han ??
Låten som komposition och lyrik i sig är ett mästerstycke.
Uttrycket är allt för innerligt för att avfärdas.
Som du kan läsa här:
https://bowiesongs.wordpress.com/2010/01/13/after-all/
En försiktig hållning.
Jag har hittills inte hittat fram till kärnan och har heller inte funnit en tolkning som håller.
"After all"
https://www.youtube.com/watch?v=HvfhObm14Oc
Så om nån där ute vill ge mig sin tolkning så tas den tacksamt emot.
Oh by Jingo
Hittade lite mer, men det kanske du sett.
Wikipedia om etymologin för ordet "jingoism":The chorus of a song by G. H. MacDermott (singer) and G. W. Hunt (songwriter) commonly sung in British pubs and music halls around the time of the Russo-Turkish War (1877–78) gave birth to the term. The lyrics had the chorus:
We don't want to fight but by Jingo if we do
We've got the ships, we've got the men, we've got the money too
We've fought the Bear before, and while we're Britons true
The Russians shall not have Constantinople.
The phrase "by Jingo" was a long-established minced oath, used to avoid saying "by Jesus". Referring to the song, the specific term "jingoism" was coined as a political label by the prominent British radical George Holyoake in a letter to the Daily News on 13 March 1878.
Här lite mer om uttrycket "By Jingo".
By Jesus måste vara det han syftar på.
Kontexten torde vara Crowley och The Golden Dawn.
Quicksand har ( som vi båda vet) uppenbar hänvisning:
https://bowiesongs.wordpress.com/?s=quicksand
Den här är kanske inte lika uppenbar?
https://bowiesongs.wordpress.com/2010/01/31/holy-holy/
Samtliga ligger i samma tidsrymd för tillkommande.
So hold on to nothing, and he won't let you down, Oh by jingo
Some people are marching together and some on their own
Quite alone
Others are running, the smaller ones crawl
Almen skrev:Jansson skrev:
By Jesus måste vara det han syftar på.
Kontexten torde vara Crowley och The Golden Dawn.
Quicksand har ( som vi båda vet) uppenbar hänvisning:
https://bowiesongs.wordpress.com/?s=quicksand
Den här är kanske inte lika uppenbar?
https://bowiesongs.wordpress.com/2010/01/31/holy-holy/
Samtliga ligger i samma tidsrymd för tillkommande.
Hm. Jag vet inte...
Jag tänker på radernaSo hold on to nothing, and he won't let you down, Oh by jingo
Some people are marching together and some on their own
Quite alone
Others are running, the smaller ones crawl
Om nu jingoism är nationalism och att marschera tillsammans... Ah, jag vet inte. Han sjunger ju det så snyggt, bara.
So hold on to nothing, and he won't let you down, oh by jingo
The law of Thelema is "Do what thou wilt shall be the whole of the Law. Love is the law, love under will."
Jansson skrev:Jag tror att vi kan utelämna nationalism.
So hold on to nothing, and he won't let you down, oh by jingoThe law of Thelema is "Do what thou wilt shall be the whole of the Law. Love is the law, love under will."
Almen skrev:Jansson skrev:Jag tror att vi kan utelämna nationalism.
So hold on to nothing, and he won't let you down, oh by jingoThe law of Thelema is "Do what thou wilt shall be the whole of the Law. Love is the law, love under will."
Jo, att det skulle förespråkas av DB, ja.Men att han leker med den allusionen.
petersteindl skrev:AhaDet var alltså Jansson som köpte den.
ROBERT WYATT
(1982, Rough Trade)
Not an album, a 12-inch single. A vinyl nonetheless. A well-thought-through and relentlessly affecting song co-written by Elvis Costello, and Wyatt’s interpretation is the definitive. Heartbreaking—reduces strong men to blubbering girlies.
Facebook skrev:Dessa dagar ägnas åt David Bowie på Berwaldhallen. Radiosymfonikerna, Magnus Carlson, Jennie Abrahamson , Moto Boy och kören Zero8 leds av Hans Ek i låtar från de tre skivorna i Bowies Berlintrilogi. Hör några smakprov från genrepet - och Hans Ek som berättar om musiken.
CODY skrev:Nya remasters på G?
https://www.amazon.co.uk/Station-2016-Remastered-Version-VINYL/dp/B01N7J2L8W/ref=sr_1_2?s=music&ie=UTF8&qid=1486236282&sr=1-2&keywords=david+bowie
För övrigt är jag inne i en period med nittiotalsskivorna som ingen tycker är bra. De är bättre än vad jag minns dem. Earthling är riktigt bra, t ex!
Jansson skrev:
Black tie/White noise har flera suveräna låtar.
ChristianAndersson skrev:http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/881988?programid=488
"P4 Live med David Bowies Berlintrilogi
Sänds kl 20.06 till kl 20.40
Magnus Carlson, Moto Boy och Jennie Abrahamsson sjunger David Bowie tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester."
petersteindl skrev:Han verkar genomtrevlig.1977/78 var mina Bowieår.
darkg skrev:petersteindl skrev:Han verkar genomtrevlig.1977/78 var mina Bowieår.
Ja, och intressant - en relativt ovanlig kombinationjag är för ung, men håller Hunky Dory & The Man högst.
Mastering
Here's where much typing has taken place debating the merit or disgust at the quality of these CDs. These are not perfect even by 1984 quality (and pre the fad of "remastered" - whatever that means - there is no standard). I really I think it's down to an individual's ears and requirements. Tapes were requested from the US - who should have been holding the best masters available. What we were sent (from memory) was digital tapes (U-Matics) of LP masters - but with no work done to clean them up or even clarity or indication of the original sources.
sprudel skrev:Lyssnar nu, och sedan några dagar på Ziggy Stardust & the Spiders from Mars på en vinylripp hd. Erkänner att jag inte förut lyssnat igenom hela skivan ordentligt men det är helt fantastisk musik, och bra utgåva som jag har.
Tänk själv Jansson att få höra hela skivan första gången, och upptäcka den!
Att bli av med oskulden i min ålder, det är fint det!
KarlXII skrev:Nej fyyyyy
Bill50x skrev:Hittade en 24/192-mix av albumet Low på nätet. Men som vanligt, förstörd. Detta album är ju ganska distat i sin mix redan i original, framför allt stör det mig på trummorna. Jag har tillgång till tre versioner av Low, originalet på CD, HDTracks släpp i 24/192 och en vinylrip. Så här ser de ut i MasVis:
Och som jämförelse med en vinylrip (även om Pekka inte tycker denna hör hit:
Noterbart är att vinylen låter mörkare men det har förmodligen med svårigheten att få rak tonkurva genom riaa't att göra. Lyssnar man på respektive fil, vilket man kan göra här,
https://www.dropbox.com/sh/z4g8wxa5uvf1 ... a4Cma?dl=0
så märker man tydligt hur illa HD Tracks remaster låter.
Jansson - vilken version av Low är bäst?
/ B
music4ever skrev:Lyssnar på en holländsk press av Ziggy. En helt vanlig, ej original eller "känd" graverare. På skoja så slänger jag på en rip på en gammal tysk RCA CD.![]()
Vad har de gjort? Den låter verkligen inte bra. Blev tvungen och testa 2012 remasteringen på spotify, men den var inte bättre.
Är detta vanligt för Bowies äldre skivor?
Jansson skrev:
TCM!
När Bowie spelade upp Let`s dance för första gången för Nile Rogers gjorde han det på akustisk gitarr.[ YouTube ]
Jansson skrev:music4ever skrev:Lyssnar på en holländsk press av Ziggy. En helt vanlig, ej original eller "känd" graverare. På skoja så slänger jag på en rip på en gammal tysk RCA CD.![]()
Vad har de gjort? Den låter verkligen inte bra. Blev tvungen och testa 2012 remasteringen på spotify, men den var inte bättre.
Är detta vanligt för Bowies äldre skivor?
Ja det är det är inte bara vanligt för Bowies äldre skivor. Det är genomgående så ända från den självbetitlade debuten fram till Scary Monsters.
Hitta bra pressningar på vinyl. Det är det enda som gäller.
Man har gång på gång misslyckats med återutgåvor på cd. Det har du upptäckt på egen hand.
Annars är RCA-cd det bästa alternativet.
Bifogar en länk som kan vara intressant i vissa delar men som vanligt ska man inte tro på allt man läser på nätet.
http://www.jeffrougvie.com/bowie-blog/2 ... -get-there
imac skrev:Hur är det med EMI CDn, komprimerad också?
Jansson skrev:imac skrev:Hur är det med EMI CDn, komprimerad också?
komprometterande komprimerad.
Har Scary monsters från samma serie.
Sen fick det räcka.
Köp inte.
Kollade discogs. Tre till salu. H-vete vilka priser.
Beläggningen på denna cd ska tydligen vara mer transparent pvc vilket ska befrämja avläsningen.
Kejsaren är naken.
imac skrev:Jansson skrev:imac skrev:Hur är det med EMI CDn, komprimerad också?
komprometterande komprimerad.
Har Scary monsters från samma serie.
Sen fick det räcka.
Köp inte.
Kollade discogs. Tre till salu. H-vete vilka priser.
Beläggningen på denna cd ska tydligen vara mer transparent pvc vilket ska befrämja avläsningen.
Kejsaren är naken.
Hur är det med denna
According to many British music publications, David Bowie’s headlining set at the Glastonbury Festival in 2000 is the greatest performance in the history of the legendary event. (NME, ever effusive, called it “the best headline slot at any festival ever.”) But it’s greatest that’s doing the work here, not performance. It’s not individual highlights that make the set so fondly remembered, but the overall gestalt. Like the old saw about climbing Everest, Bowie’s Glasto set mattered because it was there.
Jansson skrev:Från PitchforkAccording to many British music publications, David Bowie’s headlining set at the Glastonbury Festival in 2000 is the greatest performance in the history of the legendary event. (NME, ever effusive, called it “the best headline slot at any festival ever.”) But it’s greatest that’s doing the work here, not performance. It’s not individual highlights that make the set so fondly remembered, but the overall gestalt. Like the old saw about climbing Everest, Bowie’s Glasto set mattered because it was there.
Bowie: Live Glastonbury 2000
Det här är en konsert som alla måste uppleva.
Vad som är viktigt är du som lyssnare väljer rätt format för maximal ljudkvalitet. Den här konserten har ett förstklassigt ljud på DVD.
Köp därför 2CD/1 DVD setet.
(Cdn är inte bra. Det är stolpskott som mastrat)
Det är alltså viktigt att du får DVDn!
Jag har spelat upp DVDn på närmast, om inte faktiskt, livekonsertens faktiska ljudvolym (mitt Sybarite 1622 visar gain på -6 och jag kunde faktiskt höja lite till om jag hade lust) Det är rent, dynamiskt och mycket välbalanserad ljudmix.
En helt ypperlig konsert med ett konsertljud i absolut toppklass.
http://www.superdeluxeedition.com/news/ ... bury-2000/
Almen skrev:Jansson skrev:Från PitchforkAccording to many British music publications, David Bowie’s headlining set at the Glastonbury Festival in 2000 is the greatest performance in the history of the legendary event. (NME, ever effusive, called it “the best headline slot at any festival ever.”) But it’s greatest that’s doing the work here, not performance. It’s not individual highlights that make the set so fondly remembered, but the overall gestalt. Like the old saw about climbing Everest, Bowie’s Glasto set mattered because it was there.
Bowie: Live Glastonbury 2000
Det här är en konsert som alla måste uppleva.
Vad som är viktigt är du som lyssnare väljer rätt format för maximal ljudkvalitet. Den här konserten har ett förstklassigt ljud på DVD.
Köp därför 2CD/1 DVD setet.
(Cdn är inte bra. Det är stolpskott som mastrat)
Det är alltså viktigt att du får DVDn!
Jag har spelat upp DVDn på närmast, om inte faktiskt, livekonsertens faktiska ljudvolym (mitt Sybarite 1622 visar gain på -6 och jag kunde faktiskt höja lite till om jag hade lust) Det är rent, dynamiskt och mycket välbalanserad ljudmix.
En helt ypperlig konsert med ett konsertljud i absolut toppklass.
http://www.superdeluxeedition.com/news/ ... bury-2000/
Beställt!
Jansson skrev:Almen skrev:Jansson skrev:Från Pitchfork
Bowie: Live Glastonbury 2000
Det här är en konsert som alla måste uppleva.
Vad som är viktigt är du som lyssnare väljer rätt format för maximal ljudkvalitet. Den här konserten har ett förstklassigt ljud på DVD.
Köp därför 2CD/1 DVD setet.
(Cdn är inte bra. Det är stolpskott som mastrat)
Det är alltså viktigt att du får DVDn!
Jag har spelat upp DVDn på närmast, om inte faktiskt, livekonsertens faktiska ljudvolym (mitt Sybarite 1622 visar gain på -6 och jag kunde faktiskt höja lite till om jag hade lust) Det är rent, dynamiskt och mycket välbalanserad ljudmix.
En helt ypperlig konsert med ett konsertljud i absolut toppklass.
http://www.superdeluxeedition.com/news/ ... bury-2000/
Beställt!
Almen skrev:Jansson skrev:Almen skrev:Beställt!
På hallgolvet!
Jansson skrev:Från PitchforkAccording to many British music publications, David Bowie’s headlining set at the Glastonbury Festival in 2000 is the greatest performance in the history of the legendary event. (NME, ever effusive, called it “the best headline slot at any festival ever.”) But it’s greatest that’s doing the work here, not performance. It’s not individual highlights that make the set so fondly remembered, but the overall gestalt. Like the old saw about climbing Everest, Bowie’s Glasto set mattered because it was there.[ YouTube ]
Bowie: Live Glastonbury 2000
Det här är en konsert som alla måste uppleva.
Vad som är viktigt är du som lyssnare väljer rätt format för maximal ljudkvalitet. Den här konserten har ett förstklassigt ljud på DVD.
Köp därför 2CD/1 DVD setet.
(Cdn är inte bra. Det är stolpskott som mastrat)
Det är alltså viktigt att du får DVDn!
Jag har spelat upp DVDn på närmast, om inte faktiskt, livekonsertens faktiska ljudvolym (mitt Sybarite 1622 visar gain på -6 och jag kunde faktiskt höja lite till om jag hade lust) Det är rent, dynamiskt och mycket välbalanserad ljudmix.
En helt ypperlig konsert med ett konsertljud i absolut toppklass.
http://www.superdeluxeedition.com/news/ ... bury-2000/
Griff skrev:David Bowie’s Starman demo fetches £41,000 at auction
https://www.loudersound.com/news/david- ... at-auction
På auktionssajten kan man läsa mer:
https://bid.omegaauctions.co.uk/m/lot-d ... Fpage%3D12
I Louder Suonds artikel skriver man att Parlaphone kommer att ge ut en vinylbox bl.a innehållande nio tidigare outgivna låtar. Släpps den 5:de april
/Anders
music4ever skrev:Jansson skrev:Från PitchforkAccording to many British music publications, David Bowie’s headlining set at the Glastonbury Festival in 2000 is the greatest performance in the history of the legendary event. (NME, ever effusive, called it “the best headline slot at any festival ever.”) But it’s greatest that’s doing the work here, not performance. It’s not individual highlights that make the set so fondly remembered, but the overall gestalt. Like the old saw about climbing Everest, Bowie’s Glasto set mattered because it was there.[ YouTube ]
Bowie: Live Glastonbury 2000
Det här är en konsert som alla måste uppleva.
Vad som är viktigt är du som lyssnare väljer rätt format för maximal ljudkvalitet. Den här konserten har ett förstklassigt ljud på DVD.
Köp därför 2CD/1 DVD setet.
(Cdn är inte bra. Det är stolpskott som mastrat)
Det är alltså viktigt att du får DVDn!
Jag har spelat upp DVDn på närmast, om inte faktiskt, livekonsertens faktiska ljudvolym (mitt Sybarite 1622 visar gain på -6 och jag kunde faktiskt höja lite till om jag hade lust) Det är rent, dynamiskt och mycket välbalanserad ljudmix.
En helt ypperlig konsert med ett konsertljud i absolut toppklass.
http://www.superdeluxeedition.com/news/ ... bury-2000/
Släppt på bluray?
ChristianAndersson skrev:Rekommenderas registrering eller är det något lurt ?
https://trakt.tv/movies/david-bowie-finding-fame-2019
ChristianAndersson skrev:Fashionabel Uppdatering
DM och RG mest om DB.
Jansson skrev:Med anledning av att det är idag 50 år sedan månlandningen.
https://bowiesongs.wordpress.com/2019/0 ... f-century/
Jansson skrev:Jonas.
Klart att det värt!
Lite upprepning från min sida.
Jansson skrev:Med anledning av att det är idag 50 år sedan månlandningen.
https://bowiesongs.wordpress.com/2019/0 ... f-century/
hifikg skrev:Grannen knackade nyss på o frågade om jag ville låna "Conversation Piece" en sån där box för verkliga die-hards, vet inte om. jag kan räkna mig dit, men spela igenom den ska jag nog mäkta med. 5 CD e ju inte så himla mycket ändå. Någon som vet om det är väl spenderad tid?
Jansson skrev:[ YouTube ]
Ytterligare en lysande konsert.
Det finns ingen som har levererat på den här nivån år efter år efter år efter år.
Skrolla in på 13,31 min. Vilket jävla bett!
Sen börja kolla från början.
Mästaren.
Den störste av de stora.
ChristianAndersson skrev:Skyll inte på mig, jag har studerar hellre kraftverk;
Bowie är bara lätt att hitta i den vanliga strömmen.
SvD skrev:Dekonstruktionen av rocken [...] är symtomatisk [sic!] för många popartister som under 2000-talet gjort sorti från konventionella låtstrukturer och närmat sig stämningslägen med ruiner till bildspråk. En av dem är David Bowie som gav ut sitt sista album ”Blackstar” den 8 januari 2016, både hans och Elvis (och Jesses) födelsedag. Titelspåret delar namn med en demoversion som Elvis gjorde av låten ”Flaming star” (1960) och knyter an till det där mytiska födelseögonblicket i Djupa Södern på 30-talet: ”Something happened on the day he died / Spirit rose a metre then stepped aside / Somebody else took his place, and bravely cried / I’m a blackstar, I’m a blackstar.”
Någon tar den dödes plats, Elvis, Bowie eller den tvillingsjäl som lämnats ensam. Och vad var Bowie om inte en ställföreträdare, någon som dolde sig i andras skepnader och sjöng bortom graven, som i hans sista singel ”Lazarus”: ”Look up here, I’m in heaven.” Alltid ett steg före, alltid redan en annan.
Sammanträffanden som att Bowie delar födelsedag med Elvis – förutom att han hade en komplicerad relation till en halvbror som dog i förtid – har blivit allt viktigare i populärmusiken som idag hellre blickar tillbaka än framåt. Referenser framför känslor, gester framför idéer; man kanaliserar andra artister, tidigare epokers stilar, röster från det förgångna.
Jansson skrev:Almen.
Kommer ihåg att jag läste den här artikeln strax efter hans död.
https://www.google.se/amp/s/www.telegra ... d-5-o/amp/
Kolla in det här:
Från början var textraden: -in the villa of All men.
Inte ormen.
https://davidbowieautograph.com/evaluat ... or-all-men
Almen skrev:Jansson skrev:Almen.
Kommer ihåg att jag läste den här artikeln strax efter hans död.
https://www.google.se/amp/s/www.telegra ... d-5-o/amp/
Kolla in det här:
Från början var textraden: -in the villa of All men.
Inte ormen.
https://davidbowieautograph.com/evaluat ... or-all-men
Tack för det, Jansson! Såg detta först nu, 'rsäkta för sen reaktion.
Det finns så jädra mycket att gräva i, så många bottnar och lager.Ibland är jag nästan glad att jag är så oinsatt i Bowies oeuvre, för då har jag i alla fall något att göra efter pensioneringen.
The first two verses were built on a repeating chord progression, semitonal moves downward (F-sharp major to F major “let me…understand”) and upward (F# major to G# major “drifting down a..silent path,” with a Tony Visconti bass fill always following the move to G#, descending to establish the floor of the upcoming F# chord). There was a gorgeous feint to B-flat minor (“show me all you are!”) that foreshadowed the more turbulent harmonic rhythm of the latter two verses. There a provisional A minor key soon fell under siege, with jarring moves from B to B-flat minor (“I don’t see the point at all”) and F# to F minor (“a chance to strike me down!”).
ChristianAndersson skrev:https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7507965
[ Bild ]
"David Bowies fans rankades enligt kartläggningen som minst tillmötesgående men mest öppna och benägna att uppleva obehagliga känslor. Foto: Thomas Bjørnflaten/NTB scanpix"
MUSIK
Vi älskar musikernas personlighet lika mycket som deras musik
ChristianAndersson skrev:OrdvitsSpoiler:Visa
CODY skrev:Tack för att du håller min låga!
Alexi skrev:
Åh den duetten hade förtjänat bättre förutsättningar!
Jansson skrev:Bifogar artikel som är läsvärd.
Här min vän är lite fördjupad läsning om du har lust.
http://stevepafford.com/mozbowie/
Alexi skrev:Jansson skrev:Bifogar artikel som är läsvärd.
Här min vän är lite fördjupad läsning om du har lust.
http://stevepafford.com/mozbowie/
Tack det var nästan en doktorsavhandling i Moz Vs. DB
Jansson skrev:https://www.superdeluxeedition.com/news/brilliant-live-adventures-parlophone-announce-six-90s-era-bowie-live-albums/
Historien upprepar sig alltid.
Bolagen mjölkar.
Exemplen är många.
Jag är inte på, är du?
Trams.
Dartman skrev:Jansson skrev:https://www.superdeluxeedition.com/news/brilliant-live-adventures-parlophone-announce-six-90s-era-bowie-live-albums/
Historien upprepar sig alltid.
Bolagen mjölkar.
Exemplen är många.
Jag är inte på, är du?
Trams.
Nä. Men det är fint att läsa dig broder!
//Jonas
RogerGustavsson skrev:Det här är heller ingen dum tolkning, https://www.youtube.com/watch?v=lmOFo4s ... nnel=Wende
CODY skrev:Vad säger ni om nyutgåvan av The Man WHO Sold The World med *ommixade* låtar från Visconti? Jag har den med grön etikett och ljudet är murrigt. Jag kan därför överväga att övervinna den gnutta självförakt jag känner som gubblurad då jag köper LPn en tredje gång, ifall det är bra.
Det är på sätt och vis en av damens bästa skivor.
CODY skrev:Tack för en mycket fin genomgång. Bra att få veta att den gröna anses bra! Köpt på Tempo i Västerås i samband med Serious Moonlight - besöket i början på åttiotalet. It chocked me cold. Här fanns mer musklig rock och mindre esoteriska stråkar än på andra tidigare skivor jag då nyligen upptäckt. All the madmen är en av de bästa låtar jag vet.
Metobolism-mixen är luftig och hifi. Riktigt bra! Men det räcker för mig att ha den strömmad. På så sätt blir jag närmre mig själv som tonårig fan, när jag drar fram den gröna, som nu genom dig fått finast möjliga vitsord. Tack igen.
På tal om nostalgi - har ni sett att denna:
https://link.tospotify.com/0h1efzRQnbb
Cosmic Dancer - Morrissey, Bowie och Bolan i ett![]()
Ha en fin helg
Let's Dance är ingen dålig låt, heller.
Jansson skrev:I en annan tråd skrev AlmenLet's Dance är ingen dålig låt, heller.
Är Let’s Dance min ”elefant i rummet”?
Jag kan med handen på hjärtat erkänna att jag blev väldigt besviken när jag la på detta album på grammofonen första dagen det kom ut.
Det här är inte Bowie!!
Bland mina värsta konsertupplevelser var Serious Moonlight konserten på Ullevi.
Fy fan!
Det här är inte Bowie!!
Bowiesongs skrev:Bowie played him “Let’s Dance” on acoustic guitar: it was a folk ballad, a Byrds-like piece, which it remains. When stripped down to its melody and chords, “Let’s Dance” is a somber song, one tinged with melancholy.
Almen skrev:Jansson skrev:I en annan tråd skrev AlmenLet's Dance är ingen dålig låt, heller.
Är Let’s Dance min ”elefant i rummet”?
Jag kan med handen på hjärtat erkänna att jag blev väldigt besviken när jag la på detta album på grammofonen första dagen det kom ut.
Det här är inte Bowie!!
Bland mina värsta konsertupplevelser var Serious Moonlight konserten på Ullevi.
Fy fan!
Det här är inte Bowie!!
Jag instämmer helhjärtat med föregående!Jag blev också besviken, både på skivan och Ullevi-konserten.
Men, men... man åldras, man förlåter (inte minst sig själv för sina ofta rent principiella estetiska ställningstaganden), man omvärderar... Och, inte minst, man lyssnar på texter på ett annat sätt.Bowiesongs skrev:Bowie played him “Let’s Dance” on acoustic guitar: it was a folk ballad, a Byrds-like piece, which it remains. When stripped down to its melody and chords, “Let’s Dance” is a somber song, one tinged with melancholy.
Intressant. Det är en ganska melankolisk låt, trots sin titel och produktion. Som sagt, "väldigt bra poplåt med mörka undertoner".
hifikg skrev:Plötsligt fick jag ett sug efter att höra på Lazarus... så nu gör jag det.
sprudel skrev:Det talas om Ullevikonserten, i negativa termer. Förstår ingenting, faktiskt. Den kom i en intensiv period med Bruce Springsteen och Rolling Stones som satte fart på Göteborg som eventstad.
Det var dags för Bowie att visa sin förmåga att rocka arslet av de flesta om han så ville, och det gjorde han. Liksom Roger Waters gör på vissa låtar, bara för att, tror jag.
Bowie testade, som han alltid gjort, en ny disciplin för honom, och visade sin genialitet. Bara att bocka och ta emot tyckte jag då, och nu. Därtill skaffade han sig en ny publik som tidigare inte varit särskilt intresserade, och nu fick en ingång till en av de stora.
What a difference between the madcap Garson of “Aladdin Sane,” a man running a series of parlor tricks and throwing Cecil Taylor and Keith Tippett figures into a blender, and the more stately figure on “Disco King,” whose opening riff seems a slower, truncated version of the intro to Steely Dan’s “Kid Charlemagne” (possibly because Bowie’s first line sounds a bit like Donald Fagen’s: “while the music played, you worked by candlelight“).
The first Gentle Giant album. Wherever I go I'm always surprised when someone will recognise me in the street, approach me and say 'I love Gentle Giant'. This completes it, because no one loved Gentle Giant back in the day except the people who made that record. Even the label was quite disappointed because it was art-rock. But I felt I needed to do that, I needed to work with musicians of that calibre because I studied classical music, I trained hard, and this was very, very challenging. We were working with analogue tape and they were doing things that, honestly, you would have required Protools to pull off. And Protools hadn't been invented. So we did some tricks that were akin to what George Martin and The Beatles were doing with analogue tape, and made a fantastic work of art. I'm very pleased the group stayed together, the album was promoted and eventually did sell, because the initial sales were very disappointing, maybe only a few hundred. Even the artwork was brilliant. I got my friend George Underwood, David Bowie's friend from Bromley days, to do the artwork. This was, on every level one of the best albums I was ever involved with. Even as recently as this year, Holy Holy and I were doing gigs all over the United States and at least three fans came up afterwards and said how much they loved Gentle Giant. I'm so glad I can talk about it, because if no one heard this album, it wouldn't be worth discussing.
"I love that album, and album two, Acquiring The Taste, which was in many ways better than the first one, but Gentle Giant, the first one, was my favourite because we broke so much fresh ground on that one. It was so innovative."
hifikg skrev:Sitter o lyssnar på pin ups (direkt efter Wadling av någon outgrundlig anledning) o hade ingen tanke på att det är födelsedag, så det kan gå
Fast jag är nog sådan att jag gillar senare album mer... många tips i tråden som ska följas upp med ojämna mellanrum.
Almen skrev:Intressant med Lorentz som Bowie-uttolkare. Han är ju begåvad på många saker, men det visste jag inte.
Och nej, Never let Me Down lämnade inga större spår hos mig.
sprudel skrev:Konsert idag, Tomas di Leva gör Bowie, och han gör det väldigt, väldigt bra.
Almen skrev:[ YouTube ]
Jansson skrev:Här är en recensent som nästan håller på att kissa på sig av lycka.Almen skrev:[ YouTube ]
https://www.dn.se/kultur/bowie-filmen-m ... -tillbaka/
SVT skrev:”Moonage daydream” är mest av allt en upplyftande påminnelse om att David Robert Jones, som han hette egentligen, inte bara var en galet begåvad musiker och låtskrivare, han var också en beläst filosof, postmodern tänkare och allkonstnär.
En sann renässansman. En förkunnare. Sannolikt från en annan planet.
nopalfda skrev:Såg Monage daydream på Bio Roy i söndags. Kan bara stämma in i hyllningskören. Fantastisk upplevelse.
nopalfda skrev:Såg Monage daydream på Bio Roy i söndags. Kan bara stämma in i hyllningskören. Fantastisk upplevelse.
nopalfda skrev:Såg Monage daydream på Bio Roy i söndags. Kan bara stämma in i hyllningskören. Fantastisk upplevelse.
Paranoid Pop
A look back at the remarkable life and career of one of the 20th Century’s most original artists.
David Cohen
19 Dec 2022 · 19 min read
I’m English. I can’t accept happiness that easily.
There’s got to be a trick in there somewhere.
~David Bowie
Almen skrev:Har fortfarande inte sett Moonage Daydream!
Bill50x skrev:Almen skrev:Har fortfarande inte sett Moonage Daydream!
Gör det. Såg den för andra gången den 28:e på min födelsedag då vi hyrde en biograf och visade filmen för alla gäster. Filmen uppskattades av alla, även 70+ klassiskt intresserade, just för att den gav en mer nyanserad bild av Bowie (än en sminkad rock-kille). Filmen är ganska lång (2tim15m) men just därför kan man se den fler gånger för att ta till sig allting. Väldigt fullmatat innehåll.
/ B
Quillette skrev:Speculation still abounds about Bowie’s final album, and the song ‘Lazarus,’ in particular. A few years ago, the Pulitzer Prize-winning writer Michael Cunningham made the intriguing case that the song was actually about the poet Emma Lazarus. And when I say intriguing, I mean personally so, because the woman whose verse adorns the pedestal of the Statue of Liberty also happens to be a far-flung blood relative of mine. The woman who gave America its most famous line of poetry—“Give me your tired, your poor, your huddled masses, yearning to breathe free”—is still, astoundingly, studied in few American institutions of higher learning.
For the man Cunningham once called the “genius with the questionable haircut,” the young Jewish author of ‘The Great Colossus’ was eminently worthy of study. That’s hardly surprising, really. Since 1970, the bulk of Bowie’s life had been about wrestling with the realities of living Stateside. And sure enough, re-listening to ‘Lazarus’ in 2022, I am struck by the lines about making it to New York, and by the echo of Emma Lazarus’s famous line, “Oh, I’ll be free!”
Almen skrev:Intressant om Lazarus ur artikeln jag länkade till:Quillette skrev:Speculation still abounds about Bowie’s final album, and the song ‘Lazarus,’ in particular. A few years ago, the Pulitzer Prize-winning writer Michael Cunningham made the intriguing case that the song was actually about the poet Emma Lazarus. And when I say intriguing, I mean personally so, because the woman whose verse adorns the pedestal of the Statue of Liberty also happens to be a far-flung blood relative of mine. The woman who gave America its most famous line of poetry—“Give me your tired, your poor, your huddled masses, yearning to breathe free”—is still, astoundingly, studied in few American institutions of higher learning.
For the man Cunningham once called the “genius with the questionable haircut,” the young Jewish author of ‘The Great Colossus’ was eminently worthy of study. That’s hardly surprising, really. Since 1970, the bulk of Bowie’s life had been about wrestling with the realities of living Stateside. And sure enough, re-listening to ‘Lazarus’ in 2022, I am struck by the lines about making it to New York, and by the echo of Emma Lazarus’s famous line, “Oh, I’ll be free!”
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster