Den här BBC radiodokumentär rekommenderar jag varmt. Mycket intressanta intervjuer, inte bara DB utan andra mycket betydelsefulla medarbetare genom åren 1968-1993. Så här ska en riktigt bra musikdokumentär göras. Som du kan se är det totalt sex timmar totalt(!)
Den här dokumentären är så skickligt balanserad att den har något för alla; den som precis börjat upptäcka DB såväl som den som grävt ner sig genom många år.
Ordningsföljden på de här avsnitten har i ett tillfälle hamnat fel, det om TMWSTW och Hunky Dory. Det ligger sist i flödet och det är så intressant att du ska leta reda på det och lägga det rätt i lyssningsföljd. Tyvärr är det inte indexerat.
David Bowie förblir aktuell även i teatersammanhang. Den 15 februari har hans musikal ”Lazarus” Sverigepremiär på Göta Lejon i Stockholm. DN:s Johanna Paulsson tecknar ett porträtt av rockikonens resa från mimartist till musikalmakare.
The Bowie Book Club är inga nyheter egentligen, men jag tycker det är lite intressant med tanke på hans ofta svårtolkade texter. Jag har själv under de senaste åren läst lite mer om till exempel gnosticismen, där Bowie skall ha tagit in det i några texter.
Någon här som satt sig in mer i detta?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"