Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Undrar om Shifts hittar hit
KarlXII skrev:Spännande. Bör man sitta på en obekväm stol när man njuter av detta. Krävs för trånga kalsonger?
PerStromgren skrev:Lyssnar du på musik hemma som du inte enkelt tar till dig? ... Jag övar mig litet då och då ...
PerStromgren skrev:Lyssnar du på musik hemma som du inte enkelt tar till dig?
Jag brukar ibland lyssna på musik som ligger litet bortom det jag förstår, som t.ex. modern (och inte så modern) konstmusik där musiken kan vara tämligen disharmonisk och på andra sätt skava. Möjligen kan jag lättare uppskatta den nu, än när jag var yngre. Jag övar mig litet då och då, för att kolla om jag utvidgat mitt område.
Exempel på sådant som ligger i utkanten kan vara verk av Sven-David Sandström och Ingvar Lidholm. Eller något jag borde lätt kunna tillägna mig, Bartok stråkkvartett 3 och 4. Femman och sexan är mycket mer nära, av någon anledning.
Hur gör du? Sorterar bort det obekväma, eftersom det finns så mycket bekväm musik? Eller utmanar du dig? Eller tycker du musik ska vara obekväm?
KarlXII skrev:Ni som säger er lyssna på obekväm musik: Är det verkligen så obekvämt?
PerStromgren skrev:Tack för era exempel, det gav mig en intressant vinkel på frågan! Peters exempel är helt i linje med mina egna av vad det innebär att vara utanför sin komfortzon. De elektroniska har helt andra kvaliteter, där jag finner stor trygghet i den tydligt markerade rytmen, som gör att musiken ovanpå tål mycket mer. Motsvarighetn i jazzsammanhang är stycken där kompet ligger kvar under solisten med en tydlig puls, det gör tämligen utfreakade solon lite mer lättilgängliga.
Här är ett verk som jag hörde i min ungdom och blev stämplat "olyssningsbart", men som jag på senare år tagit till mig, om än inte som skvalmusik.![]()
Ingvar Lidholm, Nausikaa ensam
Finns exempel från pop och rockvärlden?
KarlXII skrev:Det som är obekvämt för vissa, kanske olidligt i vissa fall, är säkert rena njutningen för andra.
Ni som säger er lyssna på obekväm musik: Är det verkligen så obekvämt? Sitter ni och plågar er? Isåfall: varför?
KarlXII skrev:Det som är obekvämt för vissa, kanske olidligt i vissa fall, är säkert rena njutningen för andra.
Ni som säger er lyssna på obekväm musik: Är det verkligen så obekvämt? Sitter ni och plågar er? Isåfall: varför?
KarlXII skrev:Sitter ni och plågar er? Isåfall: varför?
BORIS skrev:Finns det inget jag uppskattar tvingar jag mig inte heller att försöka uppskatta det.
Finns det däremot något jag uppskattar kan det vara precis hur obekvämt som helst.
KarlXII skrev:Ni som säger er lyssna på obekväm musik: Är det verkligen så obekvämt? Sitter ni och plågar er? Isåfall: varför?
PerStromgren skrev:Jag måste fundera på det där med snobberier, kanske har du [Boris] en poäng där?
PJo skrev:Nästan alltid får jag höra: "Va faan lyssnar du på?" Så jag lyssnar nog på obekväm musik.
Tarzan skrev:Mitt förslag:
Känna sig obekväm med = någonting man inte vill. Att självmant vilja lyssna på någonting en inte vill lyssna på borde väl vara omöjligt per definition?
BosseS skrev:Jag skulle inte använda ordet obekväm, det har aldrig lockat. Men däremot lockar svårbegriplig musik, att försöka förstå och hitta den röda tråden. Det praktiseras dock sällan, men Henryk Gorecki's andra symfoni snurrar en hel del (finns av någon anledning inte på spottan) S-D Sandström är en idiot...
BosseS skrev:Jag skulle inte använda ordet obekväm, det har aldrig lockat. Men däremot lockar svårbegriplig musik, att försöka förstå och hitta den röda tråden. Det praktiseras dock sällan, men Henryk Gorecki's andra symfoni snurrar en hel del (finns av någon anledning inte på spottan) S-D Sandström är en idiot...
BosseS skrev:Kanske för att mitt förstånd aldrig någonsin kommer att nå de dimensioner Sandström rör sig iMen det är baserat på minst 20 år gamla minnen av Requiem, har inte försökt nå honom idag, och tänker nog inte försöka, det finns så mycket annat som låter intressant och som jag skulle vilja utforska, Messiaen, Adams, Bryars, Honegger. Det är ju också väldigt personligt, har t.ex aldrig förstått mig på Miles Davis.
Tarzan skrev:Exempel på musik som gör mig obekväm (eller illamående):[ YouTube ]
Exempel på musik som jag tycker blir intressant på grund av att den är obekväm på något sätt att lyssna på:[ YouTube ]
PerStromgren skrev:
phloam skrev:föll totalt för "The Crackdown"
BosseS skrev:Kanske för att mitt förstånd aldrig någonsin kommer att nå de dimensioner Sandström rör sig iMen det är baserat på minst 20 år gamla minnen av Requiem, har inte försökt nå honom idag, och tänker nog inte försöka, det finns så mycket annat som låter intressant och som jag skulle vilja utforska, Messiaen, Adams, Bryars, Honegger. Det är ju också väldigt personligt, har t.ex aldrig förstått mig på Miles Davis.
Max_Headroom skrev:En halvhård låt är ju annars Aphex Twin Twins "Come to Daddy".
Väldigt långt ifrån sockersöt pop. Antagligen ungefär så obehaglig som jag inbillar mig att den var tänkt.
https://www.youtube.com/watch?v=h-9UvrLyj3k
Tarzan skrev:Att se på skräckfilm är ju tänkt att skapa obehag, någonting man skulle kunna kalla en ganska obekväm känsla. En bra skräckfilm är ofta bra eftersom den lyckas skapa just obehag, men personer som gillar skräckfilm känner sig snarare bekväma med att titta på den...
shifts skrev:Tarzan skrev:Att se på skräckfilm är ju tänkt att skapa obehag, någonting man skulle kunna kalla en ganska obekväm känsla. En bra skräckfilm är ofta bra eftersom den lyckas skapa just obehag, men personer som gillar skräckfilm känner sig snarare bekväma med att titta på den...
När det kommer till andra kulturyttringar än musik så är det ok att låta sig skrämmas, känna sig obekväm, bli äcklad eller beröras med djupare känslor. Tänker mestadels på böcker, teater, ståuppkomik, filmer. När det kommer till musik så är detta inte alls lika utbrett, vilket jag finner mycket märkligt. Musik ska kittla och beröra/uppröra på samma sätt tycker jag och varför det nu inte är så förvånar mig. Har inget bra svar eller fundering på den frågan.Spoiler:Visa
hifikg skrev:För övrigt lärde jag mig dricka whisky på samma sätt, dvs jag (egentligen en polare) "tvingade" mig fast jag egentligen inte alls tyckte det smakade gott. Att jag inte tyckte det var gott är något jag inte kan förstå idag.
hifikg skrev:För övrigt lärde jag mig dricka whisky på samma sätt, dvs jag (egentligen en polare) "tvingade" mig fast jag egentligen inte alls tyckte det smakade gott. Att jag inte tyckte det var gott är något jag inte kan förstå idag.
Nattlorden skrev:hifikg skrev:För övrigt lärde jag mig dricka whisky på samma sätt, dvs jag (egentligen en polare) "tvingade" mig fast jag egentligen inte alls tyckte det smakade gott. Att jag inte tyckte det var gott är något jag inte kan förstå idag.
Vad var det för skrot de tvingade i dig? Jag hade inte tyckt om någon annan alkohol någon erbjudit, men när man fick en riktig single malt så nappade i alla fall jag på direkten...
hifikg skrev:Nattlorden skrev:hifikg skrev:För övrigt lärde jag mig dricka whisky på samma sätt, dvs jag (egentligen en polare) "tvingade" mig fast jag egentligen inte alls tyckte det smakade gott. Att jag inte tyckte det var gott är något jag inte kan förstå idag.
Vad var det för skrot de tvingade i dig? Jag hade inte tyckt om någon annan alkohol någon erbjudit, men när man fick en riktig single malt så nappade i alla fall jag på direkten...
Jag var lite mer svårflirtad *s*, samma med opera faktiskt, det tog rätt lång tid innan jag lyssnade igenom en hel sådan. Även idag insuper jag opera i ganska små mängder, men det är nog mest av lathet. Whisky insuper jag i lite större mängd. Om man nu kan jämföra så.
hifikg skrev:Jag var lite mer svårflirtad *s*, samma med opera faktiskt, det tog rätt lång tid innan jag lyssnade igenom en hel sådan. Även idag insuper jag opera i ganska små mängder, men det är nog mest av lathet.
PerStromgren skrev:Efter ett tag drämmer du i dig Wagner som om du aldrig gjort annat!
hifikg skrev:Jag lyssnar på Wagner, men inte så ofta, och jag uppskattar musiken, men den kräver mer engagemang av mig som lyssnare än mycket annat och jag e ju lat av naturen *s*. När jag får en tyst projektor ska jag se många fler operor än jag gör idag. Närmaste operahus ligger vid Gustav Adolfs Torg och dit tar det nästan en timma att åka (och lika lång tid att hitta en parkering).
PerStromgren skrev:hifikg skrev:Jag lyssnar på Wagner, men inte så ofta, och jag uppskattar musiken, men den kräver mer engagemang av mig som lyssnare än mycket annat och jag e ju lat av naturen *s*. När jag får en tyst projektor ska jag se många fler operor än jag gör idag. Närmaste operahus ligger vid Gustav Adolfs Torg och dit tar det nästan en timma att åka (och lika lång tid att hitta en parkering).
Ta bilen till Västerås och sätt dig på tåget, då, din lata typ!
PerStromgren skrev:hifikg skrev:Jag var lite mer svårflirtad *s*, samma med opera faktiskt, det tog rätt lång tid innan jag lyssnade igenom en hel sådan. Även idag insuper jag opera i ganska små mängder, men det är nog mest av lathet.
Får jag tipsa om något lättlyssnat att börja med, då? Listan toppas av Bizets Carmen och Mozarts Trollflöjten. Bägge finns som utmärkta spelfilmer, som alternativ. Bägge operor har ett flertal hits du säkert känner igen.
Efter ett tag drämmer du i dig Wagner som om du aldrig gjort annat!
lennartj skrev:Om åtskillig musik kan man säga att den upplevs bäst live, men jag tycker det gäller opera mer än all annan musik. Operor kan vara mycket svårsmälta utan den visuella komponenten, men trots det, mycket hellre opera än operett för min del. Under mycket lång tid var jag ungefär lika (o)förtjust i operett som i svensk dansbandsmusik. Vissa kan tycka att det är en form av kultursnobberi, och jag säger inte emot i så fall utan konstaterar bara faktum.
shifts skrev:Frank Zappa är en sådan figur som jag alltid tänkt att jag borde kunna ta till mig, men det går bara inte. Ger upp varje gång. Ligger för långt bortom mina referensramar.
lennartj skrev:Om åtskillig musik kan man säga att den upplevs bäst live, men jag tycker det gäller opera mer än all annan musik. Operor kan vara mycket svårsmälta utan den visuella komponenten, men trots det, mycket hellre opera än operett för min del. Under mycket lång tid var jag ungefär lika (o)förtjust i operett som i svensk dansbandsmusik. Vissa kan tycka att det är en form av kultursnobberi, och jag säger inte emot i så fall utan konstaterar bara faktum.
petersteindl skrev:Per, börja med Läderlappen![]()
Fortsätt med Glada änkan
Därefter kan du börja steppa loss med Greven från Luxemburg.
Mvh
Peter
Nattlorden skrev:Vafalls? Är du valshatare? Hur gick det på bröllopet då??
Wienervals är bland det underbaraste som finns att dans, btw.
PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:Vafalls? Är du valshatare? Hur gick det på bröllopet då??
Wienervals är bland det underbaraste som finns att dans, btw.
Jo, så är det nog. Ingen vals, vi är inte den typen. Nej, inte i min värld, sorry!
Förresten, jag gillar tretakt i jazzsammanhang!
Bill50x skrev:Frågan är hur man ska tolka "obekväm musik"? Det finns musikstilar som jag inte är speciellt förtjust i men jag skulle inte kalla dessa för obekväma av den anledningen. Operett, free-form-jazz, konservativ C&W tex. Obekväm musik är för mig sådan med mycket disharmonier, svåra taktbyten (och nej, det räcker inte med FZ's musik, det krävs mer) - som tex en del sk klassisk/seriös musik.
Tarzan skrev:Någonting skaver tycker jag. Jag tror fortfarande inte man kan bortse från lyssnarens egen smak när man definierar vad som är obekvämt att lyssna på...
Tarzan skrev:Någonting skaver tycker jag. Jag tror fortfarande inte man kan bortse från lyssnarens egen smak när man definierar vad som är obekvämt att lyssna på...
PerStromgren skrev:petersteindl skrev:Per, börja med Läderlappen![]()
Fortsätt med Glada änkan
Därefter kan du börja steppa loss med Greven från Luxemburg.
Mvh
Peter
Nu har jag givit dem en ärlig chans! Det hjälpte inte...
Läderlappen inleder ju fint i ouvertyren, men det spårar snart ur med Strauss-trummis och allt! Inte tusan visste jag att Domingo kunde vifta, jag har bara hört honom sjunga! Kan han bara tre-takt, förresten?![]()
Glada Änkan är ju bara en massa punch- och snapsvisor! Och bondkomik, som även Läderlappen verkar full av! Det känns litet som en fars på Wasan med spring i dörrar och allt.![]()
Greven är bäst, men även där härskar poängterad tre-takt. Undras om det är det jag vänder mig emot?
Nåja, det går allt att lyssna på. Detta är inte obekväm musik i den mening jag själv lägger i ordet. Men det visste du, du tog bara chansen att retas litet. Men sån't kan komma i retur.
petersteindl skrev:Hur är ditt kärleksförhållande till musikaler? Showboat t.ex. Eller Phantom Of the opera?
lennartj skrev:Musikaler, nej bevare mig. Någon sådan har jag aldrig varit på på Göteborgsoperan!
darkg skrev:Apropå live och opera lyssnade jag vid ett tillfälle på Lucia di Lammermoore, och hamnade längst fram. Hur pinsamt det än kändes stoppade jag fingrarna i öronen ett par gånger, galet högt! Ohemult! Otjänligt!
PerStromgren skrev:Här är ett verk som jag hörde i min ungdom och blev stämplat "olyssningsbart", men som jag på senare år tagit till mig, om än inte som skvalmusik.![]()
Ingvar Lidholm, Nausikaa ensam
Hjalmar_Branting skrev:SVT sände en bra dokumentär om Norsk Black Metal,inget som faller mig hårt på läppen men intressant att se och höra personerna och storyn bakom.
Kanske fortfarande finns på SVT Play/Arkiv?Den var i 3 delar vill jag minnas.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster