Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Undrar om Shifts hittar hit
KarlXII skrev:Spännande. Bör man sitta på en obekväm stol när man njuter av detta. Krävs för trånga kalsonger?
PerStromgren skrev:Lyssnar du på musik hemma som du inte enkelt tar till dig? ... Jag övar mig litet då och då ...
PerStromgren skrev:Lyssnar du på musik hemma som du inte enkelt tar till dig?
Jag brukar ibland lyssna på musik som ligger litet bortom det jag förstår, som t.ex. modern (och inte så modern) konstmusik där musiken kan vara tämligen disharmonisk och på andra sätt skava. Möjligen kan jag lättare uppskatta den nu, än när jag var yngre. Jag övar mig litet då och då, för att kolla om jag utvidgat mitt område.
Exempel på sådant som ligger i utkanten kan vara verk av Sven-David Sandström och Ingvar Lidholm. Eller något jag borde lätt kunna tillägna mig, Bartok stråkkvartett 3 och 4. Femman och sexan är mycket mer nära, av någon anledning.
Hur gör du? Sorterar bort det obekväma, eftersom det finns så mycket bekväm musik? Eller utmanar du dig? Eller tycker du musik ska vara obekväm?
KarlXII skrev:Ni som säger er lyssna på obekväm musik: Är det verkligen så obekvämt?
PerStromgren skrev:Tack för era exempel, det gav mig en intressant vinkel på frågan! Peters exempel är helt i linje med mina egna av vad det innebär att vara utanför sin komfortzon. De elektroniska har helt andra kvaliteter, där jag finner stor trygghet i den tydligt markerade rytmen, som gör att musiken ovanpå tål mycket mer. Motsvarighetn i jazzsammanhang är stycken där kompet ligger kvar under solisten med en tydlig puls, det gör tämligen utfreakade solon lite mer lättilgängliga.
Här är ett verk som jag hörde i min ungdom och blev stämplat "olyssningsbart", men som jag på senare år tagit till mig, om än inte som skvalmusik.![]()
Ingvar Lidholm, Nausikaa ensam
Finns exempel från pop och rockvärlden?
KarlXII skrev:Det som är obekvämt för vissa, kanske olidligt i vissa fall, är säkert rena njutningen för andra.
Ni som säger er lyssna på obekväm musik: Är det verkligen så obekvämt? Sitter ni och plågar er? Isåfall: varför?
KarlXII skrev:Det som är obekvämt för vissa, kanske olidligt i vissa fall, är säkert rena njutningen för andra.
Ni som säger er lyssna på obekväm musik: Är det verkligen så obekvämt? Sitter ni och plågar er? Isåfall: varför?
KarlXII skrev:Sitter ni och plågar er? Isåfall: varför?
BORIS skrev:Finns det inget jag uppskattar tvingar jag mig inte heller att försöka uppskatta det.
Finns det däremot något jag uppskattar kan det vara precis hur obekvämt som helst.
Användare som besöker denna kategori: Daad och 6 gäster