Moderator: Redaktörer
PekkaJohansson skrev:The Beatles - She loves you.
Med vänlig hälsning
Pekka

Magnuz skrev:Hmm genom tiderna? Det är för svårt.
Just nu känns det som om "Trains" med Porcupine Tree är en god kandidat. Motivering: Mycket känsla förmedlad med hjälp av en bra melodi och kraftiga dynamikskiften, snygg produktion med suggestiva ljudeffekter och ett rakt sparsmakat huvudriff med tre ackord. Mitt i alltihop dyker det sedan upp ett stick med akustisk gitarr, handklapp och banjo (!) och det passar in klockrent!
Morello skrev:PekkaJohansson skrev:The Beatles - She loves you.
Med vänlig hälsning
Pekka
När vi är inne på Beatles lägger jag nog hellre en röst för "Norwegian Wood". Att det skulle dröja 40 år från det att låten skrevs till att någon framförde den riktigt förstklassigt är en annan femma.![]()
Alexi skrev:Goran Bregovic - Ederlezi
PekkaJohansson skrev:Fotnot: NASA lär på 60-talet ha skickat upp en rymdsond innehållandes typiska saker för vår civilisation i det fall den skulle upptäckas av för oss okända levande varelser i yttre rymden. Bland det man packade ner var just en kopia av "Be my baby" som ett exempel på den perfekta poplåten...
Hetsporren skrev:Ungefär likadant gjordes på 90-talet, men då var det ett stycke av JM Jarré (som 1986, på Rendez-Vous, skulle ha använt sig av en saxofon spelad/samplad på den där rymdfärjan som exploderade kort efter start) som skickades ut ur solsystemet(?)...
Pinnick skrev:måste ha missat något men vem/vilka framförde den så förstklassigt efter 40 år?
Alexi skrev:Goran Bregovic - Ederlezi
Ända låt jag kan lysna på om och om igen.
Märkligt nog är låten av en musiktyp jag annars inte alls lysnar på.
Kanske man måste ha sätt filmen Zigenarnas tid för att riktigt komma in i stämningen i låten.
Pinnick skrev:Morello skrev:PekkaJohansson skrev:The Beatles - She loves you.
Med vänlig hälsning
Pekka
När vi är inne på Beatles lägger jag nog hellre en röst för "Norwegian Wood". Att det skulle dröja 40 år från det att låten skrevs till att någon framförde den riktigt förstklassigt är en annan femma.![]()
måste ha missat något men vem/vilka framförde den så förstklassigt efter 40 år?
mvh,
/Pinnick
Ljudkrav skrev:4 bugg å en kåckakåla
spela fristajl me fräck musik...
Tror inte det finns ett större mästerverk.
Fattar inte varför den inte blev en hit över hela världen.
Very superstitious, writing's on the wall
Very superstitious, ladders bout' to fall
Thirteen month old baby, broke the lookin' glass
Seven years of bad luck, the good things in your past
When you believe in things that you don't understand
Then you suffer
Superstition ain't the way
Very superstitious, wash your face and hands
Rid me of the problem, do all that you can
Keep me in a daydream, keep me goin' strong
You don't wanna save me, sad is my song
Then you suffer
Superstition ain't the way, yeh, yeh
Very superstitious, nothin' more to say
Very superstitious, the devil's on his way
Thirteen month old baby, broke the lookin' glass
Seven years of bad luck, good things in your past
Then you suffer
Superstition ain't the way, no, no, no
Ljudkrav skrev:4 bugg å en kåckakåla
spela fristajl me fräck musik...
Tror inte det finns ett större mästerverk.
Fattar inte varför den inte blev en hit över hela världen.
dimitri skrev:Det finns ingen världens bästa låt. Det vore deprimerande om det fanns.
Alexi skrev:Jo vissa låtar kan man ha fina korta romanser med. Men bäst genom tiderna tycker jag iaf att man måste ha tyckt att låten är lika bra iaf i en 10år.
PekkaJohansson skrev:Bra talat! Detta hattande med "bästa låten just i dag" känns en smula irriterande. Precis som i en idrottstävling finns det ju bara en etta, och att ta fram den kan ta år av lyssning, eftertanke, självrannsakan, blod, svett och tårar.
E skrev:Pinnick skrev:måste ha missat något men vem/vilka framförde den så förstklassigt efter 40 år?
![]()
![]()
![]()
![]()
Mvh E*
Max_Headroom skrev:[s]Oj, det är svårt att kora en bästa eftersom det finns så många bra som dessutom är väldigt olika.
Men det ska ju vara nåt tidlöst och svulstigt, helt klart. 2 bra kandidater:
Pink Floyd - Shine on, You Crazy Diamond
Frankie Goes to Hollywood - The Power of Love[/s]
Edit: Hoppsan. Såg att jag redan svarat på den här tården. Därför överstrykningen ovan. Se det som fina musiktips!
Oj, vilken svår fråga. Confused
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster