Bästa låten genom tiderna?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-18 01:15

Oj, vilken svår fråga. :?

"Take Five" är en klassiker.

Lyssna på trumsolot här:

http://www.drummerworld.com/Videos/joemorellotakefive.html
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-03-18 13:46

Det finns ingen världens bästa låt. Det vore deprimerande om det fanns.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-03-18 14:45

dimitri skrev:Det finns ingen världens bästa låt. Det vore deprimerande om det fanns.

Nä, det är ganska självklart. Att en låt är "bra" är ju ett estetiskt omdöme, och det finns inget som helst sanningsvärde i sådana. Om man formulerar sig "världens bästa låt enligt mig" så kan uttalandet vara sant eller falskt, men "världens bästa låt" i någon objektiv mening finns inte...

Därmed sagt så kan man ju uttala sig om vad man själv tycker, inte sant?

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-03-18 14:47

absolutemente Morgan.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-03-23 00:25

dimitri skrev:absolutemente Morgan.

Och då kommer följdfrågan ganska naturligt ;)... Vilken är världens bästa låt enligt Dimitri?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-03-23 03:17

Alexi skrev:Jo vissa låtar kan man ha fina korta romanser med. Men bäst genom tiderna tycker jag iaf att man måste ha tyckt att låten är lika bra iaf i en 10år. :)

PekkaJohansson skrev:Bra talat! Detta hattande med "bästa låten just i dag" känns en smula irriterande. Precis som i en idrottstävling finns det ju bara en etta, och att ta fram den kan ta år av lyssning, eftertanke, självrannsakan, blod, svett och tårar.

Jag har lite småsvårt att delge något efter dessa två inlägg.. 10 år som bästa låt, det har jag små inlägg på... Alice in Chains kanske, men som bästa låt?

/J
admin

Användarvisningsbild
BigD

Inläggav BigD » 2006-03-23 03:27

Efter ganska mycket funderande så har jag kommit fram till att den bästa låten, enligt mitt tycke är Echoes med Pink Floyd, från skivan Meddle.
Det är framförallt musiken i låten jag tycker om, men även texten är mycket bra!
Lite underligt tycker jag själv eftersom jag har lite svårt för partiet med synthpipen, men den kommer tillbaka så skönt efter det partiet och när låten är över så känner man sig nöjd och belåten.

Dock måste jag säga att jag hade svårigheter att välja bara en låt som den bästa.
Andra bra kandidater är Wish you were here, det är en helt sjukt bra låt.
Tycker även VÄLDIGT mycket om låten Octopus med Syd Barrett, i synnerhet den varianten där han spelar akustisk gitarr (Take 2?), han må sjunga falskt men vilken enorm känsla han lägger in i den varianten.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-03-23 15:23

Frank Zappa "Big Leg Emma"

There´s a big dilemma
about my big leg emma...

Mvh

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-04-08 15:55

Ni har fel allihopa!! :P

Bästa (pop)låten någonsin (enlig dokumentär på TV) lär vara "Life on Mars" av och med David Bowie.

Annars vill jag just nu slå ett slag för den helt underbart romantiskt sorgliga "Like a Motorway" med St Etienne. Som en dolkstöt inlindad i sammet. (Från skivan "Tiger Bay" som ni absolut genast måste gå ut och köpa för riktiga pengar om ni inte har den.)

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-04-10 08:21

Mötley Crue - Kickstart My Heart..

Vet inte varför men den låten har fastnat i mitt huvud sen första gången jag hörde den..

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-04-10 09:27

Låt, låter som det menas en poplåt ?

Beach Boys låt Good Vibrations, håller fortfarande.
Blev väl fö framröstad som århundradets poplåt av radiounionen, eller vad det nu var.
Finns på LP/CD Smiley Smile.

Annars, personligen slår jag ett slag för JS Bach Cellosuite nr 1.
Dryga 16 minuter helt underbart spel av Mstislav Rostropovich på EMI Classics dubbelcd 7243 5 55364 2 6.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2006-04-14 21:38

Jag tycker att alla på denna planet borde lyssna på Frank Zappas Dumb all over, gärna från You can´t do that on stage anymore vol1. Minst en gång i veckan.

Då hade vi haft en bättre värld. 8)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-05-18 23:12

Doris (Svensson) - Did you give the world some love today?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Snusmumriken

Inläggav Snusmumriken » 2006-05-19 01:52

Michael Jackson, Who is it

Mycket känsla, förträfflig inspelningskvalité, gillar mycket alla instrument som kommer och går i fantastisk harmoni. Jag har lyssnat på den tusentals gånger sen -91 när Dangerous kom, och fortfarande dagligen.

Användarvisningsbild
Rikard

Inläggav Rikard » 2008-04-24 11:32

Den bästa låt jag har hört är:

Swan Dive - Ani Di Franco

Från albumet "Little Plastic Castles", tror jag.

Oerhörd känsla i den låten.

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2008-04-24 11:58

"Shine A Light" Rolling Stones

Från Exile On Main Street, fantastisk Soulrock med gospelkör. Har varit en favorit sedan första gången jag hörde den -73.
Aktuell igen med Scorseses titel på hans Stones film. På soundtracket finns låten med för första gången på en redig liveinspelning, tyvärr saknar jag kören på den nya versionen.

Användarvisningsbild
L4

Inläggav L4 » 2008-04-24 11:58

Det har pratats en del om Bowies "Life on Mars". Då vill jag bara slå ett slag för Anni-Frid Lyngstads "Liv på Mars"... Fin version, fin översättning.

Annars håller jag Iron & Wines "In the Reigns", Townes van Zandts "Waiting round to die" och Nick Caves "Into my arms" högt.

Och tack till de som påmint mig om soundtracket till "Zigenarnas tid". Det blir till att åka hem och lyssna!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-04-24 12:19

[s]Oj, det är svårt att kora en bästa eftersom det finns så många bra som dessutom är väldigt olika.
Men det ska ju vara nåt tidlöst och svulstigt, helt klart. 2 bra kandidater:

Pink Floyd - Shine on, You Crazy Diamond

Frankie Goes to Hollywood - The Power of Love[/s]

Edit: Hoppsan. Såg att jag redan svarat på den här tården. Därför överstrykningen ovan. Se det som fina musiktips!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-24 12:28

E skrev:
Pinnick skrev:måste ha missat något men vem/vilka framförde den så förstklassigt efter 40 år? :)

8O 8O 8O
:lol:

Mvh E*

Oj vilket gammalt knepigt inlägg. Alla har inte hört Patricia Barber så mycket? :roll:
Det finns mycket annan intressant musik.. :lol:
Sån som ger en välbehag oavsett dvd-a eller youtube. länk

E: Vet du vilka som framförde "Revolution" så förstklassigt 1984 t.ex. med bättre musiker än de skullebligubbsjukemaffian? Eller vem av Wooten-bröderna gjorde en intressant cover av "Norweigan Woods" på bas?

mvh

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-04-24 18:16

Max_Headroom skrev:[s]Oj, det är svårt att kora en bästa eftersom det finns så många bra som dessutom är väldigt olika.
Men det ska ju vara nåt tidlöst och svulstigt, helt klart. 2 bra kandidater:

Pink Floyd - Shine on, You Crazy Diamond

Frankie Goes to Hollywood - The Power of Love[/s]

Edit: Hoppsan. Såg att jag redan svarat på den här tården. Därför överstrykningen ovan. Se det som fina musiktips!

jag har nog inte rekomenderat shine on, you crazy diamond, så det gör jag. Wish you where here från samma skiva är också riktigt kanon
annars finns ju alltid vad har du köpt din tröja med Helmut och Maria eller vad dom hette :wink:

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2008-04-24 20:40

Bach, sarabanden ur C-moll sviten för cello.

Kan inte tänka mig att det går att säga mer med mindre...

Hittade en länk till Misha Maisky på YouTube;
http://www.youtube.com/watch?v=oBFrEJK7oAg

(själv går jag mer igång på Wispelweys första inspelning)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2008-04-24 20:55

Detta är ju ruggans svårt såklart, är det ingen som vågar framhålla en popdänga av klassiskt snitt, typ något av ABBA eller Mr Jackson
Kan inte bestämma mig för Thriller, Billie Jean eller The winner takes it all, så jag väljer i stället på You are so beautiful med Joe Cocker för att den berör mig stenhårt varje gång jag hör den vilket känns lite fånigt trots enkelheten och det avskalade framförandet.

Men om jag tänker efter riktigt mycket så måste det bli Stairway to heaven
med Led Zeppelin, Ja så får det bli :)

Sköna låtval ni har för övrigt.

Vh
T

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-04-28 20:53

Morello skrev:
Oj, vilken svår fråga. Confused

Håller med till fullo, men två låtar som skulle komma väldigt högt upp på listan för mig är Eagles "Hotel California" och Stings "Shape of my heart".

Kan dock inte säga att de blir nummer ett, men ändå väldigt högt upp på listan. En hel del har redan nämnts som jag också tycker ligger väldigt bra till.
Tycker förresten att det var konstigt att "Hotel California" inte redan var nämnd :?

Tror nog inte jag kan bestämma mig för nummer ett. Klart enklare att göra en tio i topp lista över bästa låtar.

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2008-04-30 09:33

En helt otippad låt från en långhårig hardrocker som mig själv:
Och till er som känner mig: Nej, det är inte ironi.
Världens bästa låt är:
ABBA: Dancing Queen
Finns inget som slår den, arrangemanget är helt fantastiskt, melodin, soundet, framförandet, allt är så otroligt slipat och genomtänkt.
Lyssna på de små hi-hatlyften i versen och groovet det skapar.., stråk-arren är helt grymma, balansen mellan sångerskorna är helt fantastisk.
Det enda som kan få den att tappa mark är väl texten, det är väl som vanligt inga "stora ord" när det gäller Abba men va fasen... man kan ju inte få allt...
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

DonQuijote

Inläggav DonQuijote » 2008-05-02 22:09

En spansk folksång som heter "Cafe de Chinitas" och då en inspelning gjord 1931, sjungen av en dansös som hette La Argentinita, och vid pianot satt poeten Federico Garcia Lorca som arrangerade denna version. Det är ren magi bortom genrer, epoker och high fidelity. De övriga nio sånger de spelade in vid samma tillfälle är inte mindre magiska, men den här är speciell. World music långt innan begreppet fanns.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-05-03 03:12

"Rage Against The Machine - Bulls On Parade" :)

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2008-05-04 21:53

'Round Midnight av Thelonius Monk är en favorit. Det brukar liksom bli ganska fantastiskt oavsett vem som spelar den av nån konstig anledning.
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
CatsupCat

Inläggav CatsupCat » 2008-05-05 00:19

En ruskigt bra ballad är Benny Golsons "I remember Clifford". Förträffligt tolkad av många men den kanske mest känsloladdade versionen tycker jag har gjorts av Lee Morgan.
Märkligt oxå att både Clifford (Brown) och Lee lämnade jordelivet på ett våldsamt sätt.
Bebop spoken here!

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-05-29 15:31

Just nu är "Hurricane" med Bob Dylan min favorit, men det kan lika gärna vara en annan låt i morgon...
8)

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2008-06-01 18:14

The Doors - Break On Through

Tycker att soundet är helt perfekt gjord, kunde inte göras bättre fastän Jim Morrison är hög som ett hus. Sedan är ju hela The Doors historia cult, vilket också gör att jag väljer och lägga min röst på denna. Finns annars väldigt många andra bra låtar, "Stairway to heaven" skulle även kunna förtjäna en förstaplats.

Föregående

Återgå till Musikstugan