Moderator: Redaktörer
i skrev:Carmina Burana? Kanske inte typiskt klassiskt.
petersteindl skrev:i skrev:Carmina Burana? Kanske inte typiskt klassiskt.
Den finns i flera olika tappningar. Jag förmodar att du menar Carl Orff.
Vad sägs om att börja resan med Wagners opera Parsifal? Lyssna på hela i ett sträck. Klarar du det så får du Tapperhetsmedalj och grönt kort till Classicland.![]()
i skrev:petersteindl skrev:i skrev:Carmina Burana? Kanske inte typiskt klassiskt.
Den finns i flera olika tappningar. Jag förmodar att du menar Carl Orff.
Vad sägs om att börja resan med Wagners opera Parsifal? Lyssna på hela i ett sträck. Klarar du det så får du Tapperhetsmedalj och grönt kort till Classicland.![]()
Javisst den av Orff! (Ska du inte rekommendera Ringen då?)
petersteindl skrev:Vad sägs om att börja resan med Wagners opera Parsifal? Lyssna på hela i ett sträck. Klarar du det så får du Tapperhetsmedalj och grönt kort till Classicland.![]()
bomellberg skrev:Jaha. Återigen en massa upprapande av musik som inte kommer att hjälpa TS ett dyft.
Gå på konsert för bövelen! Ta vad som helst med en symfoniorkester någorlunda i närheten, och upplev musiken på riktigt.
bomellberg skrev:Jaha. Återigen en massa upprapande av musik som inte kommer att hjälpa TS ett dyft.
Gå på konsert för bövelen! Ta vad som helst med en symfoniorkester någorlunda i närheten, och upplev musiken på riktigt.
sportbilsentusiasten skrev:
PS
Klassiskt och hårdrock kräver mycket av en anläggning.
Knuttebaloa skrev:sportbilsentusiasten skrev:
PS
Du ser i signaturen var jag har. Duger det till klassiskt?
bomellberg skrev:Knuttebaloa skrev:sportbilsentusiasten skrev:
PS
Haha. En så kallad touché!
goat76 skrev:bomellberg skrev:Knuttebaloa skrev:
Haha. En så kallad touché!
Felciteringen(?) blev rätt passande.
bomellberg skrev:goat76 skrev:bomellberg skrev:Haha. En så kallad touché!
Felciteringen(?) blev rätt passande.
Felcitering? Inte alls.
Bill50x skrev:bomellberg skrev:Jaha. Återigen en massa upprapande av musik som inte kommer att hjälpa TS ett dyft.
Håller med om andra stycket, klassisk musik vinner absolut på att upplevas IRL.
/ B
Tarzan skrev:Jag kan inte få nog av Bach på piano, särskilt den här skivan.
https://open.spotify.com/album/23PuVufg ... qBuUwSwqfQ
Knuttebaloa skrev:Tarzan skrev:Jag kan inte få nog av Bach på piano, särskilt den här skivan.
Tänder ett ljus och lyssnar, tack!
Tarzan skrev:Knuttebaloa skrev:Tarzan skrev:Jag kan inte få nog av Bach på piano, särskilt den här skivan.
Man hinner i alla fall inte tröttna förrän låten är slut.
sprudel skrev:Jag håller med Bill, igen![]()
Pictures at an exhibition är fenomenal.
Lyssna många gånger och du är fast, det här är inte ett one night stand, det är riktig kärlek.
https://tidal.com/track/15161077
darkg skrev:Tja, det är från början oklart vad man kommer att ta till sig. Allt som är erkänt bra är ju inte intressant för alla. Och en hel del klickar inte vid första öronkastet.
Beethoven har inte nämnts tror jag. Månskenssonaten all ära: Pathetique är synnerligen långt ifrån tråkig. En liten uppenbarelse för unge darkg. Ett piano kan vara så fantastiskt tillräckligt.
Mycket är för tråkigt - åtminstone i början! Personligen uppskattar jag lite yviga gester. Lägg undan allt, tillfälligt eller permanent, som inte ger mersmak.
Glöm inte kammarmusiken.
Själv har jag inte fått starkare upplevelse på konserter än hemma.
Knuttebaloa skrev:Tarzan skrev:Knuttebaloa skrev:
Man hinner i alla fall inte tröttna förrän låten är slut.
Den skivan var stundtals mycket trevlig. Fram mot slutet kände jag mig dock liiite rastlös
sprudel skrev:Jag håller med Bill, igen![]()
Pictures at an exhibition är fenomenal.
Lyssna många gånger och du är fast, det här är inte ett one night stand, det är riktig kärlek.
https://tidal.com/track/15161077
petersteindl skrev:Prova att kolla in denna och lyssna.
https://www.svtplay.se/video/23532574/robert-schumanns-pianokonsert
Med vänlig hälsning
Peter
sprudel skrev:Vilken kul tråd, blev ju massor av tips här
sprudel skrev:Vilken kul tråd, blev ju massor av tips här
Knuttebaloa skrev:Kom nu med fler bra förslag på klassisk musik att avnjuta i soffan. Stravinsky: Firebird Suite & Borodin var ju riktigt maffig!
petersteindl skrev:Varför inte prova piano.[ YouTube ]
Vackert. . . Musiken alltså!typ.
Med vänlig hälsning
Peter
Knuttebaloa skrev:Jag vill men kan inte riktigt gilla klassisk musik. Jag finner den ofta monoton, odynamisk, omelodiös (ett ord?) och oengagerande. Några undantag har jag dock stött på, som denna
https://tidal.com/track/45714843
Vilka är era bästa tips på klassisk musik för en som vill lära sig gilla?
sprudel skrev:Spelade denna igår, högt på konsertnivå. Salvatore Accardo håller i stråken. Vilket sjuhelsikes drag!!![]()
Sista spåret, Rondo à la clochette, 'La campanella
sprudel skrev:Spelade denna igår, högt på konsertnivå. Salvatore Accardo håller i stråken. Vilket sjuhelsikes drag!!![]()
Knuttebaloa skrev:sprudel skrev:Spelade denna igår, högt på konsertnivå. Salvatore Accardo håller i stråken. Vilket sjuhelsikes drag!!![]()
Har lyssnat några gånger på denna nu, den är riktigt bra!
Tack Sprudel!
Bill50x skrev:Knuttebaloa skrev:sprudel skrev:Spelade denna igår, högt på konsertnivå. Salvatore Accardo håller i stråken. Vilket sjuhelsikes drag!!![]()
Tack Sprudel!
Ni får gärna berätta vad det är ni tipsar om så vi som inte har Tidal kan leta upp på annat håll.
/ B
goat76 skrev:Paganini: Violin Concertos Nos.1 & 2
av Salvatore Accardo, London Philharmonic Orchestra, Charles Dutoit — 6 Låtar — 1:08:42
Släppt 1986
Bill50x skrev:Knuttebaloa skrev:sprudel skrev:Spelade denna igår, högt på konsertnivå. Salvatore Accardo håller i stråken. Vilket sjuhelsikes drag!!![]()
Tack Sprudel!
Ni får gärna berätta vad det är ni tipsar om så vi som inte har Tidal kan leta upp på annat håll.
/ B
"Ni får gärna berätta vad det är ni tipsar om så vi som inte har Tidal kan leta upp på annat håll."Bill50x skrev:"Ni får gärna berätta vad det är ni tipsar om så vi som inte har Tidal kan leta upp på annat håll."
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster