Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:...
Det här kan bli årets säsong
hifikg skrev:Ikväll visade de fler stolpskott, men de var inte elaka, som på den "gamla goda tiden"
Annorlunda upplägg med en massa kval direkt, de försöker väl förnya sig, men jag vet inte jag. Var det inte bättre förr?
E skrev:Stolpskotten var tack och lov mycket korta klipp och utgjorde endast en
bråkdel av programmet. För min del kunde de gärna klippas bort helt,
men de fyller väl någon funktion antar jag.
Spännande att se hur det går för Ida i dag.
Mvh E*
Nattlorden skrev:Utan att göra någon djup fundering skulle jag instinktivt säga Stockholm.
E skrev:Nattlorden skrev:Utan att göra någon djup fundering skulle jag instinktivt säga Stockholm.
Jag var inne på samma linje. Möjligen var jag bara mera sugen på Idol
första veckan än den andra. Det kanske är dött lopp.
Mvh E*
hifikg skrev:Nu river jag av Idol, så hinner jag höra det före middagen
Backar o lyssnar om Leopold, fattade ärligt inte hans storhet första gången. Får se om jag begriper nu... nä... jag begriper inte, tycker det låter svajigt och osäkert, men juryn är hänförd.Spoiler:Visa
E skrev:Caroline: fyllde 20
Angelica: blev kidnappad av Anis
Sanna: med stora håret
hifikg skrev:De som dissar Idol förlorar verkligen många sköna upplevelser.
Nattlorden skrev:hifikg skrev:De som dissar Idol förlorar verkligen många sköna upplevelser.
...och några tillfällen att gnissla tänder när det blir jobbigt falskt....
hifikg skrev:Nattlorden skrev:hifikg skrev:De som dissar Idol förlorar verkligen många sköna upplevelser.
Sällan de visar något jobbigt numera, även om en del som lyckas bra i den första omgången fallerar rejält i senare moment. Å andra sidan har vi hört Madonna (eller var det Gaga?) utan autotune o det var inte vackert... å andra sidan kanske vi skulle tro att det är väldigt lätt att avancera i Idol om de aldrig visade plumpar.
hifikg skrev:Nattlorden skrev:hifikg skrev:De som dissar Idol förlorar verkligen många sköna upplevelser.
Sällan de visar något jobbigt numera, även om en del som lyckas bra i den första omgången fallerar rejält i senare moment. Å andra sidan har vi hört Madonna (eller var det Gaga?) utan autotune o det var inte vackert... å andra sidan kanske vi skulle tro att det är väldigt lätt att avancera i Idol om de aldrig visade plumpar.
E skrev:Skulle inte Madonna kunnat sjunga om hon hade haft vettig medhörning
alltså?![]()
Undrar hur det är ställt med medhörningen på Idol. Finns det en
ljudtekniker på plats? Det uppstår rundgång titt som tätt och även om
nervositeten säkert förstör mer än något annat så påverkar förstås
också medhörningen hur man presterar.
Mvh E*
hifikg skrev:Det finns flera exempel på "duktiga" vokalister som låter rätt illa när man stänger av auto-tune. Madonnas framträdande autotunades i repriser och blev då utståbart.[ YouTube ]
hifikg skrev:Amy... wow... första tonerna o hon satt som en smäck en höstdag i april!
Hennes tolkning var ju riktigt bra, så bra att jag backade o tog om den.
Kan vara en av mina topp-favoriter, men det börjar bli några stycken nu.
Klart hon kommer topp-tio om hon inte klappar igenom helt.
En liten Amanda-vibb.Spoiler:Visa
hifikg skrev:Tyvärr får vi inte se mer av henne i årets Idol
Nattlorden skrev:hifikg skrev:Tyvärr får vi inte se mer av henne i årets Idol
Och inte gjorde hon som valdes istället speciellt bra ifrån sig nästa gång heller....
paa skrev:Ruby blir intressant att följa, men jag tror av det jag sett hittills, att tittarna ändå kommer att rösta mest på Julien.
E skrev:Jag hade även hoppats på Arvid.
I kväll är det dags igen, men jag kommer nog att se reklamfritt i efterhand.
Mvh E*
E skrev:Både jury och publik bedömer nog "hela resan", inte bara det senaste
framträdandet.
Hoppas att Ida lyckas bättre i nästa framträdande.
Ja, vad sjöng Vera? Posta gärna.
Mvh E*
hifikg skrev:De ska bli elva
hifikg skrev:Lite mellankväll ikväll, igår var alla så jäkla bra, ikväll är de bästa bara riktigt hyfsade... tycker jag. Julien gör bra ifrån sig just nu.
Lassej skrev:hifikg skrev:Lite mellankväll ikväll, igår var alla så jäkla bra, ikväll är de bästa bara riktigt hyfsade... tycker jag. Julien gör bra ifrån sig just nu.
Tycker nog att de bästa ikväll var betydligt bättre än bara riktigt hyfsade. Men de var bara två. Övriga ojämna.Spoiler:Visa
hifikg skrev:Lassej skrev:hifikg skrev:Lite mellankväll ikväll, igår var alla så jäkla bra, ikväll är de bästa bara riktigt hyfsade... tycker jag. Julien gör bra ifrån sig just nu.
Tycker nog att de bästa ikväll var betydligt bättre än bara riktigt hyfsade. Men de var bara två. Övriga ojämna.Spoiler:Visa
Jo, de som gick vidare förtjänade det. Kanske var det för att jag störde mig på ljudet som jag surade lite
Lassej skrev:Nike var bäst ikväll. Tycker jag. Ruby kommer att komma tillbaka.
hifikg skrev:Lassej skrev:Nike var bäst ikväll. Tycker jag. Ruby kommer att komma tillbaka.
Ja, hon får ett Wild Card på fredag och kanske Amadeus också. Många som slåss om platserna och det är inte självklart att det är tjejernas eller killarnas år i år, det här kan gå hur som helst och oavsett så kommer Sverige att få en massa nya artister. De gör ett bra jobb, den där juryn!
hifikg skrev:Vad har Ruby gjort tidigare?
...
Torsdag
Gästartist: Robin Bengtsson
Sebastian Rydgren – Everybody Wants to Rule the World
Tang Tamthong – Writing’s on the Wall
Klara Almström – (You Make Me Feel Like) A Natural Woman
Vanessa Rose – Ready or Not
Neville Ristenfeldt – 10 Summers
Anton Älvstrand – Jag ska fånga en ängel
E skrev:De två vinnarna var klart bäst i kväll. För visst var det väl ett bra kliv ned
till de andra? Eller hade de bara litet för mycket nerver?
hifikg skrev:Jag vill inte ha Idol utan Ruby, så nu är det dags!
paa skrev:När dom säger att detta är det starkaste året hittills kan vi komma ihåg och jämföra med Nadja!
E skrev:Ja, vilket startfält! Och Nadja! (Fast var det klockrent efter höjningen?)
Arvid var mycket bättre förra gången. Måste haft dålig medhörning i dag?
Luka går långt tror jag.
Någon annan ni tycker borde fått vilda kortet?
Mvh E*
hifikg skrev:Luka o Ida svagast ikväll
hifikg skrev:Caroline når inte helt fram, röstproblem. Men så skön!
hifikg skrev:Väntar med spänning på Nikes framträdande ikväll o hoppas på att Ruby skärper till sig så hon hänger med ett tag till. Någon av killarna kan få åka ut ikväll, det känns som att det är deras tur nu.
hifikg skrev:O nu Nike...
Öppna Landskap
Wow
Lassej skrev:Oj, Klara överraskade!
paa skrev:Lassej skrev:Oj, Klara överraskade!
Vet inte om jag kan hålla med om överraskning, hon har inte gjort ett dåligt framträdande.
hifikg skrev:Ruby öppnar och som hon öppnar!
Nattlorden skrev:Nike är färdig artist. Men det börjat bli trångt bakom. Så många så bra kan jag inte minnas.
Klaras blick under framträdandet - oj. Det är ju inte samma person!
hifikg skrev:Kanske det svagaste framträdandet av många.
Vem som helst kan åka
Livbojen kan komma till användning.
hifikg skrev:Börjar tycka synd om Ruby
paa skrev:hifikg skrev:Börjar tycka synd om Ruby
Det brukar vara nån som inte pallar trycket varje säsong och inte utvecklas, i år är det Ruby.
paa skrev:Det är bara pel för galleriet vilket skapar bra TV. Betyder bara att två åker ut nån annan gång. Det finns dock ingen chans att Ruby står i final.
hifikg skrev:paa skrev:Det är bara pel för galleriet vilket skapar bra TV. Betyder bara att två åker ut nån annan gång. Det finns dock ingen chans att Ruby står i final.
Det är helt sant, men Luka är sämre än Ruby o har varit det hela säsongen. Han ska åka före. I final har vi Nike och Sebastian. Med Nike som vinnare, fast är det fjortisar som röstar blir det väl Sebastian, men det kan kvitta.
paa skrev:Det är bara pel för galleriet vilket skapar bra TV. Betyder bara att två åker ut nån annan gång. Det finns dock ingen chans att Ruby står i final.
E skrev:paa skrev:Det är bara pel för galleriet vilket skapar bra TV. Betyder bara att två åker ut nån annan gång. Det finns dock ingen chans att Ruby står i final.
Det betyder faktiskt en sak till också.
Vi får se Ruby en gång till.![]()
Mvh E*
paa skrev:Dags för Ida?
paa skrev:Den såg vi inte komma!
Julien och Klara Hammarström: "Run to the Hills"
Albin och Myra Granberg: "Vänner" av Newkid och Myra Granberg
Ruby och Cherrie: "Lämna han"
Luka och Dean Lewis: "Be Alright"
Ida och Oscar Magnusson: "Röda trådens slut" av Sven-Ingvars
Sebastian och Lina Hedlund: "Stay the Night" av Alcazar
Klara och Tomas Andersson Wij: "Just idag känns du nära (Saras sång)"
Nike och Anne-Lie Rydé: "Sånt är livet"
hifikg skrev:Trist att Ida åker före Luka, men då vet vi vem som ryker nästa fredag. Finalen närmar sig.
E skrev:Hoppas få höra Ida bakom pianot snart.
E skrev:Men det finns väl ingen som kan hota Nike?
E skrev:Håller med om att Klara lyste starkt i kväll.
Lassej skrev:Och där var det klart vem som får lämna idol...Spoiler:Visa
hifikg skrev:Pär Lernström for president
Vilken skicklig programledare han är för Idol.
Hyllningstalet till Nike gick inte av för hackor.
Thomas_A skrev:Rätt vann.
En liten anektdot; Albin tog studenten förra året på Celciusskolan, Uppsala. Sonen går ju där också och hoppade in i skolan ensemble i höstas och har lirat med i första konserten för nån vecka sedan (både trummor, gitarr och piano). Albin var så vitt jag vet aldrig med i skolans musikensemble men däremot lirar en kille vid namn Hampus Ljunggren där tillsammans med sonen. Han har enligt ryktet varit tillfrågad ett antal gånger till Idol men tackat nej. Vad tror ni?
https://youtube.com/channel/UCTEQvZAEfu4Ewse9I47NelA
Chris71 skrev:Thomas_A skrev:Rätt vann.
En liten anektdot; Albin tog studenten förra året på Celciusskolan, Uppsala. Sonen går ju där också och hoppade in i skolan ensemble i höstas och har lirat med i första konserten för nån vecka sedan (både trummor, gitarr och piano). Albin var så vitt jag vet aldrig med i skolans musikensemble men däremot lirar en kille vid namn Hampus Ljunggren där tillsammans med sonen. Han har enligt ryktet varit tillfrågad ett antal gånger till Idol men tackat nej. Vad tror ni?
https://youtube.com/channel/UCTEQvZAEfu4Ewse9I47NelA
Det är alltid vanskligt att uttala sig om unga talanger och deras utveckling men 2 saker kan jag säga, oavsett hur hans röst utvecklas så har han teknisk kunskap om att sjunga rent dessutom verkar han ha en väldigt bra grundkunskap om hur man kan presentera sin musik med god kvalitet från en egen hemmastudio.
Jag tycker oxå att det är kul när ungdomar faktiskt går källarvägen över att hoppas på snabbspåret där det kommande 2åren efter upptäckt kommer handla om att bli sönderproducerad i etablerade studios om bara är intresserade av att trycka ut mainstream musik, så jag hopas att denna talang fortsätter med trevliga egna låtar från källaren tills han vet vad han vill, för talangen verkar ju kunna räcka en bit.
hifikg skrev:hifikg skrev:Nike...
Tror jag var först att nämna henne
Användare som besöker denna kategori: rqu och 3 gäster