Moderator: Redaktörer
The_Man skrev:man behöver ju inte vara dålig musiker bara för att man är "flummig"....det finns det väl hur många bevis som helst för(nu tillhör Zappa inte min favorit, men alla har ju olika smak.....som tur är
)

dawen skrev:Morello: Hon sjunger i en SM58 och hennes virvel tas upp av en SM57!

Nils skrev:...
Christian Vander vill jag oxå nominera.
Morgan Ågren, rent tekniskt är han duktig. men hans grejer blir lätt tekniska för sakens skull, tycker jag.
Slartibartfast skrev:Nils skrev:...
Christian Vander vill jag oxå nominera.
Morgan Ågren, rent tekniskt är han duktig. men hans grejer blir lätt tekniska för sakens skull, tycker jag.
Vander, från Magma? Kan rekomendera CDON här... de har haft Magma plattor till lagompriser ett tag nu. Dock har jag väntat en lång tid på en av dem.... :[
Det jag tycker är roligast med Morgan, är att han är så tekniskt överduktig dock otroligt barnslig så.. tja, det blir skön helt enkelt!
Framförallt menar jag på det solot som han framför på Zappas 50årsfest eller vad det vara månde, Där han får hela bandet av gammla rävar att asgarva samt violinisterna bredvid honom att tappa hakan modell: "såhär kan man ju inte göra live!!"
Mvh Jocke
paradigm skrev:Att ingen har nämnt Billy Cobham, förvånar mig en smula, eller är han möjligen för snäv i sin musikalitet för att platsa bland storheterna?
Slartibartfast skrev:paradigm skrev:Att ingen har nämnt Billy Cobham, förvånar mig en smula, eller är han möjligen för snäv i sin musikalitet för att platsa bland storheterna?
Med tanke på vadför andra namn som dykt upp, så är han nog inte för snäv. Och han är ju dubbelkaggens fader -vilket bör få en hel del cred!
Mvh Jocke
Magnuz skrev:Slartibartfast skrev:han är ju dubbelkaggens fader -vilket bör få en hel del cred!
Nähädu, det var väl ändå Louie Bellson. Grymt bra är han dock, Cobham.
Magnuz skrev:Bill50x skrev:Jimi Hendrix tyckte att Loffe Carlsson är en bra trummis.....
/ B
Janne "Loffe" Carlsson är en bra trummis.
paa skrev:Det är ju internationella kvinnodagen, så dagen till ära, lyssna till en underskattad trummis:
http://www.drummerworld.com/Videos/SheilaEmd2005.html
-distortion- skrev:paa skrev:Det är ju internationella kvinnodagen, så dagen till ära, lyssna till en underskattad trummis:
Shit!
(alltså inte som i "skit" utan snarare som ett uttryck för förvåning och förundran)
paradigm skrev:Har ikväll spelat lite gamla vinyler och då bl a "Wasa Express", om nån kommer ihåg dom.
Åke Eriksson, bandets trummis, tycker jag också spelar hyggligt bra och jobbar hårt för brödfödan och med det menar jag att han har/hade (för jag vet inte vad han gör idag), en väldigt aktiv spelstil.![]()
/Rolle
JTarnstrom skrev:Men för att hålla mig till tråden så vill jag passa på att framhålla en bra trummis. Världens bäste? Nja det vet jag inte, men jävligt bra i sitt fack var Ali Lundbohm som spelade med Roffe Wikström.
paa skrev:Har faktiskt själv spelat med bl.a Ali Lundbohm på Sabu Martinez skiva Afro Temple. Det svängde på ganska rejält där ibland!
http://www.sudden-thoughts.com/node/view/118
BengtO skrev:Vad är en god dryck?
Tycker frågan e lite skum.. trummis till vad? E väl inte så vanligt att någon enda trummis lirar allas musiksmak..
Tycker frågan e lite skum.. trummis till vad? E väl inte så vanligt att någon enda trummis lirar allas musiksmak..

paa skrev:Det är ju internationella kvinnodagen, så dagen till ära, lyssna till en underskattad trummis:
-distortion- skrev:Stopp!
Vi har glömt Tony Royster Jr.
Kanske inte den bäste, men förmodligen en av världens mest talangfulla trummisar.
Grabben är 12 år här. 12 år!!Vad kunde jag när jag var 12? Knappt göra en ordentligt snorkråka.
Idag är han 18 och jag vet inte ens om jag orkar se vad han går för nu.
paradigm skrev:...Apropå 12 år, så kom jag att tänka på en annan 12 åring som också var mycket lovande, Peter Jablonski, som man inte hört så mycket om nu för tiden, men han beskrevs ju som ett musikaliskt underbarn då.
/Rolle
dimitri skrev:Kikade lite på listan till vänster på siten. Klickade på Phil Collins och
http://www.drummerworld.com/Videos/philcollins.html
Hade ingen aning att han spelade annat än pop. Inte illa alls!
Almen skrev:phloam: Stewart Copeland
Nämnd på sidan 1 i tråden.
Tittade på Synchronicity-konserten från 1983 på DVD häromdagen. Fy fan, vad bra han är!![]()
phloam skrev:Är ingen expert men gillar faktiskt trummisen i Black Sabbath (Butler, vad heter han, alzheimer nånting).
Slartibartfast skrev:Det där sista kommer från Buddy Rich memorial... Colaiuta har uttalat ett av sina solibitar* i den där battlen som hans bästa någonsin. Finns en massa låtar från denna konsert också.
/J
*Den som börjar vid 7min ca.
Almen skrev:The Police är ett av de bästa banden som funnits.phloam skrev:Knappast världens bästa, men jag gillar dem
Och det säger jag helt opartiskt.
PekkaJohansson skrev:Jag tror inte någon har nämnt Hal Blaine i den här tråden, så därför gör jag det: Hal Blaine! Osviklig känsla och ryggraden bakom hundratals kända och okända poplåtar genom åren.
Med vänlig hälsning
Pekka

Nefilim skrev:Min son Stefan som spelat trummor sedan han var 6, nu 17 är i mitt tycke "världens bästa trummis"!

Manu Katché is often called a forgotten drumming hero. He has not appeared many times on the cover of magazines like Modern Drummer and not even in brochures of the companies he endorses. In spite of that, Manu is very popular amongst a wide range of American, European and African artists who recognize his main talent: blending a worldwide variety of musical styles into the regular drumset with great musicality, style and passion.
Manu Katché can be considered as one of today’s leading drummers. Contrary to other drummer’s drummers like Dave Weckl, Vinnie Colaiuta or Dennis Chambers he is not a virtuous drummer on first hearing. However, in his ability to lay down a basic groove and ornament it with short tom or cymbal strokes in a most peculiar, surprising, but very musical manner, he is practically inimitable and virtuous in his own way.
.....
The fact that Manu Katché is a drummer whose style you can recognize makes him quite special. Unlike, for example, guitar players, drummers cannot easily manipulate their instrument, and they have to ‘keep the groove going’ all the time, so they have just a limited amount of musical freedom. Some drummers can be recognized by their sounds (Phil Collins, Jim Keltner), some by their infinitely returning fills (again Phil Collins) others by their capability to play seemingly impossible drum parts (Vinnie Colaiuta), but Manu Katché is above all recognizable by his style. Contrary to drummers like Dave Weckl or Steve Gadd and ‘thanks’ to the fact that he is not a typical virtuous drummer Katché hasn’t got a lot of conservatory-, music school-clones. It would be quite senseless to try to imitate him, because his style is mainly based on musicality and his vision on drumming as a sort of landscape-painting. Sounds are for Katché like colors. He uses his drumsticks as brushes and his drumkit like a palette. Like in real painting, tiny touches of color in bigger, colour-contrasting planes make the difference. For that reason he uses small cymbals (splashes) to add color to his playing.
JTarnstrom skrev:Ian Paice är för mig en av de bästa rocktrummisarna någonsin.
Frutti skrev:Slartibartfast skrev:Framförallt menar jag på det solot som Morgan Ågren framför på Zappas 50årsfest eller vad det vara månde, Där han får hela bandet av gammla rävar att asgarva samt violinisterna bredvid honom att tappa hakan modell: "såhär kan man ju inte göra live!!"
Mvh Jocke
Var hittar man den där femtioårsfesten?
phloam skrev:Skänker en tanke åt alla stackars hårdrockstrummisar som måste spela sådär jättefort med baskaggarna hela tiden. Blir de inte trötta i benen??
Floyd skrev:phloam skrev:Skänker en tanke åt alla stackars hårdrockstrummisar som måste spela sådär jättefort med baskaggarna hela tiden. Blir de inte trötta i benen??
Säkert. Förmodligen i armarna också, men i Mr Portnoys fall så handlar inte allt om hastighet.
verdad skrev:Floyd: (Ändrat, ursäkta) Har du kollat in Virgil Donati. Kolla runt lite på youtube, finns någon spelning där han spelar med båda ändarna på stockarna, helt sjukt.(Du nämnde DreamTheaters trummis som ouppnåelig)
Och inte att förglömma Shawn Lanes gamla trummis: Sean Rickman
Hehe, från Baby Snakes. Bozzio är helt galen där, alltså.verdad skrev:Terry bozzio är redan nämnd, men kolla in denna länk
Wideglide skrev:Knäckande, minst sagt. Jag har sett Dennis Chambers live på nära håll, även varit på clinic med Dave Weckl men Ågren får mig nästan att lägga stockarna på hyllan...
phloam skrev:Skänker en tanke åt alla stackars hårdrockstrummisar som måste spela sådär jättefort med baskaggarna hela tiden. Blir de inte trötta i benen??
verdad skrev:Vad säger ni om denna kille då? Okänd, men tänk om han hade ett riktigttrumset!!!!!!!!!!!!!!!!
http://youtube.com/watch?v=aWpVGD0DR4U
paa skrev:verdad skrev:Vad säger ni om denna kille då? Okänd, men tänk om han hade ett riktigttrumset!!!!!!!!!!!!!!!!
http://youtube.com/watch?v=aWpVGD0DR4U
Han har ett riktigt trumset hemma, killen heter Tony Royster Jr.!
verdad skrev:Också redan nämnd, men kolla in killen, vad säger man!?:
Tony Royster Jr (Nästan overkligt)
http://www.youtube.com/watch?v=TVTuEpggx7U
PekkaJohansson skrev:Har någon nämnt Blondies trummis Clem Burke? Om han är en särskilt bra trummis vet jag inte (har hört alldeles för lite av honom och gruppen) men han spelar med bra attityd och snurrar stockarna snyggt. Det finns en hel del roliga klipp med tidiga Blondie på Youtube. Sök t ex på sången "X-Offender".
Med vänlig hälsning
Pekka
Maarten skrev:Tony Royster Jr (Nästan overkligt), han var ju riktigt grym (båda länkarna). Inte bara 'rakt- smatter' som Bozzio i länken på sid 4.
Maarten skrev:Slr: Jag har antagligen missat Bozzio's förmåga. Han verkar köra lite sitt eget race, experimentell kanske?
Apropå 'multitasking' (frisvängande armar och ben) såg denna länk med Buddy Rich och undrar vad som händer med hi-hat'en drygt en tredjedel in i stycket... när han matar på virveln.. Den verkar liksom inte riktigt hänga med, eller?
http://www.drummerworld.com/Videos/budd ... gsolo.html
question skrev:My question is to do with permutations over an ostinato, say if you set-up a 16th note based ostinato between your left hand and left bass drum, when working though the 15 permutations with the right hand and then right foot, to play linier phrases do you go further to cover the over lapping permutations between the free limbs? Meaning all 15 permutations against all 15 permutations..to create none linier phrases over the pattern? Or, do you tend to play linier phrases between the remaining limbs?
Terry Bozzio skrev:No- not exactly-it depends on what I'm doing with what! I have said any of the basic permutations could be an ostinato played by one limb and the remaining limbs are free to solo against it (using the other permutations)-and I have some where 2 or 3 limbs hold the ostinato and 1 or 2 solo. But when you say linear that means melodic (between two or more limbs or two or more pitches) so this is where I don't understand your question. At the linear point you get into playing mixed sticking patterns between limbs (as the solo part) against your ostinato, or doing actual melodies as I do on a row of toms or cymbals against it. So I don't play all permutations against all others-I just pick one at a time and do the rest against it with whatever I want to create the musical effect I want-Then if possible for me I can get into mixed sticking (for example if I do an ostinato with my feet I can do mixed sticking against it with my hands). Then the last step is to do melodic permutations (on toms or any graduated pitches you have on your kit).
Maarten skrev:
Måste ju få med en tabla-snubbe också, Zakir Hussein:
http://pl.youtube.com/watch?v=ALZpNazAV ... re=related
Slartibartfast skrev:Det är dock en av de mest naturliga rörelsemönstren jag kan tänka mig att göra med mina lemmar (man kan naturligvis ta bort vänster foten på enkel bastrumma) och när Buddy går in på det ser man ett typiskt fel. Han spelar hand-hand-fot-hand-hand-fot, dubbelslag på alla, och lägger in hihaten lite off beat här och där. Det är en vanlig sak för alla som trampar hihat under allt sitt spel - att när det blir tekniskt svårare än man har full kontroll över så har man inte kontroll över trampandet.
Magnuz skrev:Maarten skrev:
Måste ju få med en tabla-snubbe också, Zakir Hussein:
http://pl.youtube.com/watch?v=ALZpNazAV ... re=related
And I think we have a winner... Det där är så fruktansvärt välspelat att det är snudd på overkligt. Sedan börjar man tänka på att det är flera personer som spelar...
Zakir Hussain is today appreciated both in the field of percussion and in the music world at large as an international phenomenon. A classical tabla virtuoso of the highest order, his consistently brilliant and exciting performances have not only established him as a national treasure in his own country, India, but gained him worldwide fame.... His playing is marked by uncanny intuition and masterful improvisational dexterity, founded in formidable knowledge and study.
Skärpning ! . . . . . .
Är det bara jag o "Dimman" som lyssnat på Jack de Jonette ? Rolling Eyes
Jag associerar också trumspelet till en annan trummis som spelat med Sting: Manu Katché. Även han har den här underbara lättheten i cymbalspelet, där det används inte bara till att markera tillsammans med virvel- eller baskagge.Maarten skrev:Almen: Det där Sting-länken var fin. Lite OT: Kommer att tänka på Branford Marsalis saxofon på 'the lazarus heart'. Fantastisk lyrisk ton.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster