Bill50x skrev:Frågan är varför ny musik behöver hundratals graderingar när det nästan bara finns en enda för klassisk musik. Okej, det finns Opera, det finns Barock. Men sedan?
Jag tycker det har gått inflation i benämningar, det verkar nästan som varje artist förtjänar en egen benämning...
/ B
En berättigad fråga men för egen del så beror det mest på att jag inte lyssnar så mycket dagligdags till klassisk musik och att jag bara innehar runt 25 klassiska skivor och jag ganska snabbt hittar de stycken jag söker utan att använda mig av mer specifik uppdelning.
hade jag haft mer klassisk musik hade jag säkerligen gjort snävare indelningar.
Sedan tror jag det faktum att det varje år trycks ut mer och mer musik till den stora massan gör sitt till. För normala konsumenter räknas klassisk musik kanske till att musik som är gjord före 1900-talet och de flesta tänker säkerligen på ungefär samma stycken med tanke på att dessa är de mest populära medan andra stycken är svåra/omöjliga att få tag i. Dessutom är det svårt för de som inte är insatta att rabbla mer än 10 kompositörer.
Från sena 90-talet och 2000-talet har något hänt. PÅ 80-talet och tidiga 90-talet tycker jag at tde flesta lyssnade på ungefära samma skivor och de artisterna som var stora då var stora in nästan alla hem. Så är det inte idag. ytterst få artister släpper idag skivor som sedan återfinnes eller spelas upp i var mans hem trots Spotify etc.
Idag finns ett helt annat utbud och det är mycket mer variaerande och om man då som jag är relativ allätare är det mer praktiskt att ha möjlighet att dela upp i undergenrer.
Egentligen hade det bästa varit en trädstruktur med undergenres i varje grupp så kan ju jag sedan välja hur djupt jag vill gå.
På först nivån har vi då:
1 Musik
2 Övrigt
Går vi in i musik får vi fram:
1. Pop
2 Klassiskt
3 Rock
4 etc
Klickar vi sedan in i rock får vi ännu finare uppdelning. Sedan väljer jag efter humor om jag vill lyssna på blandad rock eller om jag bara vill lyssna på barfota musiker som spelar Indie med ryggen mot publiken.
Jag håller även med om att det aldrig varit enklare att hitta musik än idag. Förr kunde jag leta i åratal efter en låt jag hört på radion. Eller varför inte leta igenom hela huset efter just den skivan som sedan visade sig ligga i fel fodral hos en kompis...
idag kan jag hitta eller spela upp nästan all musik jag känner till och inte känner till med bara några knapptryck och oavsett var jag befinner mig.
Det var inte alltid bättre förr.