av Svante » 2013-02-12 08:43
Hmm.
Först tänkte jag förstås på texter, som ni har varit inne på, och musik utan text har väl åtminstone mycket svårare att förmedla ett meddelande/budskap. Man kan förstås tänka sig en karaokeversion av en låt, men då finns redan budskapet planterat hos mottagaren, det bara väcks av musiken. Man kan också tänka sig att man läser om vad kompositören har tänkt sig och därmed "höra" ett budskap. Man kan ha lärt sig ett formspråk ("flöjter som spelas så här låter som fågelsång, det är nog vår").
Men det starkaste icke-verbala budskapet ligger nog ändå i den rörelse som musik kan provocera fram. Man följer med i en rytm, en rörelse, som i sin tur speglar en sinnesstämning. Det kan vara en graciös balett, eller en aggressiv headbanging. En strikt marsch, en sorglig visa, eller en dansande polska. Den rörelse man känner när man hör musiken går in på en lägre/djupare medvetandenivå än ett verbalt budskap. Och även om det inte skriver en på näsan vad budskapet är så överförs information, ett budskap, till mottagaren om en viss sinnesstämning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.