Ogjort skrev:Att AI-musik klättrar högst upp på streaminglistorna, säger iofs mer om dagens populärmusik än om AI.
Precis min åsikt. Men du fick fram det mer tydligt och klart.
/ B
Moderator: Redaktörer
Ogjort skrev:Att AI-musik klättrar högst upp på streaminglistorna, säger iofs mer om dagens populärmusik än om AI.
Ogjort skrev:Nattlorden skrev:Ogjort skrev:Jag kan promta fram en liten bild som är ok. Men då styr jag processen till något jag vill ha utifrån min begränsade idévärld.
När istället konstnären visar sitt förslag, tänker jag kanske OOOOOAAAAAAOOOOOWWWW !!! Häftigt! Det där skulle jag aldrig ens ha tänkt på.
Det är mycket "där" faran ligger, tänker jag. Tillvaron riskerar att bli torftigare.
Grattis till att du har finanser till att kunna ta in en konstnär för det. Det normala alternativet är att det inte blir någon bild.
Jag tycker inte att få en bild är torftigare än att inte ha någon bild alls.
Det verkar som du ser saken mer ur ett personligt perspektiv än helheten för "samhället".
Det är iofs ett tyckande - men jag tycker verkligen världen skulle vara torftigare utan Michelangelo.
Och det handlar om vilka förutsättningar vi ger extraordinära begåvningar att utvecklas och verka.
Utan tidigare sådd skulle AI inte ha ett endaste puttifnutt att skörda.
Bill50x skrev:Ogjort skrev:Att AI-musik klättrar högst upp på streaminglistorna, säger iofs mer om dagens populärmusik än om AI.
/ B
Bill50x skrev:Ogjort skrev:Att AI-musik klättrar högst upp på streaminglistorna, säger iofs mer om dagens populärmusik än om AI.
/ B
Bill50x skrev: Men jag tycker synd om följande generationer som blir berövade på "riktig" musik.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Jag tycker nog det borde framgå ganska tydligt vilken form av mänsklig musikalisk kreativitet och skapande jag talar om. Det du tar upp nu har mer att göra med den produktionsmässiga kreativiteten än vad det har att göra med det själva musikaliska innehållet, och då avser jag skrivandet av det musikaliska innehållet så som skapandet av melodier, takter och hur instrumenten i detalj spelas eller har programmerats.
Exempel på en inmatad stilistisk (önske-)prompt... behöver inte blir den slutliga, jag har bara nått till min markering "bra", inte "final".Dark Futurist Desirewave / Cyber Romantic Spectral Pop
Spoken-word driven track with deep, intimate male voice (whispered, restrained, slightly distorted), contrasted by cold, distant female vocal phrases used sparingly for emphasis, Tempo 96–100 BPM, minor key,
Mood: controlled anxiety, seductive unease, posthuman melancholy,
Instrumentation:
Pulsing analog sub-bass
Slow, hypnotic arpeggiators
Cinematic pads with long decay
Subtle industrial textures
Occasional glitch artifacts and dropouts
Minimal but deliberate beat, never dominant
Structure:
Long atmospheric intro
Gradual tension build
Fragmented bridge with partial rhythmic collapse
Emotional restraint throughout (no cathartic release)
Sparse outro with reverb decay and silence
Production style:
High dynamic range
Heavy use of reverb and spatial depth
Voices slightly forward, music surrounding
No pop hooks, no melodic chorus emphasis
Vibe references:
Blade Runner existentialism, early cyberpunk literature, decadent futurism
Detta kombineras även med insprängda instruktioner ihop med själva sångtexten
typ:
[Verse I – Initiation]
[Minimal beat enters, low pulse, filtered synth]
...
[Beat breathes, slight glitch]
...
[Pre-Chorus]
[Music thins, heartbeat sub]
...
[Verse II – Social Aftermath]
[Arpeggiators sharpen, rhythm gains confidence]
...
[Final whispered line, male]
...
[Long reverb tail, silence]
goat76 skrev:Jag har som sagt ingenting emot att du använder AI för att skapa musik, tvärtom så tycker jag du verkligen ska fortsätta med det så länge du tycker det är roligt och givande. Personligen kan jag dock inte ta till mig av AI-genererad musik på samma sätt som när den är spelad och framförd av riktiga människor, eller för den delen programmerad i detalj av en djupt musikalisk människa om det nu råkar röra sig om musik utan analoga instrument.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Jag har som sagt ingenting emot att du använder AI för att skapa musik, tvärtom så tycker jag du verkligen ska fortsätta med det så länge du tycker det är roligt och givande. Personligen kan jag dock inte ta till mig av AI-genererad musik på samma sätt som när den är spelad och framförd av riktiga människor, eller för den delen programmerad i detalj av en djupt musikalisk människa om det nu råkar röra sig om musik utan analoga instrument.
Och jag skulle inte ha något emot om någon hörde av sig och hade velat spela in en version med instrument.
Jag märker att du i princip aldrig berör texten i dina kommentarer? Lyssnar du aldrig på texterna?
goat76 skrev:Jag har inte fördjupat mig särskilt mycket, varken i din musik eller på den där AI-låten som toppar Spotify. Jag diskuterar AI:ns framfart i stort inom musiken, hur jag tror den kommer påverka hur vi ser på musik i en relativt snar framtid, hur den kommer bli svår att skilja från mänskligt skapad musik på högsta tänkbara nivå, och hur allt detta kan komma att påverka alla dessa riktiga musikerna när deras alster inte längre står ut från mängden, när i princip vem som helst kommer kunna skapa samma höga musikaliska kvalitet med relativt enkla medel. Det är en ofrånkomlig framtid de genuint duktiga musikerna har till mötes.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Jag har inte fördjupat mig särskilt mycket, varken i din musik eller på den där AI-låten som toppar Spotify. Jag diskuterar AI:ns framfart i stort inom musiken, hur jag tror den kommer påverka hur vi ser på musik i en relativt snar framtid, hur den kommer bli svår att skilja från mänskligt skapad musik på högsta tänkbara nivå, och hur allt detta kan komma att påverka alla dessa riktiga musikerna när deras alster inte längre står ut från mängden, när i princip vem som helst kommer kunna skapa samma höga musikaliska kvalitet med relativt enkla medel. Det är en ofrånkomlig framtid de genuint duktiga musikerna har till mötes.
Det är inte bara musiker som har en ofrånkomlig framtid framför sig, iofs.
Jag har heller inte hört den låten - jag har sett titeln på den och den drog inte i mig för att lyssna på.
Däremot är nog den personligen viktigaste låten jag snubblat över på Spotify under 2025 en AI-konstruktion.
Bill50x skrev:Usch!
Finns det inget sätt att få AI att leverera motsatsen?
/ B
Ogjort skrev:Bill50x skrev:Usch!
Finns det inget sätt att få AI att leverera motsatsen?
/ B
Knepigt - men förmodligen går det.
Man får bilda små enklaver med andra ljuddata - så många det nu står att finna.
Och antingen instruera, om det är möjligt, att den lär sig därifrån, eller initiera ett samarbete med programskaparna.
Intressant är att AI idag genererar vågformer från "scratch" så att säga. De använder inte samplingar eller motsvarande.
Tänk... att kunna ta en massa bra men sönderkranad musik och be AI återställa full dynamik, rena signalvägar, skita i loudnessmaximering etc...
(upphovsproblem följer...)
Men så länge det är statistiska modeller, lär det fortsätta på den väg som allmänt råder.
/Anders O.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster