Min egenproducerade (techno) musik

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
verb

Min egenproducerade (techno) musik

Inläggav verb » 2008-10-19 01:00

tänkte jag presentera i den här tråden...

http://www.lastfm.se/music/no+loose+ends/2008

"the real does not die, the unreal has never lived"

och så gjorde jag en fortsättning på den låten

"and im not dead"

jag tänkte dom två låtarna som ganska superba bas test låtar :) därför jag kände att jag kunde posta här på Faktiskt, även om det Faktiskt inte är något sånt forum.... kanske främst den första låten. som går rätt långt ner.

sen "Knows what youre thinking" har ganska trevligt uhm, ljudfält. massa härligt brus och den känns bred o pumpig.

"She's my mam" är jag också jättenöjd med. härligt punchig och närvarande stå-på-tå:ig på nåt vis.

vore roligt att höra vad ni tycker om det här... har gjort musik sen jag va 15 bast ungefär. på datorn. och är väl förhållandevis ljudnördig ;)

jag kan/vill tyvärr inte lämna ut dem i FLAC eller för nerladdning... fortfarande nån sorts svagt hopp om att kunna få dem sålda till nåt bolag eller så. även om jag inte lägger ner mycket tid på att leta bolag eller så. :roll:

Hoppas ni gillar! :)

//David

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-10-19 01:53

Med basig ser jag att du menar mängder av bas kring 40Hz och inte djupbas, musiken tyckte jag inte kändes direkt nyskapande för lansering 2009, utan mer typiskt mitten av 90-talet.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
verb

Inläggav verb » 2008-10-19 10:01

Vem sa något om nyskapande? ;)
men jag är ytterst intresserad av att höra vad för musik du tänkte på som lät såhär under 90talet. skulle va fint att få tag i.

mjae jag vet itne om jag menar just 40 hz faktiskt.
snarare 30-50 hz. eftersom jag inte själv har möjlighet att spela upp djupare än så riktigt :)

den mesta technon jag lyssnat på över åren är snarare kring 50-60 hz som baskaggen brukar ligga på, och det tycker jag är en rätt bra frekvens för ett Dunk såattsäga. kör nog oftast på det själv, med en viss topp kring 100hz nånåstans också, lite bredare Q-värde. Oftast. beror ju på vad jag vill ha. men generellt dunk så händer det grejor där. Men det är väldigt sällan jag ser låtar där själva Basen, som i instrumentet (i det här fallet en synth) jobbar så långt ner som i dom två första låtarna jag nämner... okej, som den Första låten. Med förbehållning för att det fortfarande är just DUnkadunk, och inte nån skum break genre, för där finns det bra mycket lustigare grejor att hitta.

fundamentaldjupet i And im not dead ligger på 55 hz (en A not tror jag bestämt) men en oktav under där finns det information också, fast ja. -15 db mot oktaven över, såklart :)

i The real does not die, the unreal has never lived låten ligger dock lägsta dröniga tonen på ungefär ~32 hz (ett B tror jag det kallas). men det är väl inte djupbas det heller skulle jag tro, men bra mycket lägre än den mesta technon jag har hört. Så var väl nog därför jag tänkte det är trevligt att testa bas med :) om man nu vill testa med dunkadunkmusik snarare än med bassvep.

fast, jag tror iofs att för TESTER så är det väl säkert inte speciellt vettigt med musik alls? Jag är inte ens amatör i området, bara ljudentusiast. och gjorde mitt uttalande därifrån.

du får jättegärna utveckla 90tals kommentaren däremot... jag gör ju typ den musik jag gillar, och vore kul som fan att hitta mer som låter ungefär såhär. vad fick dig att tänka 90tal?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-10-19 13:42

Jag har en del musik hemma som jag tänkte på. Är dock inte hemma förens om om ett par veckor. Ska se om jag kan hitta skivorna då.

Jag tänkte mer att man måste vara nyskapande för att sticka ut och kunna slå igenom?

Här finns en guide till hur det lät på den gamla goda tiden:
http://techno.org/electronic-music-guide/

Användarvisningsbild
verb

Inläggav verb » 2008-10-19 14:02

Alexi skrev:Jag har en del musik hemma som jag tänkte på. Är dock inte hemma förens om om ett par veckor. Ska se om jag kan hitta skivorna då.

Jag tänkte mer att man måste vara nyskapande för att sticka ut och kunna slå igenom?

Här finns en guide till hur det lät på den gamla goda tiden:

som sagt lägger jag inte så mycket tid på det där med att slå igenom.
pysslar mest med vad jag tycker låter riktigt bra. eller letar mig ständigt efter vad jag tycker låter bra, och fortsätter fördjupa mig när jag hittar det.

Ja du får leta fram skivorna och skriva här sen.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-10-19 16:36

...
...

som sagt lägger jag inte så mycket tid på det där med att slå igenom.
pysslar mest med vad jag tycker låter riktigt bra. eller letar mig ständigt efter vad jag tycker låter bra, och fortsätter fördjupa mig när jag hittar det.
...

Jag undrar om man kan vara nyskapande om målet är att "slå"! Tycker de flesta nya låtar och artister jag hör följer (i stort sett) samma mall. Nä jag tycker att det tyder på mod och integritet att göra sin egen grej!

Har inte lyssnat så mycket än (sitter vid laptoppen) och egentligen är inte det här sådan musik jag skulle välja att lyssna på. Jag vill ha elgittarer, rhodes och B3-or men ändå känns det lite spännande och samtidigt nästan meditativt. :) En annan börjar väl bli lite för gammal...och då kan en demo tex bli så här:

http://privat.infocenter.org/jocke134/M ... %20Cow.mp3
http://privat.infocenter.org/jocke134/M ... 20vain.mp3

/Jocke

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-10-19 17:05

Alexi skrev:Här finns en guide till hur det lät på den gamla goda tiden:

Enligt den där sidan är Sverige världens bästa land, vi är tom ursäktade för att vara no1 på att göra dåliga hits då svenskar kan göra allt, tom flyga.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-24 00:40

Jag tycker det var jäkligt bra, proffsigt, välproducerat, genomtänkt; inte ofta jag fastnar för att provlyssna på saker på nätet, det kanske tyder på nåt :)

Jag tänkte t.ex. att det kändes som om melodi och ljud var i harmoni eller vad man ska säga, välmotiverade kompositioner på nåt sätt.

Sen färgades kanske lyssnandet av att du skrev nåt om ljudintresse - det låter bra, om jag ska komma med konstruktiv kritik eller önsketänkande så nästan för bra; du kanske skulle prova nåt skitigare och råare sound vid tillfälle som kontrast (fast då är det kanske basic channel-industrialisten i mig som talar :) )

Gillar förresten verkligen de där lite Plastikman-artade triolerna(heter det så??) i "Crunched Acid", visar att du fattat / har känsla för 303 :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-24 00:42

tvett skrev:
Alexi skrev:Här finns en guide till hur det lät på den gamla goda tiden:

Enligt den där sidan är Sverige världens bästa land, vi är tom ursäktade för att vara no1 på att göra dåliga hits då svenskar kan göra allt, tom flyga.

Väldigt pedagogiskt mindmap-träd där må jag säga :D Hoppas bara att folk inte tror att den groteska grafiken är representativ....*argh* :D

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2008-10-24 01:31

Hej!

Har märkt att många tror att jag bara gillar orgelmusik och annan akustisk musik, bara för att jag oftast jobbar i den genren i min yrkesverksamhet som inspelningstekniker. Men detta är helt fel! :evil: Jag har ett kolossalt starkt intresse för electronica - trance - techno osv!!! Så nu kastade jag mig med brinnande intresse över dina kompositioner och vill direkt uttrycka min största respekt för ditt skapande, det du gör är verkligen MYCKET bra!!!

Även om basinnehållet enligt min uppfattning "bara" är bra och helt OK utan att kanske vara enastående spektakulärt så är de konstnärliga prestationerna totalt sett på högsta nivå!

Kanske att sista delen av "The real does not die, the unreal has never lived" känns aningen för lång med tanke på den substans som finns i den (observera dock att jag älskar repetetiv och minimalistisk musik). Men denna invändning gäller inte resten av det som jag hört (hittills har jag hunnit lyssna på de 7 första låtarna).

Detta är STORT och RIKTIGT BRA! Tacksam om du meddelar om man så småningom kan köpa materialet med full upplösning!

En nyfiken fråga: Är allt gjort med softwarebaserade analogue modelling synthar, eller har du använt några äkta analogmoduler typ Doepfer eller dylikt?

Lycka till,
Bertil

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-24 08:33

Bertil, har noterat detta med stor glädje i lite olika trådar (nån synth-tråd bl.a?) :D

Kul att du bekräftar min intryck; substans var ett bra ord i sammanhanget.

Bra känsla för rytm kan jag tillägga också.

Undrar också över hur de skapats...!

Användarvisningsbild
jahfor

Re: Min egenproducerade (techno) musik

Inläggav jahfor » 2008-10-24 11:42

verb skrev:tänkte jag presentera i den här tråden...

http://www.lastfm.se/music/no+loose+ends/2008

"the real does not die, the unreal has never lived"

och så gjorde jag en fortsättning på den låten

"and im not dead"

jag tänkte dom två låtarna som ganska superba bas test låtar :) därför jag kände att jag kunde posta här på Faktiskt, även om det Faktiskt inte är något sånt forum.... kanske främst den första låten. som går rätt långt ner.

sen "Knows what youre thinking" har ganska trevligt uhm, ljudfält. massa härligt brus och den känns bred o pumpig.

"She's my mam" är jag också jättenöjd med. härligt punchig och närvarande stå-på-tå:ig på nåt vis.

vore roligt att höra vad ni tycker om det här... har gjort musik sen jag va 15 bast ungefär. på datorn. och är väl förhållandevis ljudnördig ;)

jag kan/vill tyvärr inte lämna ut dem i FLAC eller för nerladdning... fortfarande nån sorts svagt hopp om att kunna få dem sålda till nåt bolag eller så. även om jag inte lägger ner mycket tid på att leta bolag eller så. :roll:

Hoppas ni gillar! :)

//David

Riktigt sköna låtar!

Håller också på med musik, vore skojjigt att höra vad du kör med för
prylar, misstänker att det inte är så mycket analoga prylar va?

De gräver rätt djupt i mina porta pro på jobbet iaf och dom klarar väl
att spela ända ner 19Hz har jag för mig.

Hur gammal är du nu? Skoj o veta va länge du hållit igång? Är det ända
tillbaks till atari/amiga tiden kanske eller bara fyra år sedan på farsans
P4 ;)

Vh //J

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-10-24 13:32

Hittade inte skivan jag framföralt, tänkte på. Jag lyssnade lite igen och känner att jag var lite orättvist hård i min första bedömning, var nog inte på humör för den typen av musik just då.

Nu tyckte jag det bitvis var bra. Men jag kan ju nämna några artistnamn, jag tycker man kan höra influenser ifrån och som jag kan hitta något med som referens på youtube (svårt att hitta så gammal musik):
Heiko Laux speciellt hans tidigare verk.
Emanuel Top
Steve Rachmad
Någon nämnde Plastikman, jag skulle mer säga att du påminner om Richie Hawtins musik under namnet Circuit Breaker

Hoppas att dessa artister kan fungera som inspiration, om du inte kände till dem innan :)

Användarvisningsbild
verb

Inläggav verb » 2008-10-24 13:59

oj va me inlägg! roligt att läsa!

Jag jobbar nästan helt mjukvarubaserat... i she's my mam är det en rivig liten 303klon mam mb33 mk2 som tuggar på genom hela låten. och sen är det väl lite akustiskt inspelade grejor i en del låtar, men i stort sett alla synthar är mjukvarubaserade. och så Ableton Live.

Någon nämnde doepfer, och jag kommern og göra nånting med en sån nån gång innan jul, en vän till mig som har både doepfer och jomox 888 och det är väl bara en fråga om att finna tid tillsammans så blir det nog något livemeckat acidkör.

Jag är 24 år gammal, och har pillat sen fasttracker 2 ungefär ;) (alltså sen jag var ungefär 14... tills fruityloops när jag var kanske 16) fram tills jag var 22 som jag främst pillat med psytrance... den hittar ni under pseudonymen Verb... om man letar tillräckligt länge ;) myspace.com/iamaverb finns det några gamla låtar. men kvallen suger ju på myspace. Transen har jag lagt på is då jag helt enkelt inte kommer överens med "scenen" alls. uppskattar inte var "kulturen" vände nån gång... och har sen många många år gjort mig av med alla färgglada kläder etc ;) men jag proddar fortfarnade trans, bara att jag nästan inte ens skickar till vänner längre.
har inte släppt nånting och det har nog med mig att göra. snarare än att det inte är möjligt att få det släppt... jag är nog lite svår att ha o göra med som person.. ;)

Alexi: Emanuel top och heiko laux känner jag igen :) det ska jag kika på! bara en låt med top som jag minns däremot. Radio.... losat vinylen för massa år sen :(

Angående köpa skiva om jag släpper... Om jag får för mig att ro ihop en aningen seriösare demo nån gång (med skivomslag etc) så kan jag alltid hojta till i den här tråden så kan ni jättegärna få köpa för en hundring eller så om det vore intressant... Då ser jag dock till att mixa om dom flesta låtarna där... inte helt nöjd hehe. har inte haft vettiga spikrs på alla produktioner utan i vissa har det varit ett par sketna 50kronoors kenwood högtalare och sennh HD25 lurar ;) (aningen högt mixad bas i vissa låtar tycker jag.. track 3 bla)

jag ser till att bränna i en ganska vettig brännare då, om jag inte råkar ha spänn nog att få nån cdtryckeri ställe att göra det.

Tack jättemycket för responsen! softare än jag väntade mig!

[edit] jag kom på att jag visst släppt... fast trans... och bara en låt...http://www.discogs.com/release/1289495 sista låten[/edit]

Återgå till Musikstugan