Vilket var/är det bästa musikdecenniet

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Vilket var/är det bästa musikdecenniet?

40-talet
29
24%
50-talet
2
2%
60-talet
25
21%
70-talet
29
24%
80-talet
12
10%
80-talet
12
10%
90-talet
2
2%
2000-talet
6
5%
Annat
3
3%

Antal röster : 120

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-01-31 22:47

Jansson skrev:Så consensus: Det finns inga decennier, däremot en fortgående kreativ process.

Synpunkter?

:wink:

Låter väl vettigt. Men denna kreativ process verkar dock ha avsomnat. Kanske dags att för dagens "musiker" att återigen boka en biljett till Berlin.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2009-01-31 23:24

soundbrigade skrev:
Jansson skrev:Så consensus: Det finns inga decennier, däremot en fortgående kreativ process.

Synpunkter?

Låter väl vettigt. Men denna kreativ process verkar dock ha avsomnat. Kanske dags att för dagens "musiker" att återigen boka en biljett till Berlin.

Vet faktiskt inte... Jag tror att jag är för gammal och insnöad för att ha tid att upptäcka allt som tex finns på my space.
Tror att det är det "Berlin" som kreativa musiker söker sig till + live scener?
Kreativa musiker, poeter och konstnärer finns lika mycket nu som då.
Vägrar att tro nåt annat.

Neu tex. sålde skit och ingenting under hela sin verksamma tid.
Så nydanare lär väl inte ha nån genomslagskraft nu heller?

Vad som skiljer då från nu är att 70-talets radio och i viss mån tv var "med sin tid".
Man kunde i mycket större utsträckning upptäcka ny musik bara genom att sätta på radion.
Idag skiter media i ännu mer i kreativitet.

Mvh G

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-02-01 00:37

petersteindl skrev:60-talet och 00-talet dvs runt sekelskiftet och framåt d v s förra sekelskiftet :) 1900 alltså; Stravinskij, Debussy, Ravel och några till :)

60-talet är utan tvekan det mest revolutionerande seklet inom musiken.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-02-01 04:34

Ja, och 70-talet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-02-01 23:32

Samt 90-talet...!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-02-01 23:42

1980-talet. 1980 och 1983 framstår som märkesår, jämte 1987, 1988, 1989, då Pixies släppte i tur och ordning, Come On Pilgrim, Surfer's Rosa och Doolittle, etc etc. 1985 utgavs Velvet Underground V.U.

1985 - when it was good to be alive!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-02-02 03:07

CODY skrev:1985 - when it was good to be alive!

En rik musikalisk grund och dessutom med en spännande framtid :)

Numera känner jag mig helt lost. Jag förväntar mig inte längre att få höra nåt lika "mindblowing" som Pink Ployd tidigt 70tal, Kraftwerk sent 70tal, Cabaret Voltaire tidigt 80tal, Foetus mitten av 80talet, Aphex Twin 90tal.... är jag bara svår att chocka numera, efter så mycket konstig musik?

Eller blir variationerna mindre uppseendeväckande eftersom det mesta är gjort? (Däremot tror jag säkert att dagens musik är lika "bra" som nånsin, bara inte lika "kontrasterande" eller annorlunda)

Jag får skapa ny tråd tror jag :)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-02-02 21:26

Jansson skrev:Jag tror att vi i Sverige stirrar oss blinda på musik från GB och US när det fanns otroligt kreativ musik i Tyskland just under det tidsspannet.

Varför flyttar Bowie, den mest kreative och mesta entrepenören för nydanande musik under 70-talet, till Berlin runt -76-77?

Lyssna tex på Neu och tänk:
Bowie low, Iggy the idiot, Joy Division, Radiohead. PIL etc.

Så consensus: Det finns inga decennier, däremot en fortgående kreativ process.

Synpunkter?

Helt rätt. Bra att du räddar Sjuttiotalet. Problemet är väl att de som, liksom undertecknad, villl kategorisera allt möjligt till årtionden, drabbas av så många undantag att ketegoriseringen blir meningslös. Det naturliga är väl att se det som en process där musiker får inspiration av varandra och skapa nytt.

ertt kul exempel är the Fall, som alltid är bra och med i tiden, be it sjuttiotal, åttiotal, nittiotal eller tjuguhundratal.

Bekymret är ju att det är få som hörde det nyskapande när det skedde och därför blir kanske kartegoriseringen lidande. Jag tänker på Neu Can och annat du nämnt.

jag ställer en fråga till de vise i tråden angående var man skall placera, olika sorters -metal/core. Jag minns att jag lysnade på John Peel och hörde band som hette, Boltthrower, Carcass, Napalm Death (som blev kända sedan), vilket då var helt unik musik som var svår att ta till sig (köpte en platta med Sepultura och någon samlingsskiva, som jag inte gillar).

När föddes Grindcore och annat?

Edinburgh Man/Cody

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2009-02-02 21:38

Phloam så kan vi inte ha det.
Jag vill verkligen rekommendera att du lyssnar på de band jag listar när jag trollar tillbaka 70-talet igen när. (Kolla föregående sida).
Visst är det väl så att du gillar du David Sylvian? Testa Can i så fall, du kommer att känna igen bassisten.

Alla.

Ett förslag.

Hur vore det om vi motiverar vårt val av decennium genom att göra en lista på 25 skivor där artist eller band väljs med ett album som exempel. Helst borde artisten eller bandet förekomma bara en gång.

Kanske är jobbigt? Eller här finns möjlighet att skapa en sjujäklarns inköpslista för musik som man kanske inte har hört tidigare. Rekommendationer från musikälskare kan väl aldrig vara fel?

Vad sägs?

"Välj ditt decennium och plocka ut 25 omistliga plattor".

Ska det här vara en ny tråd kanske? Tyck till.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2009-02-02 21:57

CODY skrev:
Jansson skrev:Jag tror att vi i Sverige stirrar oss blinda på musik från GB och US när det fanns otroligt kreativ musik i Tyskland just under det tidsspannet.

Varför flyttar Bowie, den mest kreative och mesta entrepenören för nydanande musik under 70-talet, till Berlin runt -76-77?

Lyssna tex på Neu och tänk:
Bowie low, Iggy the idiot, Joy Division, Radiohead. PIL etc.

Så consensus: Det finns inga decennier, däremot en fortgående kreativ process.

Synpunkter?

Helt rätt. Bra att du räddar Sjuttiotalet. Problemet är väl att de som, liksom undertecknad, villl kategorisera allt möjligt till årtionden, drabbas av så många undantag att ketegoriseringen blir meningslös. Det naturliga är väl att se det som en process där musiker får inspiration av varandra och skapa nytt.

ertt kul exempel är the Fall, som alltid är bra och med i tiden, be it sjuttiotal, åttiotal, nittiotal eller tjuguhundratal.

Bekymret är ju att det är få som hörde det nyskapande när det skedde och därför blir kanske kartegoriseringen lidande. Jag tänker på Neu Can och annat du nämnt.

jag ställer en fråga till de vise i tråden angående var man skall placera, olika sorters -metal/core. Jag minns att jag lysnade på John Peel och hörde band som hette, Boltthrower, Carcass, Napalm Death (som blev kända sedan), vilket då var helt unik musik som var svår att ta till sig (köpte en platta med Sepultura och någon samlingsskiva, som jag inte gillar).

När föddes Grindcore och annat?

Edinburgh Man/Cody

Åh, Grindcore kan jag inget om men finns inte Motörhead med som några sorts föregångare?

Vad jag fascineras av är att trots att jag var mycket med min tid under "70 och 80 talet" fortsätter att upptäcka bra musik från då det begav sig.

Kommer du ihåg när Joy Division började slå igenom? De slog ju egentligen igenom för merparten av lyssnarna först efter att de inte längre fanns.

Vad säger du f.ö. -25 lista på ditt 80 tal?

Mvh G

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-02-03 09:30

Jansson - skitbra inlägg!

Jag ska verkligen kolla dina tips då grupper som Can, Neu, Faust funnits där i bakgrunden men det har inte blivit av att jag lyssnat in mig på dem.

25 / decennie vore kul, starta ny tråd! :)

Egentligen är det precis som du säger; en ständig kreativ process som man sedan kanske korrelerar till egna upplevelser av olika årtionden i ens liv. Samt andra kreativa processer kanske, t.ex. klädmode :mrgreen:

Musiken struntar nog i vilket år det är :)

joseph

Inläggav joseph » 2009-02-03 15:02

70-talet 26år

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2009-02-03 19:00

phloam skrev:Jansson - skitbra inlägg!

Jag ska verkligen kolla dina tips då grupper som Can, Neu, Faust funnits där i bakgrunden men det har inte blivit av att jag lyssnat in mig på dem.

25 / decennie vore kul, starta ny tråd! :)

Egentligen är det precis som du säger; en ständig kreativ process som man sedan kanske korrelerar till egna upplevelser av olika årtionden i ens liv. Samt andra kreativa processer kanske, t.ex. klädmode :mrgreen:

Musiken struntar nog i vilket år det är :)

Tack.
Fast jag börjar tveka om 25/decennie. Osäker om jag kan tillföra nåt.
Tycker mest att det blir skåpmat från min sida när jag tänker efter......
Hur som helst, hoppas det finns är nåt för dig att gilla bland de banden.

:)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-02-03 19:06

Jansson skrev:Fast jag börjar tveka om 25/decennie. Osäker om jag kan tillföra nåt.

Jag är helt övertygad om att du kan tillföra mycket, så hjälp gärna till att skaka liv i musikdelen här :)

Sen vadå skåpmat, mina favoritgrupper som känns hur aktuella som helst är typ 20 år gamla företeelser numera ( 8O ). Tänk att få upptäcka en ny favoritgrupp bland gamla band, hur coolt som helst. Åtminstone jag är mycket nyfiken på skåpmaten :)

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2009-02-03 19:09

Jansson skrev:Fast jag börjar tveka om 25/decennie. Osäker om jag kan tillföra nåt.

Här har du lite inspiration från Pitchfork:
Top 100 Albums of the 1970s
Top 100 Albums of the 1980s
Top 100 Albums of the 1990s

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2009-02-03 19:48

FalloutBoy skrev:

Här har du lite inspiration från Pitchfork:
Top 100 Albums of the 1970s
Top 100 Albums of the 1980s
Top 100 Albums of the 1990s

Tack
Jo jag tror mig sett de listorna förrut.
Lustigt, Bowies low som nr 1 på 70 tal. Precis det som är mitt första-val. Det är det jag menar med skåpmat. Tror inte jag kan tillföra mkt.
Schysst att se NEU debutplatta, CAN tago mago dock.

mvh G

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2009-02-03 19:50

phloam skrev:

Jag är helt övertygad om att du kan tillföra mycket, så hjälp gärna till att skaka liv i musikdelen här :)

Sen vadå skåpmat, mina favoritgrupper som känns hur aktuella som helst är typ 20 år gamla företeelser numera ( 8O ). Tänk att få upptäcka en ny favoritgrupp bland gamla band, hur coolt som helst. Åtminstone jag är mycket nyfiken på skåpmaten :)

Ok kanske ska leta fram skåpmaten i alla fall....

Mvh G

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-02-03 20:34

Jansson skrev:[
Kommer du ihåg när Joy Division började slå igenom? De slog ju egentligen igenom för merparten av lyssnarna först efter att de inte längre fanns.

Mvh G

Javisst minns jag det. Alla vägar bar till JD. New Order bar till JD.

R.E.M. bar till Velvet underground som (baklänges) bar till JD. För att nämna några exempel.

På mer avancerade "discon" spelades Transmission och Love Will samtidigt som NO... Jag har hört att JD fortfarande (eller igen) spelas på "discon där det fortfarande (eller igen) finns 20åringar med smala svarta jeans...

Nog var NO ett bättre soundtrack till livet än JD. Och jag minns besvikelsen när första skivan Power Corruption & Lies inte innehöll Blue Monday utan man var tvungen att köpa maxin också. Nuförtiden betraktar jag JD och NO som ungefär samma grupp fram t o m Low-Life (1985), och håller JD-tiden för att vara den bästa tiden.

Can't rest on your laurels now, that you got none...

Hänger gärna med på en "bästa 80-talet" tråd. Skåpmat är den bästa maten!

MVH/Cody

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2009-02-03 21:28

CODY skrev:
Jansson skrev:[

Mvh G

Javisst minns jag det. Alla vägar bar till JD. New Order bar till JD.

R.E.M. bar till Velvet underground som (baklänges) bar till JD. För att nämna några exempel.

På mer avancerade "discon" spelades Transmission och Love Will samtidigt som NO... Jag har hört att JD fortfarande (eller igen) spelas på "discon där det fortfarande (eller igen) finns 20åringar med smala svarta jeans...

Nog var NO ett bättre soundtrack till livet än JD. Och jag minns besvikelsen när första skivan Power Corruption & Lies inte innehöll Blue Monday utan man var tvungen att köpa maxin också. Nuförtiden betraktar jag JD och NO som ungefär samma grupp fram t o m Low-Life (1985), och håller JD-tiden för att vara den bästa tiden.

Can't rest on your laurels now, that you got none...

Hänger gärna med på en "bästa 80-talet" tråd. Skåpmat är den bästa maten!

MVH/Cody

Bra musik är tidlös och kommer nog alltid att upptäckas av ny publik.
Var på Kolingsborg runt 86 och hörde Nick Cave and the bad seeds. Innan konserten spelade man "Venus in furs" i PA´t. Ungdomar på sådär 16 år sjöng med. Jag blev lite förvånad faktiskt, hade dom verkligen hört den låten förut? Lite fördomsfullt av mig men samtidigt nåt jag inte glömt. Det var läckert.

Skåpmat får det bli.

Mvh G.

Föregående

Återgå till Musikstugan