Nu spelas:

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LarsF

Re: Nu spelas:

Inläggav LarsF » 2020-12-13 00:03

Kovacs är en riktig favorit bland sångerskor, har en viss svaghet för röster, kanske kvinnliga såna i första hand,
en till
som jag gillar

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2020-12-13 00:07

Ana Diaz! Den här gillar jag.

Bild

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-13 00:16

hifikg skrev:Aha, kan förklara varför det fanns en o annan kvinna med i församlingen. Själv lirar jag nu en härligt skön jazz, om det ens är jazz... tyckte det passade så här inför söndagen.

Lucia Cadotsch, bara om du känner för lite experiment så här på kvällskröken, kanske efter kvällskröken ;)

Riktigt bra. ! :D

. P.s Säg inget men jag la in en fräckislimrick (typ) på forumet nu helt spiknykter 8O ....folk kommer tro jag är tokig . Kan inte ens skylla på en fylla
Senast redigerad av Baffel 2020-12-13 00:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2020-12-13 00:22

hifikg skrev:Aha, kan förklara varför det fanns en o annan kvinna med i församlingen. Själv lirar jag nu en härligt skön jazz, om det ens är jazz... tyckte det passade så här inför söndagen.

Lucia Cadotsch, bara om du känner för lite experiment så här på kvällskröken, kanske efter kvällskröken ;)

Spännade, ska absolut utforskas mer.

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2020-12-13 00:48

kan det bli vackrare än så här

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-13 12:10

LarsF skrev:Kovacs är en riktig favorit bland sångerskor, har en viss svaghet för röster, kanske kvinnliga såna i första hand,
en till
[ YouTube ]

som jag gillar

Där har vi något gemensamt, även om jag gör undantag för Bob Dylan, Leonard Cohen, David Bowie, Johnny Cash... o några hundra till :)

Den här rösten är inte så tokig den heller o så får man lyssna på skönsång på portugisiska, Anna Luna o albumet Sola
Bilagor
annaluna.jpg
annaluna.jpg (33.05 KiB) Visad 2769 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2020-12-13 13:11

Slayer: Seasons In The Abyss, LP -pic. Det låter som Slayer helt enkelt. Full fart och sjujädra ös. Öppningslåten War ensemble sätter normen. Några mer grooviga låtar är med också bl.a. titellåten, där refrängen låter rätt mycket grunge.
Den femta och sista riktiga klassikern av gruppen, även om allt efter också är bra. Men det är just dessa som deras liveset trots allt handlade om även längre fram.
Bild

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-13 13:23

jogge skrev:Slayer: Seasons In The Abyss, LP -pic. Det låter som Slayer helt enkelt. Full fart och sjujädra ös. Öppningslåten War ensemble sätter normen. Några mer grooviga låtar är med också bl.a. titellåten, där refrängen låter rätt mycket grunge.
Den femta och sista riktiga klassikern av gruppen, även om allt efter också är bra. Men det är just dessa som deras liveset trots allt handlade om även längre fram.
[ Bild ]

Helt rätt! Kan bli lite väl mycket förslag om finlirjazz här ibland. Behövs blandas upp. :D

Slayer blir perfekt att lyssna till när jag jagar de satans råttorna som härjar här på landet.

P.s tipsa FBK här om låtarna. Det kommer han gilla, hälsa från mig.
Senast redigerad av Baffel 2020-12-13 14:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-13 13:26

Alla skräckrockares urmoder , han gjorde det med glimten i ögat. Skaplig pipa.

Bästa ragglåten att ha i bandaren på Roskilde, på den tiden det begav sig. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-13 14:32

Värmer upp inför dagens övning med, långsamtgående, instrumentala, versioner av väl valda gamla örhängen som "My Heart Belongs To Daddy". Som det står i inlagan "Är det värt att göras ska det göras långsamt". Kanske smyger jag ut någon bild i min presentation senare. Utan rubrik.
Bilagor
burlesque.jpg
burlesque.jpg (192.86 KiB) Visad 2752 gånger

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2020-12-13 20:22

Har ägnat helgen åt att inmundiga diverse delikatesser. Ostron, löjrom, fisksoppa, lammracks, isterband samt moussetårta från konditori Vete-Katten har stått på programmet. Har spelat en hel del musik med Klaus Wunderlich som har visat sig passa utmärkt till både förberedelser och intag av mat och dryck. I kväll blir det biff, gratäng och hemslagen bearnaisesås.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-14 13:08

Buddy Guy . Hans klubb går inte av för hackor. https://buddyguy.com/index.cfm

Han hoppade in och gästspelade när Little charlie and the nightcats lirade där. Det blev mest trams och larv men det var så pass sent och de i publiken var ganska så fulla så alla var med på noterna. Kul var det. :)

Rasism i USA? Jo serru.....

Lite äkta blues till skillnad från den urvattnad lättmjölksbluesen som svenska artister tyvärr ofta bjuder på:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-14 17:33

Såg Buddy Guy på China en gång. Han började väl hyfsat bra, men "imiterade" alla som han lärt spela och/eller lyssnat på genom tiderna, typ Muddy Waters, Eric Clapton, BB King osv osv men för varje ny låt han startade, han slutförde INGEN, så blev han bara mer o mer berusad. Till slut blev det rätt tragiskt. Inte ens sitt eget material lyckades han framföra. Så här skrev SvD

https://www.svd.se/buddy-guy-glomde-bluesen-hemma

Då var det en trevligare upplevelse att lyssna på Eric Bibb :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-14 17:50

En fylletratt bland andra fylletrattsmusiker.

Han tramsade ganska rejält i Chicago med. Men en gång i tiden var det nog andra bullar.

Sett Clapton live några gånger . Vid en gång av tillfällena var han grymt sur och vresig. Spelade mestadels med ryggen mot publiken. Så alla gig är inte roliga att kolla på.

Appropå gitarrister, har du sett denna när chucken läxar upp Keith Richards . Kolla Keiths min . :D

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2020-12-14 19:14

VA: This Is Electronic Budy Music, LP. En lysande samling med EBM-artister. Den öppnas av fanbärarna Front 242 med den passande Body to body. Sedan följer låtar med bl.a The Neon Judgement, à; Grumh..., A Split Second, Borghesia och Skinny Puppy. Av de artister jag inte kände till så väl imponerade The Cassandra Complex mest (iofs en remix). Dem ska jag kolla upp mer.
Bild

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2020-12-14 21:04

Future Sounds of London - Lifeforms

Bild

Har bara spelat CD1 hitills. Kör igång nu med CD2.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2020-12-14 21:09

Sameblod: Swoon, 10". Där ser man hur viktigt ett bandnamn kan vara, och även i viss mån formatet. Hittade denna på Ginzas vinylrea och reagerade direkt på namnet, och formatet var lite annorlunda. Jag köpte den ohört (jag läste iaf att det var synth på discogs, men det var allt) :D . Det är som sagt synth och det är även något laidback. Den skulle vunnit högre bedömning om den hade varit instrumental.
Bild

VA: Trance 2001 - The 2nd Edition, 2CD.
Bild

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-15 15:07

Appropå gårdagens diskussion ang blues Det finns bra och dåliga både svensk och amerikansk blues såklart . Ogillar bara coverband som kör bluesstandard utan att tillföra något eget eller nytt. Hifikg brukar tipsa om bra svensk blues, så det finns allt.

Det viktigaste är att den ska vara :

Hon satte på radion och ut kom en häftig grej.......och på den vägen är det, fast mycket har hänt sedan dess ....känns det bara äkta är det svårt att stå emot. :D

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2020-12-15 21:28

Paradise Lost: Obsidian, LP-Gatefold Still going strong! Har följt detta band sedan jag först hörde låten As I die 1992. På de senare skivorna har de mer och mer återgått till mer doom. Helt ok, men inte riktigt min favoritstil med dem. Men här är kraften tillbaka som trycker på från högtalarna. Gotiska komp- och leadgitarrer, och sångaren Nick Holmes sjunger och growlar i en bra kombination. Han låter som ett ondskefullt troll när han growlar - på riktigt 8)
Bild

Björn Rosenström: Raggarrock, CD-Maxi.
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-15 22:27

Nightbird och albumet Travelin´Baby. Skön, laidback, kvinnoröst. Jag kan ha tipsat om henne förut, men då bara bara baserat på hörlurslyssning.

"På sitt andra album Travelin’ Baby bjuder Nightbird (Anna-Stina Jungerstam) på romantisk eskapism. Akustisk folkmusik blandas fritt med bluesens magiska värld. Musiken handlar om olycklig kärlek, men även en längtan bort - vilket är högaktuellt i dessa tider då vi faktiskt inte kan resa någonstans"
Skrev Raffaela Lindström i Nöjesguiden
Bilagor
nightbird.jpg
nightbird.jpg (70.82 KiB) Visad 2658 gånger

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2020-12-16 20:07

Fejd: Trolldom, LP- Vit vinyl. Folk metal. Jag vill väl egentligen ha den genren mer svärtad, åt black metalhållet. Det här är lite för glatt kanske, snäll sång och så där. Men hälsing som man är, rycker det givetvis i benen till denna musik :D
Bild

Tom Petty: Wildflowers, CD.
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-17 00:42

Late Night Concert från Cirkus. Ikväll med Per Gessle och några gästartister, som t ex Astrid S

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2020-12-17 00:46

Jag tror nog att det inte är så många som känner till Amy Wadge men denna dam är ingen duvunge. Hon skriver låtar åt Ed Sheeran, James Blunt, Kylie Minogue m.fl. Denna låt skrev hon till tv-serien "Keeping Faith". Vackert är det.

Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-17 01:24

Lassej skrev:Jag tror nog att det inte är så många som känner till Amy Wadge men denna dam är ingen duvunge. Hon skriver låtar åt Ed Sheeran, James Blunt, Kylie Minogue m.fl. Denna låt skrev hon till tv-serien "Keeping Faith". Vackert är det.

[ Bild ]

Ska avnjutas efter Late Night, snubblade in på Agnes nu också efter Gessle. Har ett album med Amy, men inte med den låten.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2020-12-17 01:51

hifikg skrev:
Lassej skrev:Jag tror nog att det inte är så många som känner till Amy Wadge men denna dam är ingen duvunge. Hon skriver låtar åt Ed Sheeran, James Blunt, Kylie Minogue m.fl. Denna låt skrev hon till tv-serien "Keeping Faith". Vackert är det.

[ Bild ]

Ska avnjutas efter Late Night, snubblade in på Agnes nu också efter Gessle. Har ett album m[ Bild ] ed Amy, men inte med den låten.

Kul! Du är nog den första som jag känner som har musik av Amy. Lyssna på "Faith's song". Jättefin låt. Har man dessutom sett TV-serien "Keeping Faith" så får texten lite mer mening som gör att man blir lite extra berörd. Faith heter kvinnan som har huvudrollen och hon hamnar i en mardröm efter att hennes make plötsligt försvinner på vägen till jobbet och hon själv blir anklagad för mord.

Nu till något helt annat. Amanda Palmer med vänner (bl.a. Missy Higgins) i en klassisk rökare, "Beds Are Burning", men i Amanda's tappning låter den lite annorlunda. Enjoy!

Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-17 02:02

Så här ser mitt album ut. Agnes sjunger på sista versen nu, så snart...
Bilagor
walkingamy.jpg
walkingamy.jpg (43.86 KiB) Visad 2618 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-17 02:14

För en gångs skull kom jag ihåg att utnyttja mitt konto på Apple Music istället för att rusa till Qobuz o handla. Fast nog är det ett snäpp sämre ljud att streama. Fast ibland kan det vara bra som urvalsinstrument. Amy har en mognare röst än på EP´n jag visade ovan, men låtarna är lite "tunna". Kanske för att jag inte har en susning om vad TV-serien handlar om.
Bilagor
amyW_ep.png
amyW_ep.png (214.09 KiB) Visad 2617 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-17 02:42

Så här har jag aldrig hört Herbie förut. Får nog lyssna ett par gånger till innan jag avger något slags omdöme, ljudkvaliteten har de lyckats med även om Herb låter som Zappa i djungeln. Lite skum ljudbild, kan det vara någon slags surroundinspelning som ska återges via ett hemmabiosystem? Medan jag skriver o lyssnar så växer musiken. Rappar Herbie himself eller har han hyrt in någon? Måste studera konvolutet. Hela härligheten är från 1994, så det är inget nytt jag hittat. Fann låten "Rubber Soul" o hoppades att det skulle vara den gamla dängan som Clabbe brukade lira, men det var väl långt före 94... vad hette den då? Också något med rubber...
Bilagor
disisdadrum.jpg
disisdadrum.jpg (114.47 KiB) Visad 2615 gånger

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2020-12-17 21:18

En helt fantastisk inspelning, tycker jag.
Sällan man så tydligt hör olika instrument/instrumentgruppers insatser.
Lyssnar från TIDAL.

Bild
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2020-12-17 21:48

Beethovens sjua dirigerad av Vladimir Ashkenazy på Decca :)
Sen blir det Yuri Gagarin :D

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan