Nu spelas:

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jogge

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2025-02-21 19:06

Safri Duo: Played-A-Live (The Bongo Song), CD-Maxi - Enhanced. En låt som spelades på ett Friskis och Svettis-pass som mitt jobb brukade gå på. Den fyllde sin funktion bra då den ger mycket energi tycker jag. Så pass bra att jag haft den i min wantlist i många år. Somrig trance som målar med stora penseln kombinerat med grymt sköna rytmer på bongotrummor :)
Bild

The Monkees: S/T, LP.
Bild

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2025-02-21 20:31

Sigue Sigue Sputnik - The Ultimate 12" Collection
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-02-21 23:30

Jag hör Henry Lindroth spela "Gammal fäbodpsalm från Dalarna" på en alldeles nyinköpt ep-skiva från 1956 och det är extremt vackert trots lätt ytknaster. Växlade nyss till svenska Trinity och "Jag går i solen" från 1991. Började kvällen med Attacks debutsingel "Kompaktmannen" som jag tyckte passade mig. Kort sagt: jag har singelkalas! Fem kompaktskivor blev det också men de rapporteras så småningom.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Daad

Inläggav Daad » 2025-02-21 23:50

Yello : The eye
Yello - The eye.jpg
Yello - The eye.jpg (35.97 KiB) Visad 7617 gånger

Etta James : At last! strömmas just nu
Etta James - At last!.jpg
Etta James - At last!.jpg (26.86 KiB) Visad 7617 gånger

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-02-22 01:29

Förra helgen hörde jag Gyllene Tiders "Moderna tider" på bortaplan. Nu hör jag skivan på hemmaplan. Får mig att tänka på den där 20 i topp-listan över svenska popalbum som jag har planerat. Den som lever livet får veta!

Edit: Slog nyss på Merit Hemmingsons version av Oskar Lindbergs "Gammal fäbodpsalm" på albumet "Trollskog" från 1972 som återutgavs på kompaktskiva 1992. Mycket trevlig lyssning det också.

Edit 2: Det blev popkväll! Efter Kinks "State of confusion" blev det Jonathan King. Hör nu "Everyone's gone on the moon" och en hel rad andra fina sånger - just nu "A very, very melancholy man" om en gammal man som dör på tåget.

Edit 3: Ingen popkväll är komplett utan Hollies "To you my love" som är ett albumspår från 1964. Den hörs just nu i ljudrummet med lysande gitarr- och trumspel av Tony Hicks respektive Bobby Elliott samt sång av Allan Clarke.

Edit 4: Som avslutning spelar jag ett av pophistoriens bästa album, nämligen Hollies "For certain beause" från 1966 med så gott som uteslutande bra låtar.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-02-22 10:34

David Bowie: Archive 4, EP - Lim. Edit 7500 made. En 4-låtars samling med låtar från 60-talet återutgivna 1986. Psykedeliska poplåtar. En låt är mer "silly-psychedelic"; Laughing gnome där Bowie sjunger duett med vad som låter som en chipmunk. Tramsigt, men underhållande och den fastnar minsann :D
Bild

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2025-02-22 12:36

Bild

Red Hot Chilipeppers - Californication
Otrolig ojämt wax. Bitvis mycket bra, som t.ex. titelspåret. Varvat med rena kalkoner. Ljudkvaliteten kan beskrivas som "dålig, men uthärdlig". Skulle säkert gå att fixa till ljudet så det blir bättre, men det orkar jag inte. Kanske man skulle se på en DSP som kan grejja sånt i mer eller mindre realtid?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2025-02-22 19:06

Tebax till ett av världens bästa band! Chin-Chin.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2025-02-23 00:33

Nu har en av mina favoritartister släppt sitt nya album, Heather Nova! Jag har följt och gillat henne sedan 1993. Hon har släppt ett gäng album som alla är olika men de är alla bra. (Kul kuriosa: Pearl som hon släppte 2019 så finns mitt namn med på konvolutet i listan med namn som hon tackar. Fick även ett signerat album och ett handskrivet brev från henne).

Dessutom kommer hon snart och spelar i Sverige:

8/3. Malmö, Slagthuset

9/3. Stockholm, Södra Teatern

Bild

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-02-23 00:56

Lassej skrev:Dessutom kommer hon snart och spelar i Sverige:

Har beställt biljetter, hon är en favorit och jag såg henne för typ 20 år sedan på Cirkus.

Tack för tipset!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2025-02-23 01:19

Bill50x skrev:

Har beställt biljetter, hon är en favorit och jag såg henne för typ 20 år sedan på Cirkus.

Tack för tipset!

/ B

Kul! Hon är en av mina favoriter också. Jag och min son ska också gå.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2025-02-23 01:19

Bill50x skrev:

Tack för tipset!

/ B

Kul! Hon är en av mina favoriter också. Jag och min son ska också gå.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-02-23 01:35

Jag har avslutat ännu en bra popkväll med Visage och "Fade to grey". Devenir gris, alla faktiskter!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-02-23 11:09

PekkaJohansson skrev:Jag har avslutat ännu en bra popkväll med Visage och "Fade to grey". Devenir gris, alla faktiskter!

Med vänlig hälsning

Pekka

Fade to grey är en odödlig låt :)

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-02-23 11:23

Papa Roach: Last Resort, CD-singel. En låt jag fått höra ofta i musikspelet SongPop. Så pass ofta att jag jag köpte den på loppis. Denna musik är nog inte riktigt vad jag brukar köpa annars, men den är ok.
Bild

Glenn Miller: A Memorial 1944-1969, 2LP-Gatefold.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-02-23 14:18

Signal Aout 42: Pleasure And Crime / Lovely Trees, 12". Flyttar in nya alster i skivhyllan, och fann då / blev påmind om denna tolva. Det är mörk och burkig EBM och tog sig förmodligen inte ut till de stora massorna på 80-talet när denna släpptes. De är givetvis från Belgien 8)
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-02-23 17:00

Joan Jett And The Blackhearts: Fit To Be Tied - Great Hits By Joan Jett And The Blackhearts, CD. Denna samling hittade jag billigt på loppis och köptes mest för att den liksom hör till i samlingen. Den var bättre än jag trodde. Inledande Bad reputation är jag lite svag för, och det finns några fler låtar som har en poppig punkådra här .
Bild

Madonna: I'm Breathless, LP.
Bild

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2025-02-23 21:27

Jesper Lindell har nyss släppt en EP med fem låtar. Fyra covers (bl.a. Dylan och Van Morrison) och en egen. Jesper och bandet är riktigt bra.

Bild

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-02-23 22:54

Nu hörs en spansk cd-samling med Bee Gees från 1991. Innan dess spelade jag hela Blondies "Parallel lines" efter lovorden på forumet nyligen. Albumet innehåller en del fin popmusik men svagheten med Blondie är fortfarande Debbie Harrys sång som gör att bandet i mina öron inte platsar i högsta ligan. Kul dock att höra albumversionen av "Heart of glass".

Edit: Det ena gav det andra så nu har jag både hört hela Bee Gees-albumet "Idea" och sett bröderna Gibb framföra en akustisk version av "Massachusetts" i brittisk tv - samt några fina Top of the pops-klipp på det.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-24 11:09

Jag har aldrig lyssnat på Vennart förut, men råkade snubbla över den här 16 minuter långa låten som jag nu lyssnat flera varv på. Musiken tycker jag påminner en hel del om King Crimson och deras långkörare till låtar som tenderar att utvecklas och förvandlas relativt mycket genom spåret. Jag hade gärna hört Steven Wilsons Dolby Atmos mix av låten, men den finns tyvärr inte att streamas då den versionen verkar vara ett exklusivt släpp för Immersive Audio. Tvåkanalsspåret duger dock långt.

Manchester-based singer/songwriter and guitarist Mike Vennart is best-known for his work with psychedelic hipster-repellers Oceansize and schizo chart-botherers Biffy Clyro. His latest release, “The Familiar,” is a motoring, 16-minute trudge of lysergic, propulsive psych-doom. “The Familiar” is also Vennart’s first release to receive a Dolby Atmos mix, courtesy of Steven Wilson.

https://listen.tidal.com/album/41627520 ... /416275209

Bild

rigi

Inläggav rigi » 2025-02-24 11:27

goat76 skrev:Jag har aldrig lyssnat på Vennart förut, men råkade snubbla över den här 16 minuter långa låten som jag nu lyssnat flera varv på. Musiken tycker jag påminner en hel del om King Crimson och deras långkörare till låtar som tenderar att utvecklas och förvandlas relativt mycket genom spåret. Jag hade gärna hört Steven Wilsons Dolby Atmos mix av låten, men den finns tyvärr inte att streamas då den versionen verkar vara ett exklusivt släpp för Immersive Audio. Tvåkanalsspåret duger dock långt.

Manchester-based singer/songwriter and guitarist Mike Vennart is best-known for his work with psychedelic hipster-repellers Oceansize and schizo chart-botherers Biffy Clyro. His latest release, “The Familiar,” is a motoring, 16-minute trudge of lysergic, propulsive psych-doom. “The Familiar” is also Vennart’s first release to receive a Dolby Atmos mix, courtesy of Steven Wilson.

[ Bild ]

Den ligger som atmos på Apple men du kanske var ute efter något speciellt.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-24 11:57

rigi skrev:
goat76 skrev:Jag har aldrig lyssnat på Vennart förut, men råkade snubbla över den här 16 minuter långa låten som jag nu lyssnat flera varv på. Musiken tycker jag påminner en hel del om King Crimson och deras långkörare till låtar som tenderar att utvecklas och förvandlas relativt mycket genom spåret. Jag hade gärna hört Steven Wilsons Dolby Atmos mix av låten, men den finns tyvärr inte att streamas då den versionen verkar vara ett exklusivt släpp för Immersive Audio. Tvåkanalsspåret duger dock långt.

[ Bild ]

Den ligger som atmos på Apple men du kanske var ute efter något speciellt.

Jasså, jag hittar inte Atmos-versionen på Tidal och efter att ha läst på Immersive Audio: "We at IAA are thrilled to offer the single as an exclusive immersive digital download through our online shop!" så antog jag att den inte finns någon annanstans heller. Kanske gäller det exklusiva endast den nedladdningsbara versionen?

rigi

Inläggav rigi » 2025-02-24 12:03

Apple!
Bilagor
image.jpg
image.jpg (1.35 MiB) Visad 7476 gånger

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-24 12:20

Se där!

Apple tror jag är bättre än Tidal när det kommer till mängden musik i Dolby Atmos. Jag hade kunnat tänka mig byta till Apple Music ifall de släppte lite på låset, men som det är nu så kan jag inte använda deras musiktjänst på ett optimalt sätt med min föredragna ljudutrustning. I övrigt är jag ett stort fan av Apple och deras produkter och älskar verkligen min iPhone, min iPad Pro och min Apple TV! :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2025-02-24 12:32

Fluke - Tosh / Nite Club Pt 5

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-02-24 20:43

The Small Faces: Archive4, EP - Limited 5000 made. Lättsam psykedelisk pop från 60-talet. Denna fyraspårs samlings-ep är dock utgiven 1986. Jag har väl ingen relation till dem, men musiken är okej. En kul grej är att jag hörde Toy Dolls version på Lazy sunday före detta original som är med här, så jag jämför liksom åt fel håll :D
Bild

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-27 14:09

Qui w/Trevor Dunn
Noise rock blandat med viss skönsång och något jazziga takter. Ovanligt, aningen konstigt och mycket bra!

https://tidal.com/browse/album/75588387?u

Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-02-27 19:42

Figures On A Beach: Standing On Ceremony, LP. Detta var ett trevligt fynd på loppisen. Grå men vacker new wave från 80-talet. A-sidan låter som många andra i genren. Men på B-sidans A pagan beach är det en riktig rysarrefräng. Om jag inte haft skivan framför mig hade jag trott att jag lyssnat på en Ultravox-skiva från Midge Ure-eran. Låten efter; Paris, sticker också ut i refrängen, denna gång lite rockigare. Jag skall nog leta upp deras självbetitlade andra och sista skiva också.
Bild

Landslaget: Öden & Äventyr, LP.
Bild

HakanC

Inläggav HakanC » 2025-02-27 21:15

jogge skrev:Figures On A Beach: Standing On Ceremony, LP. Detta var ett trevligt fynd på loppisen. Grå men vacker new wave från 80-talet.

Tack för tipset

jogge skrev:B-sidans A pagan beach är det en riktig rysarrefräng.
Menar du inte "A Pagan Gift"?
https://tidal.com/browse/track/325227

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-03-01 13:37

Sarah Klang. Har biljett till hennes framträdande på Katalin ikväll o igår fick jag ett rygg-hugg som inte är att leka med, alltså ont. Funderar på om jag ska ställa in, men när jag hör henne så... tja... blir väl irriterad på verkligheten igen, ha ha
Sitter nöjd :)

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan