Bästa sångerskan?!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-04-07 11:16

Shirley Clamp har ju en fantastisk pipa och vibrato! Inte för att jag gillar hennes musik, men lyssna på den tjejens sång!

Heather Novas spröda ljusa röst är även den en rysare!

Och för att komma med en annan tjej så har ju Carola i ärlighetens namn en fantastisk pipa!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-04-07 11:20

i skrev:
Nattlorden skrev:
Sissel Kirkjebö (stavning?)

Ja, jag kommer aldrig ihåg hur hon stavas, så jag skippade henne i min lista... :oops: :D

Hon har ju gjort ett "gästframträdande" i en platta av en "pop-artist" där hon sjunger något ur "Furst Igor", tror jag. Någon som har länk till CD:n ifråga ? Kommer inte ihåg artisten.

Det var Warren G. Låten heter Prince Lyor.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-04-07 11:40

Nefilim skrev:Och för att komma med en annan tjej så har ju Carola i ärlighetens namn en fantastisk pipa!

Tycker du? Jag tycker bara hon är duktig på volym... annars är det en ganska oren/färgad stämma som är både nasal och med "utandningsdist". Personlig och med mycket kraft, men bra?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-07 12:56

Nefilim skrev:Shirley Clamp har ju en fantastisk pipa och vibrato!

Låten hon inte vann med för några år sedan framhörde hon med bravur och skulle plockat massor av poäng från länder i mellan- och östeuropa (där sådan svada går hem). Däremot tror jag det kan vara ansträngande att lyssna på ett helt album, speciellt om låtskrivarna använt karbonpapper för att få fram 10-12 låtar att fylla albumet med.

Sedan ser jag att det är jättelätt att trassla ihop musikstil, med röst ,med ... Det finns säkert sångerskor som sjunger kanon men som bara sjunger DB (dansbandsmusik) och som på detta sätt diskvalificerar sig medan andra som Janis Joplin kanske får stjärnglans för att hon dekade ner sig och brände sina broar i båda ändar men som objektivt (jag filosoferar nu) kanske inte sjöng bra ...
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-04-07 14:16

SB
jorå, hon sjöng bra objektivt sett. Asså objektivt enligt de mest objektiva av alla objektiva subjekt.
Men hon sjöng även objektivt bra sett enligt objektiva men inte de allra mest objektiva subjekt.
Hon sjöng även objektivt bra enligt de inte alls så objektiva subjekt fast mer objektiva än subjektiva.
Fortsättning följer

Janis var fantastisk tycker jag
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-07 15:54

Jag kastade in brandfacklan för jag vet att jag själv dömer enligt de sätt jag skrev om.
Musik som jag tycker är bra spelas av musiker som jag också tycker är bra. Kan Robert Fripp lira ett falsk ackord (ja förutom de gånger det ska vara falskt)??
Musik jag avskyr spelas av musiker som, tycker jag, spelar asdåligt. Finns det en bra dansbands-basist???
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-04-07 15:56

soundbrigade skrev:Finns det en bra dansbands-basist???

Är BAO ett dansband?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-04-07 16:02

Snart dags att göra en tråd om dom sämsta musikerna! :)

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-04-07 16:03

dimitri skrev:Janis var fantastisk tycker jag

fantastisk duktig på att ta droger. Sjunga kunde hon inte, sen vet jag inte hur mycket av sina låtar hon gjorde själv. Hon hann väl med 5-6 låtar i alla fall :D

Idag skulle hon garanterat bara blivit utskrattat men när det begav sig på flummartiden så passade ju hon in aldeles utmärkt. Men det är ju bara min åsikt, jag har ingen personlig favorit vad gäller sångerskor. Pat Benatar och ev. Lita Ford då...men det är inget jag lyssnar på idag.
Glömde bort Doro Pech hon är rätt ok, lyssnade mycket på Warlock när jag var yngre.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-07 16:18

Kikki Danielssons konsert i Vänersborg ställs in - bara 100 biljetter sålda (skänker man inte bort sådana - "Ta en biljett, du får fem fria drinkar på köpet!").
Hon kanske sjunger bättre än Janis - subjektivt sett. Dessutom går hon på "lättdroger". (Alkohol)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-04-07 16:20

Neil Tennant

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-07 16:56

Till kategorin "stenade" sångerskor här väl Grace Slick (http://www.jeffersonairplane.com/grace.html) i Jefferson Airplane. Hennes sång i White Rabbit är fantastisk.
I någon bok om rock från 70-talet stod at att "Grace Slick sjunger med styva bröstvårtor ..."
Jefferson spelade inte riktigt min sorts musik men jag gillar Grace mer än Janis.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-04-07 16:59

Stewie Nicks i Fleetwod Mac är ju inte så dum heller!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-07 17:46

Nefilim skrev:Stewie Nicks i Fleetwod Mac är ju inte så dum heller!

Funderade på en tråd "Stora besvikelser". Jag köpte ett Steve Nicks-album som kom nån gång i början av 90-talet och hon är bra men albumet innehåll bara någon låt som tilltalade mig.
En annan stor besvikelse är Black (Wonderful world - nånting). Det är enda låten på albumet som går att lyssna på (tycker jag). Resten är strunt.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-04-07 17:53

Tänkte mig henne som sexpartner!! :)

Användarvisningsbild
BigD

Inläggav BigD » 2006-04-07 18:30

Bäst vet jag inte, det tycker jag är svårt att bedöma.
Den som tilltalar mig mest är dock Beth Gibbons, jag tycker hon hanterar sin röst på ett mycket angenämt sätt och det är mycket känsla när hon sjunger.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-07 18:44

BigD skrev:Bäst vet jag inte, det tycker jag är svårt att bedöma.
Den som tilltalar mig mest är dock Beth Gibbons, jag tycker hon hanterar sin röst på ett mycket angenämt sätt och det är mycket känsla när hon sjunger.

Såg Susanne Vega på TV en gång för länge sedan. Han var så diskret men var definitivt läcker (som sexobjekt). Ja hon sjunger fint också, men det har jag redan skrivit.

Användarvisningsbild
BigD

Inläggav BigD » 2006-04-07 19:15

soundbrigade skrev:Såg Susanne Vega på TV en gång för länge sedan. Han var så diskret men var definitivt läcker (som sexobjekt). Ja hon sjunger fint också, men det har jag redan skrivit.

Mja, asså nu menade jag inte tilltalar på det sättet att det skulle ligga något sexuellt i det hela, utan endast att hennes röst och sätt att sjunga tilltalar mig rent subjektivt.
Vem som obejktivt är bäst på att sjunga, t.ex. renast etc, har jag ingen aning om.
Jag är helt enkelt inte tillräckligt insatt i musikvärlden för att göra en sådan bedömning.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-04-07 20:09

Carola är tusan så duktig.

Den sångerska jag lyssnar mest på just nu är Joni Michell, tusan vilken musikalisk sångerska och låtskrivare. :)

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-04-07 22:41

The Man ang Janis Joplin:
"fantastisk duktig på att ta droger. Sjunga kunde hon inte, sen vet jag inte hur mycket av sina låtar hon gjorde själv. Hon hann väl med 5-6 låtar i alla fall "
Det är din subjektiva åsikt. Min objektiva åsikt är den motsatta.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-07 23:22

BigD skrev:Mja, asså nu menade jag inte tilltalar på det sättet att det skulle ligga något sexuellt i det hela, utan endast att hennes röst och sätt att sjunga tilltalar mig rent subjektivt.
Vem som obejktivt är bäst på att sjunga, t.ex. renast etc, har jag ingen aning om.
Jag är helt enkelt inte tillräckligt insatt i musikvärlden för att göra en sådan bedömning.

Inte jag heller. Jag lyssnar bara på musik jag tycker om. Och när det hörs musik, lyssnar jag. Far så illa av att det spelas dålig musik, eftersom jag automatiskt lyssnar aktivt - och far illa.
Sedan tycketr jag det är trevligt att se alla artister se trevliga ut.

Användarvisningsbild
yokoannika

Inläggav yokoannika » 2006-04-10 18:22

Erykah Badu och Björk har fantastiskt starka, karaktärsfulla och intressanta röster....jag kan inte tröttna på dem (har lyssnat på dem i... ca. 10 års tid)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-04-10 18:57

patrikf skrev:
i skrev:
Nattlorden skrev:
Sissel Kirkjebö (stavning?)

Ja, jag kommer aldrig ihåg hur hon stavas, så jag skippade henne i min lista... :oops: :D

Hon har ju gjort ett "gästframträdande" i en platta av en "pop-artist" där hon sjunger något ur "Furst Igor", tror jag. Någon som har länk till CD:n ifråga ? Kommer inte ihåg artisten.

Det var Warren G. Låten heter Prince Lyor.

Tack. Har du förresten något CD-tips för Sissel ?
Mundus Vult Decipi

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-04-10 19:16

Janis Joplin, Elkie Brooks och Tina Turner i yngre dar!
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-10 19:26

hajen1 skrev:Janis Joplin, Elkie Brooks och Tina Turner i yngre dar!

HAH! Lyssnar just nu på Elkie Brooks - Pearl. Hennes beslöjade röst är så härlig att höra. Har köpt på mig en hel del av hennes skivor. Lite Michael Bolton-stuk över mycket men med hennes sång är allt förlåtet.

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2006-04-10 19:51

Nico

Bild
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-04-10 19:54

Erykah Badu och Björk har fantastiskt starka, karaktärsfulla och intressanta röster....jag kan inte tröttna på dem (har lyssnat på dem i... ca. 10 års tid)

Ny medlem? Välkommen isåfall! Jo, Björk har verkligen en intressant och annorlunda röst, jag gillar henne. Erykah Badu är jag inte säker på att jag har hört?

Annars är jag väl inte den som snöar in så mycket på sångerskor, det är därför jag förekommit så sparsamt i den här tråden, jag är bättre på att räkna upp gitarrister ;)

/så lite tid och så mycket musik 8O

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-10 19:59

xeizo skrev:Annars är jag väl inte den som snöar in så mycket på sångerskor, det är därför jag förekommit så sparsamt i den här tråden, jag är bättre på att räkna upp gitarrister ;)

Finns det en gitarristtråd?

Användarvisningsbild
yokoannika

Inläggav yokoannika » 2006-04-10 20:26

xeizo: inte ny men jag har glömt mitt inlogg...tidigare: Yoko

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-04-10 20:37

Mari Boine.

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan