Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Que??
Kraftwerk och Bowie är väl urtypiska exempel på 70-talsmusik!
Inte den sena synt/dansbands-bowie då förstås, men det som var bra.
Vh, iö
Bill50x skrev:Tack vare kontakten med en ung fransyska och hennes musikmixande bror fick jag upp ögonen för en musikscen som inte syntes medialt. Och på den vägen är det. Ja, inte med fransyskan, men med musiken
/ B
Bill50x skrev:
Tack vare kontakten med en ung fransyska och hennes musikmixande bror fick jag upp ögonen för en musikscen som inte syntes medialt.
IngOehman skrev:Que??
Vh, iö
Amit skrev:Bill50x skrev:... hennes musikmixande bror fick jag upp ögonen för en musikscen som inte syntes medialt....
Berätta mer - om musiken alltså!
Piotr skrev:Gud vad ni kategoriserar och generaliserar. För övrigt.. 80 talet var guld.. precis som 70, 90 och 2000. Några pärlor finns från 60 också men innan dess var det inte skoj..
phloam skrev:Ta ditt exempel med tidiga 90-talet; jag minns inte nåt annat än att det var då som technoscenen hade en smärre guldålder - och för att få ta del av det kanske mest intressanta och nyskapande då, så var man i princip tvungen att hänga i lagerlokaler klockan 5 på morgonen då en viss DJ spelade. Hade inte gått att ge rättvisa i media om man så hade försökt, man var tvungen att vara där.
Koffe skrev:IngOehman skrev:Que??
Jag håller med phloam. Kraftwerk skulle jag räkna som 80-tal. 80-talet började -78 när Kraftverk släppte "The Man-Machine". Den andra viktiga punkten för starten av -80 - och som kom av bli signifikant - är Jean Michel Jarre - "Equinoxe" (-78 ) och särskilt spåret "Equinoxe Part 4". Sen var liksom kartan ritad för det typiska i 80-talet.
Sen måste man också nämna The Human League - "Dare" (-80) - som bidrog med mycket av "tilltalet" i musiken och sångstilen.
Sen får vi inte glömma Heaven 17 - "Penthouse And Pavement" (-81) - jag tycker fortfarande att "Geisha Boys and Temple Girls" är en av de bästa. Hmm... borde kanske skriva om den på WhatTheFuckHiFi.
Faktum är att kraften i de albumen fortfarande håller upp mycket av popmusiken idag. Men det har tillkommit ytterligare, nya pelare, sedan dess.
Just det... 80-talet tog slut -84.
Liket rörde sig fram till ca -86. Sen var det mörk fram till att den nya dansscenen/rave/techno tog fart. Men då talar vi 90-tal.
Koffe skrev:Jag håller med phloam. Kraftwerk skulle jag räkna som 80-tal.
Bill50x skrev:Piotr skrev:Gud vad ni kategoriserar och generaliserar. För övrigt.. 80 talet var guld.. precis som 70, 90 och 2000. Några pärlor finns från 60 också men innan dess var det inte skoj..
Gud vad du generalliserar, inget skoj före -60?
![]()
IngOehman skrev:Just det... 80-talet tog slut -84.
Nej, det BÖRJADE 1984. Det var då 70-talet tog slut. Ungefär 3-4 år in i nästa årtionde, precis som det brukar vara.
Max_Headroom skrev:IngOehman skrev:Nej, det BÖRJADE 1984. Det var då 70-talet tog slut. Ungefär 3-4 år in i nästa årtionde, precis som det brukar vara.Just det... 80-talet tog slut -84.
Ärsch, du flyttar ju "tiden" för att inte 80-talet ska framstå som bra. Just i början kom det ju en massa bra. Men det räknar du till 70-talet(!) för att det kom så mycket annat bra då...
1986 var ett super-musik år, med massor av bra plattor.
1985 var tunnare, men kompenseras till fullo av att både Propagandas "A sectret wish" och Scritti Polittis "Cupid & Psyche" kom det året. Dessa båda wax brukar av folk med god smak räknas in bland dom bästa pop-plattorna som gjorts, någonsin. Dire Straits "Brothers in arms" kom det året. Bra platta, men inte alls så tidstypisk och nydanande som dom båda tidigare nämnda.
1987 var också lite tunnt, men housevågen hade börjat rulla igång på allvar. Vi var många som stod på disco och skakde rumpan till MARRS "pump up the volyme"
En låt som ändrade riktningen på populärmusiken.
IngOehman skrev:Och som jag sa: Du har fel, fortfarande.![]()
Din historieskrivning ser ut som skriven av någon som upptäckte
kraftverk kanske först på 80-talet. Var det så?
Oavsett vilket är det svårt (för mig) att förstå att du inte ser att
80-talets synthmusik nästan helt saknar samröre med Kraftwerks
konst. Det enda gemensamma är bruker av synthar, som ju dock
förekom genom nästan hela 70-talets poptradition!
Enda mellanformen mellan Kraftwerk och 80-talssynth-genren jag kan
komma på är (fortfarande) Yello. Finns det något annat exempel? Det
borde finnas i varje fall något.
IngOehman skrev:De enda som tycks ifrågasätta att musiken 1978-1983 är 70-talsmusik
är de som specifikt (av känt skäl) vill försvara 80-talet, men det tolkar
jag bara som ett tecken på att det faktiskt råder konsensus om att 80-
talet (statistiskt) suger. Alltså perioden 1984-1993. Varför annars vilja
räkna in en massa 70-talsmusik som 80-talsmusik?
Enda rimlig orsaken är att det är det enda sättet man kan få 80-talet
att verka som en mindre mörkerperiod än det var - att spä ut mörkret
med lite 70-talsljus, liksom.Men hur mycket man än försöker spä, så
hände det ändå, det där 80-talet, inklusive kläderna och bilarna...
Det finns nog inte ett enda år i musikhistorien som inte erbjudit någon
bra musik dock. Det handlar mest om hur svår den är att hitta.
Koffe skrev:IngOehman skrev:Och som jag sa: Du har fel, fortfarande.![]()
Din historieskrivning ser ut som skriven av någon som upptäckte
kraftverk kanske först på 80-talet. Var det så?
Oavsett vilket är det svårt (för mig) att förstå att du inte ser att
80-talets synthmusik nästan helt saknar samröre med Kraftwerks
konst. Det enda gemensamma är bruker av synthar, som ju dock
förekom genom nästan hela 70-talets poptradition!
Enda mellanformen mellan Kraftwerk och 80-talssynth-genren jag kan
komma på är (fortfarande) Yello. Finns det något annat exempel? Det
borde finnas i varje fall något.
Nej, det är du som har fel.
Ja, jag upptäckte Kraftwerk på 80-talet (eller senare) - liksom 99,999% av de andra som upptäckt dem.
Det gör förmodligen att vi ser på deras produktion på ett lite annat sätt. Det gör kanske också att vi har lite lättare att se vilken del av deras produktion som fick en betydelse.
Synthmusik. Jag brukar undvika det ämnet. Men som med alla subkulturer är det många faktorer som samverkar. Skall jag försöka "spontandefiniera" Synthen så blir det ungefär så här:
1. Bara synthar. Inga "vanliga" instrument.
2. Refererar ofta till Fritz Langs Metropolis - Den storyn diskuteras väldigt ofta i det som jag skulle koppla till synth-kulturen. I musiken, i kläderna, i bildspråket osv.
3. Klasskonflikt/kamp - men här vill man inte krossa eliten - här vill man bli en del av den. Här finns en del av kopplingen till New-Romantic.
4. Ofta kosmopolitisk attityd.
5. Samt ett starkt avståndstagande till rocken.
Något sånt kanske....
Något sånt.
Hur som - när vi pratar om Kraftwerk som pratar vi om det viktigaste bandet genom tiderna. Det kan inte finnas något band vars ideer har haft inflytande (och fortsätter att ha det) så länge. Efter 30 år så stjäls det fortfarande sound och ideer från dem. Och ännu mer konstig är att det är så många genres som gör anspråk på/ eller har Kraftwerk som founding fathers.
Jag skulle säga att Kraftwerk är mer betydelsefulla i dag än Beatles och Rolling Stones tillsammans.
phloam skrev:IngOehman skrev:De enda som tycks ifrågasätta att musiken 1978-1983 är 70-talsmusik
är de som specifikt (av känt skäl) vill försvara 80-talet, men det tolkar
jag bara som ett tecken på att det faktiskt råder konsensus om att 80-
talet (statistiskt) suger. Alltså perioden 1984-1993. Varför annars vilja
räkna in en massa 70-talsmusik som 80-talsmusik?
Enda rimlig orsaken är att det är det enda sättet man kan få 80-talet
att verka som en mindre mörkerperiod än det var - att spä ut mörkret
med lite 70-talsljus, liksom.Men hur mycket man än försöker spä, så
hände det ändå, det där 80-talet, inklusive kläderna och bilarna...
Det finns nog inte ett enda år i musikhistorien som inte erbjudit någon
Sista meningen du skriver här innehåller orsaken till att du helt felaktigt dömer ut perioden 84-93 - nämligen att du lyssnade på fel musik
iö skrev:Det finns nog inte ett enda år i musikhistorien som inte erbjudit någon
Just under de åren så kom, för de insatta, riktigt klassiska plattor som "Nail" med Foetus (85), Coil "Horse Rotorvator"(86), Skinny Puppy med "Mind TPI" (86) "Cleanse Fold & Manipulate"(87) "Too Dark Park" (90), Legendary Pink Dots "Any Day Now" (87), "The Maria Dimension" (91) Richard D James "Selected Ambient Works 85-92" (!), Einsturzende Neubauten "Halber Mensch" (85), "Funf auf..." (87), Cabaret Voltaire "The Crackdown" (83)......
En av de mest fascinerande perioderna i musikhistorien öht, om ni frågar mig - och för den som visste vad man skulle leta efter.
Dessutom tycks vi ju överens om att det jag och andra avser som 80tal men du kallar 70tal...
...är musik som även du tycker är bra alltså?
Vad gäller ditt "80-tal" - se ovan
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster