Den bästa tiden är nu?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-28 02:33

Que??

Kraftwerk och Bowie är väl urtypiska exempel på 70-talsmusik!

Inte den sena synt/dansbands-bowie då förstås, men det som var bra.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-10-28 06:13

Undrar om inte åsikterna om ett decennium (eller vilket tidsperspektiv som helst) är mycket färgat av ens eget intresse under perioden? För mig är tex början av 90-talet ett svart hål eftersom jag inte köpte några CD (lät för illa) och började tröttna på mina gamla LP´n. Rap och Hiphop gillade jag inte och jag såg (hörde) inga alternativ i radion.

Tack vare kontakten med en ung fransyska och hennes musikmixande bror fick jag upp ögonen för en musikscen som inte syntes medialt. Och på den vägen är det. Ja, inte med fransyskan, men med musiken :-)

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-10-28 11:51

IngOehman skrev:Que??

Vh, iö

Ja, jo, medges att man mycket väl kan kalla dessa (inte så bra exempel) för 70-talsmusik - men vad jag ville få fram var att dessa var så pass "före sin tid" och/eller stilbildande att de var viktiga som "80-talister" och (utan att ha koll på skivsläppen) har gjort betydande verk under både 80tal och senare.

Ett annat exempel: ta Gary Numan med låten "Cars", ni vet - det är ju så totalt 80-tal på alla sätt. Trots att den vad jag vet kom ut 78-79....! En föregångare, helt enkelt.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-10-28 11:53

Bill50x skrev:Tack vare kontakten med en ung fransyska och hennes musikmixande bror fick jag upp ögonen för en musikscen som inte syntes medialt. Och på den vägen är det. Ja, inte med fransyskan, men med musiken :-)

/ B

Berätta mer - om musiken alltså!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-10-28 12:10

Bill50x skrev:
Tack vare kontakten med en ung fransyska och hennes musikmixande bror fick jag upp ögonen för en musikscen som inte syntes medialt.

Precis så tror jag att det är - musikvärden blev så stor att det började finnas flera olika musikscener. Ju mer intressanta, desto mindre medial täckning skulle man nästan kunna säga.

Ta ditt exempel med tidiga 90-talet; jag minns inte nåt annat än att det var då som technoscenen hade en smärre guldålder - och för att få ta del av det kanske mest intressanta och nyskapande då, så var man i princip tvungen att hänga i lagerlokaler klockan 5 på morgonen då en viss DJ spelade. Hade inte gått att ge rättvisa i media om man så hade försökt, man var tvungen att vara där.

Edit: Men det jag undrar är, ni som är med i vad som händer (jag är det inte!) - vilken är den mest intressanta scenen nu?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-10-28 12:59

Vh, iö

Jag håller med phloam. Kraftwerk skulle jag räkna som 80-tal. 80-talet började -78 när Kraftverk släppte "The Man-Machine". Den andra viktiga punkten för starten av -80 - och som kom av bli signifikant - är Jean Michel Jarre - "Equinoxe" (-78 ) och särskilt spåret "Equinoxe Part 4". Sen var liksom kartan ritad för det typiska i 80-talet.

Sen måste man också nämna The Human League - "Dare" (-80) - som bidrog med mycket av "tilltalet" i musiken och sångstilen.

Sen får vi inte glömma Heaven 17 - "Penthouse And Pavement" (-81) - jag tycker fortfarande att "Geisha Boys and Temple Girls" är en av de bästa. Hmm... borde kanske skriva om den på WhatTheFuckHiFi.

Faktum är att kraften i de albumen fortfarande håller upp mycket av popmusiken idag. Men det har tillkommit ytterligare, nya pelare, sedan dess.

Just det... 80-talet tog slut -84. Liket rörde sig fram till ca -86. Sen var det mörk fram till att den nya dansscenen/rave/techno tog fart. Men då talar vi 90-tal.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-10-28 13:16

Amit skrev:
Bill50x skrev:... hennes musikmixande bror fick jag upp ögonen för en musikscen som inte syntes medialt....

Berätta mer - om musiken alltså!

Jo, jag var helt lost på den tiden. Trodde reklamradion skulle bredda musikutbudet, prenumererade på Mr Music-skivor... Snacka om blåst...

Men så kom Internet. "Gothic Rock" hade jag aldrig hört förr, nu hittade jag flera grupper med ny spännande musik (Lacrimosa, L´Immortelle mfl). Jag fick kontakt med Lesbo Pigs som spelades i P3 och som gav mig en insikt i Low-fi genren...

/ B

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-10-28 13:19

Gud vad ni kategoriserar och generaliserar. För övrigt.. 80 talet var guld.. precis som 70, 90 och 2000. Några pärlor finns från 60 också men innan dess var det inte skoj.. :D

All suverän hårdrock/rock från 80.. reggae för att inte tala om allt skönt i soul/funk/disco svängen från US. 97.5MHz med musik från 70-80 spelar många av dessa senare nämnda pärlor.

/Peter

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-10-28 13:26

Piotr skrev:Gud vad ni kategoriserar och generaliserar. För övrigt.. 80 talet var guld.. precis som 70, 90 och 2000. Några pärlor finns från 60 också men innan dess var det inte skoj.. :D

Gud vad du generalliserar, inget skoj före -60?

:mrgreen:

/ B

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-10-28 13:28

Piotr skrev:Gud vad ni kategoriserar och generaliserar.

Nähä!?!? ;-)

... Som om analt kalenderbitande och ivrigt fasthållande i förenklingar skulle vara något generellt utmärkande för forumets deltagare... ;-)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-10-28 13:47

phloam skrev:Ta ditt exempel med tidiga 90-talet; jag minns inte nåt annat än att det var då som technoscenen hade en smärre guldålder - och för att få ta del av det kanske mest intressanta och nyskapande då, så var man i princip tvungen att hänga i lagerlokaler klockan 5 på morgonen då en viss DJ spelade. Hade inte gått att ge rättvisa i media om man så hade försökt, man var tvungen att vara där.

Tja, jag vet inte det. C+C music factory och KLF kanske inte var SÅ nyskapande, men bra var det. C+C är förståss genom komersiellt, men till skillnad från dagens musik av samma art så har man lagt ner mycket mera jobb på produktionen. I alla fall ett spår på albumet är mer avant gardistiskt och utsvävande, tänker på på "A Groove of Love" som var månadens melodi i eldorado i minst 2 månader i sträck!
Den låter fortfarande cool...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-28 14:42

Koffe skrev:

Jag håller med phloam. Kraftwerk skulle jag räkna som 80-tal. 80-talet började -78 när Kraftverk släppte "The Man-Machine". Den andra viktiga punkten för starten av -80 - och som kom av bli signifikant - är Jean Michel Jarre - "Equinoxe" (-78 ) och särskilt spåret "Equinoxe Part 4". Sen var liksom kartan ritad för det typiska i 80-talet.

Que??? (igen...)

Det du talar om är ju urtypisk 70-talsmusik, precis MITT i musik-70-talet (1974 - 1983).

Det finns inget 80-tal överhuvudtaget i denna musik. Snarare är det en av många typiska exponenter för 70-talets extremt varierande musikutbud.

Nästan hur mycket som helt rymdes inom de fyra huvud-genrena:

Progressiv symfonisk syntbaserad musik,
(Finns massor av exempel, och det hela startade väl med Genesis och några till. Synth-komponenten inom denna genre växte genom 70-talet.)

Progressiv pop/rock,
(Sorterade typiskt under 'pop' i Europa, men 'rock' i USA. Vissa delar av denna musik har retrospektivt döps om till hårdrock, trots att band som t ex Thin Lizzy faktiskt sorterade under pop på 70-talet.)

Blues/Funk/Soul,
(En bland-genre som var rätt styvmoderligt behandlad i Sverige under 70-talet, men som faktiskt frodades i USA.)

Disco,
(Ingen kommentar torde vara nödvändig.)

Punk,
(Ingen kommentar torde vara nödvändig, men här kommer en ändå: Punken startade långt innan namnet började användas, som en undergenre i pop-facket. Det finns klara punktendenser i t ex viss av Sparks musik. Ryktet om punkens musikaliska enelhet är för övrigt klart överdrivna. Att hitta någon punkmusik som är baserad på bara två ackord är faktiskt rätt svårt.)

Allt i en salig (läs skön) röra på 70-talet. Många band, exempelvis Pink Floyd, ELO och Alan Parsons sträckte sig ju t ex över de båda första grupperna.

Mindre lyckade försök att sträcka sig från pop till disco-genren gjordes också. Övergången mellan Soul och disco tycktes oftast gå smärtfriare.

Har jag glömt någon 70-talsgenre? Ja, troligen. Det är fortfarande tidigt på morgonen... :oops: (Kind'a)

Sen måste man också nämna The Human League - "Dare" (-80) - som bidrog med mycket av "tilltalet" i musiken och sångstilen.

Kan hålla med om att det är en försiktig försmak till 80-talet.

Sen får vi inte glömma Heaven 17 - "Penthouse And Pavement" (-81) - jag tycker fortfarande att "Geisha Boys and Temple Girls" är en av de bästa. Hmm... borde kanske skriva om den på WhatTheFuckHiFi.

Sorterar jag fortfarande som 70-tal. Har alla kännetecken från 70-talsperioden 1974-1983.

Faktum är att kraften i de albumen fortfarande håller upp mycket av popmusiken idag. Men det har tillkommit ytterligare, nya pelare, sedan dess.

Stämmer.

Just det... 80-talet tog slut -84.

Nej, det BÖRJADE 1984. Det var då 70-talet tog slut. Ungefär 3-4 år in i nästa årtionde, precis som det brukar vara.

50-tals rocken dog ungefär 1962,
discon (som tillhör 70-talet) dog 1984 (även om annonsen "discon är död" förekom i radioprogrammet 'nattkräm' redan 1980...).
80-tals dumdanssynten dog (äntligen) ungefär 1992. Om med den kläderna... (Puh).

Liket rörde sig fram till ca -86. Sen var det mörk fram till att den nya dansscenen/rave/techno tog fart. Men då talar vi 90-tal.

Ja, ungefär så var det, men det är ju 70-talet du talar om. Mörkret du talar om är 80-talet. Och sen kom ljuset med technon.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-10-28 16:58

Koffe skrev:Jag håller med phloam. Kraftwerk skulle jag räkna som 80-tal.

Kraftwerk kan kanske räknas som gränsfall, men att räkna Bowie som 80-tal är väl närmast en förolämpning. Han gjorde trots allt musik redan på 60-talet och som hans storhetstid måste 70-talet räknas. Om någon bad mig nämna typiska 70-talslåtar skulle nog något med Bowie hamna ganska högt upp på listan. Kul diskussion f.ö. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-28 17:32

Hur någon kan få för sig att kalla Kraftwerk för 80-talsmusik är
för mig fullstädigt absurt! 8O

De startade 1970!

Redan från början var de tongivande för synth- och electronica-
musiken, och så var fallet under hela 70-talet och en liten blir in
på 80-talet.

Sedan (när 80-talsmusiken några år in på 80-talet "tog över")
hade Kraftwerk den goda smaken att INTE delta i den där skiten
som frodades under dessa mörka år... De höll tvärtom stilen, och
gör så än idag! :P

Kan nämna att den enda grupp jag kan komma så här på rak arm
som lyckades blanda arvet från Kraftwerk med 80-talsinsirerad
musik när det musikaliska 80-talet inleddes en bit in på 80-talet,
var (och är) den schweiziska gruppen (eller rättare sagt duon,
ursprungligen 1979-83 trion) Yello.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-10-28 17:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-10-28 17:37

Bowie och Kraftwerk är 70-tal. Punkt.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-28 17:41

Tack Bill!

Kompis.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-28 17:48

Bill50x skrev:
Piotr skrev:Gud vad ni kategoriserar och generaliserar. För övrigt.. 80 talet var guld.. precis som 70, 90 och 2000. Några pärlor finns från 60 också men innan dess var det inte skoj.. :D

Gud vad du generalliserar, inget skoj före -60?

:mrgreen:

Ja, det var märkligt sagt....

Jag är kanske inte så överdrivet förtjust i alla komponenter av
rock'n roll från 50-talet, men som popårtionde är 1953-1961 lysande.

Detsamma gäller för övrigt 30- och 40-talen. 20-talet är jag lite tveksam
till dock, men det kan bero på att jag vet för lite om den tiden. Jazzen
kändes som väldigt underutvecklad dock.

Populärmusik från före 1920 vet jag nästan ingenting om. :oops:

(Vissa medeltidsballader och visor utgivna på skillingtryck undantagna.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-10-28 18:05

Magnuz skrev:Kraftwerk kan kanske räknas som gränsfall

Det kan de inte alls. Nu har jag kollat deras diskografi och det står klart att Bill och IÖ har rätt. I själva verket gav de ju ut flest skivor under det tidiga 70-talet!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-28 18:12

Ja, de är så 70-tal som ett band kan bli.

På sätt och vis visar det väl lite av hur 70-talet var - vildt blandat och
härligt progressivt. Det var albumens tid. En tid då ett fonogram inte
var bara ett medium för ett antal låtar, utan något som hängde ihop
och hade ett unikt syfte. På innerkonvolutet fanns nästan alltid alla
texter tryckta, och inga låtar startade och/eller slutade i några vidriga
80-tals toningar!

Kan nog inte komma på någon annan tidsperiod som varit så totalt
dominerad av progressiv musik, och så fri från sönderkommersialiserad
schlager/dansbands-musik.

Förvisso fanns den tendensen redan på 60-talet, men det var ändå en
era då skivbolagen präglade vad de allra flesta musikerna skulle göra.
Även tidiga Beatels var till stor del styrda av skivbolagen.

Vh, iö

- - - - -

PS. Kul att se någon skriva inlägg som protesterar mot egna inlägg :wink:
Kudos til dig Magnuz!
Senast redigerad av IngOehman 2007-10-28 18:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-10-28 18:16

IngOehman skrev:

Nej, det BÖRJADE 1984. Det var då 70-talet tog slut. Ungefär 3-4 år in i nästa årtionde, precis som det brukar vara.

Ärsch, du flyttar ju "tiden" för att inte 80-talet ska framstå som bra. Just i början kom det ju en massa bra. Men det räknar du till 70-talet(!) för att det kom så mycket annat bra då...

1986 var ett super-musik år, med massor av bra plattor.

1985 var tunnare, men kompenseras till fullo av att både Propagandas "A sectret wish" och Scritti Polittis "Cupid & Psyche" kom det året. Dessa båda wax brukar av folk med god smak räknas in bland dom bästa pop-plattorna som gjorts, någonsin. Dire Straits "Brothers in arms" kom det året. Bra platta, men inte alls så tidstypisk och nydanande som dom båda tidigare nämnda.

1987 var också lite tunnt, men housevågen hade börjat rulla igång på allvar. Vi var många som stod på disco och skakde rumpan till MARRS "pump up the volyme"
En låt som ändrade riktningen på populärmusiken.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-10-28 18:35

Som jag sa: - "80-talet började -78 när Kraftverk släppte 'The Man-Machine'". Den SKIVAN var en av startpunkterna på det som sen blev synthpopen. Förvisso hade de släppt skivor innan detta.

"Ralf und Florian", "Kraftwerk 1" och "Kraftwerk 2" brukar väl inte räknas som riktiga Kraftwerk skivor. Formen var fortfarande öppen och de hade inte hittar vare sig sättningen, uttrycket eller tekniken.

Kraftwerk - Tanzmusik (-73 ) - inte åttiotal. Passa på att öva tyskan.
Kraftwerk - Die Roboter (-78 )... något helt annat och defensivt -80tal.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-28 18:35

Och som jag sa: Du har fel, fortfarande. :wink:

Din historieskrivning ser ut som skriven av någon som upptäckte
kraftverk kanske först på 80-talet. Var det så?

Oavsett vilket är det svårt (för mig) att förstå att du inte ser att
80-talets synthmusik nästan helt saknar samröre med Kraftwerks
konst. Det enda gemensamma är bruker av synthar, som ju dock
förekom genom nästan hela 70-talets poptradition!

Enda mellanformen mellan Kraftwerk och 80-talssynth-genren jag kan
komma på är (fortfarande) Yello. Finns det något annat exempel? Det
borde finnas i varje fall något.

Max_Headroom skrev:
IngOehman skrev:

Ärsch, du flyttar ju "tiden" för att inte 80-talet ska framstå som bra. Just i början kom det ju en massa bra. Men det räknar du till 70-talet(!) för att det kom så mycket annat bra då...

1986 var ett super-musik år, med massor av bra plattor.

1985 var tunnare, men kompenseras till fullo av att både Propagandas "A sectret wish" och Scritti Polittis "Cupid & Psyche" kom det året. Dessa båda wax brukar av folk med god smak räknas in bland dom bästa pop-plattorna som gjorts, någonsin. Dire Straits "Brothers in arms" kom det året. Bra platta, men inte alls så tidstypisk och nydanande som dom båda tidigare nämnda.

1987 var också lite tunnt, men housevågen hade börjat rulla igång på allvar. Vi var många som stod på disco och skakde rumpan till MARRS "pump up the volyme"
En låt som ändrade riktningen på populärmusiken.

Njae...

Jag har dragit in gränserna några år in på varje årtionde för att få
genre-övergångarna att gå ihop. Om det ibland leder till att det
sammanfaller med vad som är bra och dåligt är det ju kanske mest ett
tecken på att en genre blir saknad på grund av att den ersättande inte
erbjuder så mycket kul.

Det har jag ju gjort för alla årtionden. Något eller ett par år olika för
varje övergång, men rätt nära kommer man om man säger att ett
musik-årtionde sträcker sig tre år in i nästa. Det vill säga att det nya
årtiondet alltid börjar år fyra.

1964-1973, 1974-1983, 1984-1993, 1994-2003...

Lyssna på musiken från tidiga 60-talet, och jag tror ingen ifrågasätter
att det är 50-talsmusik, o.s.v...

De enda som tycks ifrågasätta att musiken 1978-1983 är 70-talsmusik
är de som specifikt (av känt skäl) vill försvara 80-talet, men det tolkar
jag bara som ett tecken på att det faktiskt råder konsensus om att 80-
talet (statistiskt) suger. Alltså perioden 1984-1993. Varför annars vilja
räkna in en massa 70-talsmusik som 80-talsmusik?

Enda rimlig orsaken är att det är det enda sättet man kan få 80-talet
att verka som en mindre mörkerperiod än det var - att spä ut mörkret
med lite 70-talsljus, liksom. 8) Men hur mycket man än försöker spä, så
hände det ändå, det där 80-talet, inklusive kläderna och bilarna...

Det finns nog inte ett enda år i musikhistorien som inte erbjudit någon
bra musik dock. Det handlar mest om hur svår den är att hitta.

Den här tråden handlar ju om musiken idag - och jag håller nog, kanske,
med om att det aldrig funnits så mycket bra musik som just nu. :P

Dock är jag inte med på att den är lätt att hitta. Tycker tvärtom att det
som i ännu högre grad kännetecknar dagens situation är att det aldrig
gjorts så mycket dålig musik (bortsett möjligen ifrån 80-talet, det vill
säga ~1984-1993) som idag.

Att hitta allt det götta bakom all mög/eterbrus är ett grannlaga arbete
idag - med det går! :P

Vh, iö

Soulman

Inläggav Soulman » 2007-10-28 19:50

Kan inte annat än hålla med om att musikscenen aldrig tidigare har varit så bred som idag. Fler utövare, är ökad konkurrens bidrar till skickligare musiker. Fler musikutövare medför fler musikinriktningar. Dagens rörliga samhälle ökar intrycket av nya influenser som innebär en smältdegel av musikstilar. Mitt bästa exempel här är ”Ojos de brujo” med influenser från världens alla hörn, men grunden ligger med Flamenco och HipHop. Jag vill därför också lyfta upp Almen’s tips om världsmusiken som innehåller mycket bra men fortfarande lever ett liv lite i skymundan. Men med ovanstående i beaktande spår jag att av detta får vi lyssna mer till detta. Ett tidigt exempel är ju annars favoriterna Led Zepp med skivan ”No quarter” från -94 med arabiska influenser.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-10-28 20:18

IngOehman skrev:Och som jag sa: Du har fel, fortfarande. :wink:

Nej, det är du som har fel. ;-)

Ja, jag upptäckte Kraftwerk på 80-talet (eller senare) - liksom 99,999% av de andra som upptäckt dem. Det gör förmodligen att vi ser på deras produktion på ett lite annat sätt. Det gör kanske också att vi har lite lättare att se vilken del av deras produktion som fick en betydelse.

Synthmusik. Jag brukar undvika det ämnet. Men som med alla subkulturer är det många faktorer som samverkar. Skall jag försöka "spontandefiniera" Synthen så blir det ungefär så här:

1. Bara synthar. Inga "vanliga" instrument.
2. Refererar ofta till Fritz Langs Metropolis - Den storyn diskuteras väldigt ofta i det som jag skulle koppla till synth-kulturen. I musiken, i kläderna, i bildspråket osv.
3. Klasskonflikt/kamp - men här vill man inte krossa eliten - här vill man bli en del av den. Här finns en del av kopplingen till New-Romantic.
4. Ofta kosmopolitisk attityd.
5. Samt ett starkt avståndstagande till rocken.

Något sånt kanske....
Något sånt.

Hur som - när vi pratar om Kraftwerk som pratar vi om det viktigaste bandet genom tiderna. Det kan inte finnas något band vars ideer har haft inflytande (och fortsätter att ha det) så länge. Efter 30 år så stjäls det fortfarande sound och ideer från dem. Och ännu mer konstig är att det är så många genres som gör anspråk på/ eller har Kraftwerk som founding fathers.

Jag skulle säga att Kraftwerk är mer betydelsefulla i dag än Beatles och Rolling Stones tillsammans.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-10-28 20:35

IngOehman skrev:De enda som tycks ifrågasätta att musiken 1978-1983 är 70-talsmusik

Sista meningen du skriver här innehåller orsaken till att du helt felaktigt dömer ut perioden 84-93 - nämligen att du lyssnade på fel musik :)

Just under de åren så kom, för de insatta, riktigt klassiska plattor som "Nail" med Foetus (85), Coil "Horse Rotorvator"(86), Skinny Puppy med "Mind TPI" (86) "Cleanse Fold & Manipulate"(87) "Too Dark Park" (90), Legendary Pink Dots "Any Day Now" (87), "The Maria Dimension" (91) Richard D James "Selected Ambient Works 85-92" (!), Einsturzende Neubauten "Halber Mensch" (85), "Funf auf..." (87), Cabaret Voltaire "The Crackdown" (83)......

En av de mest fascinerande perioderna i musikhistorien öht, om ni frågar mig - och för den som visste vad man skulle leta efter.

Dessutom tycks vi ju överens om att det jag och andra avser som 80tal men du kallar 70tal är musik som även du tycker är bra alltså? :) Vad gäller ditt "80-tal" - se ovan :)

Koffe: mer sen!!! :)

Max: Helt riktigt! :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-10-29 00:26

Donna Summer som 1977 startade electro vågen 25år senare, det är vara före sin tid det:
Bild
Den låter precis som det som kom från Gigolorecords för 5år sedan.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-29 01:37

Koffe skrev:
IngOehman skrev:Och som jag sa: Du har fel, fortfarande. :wink:

Nej, det är du som har fel. ;-)

Ja, jag upptäckte Kraftwerk på 80-talet (eller senare) - liksom 99,999% av de andra som upptäckt dem.

Du har fortfarande fel. :wink:

Och dessutom var det där sista (ursäkta mig) att pajasuttalande
av sådan dignitet gör att jag inte kan ta det övriga du skrivit på
allvar. 8O

En person som tror att inte ens en tiondels promille(!) av de som
upptäckt Kraftwer gjorde det under någon av de första tio åren av
deras karriär - saknar uppenbart fullständigt koll på musikhistorien,
och kan inte tas på allvar. :(

Sorry, men världen fanns även innan du började lyssna på musik. 8)

Det gör förmodligen att vi ser på deras produktion på ett lite annat sätt. Det gör kanske också att vi har lite lättare att se vilken del av deras produktion som fick en betydelse.

Det här blir bara bättre och bättre... :lol:

Du berömmer dig själv som en bättre person att bedöma deras
produktion - baserat på att du inte vet något om den, eftersom du
missat huvuddelen av den!!?? 8O

Snart är väl DEVO (som bildades 1972) ett 80-talsband också, eller
varför inte ett 90-talsband... :roll:

(DEVO var dock (redan 1980) på riktigt en föraning om vad som skulle
komma på 80-talet, även om de var väsentligt mera skumma än den
mesta 80-talssynthen. Deras musik mellan 1972 och fram till 1980 var
dock klart mindre likriktad än den stora 1980-hiten de fick.)

Synthmusik. Jag brukar undvika det ämnet. Men som med alla subkulturer är det många faktorer som samverkar. Skall jag försöka "spontandefiniera" Synthen så blir det ungefär så här:

1. Bara synthar. Inga "vanliga" instrument.

2. Refererar ofta till Fritz Langs Metropolis - Den storyn diskuteras väldigt ofta i det som jag skulle koppla till synth-kulturen. I musiken, i kläderna, i bildspråket osv.

3. Klasskonflikt/kamp - men här vill man inte krossa eliten - här vill man bli en del av den. Här finns en del av kopplingen till New-Romantic.

4. Ofta kosmopolitisk attityd.

5. Samt ett starkt avståndstagande till rocken.

Något sånt kanske....

Något sånt.

Hur som - när vi pratar om Kraftwerk som pratar vi om det viktigaste bandet genom tiderna. Det kan inte finnas något band vars ideer har haft inflytande (och fortsätter att ha det) så länge. Efter 30 år så stjäls det fortfarande sound och ideer från dem. Och ännu mer konstig är att det är så många genres som gör anspråk på/ eller har Kraftwerk som founding fathers.

:lol: :lol: :lol:

Kraftwerk rular, men liksom Strawinsky har de märkvärdigt FÅ efter-
följare. Och fortfarande - det är en 70-talsdgrupp. Närapå en 60-
talsgrupp (de startade ju när 60-talsmusken var i full vigör).

Allt startade inte med att du upptäckte musik en bit in på 80-talet.

Jag skulle säga att Kraftwerk är mer betydelsefulla i dag än Beatles och Rolling Stones tillsammans.

Isåfall skulle jag vilja säga att jag har slösat min tid med att lyssna
på en person som säger sådant om Kraftwerk - trots att han helt
missade mer än de första 10 åren av deras karriär. :?

OCH KALLAR ETT FONOGRAM DE KOM UT MED I MITTEN AV DET
MUSIKALISKA 70-TALET (76-79) FÖR 80-TALSMUSIK!!!

Det är bara för mycket. :lol:

Eller kanske :(

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-10-29 02:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-29 01:54

phloam skrev:
IngOehman skrev:De enda som tycks ifrågasätta att musiken 1978-1983 är 70-talsmusik

Sista meningen du skriver här innehåller orsaken till att du helt felaktigt dömer ut perioden 84-93 - nämligen att du lyssnade på fel musik :)

Jasså gjorde jag? :o Hur vet du det? Jag tror du har fel.
Jag vet med säkerhet att jag lyssnade på vad JAG tyckte var rätt musik
(när jag hade valet). Vet du överhuvudtaget på vad för musik jag
lyssnade på?

Hoppas inte du missförstod vad jag menade när jag skrev:
iö skrev:Det finns nog inte ett enda år i musikhistorien som inte erbjudit någon

Det jag menar med det är att det under 80-talat var osedvanligt svårt
att hitta bra musik, eftersom smörjan dominerade så förfärligt - inte
minst i media.

Men det betyder inte att jag inte hittade bra musik. Du borde ha läst
lite noggrannare, att jag även skrev att det inte finns något enda år
som inte erbjudit bra musik.

Dock kunde jag konstatera på att den musik som folk en masse
lyssnade på 80-talet - var just synth-smörjan. :(

Just under de åren så kom, för de insatta, riktigt klassiska plattor som "Nail" med Foetus (85), Coil "Horse Rotorvator"(86), Skinny Puppy med "Mind TPI" (86) "Cleanse Fold & Manipulate"(87) "Too Dark Park" (90), Legendary Pink Dots "Any Day Now" (87), "The Maria Dimension" (91) Richard D James "Selected Ambient Works 85-92" (!), Einsturzende Neubauten "Halber Mensch" (85), "Funf auf..." (87), Cabaret Voltaire "The Crackdown" (83)......

Och?

En av de mest fascinerande perioderna i musikhistorien öht, om ni frågar mig - och för den som visste vad man skulle leta efter.

Jag har ju som redan påpekats skrivit just det - att man behövde veta
vad att leta efter, så det vet jag inte varför du repeterar.

Om det sedan var en av de mest fascinerande perioderna eller ej, det
kan man diskutera. Att sunkmusiken dominerade så oerhört över bra
musik var förvisso lite fascinernade, men inte på något positivt sätt. :?

Det samma gäller väl för övrigt nästan alla andra aspekter på 80-talet.
Aldrig har så mycket förskräckliga bilkoarrosser formgivits, och aldrig
har så förskräckliga kläder burits. Frågan är om det finns något annat
årtionde som folk tycker är så pinsamt estitiskt när man konfronteras
med det på filmduken... :oops:

(Inte jag då förstås, eftersom jag häpnade över hur pinsamt och fult
det var redan då det hände, och vägrade att rätta mig i de leden. 8)

Dessutom tycks vi ju överens om att det jag och andra avser som 80tal men du kallar 70tal...

Menar du som Koffe musik från 1978 nu?

...är musik som även du tycker är bra alltså? :)

Jag vet inte vad för musik du inkluderar nu, men jag talar om de genrer
som rådde på 70-talet, alltså de jag listat tidigare i tråden. Inte den
musik som kom ungefär 1983-1984 (den kommersiella dum-sythen och
den kommersiella dum-hårdrocken) som sedan kom att dominera
nästan en 10 år lång period - det musikaliska 80-talet.

Ett par typiska exponenter för de på 80-talet dominerand genrena
är Howard Jones och Europe.

Vad gäller ditt "80-tal" - se ovan :)

:?:

Vh, iö

- - - - -

PS. Anser för övrigt att 60-talet började 1962 när Merseybeat-soundet,
svepte ut över världen och rock'n rollen dog, mer eller mindre över
natten. (Låten hette 'Love Me Do', B-sidan 'P.S. I Love You', det vill
säga det första som kom från den nu färdigkonfigurerade gruppen.
Det riktigt stora genombrottet för gruppen ifråga kom dock 1963
med 'Please Please Me'.)

Men - om någon anser att det startade året innan 1961 med surfrocks-
bandet framför alla andra, så fine. Kanske var det så. Surfrocken är
dock på många sätt klart närmare 50-talspopen, som levde sida vid
sida med rock'n roll-musiken.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-10-29 02:49

IngOehman.

Det är fler än du som ångrar den här dialogen. Faktum är att jag är våldsamt oförtjust i när någon kallar det jag säger för "pajasuttalanden" eller en allmänt nedlåtande ton om "inte kan ta det övriga du skrivit på allvar".

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-29 03:07

Säkert inte mer än jag är oförtjust i att bli underkänd som kompentent
bedömare av en grupp, PÅ GRUND AV ATT JAG FÖLJT DEM UNDER HELA
DERAS KARRIÄR. 8O

Och detta av en person som upptäckte dem mer än ett årtionde senare
(kanske mer än två till och med...) och som fram till nyss inte ens kände
till deras tidiga historia - och som på allvar fortfarande tror att 99,999%
av alla människor som känner till Kraftwerk upptäckt demförst på 80-
talet (eller senare)!!! 8O 8O 8O

(Trots att 'autobahn' var en radiohit och landsplåga redan 1974...)

Maken till kombinationem av skev verklighetsbild + de trista påhoppen
från dig, får man leta efter. :(

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan