sportbilsentusiasten skrev:Bill50x skrev:Självklart är det så, vad skulle det annars vara? Eftersom den absoluta majoriteten av alla fonogram är digitalt inspelade så vore det väl märkligt om en d/a-omvandling och sedan press på vinyl skulle låta bättre än om man lyssnade direkt på den digitala signalen. Dvs om nu inte d/a-omvandlingen i studion skulle vara så mycket bättre än den man kan göra hemma så totalen blir bättre trots nedgraderingen i vinylmediat. Det har jag svårt att tro.
Bortsett ifrån olika masters....
Blir mer o mer övertygad om att det är uppspelningen (dvs D/A) av digital musik som är problemet, INTE den digitala tekniken i sig.
För då skulle ju som du säger all vinyl som kommer från digitala inspelningar vara dålig även den.
Detta baserar jag på erfarenheter av hur olika CD-spelare presterar, men kanske mest från nätverkspelares olika prestanda och påverkan från NAS och nätverk.
Tex läs mer i tråden där lennartJ testade olika Oppo.
Som vanlig konsument kan man inte "bortse från olika masters", tyvärr.
För som jag skrev, kan verkligen mastringstudions d/a-omvandlare vara så mycket bättre än de som kan köpas av oss vanliga konsumenter? Jag har svårt att tro det, speciellt med tanke på de enorma summor som vissa musikälskare lägger på sin utrustning. En Klimax DS är ju i huvudsak en d/a-omvandlare, vilken gravérstudio lägger sådan kvalitet och slantar på sin d/a-omvandling?
Kvar blir troligen bara mastern som skiljer och som alltså (ofta) skiljer sig mellan CD och vinyl. Ofta dessutom till den senares fördel.
/ B