mx skrev:PekkaJohansson skrev:tobm skrev:Jag mejlade faktiskt First Aid Kits (engelska) skivbolag idag och bad dem förklara hur de resonerat kring de olika versionerna (masteringarna) på cd respektive vinyl. Skickade med MasVisbilderna. Ska bli intressant att se om jag får något svar.
Så bra - då är vi två! Jag har nämligen med anledning av en artikel i ett kommande nummer av en oberoende musik- och ljudtekniktidning mejlat Benkt Söderberg via den svenska presskontakten och ställt ungefär samma frågor.
Med vänlig hälsning
Pekka
Fått någon respons?
Har heller inte hört något ännu.
petersteindl skrev:Flint skrev:petersteindl
Nej, bara via datorn och mest på tuben. Är deras CD bra även ljudmässigt? Det kanske har nämts i tråden redan. Jag skummade mest.
Lyssnar man på datorn och på tuben så är töserna jättebra. CD:n är som jag hör det, fullständigt förstörd d v s komprimerad. Det är tragiskt. Jag kan knappt lyssna på den. Den ger ingen behållning alls. Det är något som är fundamentalt fel på CDn.
LPn lär vara mycket bättre säger de som har den.
Jag har både cd och vinyl, och det är klar skillnad. (Köpte cd:n först, men MasVis-graferna på vinylen i den här tråden fick mig att plocka fram plånboken igen...)
Om jag sätter på cd:n och spelar med halvhög volym (men inte jättehögt) måste jag sänka 1:25 in på första låten, öronen säger ifrån. Om jag lyssnar på vinylen behöver jag inte sänka...
Med detta sagt vill jag ändå säga att det är bättre att lyssna på cd-versionen av albumet än att inte lyssna alls på det...
Edit: För övrigt kan man undra vad som hänt med låt nummer 9, har man missat att mastra den på cd:n?