Moderator: Redaktörer
phloam skrev:Vad finns det för sunt förnuft och egna erfarenheter i det du påstår?
phloam skrev:Edit: Gärna också belägg för att det som visas i kommersiell tv och förekommer inom musikindustrin INTE påverkar unga människor på ett negativt sätt.
Magnuz skrev:phloam skrev:Vad finns det för sunt förnuft och egna erfarenheter i det du påstår?
Jag påstår ju inget! Jag ifrågasätter det du påstår för att se om du kan backa upp det med argument.phloam skrev:Edit: Gärna också belägg för att det som visas i kommersiell tv och förekommer inom musikindustrin INTE påverkar unga människor på ett negativt sätt.
Varför det? Jag tycker om principen att den som hävdar något också är den som har något att bevisa. Din frågeställning är f.ö. sådan att det inte går att svara.
I övrigt skrev IÖ ungefär det jag tänkte.
phloam skrev:Jag tycker att jag har presenterat argument och dessutom konkreta erfarenheter som säger mig att det är så. Har inte sett till något motsvarande som visar på att det jag påstår inte är sant.
IngOehman skrev:Jag anser inte att jag presenterar några argument för att de som i artiklar och på internet sprider kunskap om att flickor skär sig, är orsak till det och är ansvariga, bara genom att jag pekar på att de finns och att det är troligt att idén att skära sig själv måste komma någonstans ifrån. För du håller väl med om att det är troligt att de flickor som skär sig själva har hört att andra gör det?
Men som sagt - sambanden är komplicerade och ansvarsförhållandena är ännu mera komplexa och dessutom subjektiva, så jag begär därför inte att du skall behöva motbevisa tesen att det är bland annat ditt fel att flickor skär sig (du hjälper ju till att kändgöra fenomenet).
phloam skrev:IngOehman skrev:Jag anser inte att jag presenterar några argument för att de som i artiklar och på internet sprider kunskap om att flickor skär sig, är orsak till det och är ansvariga, bara genom att jag pekar på att de finns och att det är troligt att idén att skära sig själv måste komma någonstans ifrån. För du håller väl med om att det är troligt att de flickor som skär sig själva har hört att andra gör det?
Men som sagt - sambanden är komplicerade och ansvarsförhållandena är ännu mera komplexa och dessutom subjektiva, så jag begär därför inte att du skall behöva motbevisa tesen att det är bland annat ditt fel att flickor skär sig (du hjälper ju till att kändgöra fenomenet).
Vad snällt av dig!![]()
Låt oss då hoppas att fenomenet försvinner genom att inte tala om det.
phloam skrev:Jag ser och upplever personligen samband mellan massmedial påverkan, inte minst från musikindustrin, och att många människor mår väldigt dåligt.
phloam skrev:Jag tycker mig se hur detta tar sig ganska specifika uttryck, och tänker mig att det möjligen kan vara en ganska stor del av förklaringen till vissa sjukdomstillstånd eller känslor.
phloam skrev:Om vi istället tänker oss en kvalitativ djupintervju med någon som har just den här speciella problembilden (självförakt, anorexi, skär sig osv) och denne själv påstår att det har med medias bild av hur man skall vara - vad skulle du och Magnuz tro om det? Vad skulle du/ni säga till personen i fråga? Det är det jag undrar. Eftersom ni tycks skeptiska till min syn på saken, hur ser ni på det?
phloam skrev:Frågan var ju inte från början varför vissa personer skär sig, utan om man kan säga att musikindustrin är orsak till att ungdomar mår dåligt. Vilket uttryck detta tar sig är mindre intressant.
phloam skrev:Låt oss fokusera på frågan om delar av musikindustrin medvetet går in för att på ett väldigt subtilt och manipulativt sätt få folk att må dåligt.
IngOehman skrev:
Varken om att det uttryck det tar sig när uttrycket är att flickor skär sig är ointressant, eller att musikindustrin är att klandra för det.
phloam skrev:IngOehman skrev:
Varken om att det uttryck det tar sig när uttrycket är att flickor skär sig är ointressant, eller att musikindustrin är att klandra för det.
Nehe, då kommer vi inte längre då.
Bara en fråga, anser du att musikindustrin inte är skyldig till någonting överhuvudtaget, annat än att tillhandahålla underhållning? Gör den inga fel alls? Mår vi i princip enbart bra av allt som presenteras i diverse musikkanaler?
phloam skrev:IngOehman skrev:
Nehe, då kommer vi inte längre då.
Bara en fråga, anser du att musikindustrin inte är skyldig till någonting överhuvudtaget, annat än att tillhandahålla underhållning? Gör den inga fel alls? Mår vi i princip enbart bra av allt som presenteras i diverse musikkanaler?
IngOehman skrev:Hur som helst frågar jag mig om det verkligen är rätt och effektivt att angripa det som är vår (det vill säga er, på K-PAX är det ju lite annorlunda) bilogiska programmering?
IngOehman skrev:Jag skulle fråga henna hur världen skulle se ut - om hon fick önska sig. Sedan skulle jag se om hennes önskning är realistisk, eller om den bygger på att andra människor skulle vara, tycka och känna annorlunda än de gör.
phloam skrev:Men nu handlade det inte om bra/dålig musik, utan om huruvida storbolagen är "idioter"?
Edit "jävla" idioter t.o.m.
phloam skrev:Edit 2: Och egentligen så är ju själva musiken oftast helt ointressant, det är snarare den visuella image och videoregin som bolagscheferna beordrar fram som är den verkliga boven i dramat.
Att enbart hävda att det kanske inte är så, bara för att det är svårt att bevisa, är att sticka huvdet rätt långt ner i sanden. Som sagt, kom gärna med andra teorier om varför så många tjejer börjar banta ner i prepubertal ålder, varför så många hatar sitt utseende osv - jag är uppriktigt intresserad. Någon alternativ förklaring borde man väl kunna få fram, om nu det jag säger också är ett påhitt?
phloam skrev:Om vi istället tänker oss en kvalitativ djupintervju med någon som har just den här speciella problembilden (självförakt, anorexi, skär sig osv) och denne själv påstår att det har med medias bild av hur man skall vara - vad skulle du och Magnuz tro om det? Vad skulle du/ni säga till personen i fråga? Det är det jag undrar. Eftersom ni tycks skeptiska till min syn på saken, hur ser ni på det?
Magnuz skrev:Att enbart hävda att det kanske inte är så, bara för att det är svårt att bevisa, är att sticka huvdet rätt långt ner i sanden. Som sagt, kom gärna med andra teorier om varför så många tjejer börjar banta ner i prepubertal ålder, varför så många hatar sitt utseende osv - jag är uppriktigt intresserad. Någon alternativ förklaring borde man väl kunna få fram, om nu det jag säger också är ett påhitt?
Ingen förklaring, men däremot ett motargument: Flickor (och pojkar) har hatat sina utseenden i alla tider. Det har alltid funnits idealbilder av hur man bör se ut och vara. För att ta bara ett exempel: På 1800-talet snörde sig kvinnorna i korsetter så hårt att de svimmade i tid och otid, berodde det också på MTV och populärkulturen?phloam skrev:Om vi istället tänker oss en kvalitativ djupintervju med någon som har just den här speciella problembilden (självförakt, anorexi, skär sig osv) och denne själv påstår att det har med medias bild av hur man skall vara - vad skulle du och Magnuz tro om det? Vad skulle du/ni säga till personen i fråga? Det är det jag undrar. Eftersom ni tycks skeptiska till min syn på saken, hur ser ni på det?
Jag skulle tro att personen själv tror att det har med medias bild att göra eftersom man hör det påstås nästan överallt. Mänskligt beteende är komplicerat och det finns ingen anledning att tro att var och en vet allt om orsakerna till sitt eget beteende. Ett kul experiment är f.ö. att verkligen fundera över varför man själv gör saker. Man brukar upptäcka att t.o.m. de till synes mest rationella resonemang ofta innehåller uppenbart irrationella komponenter. Inte sällan försöker man också ge sitt beteende en rationell förklaring i efterhand.
IngOehman skrev:
Förbud och regleringar är alltid fel. Att göra "bättre" är alltid rätt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster