lyssnar ni på vilka jävla idioter som helst?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-27 19:27

E - nej just det, man kan ju faktiskt välja vad man konsumerar. I.e. inte lyssna på/köpa vilken skit(musik) från vilken idiot(skivbolagschef) som helst.

Faktum kvarstår, det finns en mörka sidor av konsumtionshetsen. Det är så lätt för oss vuxna, välutbildade, socialt väletablerade män att sitta och teoretisera och komma med enkla svar; medan ungdomar idag uppenbarligen är väldigt utsatta.

CODY - Har samma rädsla (barn), så det enda man kanske kan hoppas på är att medvetandegöra och göra kloka val. Men jobbigt är det. Som tur är finns ju rikligt med alternativ...!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-08-27 21:26

phloam skrev:Vad finns det för sunt förnuft och egna erfarenheter i det du påstår?

Jag påstår ju inget! Jag ifrågasätter det du påstår för att se om du kan backa upp det med argument.

phloam skrev:Edit: Gärna också belägg för att det som visas i kommersiell tv och förekommer inom musikindustrin INTE påverkar unga människor på ett negativt sätt.

Varför det? Jag tycker om principen att den som hävdar något också är den som har något att bevisa. Din frågeställning är f.ö. sådan att det inte går att svara.

I övrigt skrev IÖ ungefär det jag tänkte.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-27 22:07

Magnuz skrev:
phloam skrev:Vad finns det för sunt förnuft och egna erfarenheter i det du påstår?

Jag påstår ju inget! Jag ifrågasätter det du påstår för att se om du kan backa upp det med argument.

phloam skrev:Edit: Gärna också belägg för att det som visas i kommersiell tv och förekommer inom musikindustrin INTE påverkar unga människor på ett negativt sätt.

Varför det? Jag tycker om principen att den som hävdar något också är den som har något att bevisa. Din frågeställning är f.ö. sådan att det inte går att svara.

I övrigt skrev IÖ ungefär det jag tänkte.

Jag tycker att jag har presenterat argument och dessutom konkreta erfarenheter som säger mig att det är så. Har inte sett till något motsvarande som visar på att det jag påstår inte är sant.

Men egentligen kvittar det - det kan vara på båda sätt samtidigt, alla upplever nog saken på sitt sätt. Det viktiga är att man inser att det mycket väl kan vara så som jag påstår för väldigt många individer, och informerar om detta, samt erbjuder alternativ.

Att enbart hävda att det kanske inte är så, bara för att det är svårt att bevisa, är att sticka huvdet rätt långt ner i sanden. Som sagt, kom gärna med andra teorier om varför så många tjejer börjar banta ner i prepubertal ålder, varför så många hatar sitt utseende osv - jag är uppriktigt intresserad. Någon alternativ förklaring borde man väl kunna få fram, om nu det jag säger också är ett påhitt?

Musikbranschen har f.ö. ett särskilt ansvar tycker jag, eftersom musik är så otroligt viktigt för unga som ska forma en identitet. Lyckligtvis är ungdomar påhittiga och svåra att styra, så jag kan bara hoppas att de inte väljer 50cent eller Pussycat Dolls som förebilder. Eller att det blir bra, vad de än väljer.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-28 13:40

phloam skrev:Jag tycker att jag har presenterat argument och dessutom konkreta erfarenheter som säger mig att det är så. Har inte sett till något motsvarande som visar på att det jag påstår inte är sant.

Fast man brukar ju inte börja baklänges på det viset.

Snarare är det normala att man låter en tes vara lös, men när man bygger den teori som till sist skall "klara falsifieringen", så bör den byggas på verifierade observerbarheter, alltså de fastlagda samband på vilket teorin bygger, och sedan bär teorin sträcka sig utanför det kända, så att man har något att försöka falsifiera den med, i nya studier. (Om den inte sträcker sig utanför den kända, det vill säga kan användas för att göra förutsägelser med, har den ju inget värde oavsett vilket.)

Jag anser inte att jag presenterar några argument för att de som i artiklar och på internet sprider kunskap om att flickor skär sig, är orsak till det och är ansvariga, bara genom att jag pekar på att de finns och att det är troligt att idén att skära sig själv måste komma någonstans ifrån. För du håller väl med om att det är troligt att de flickor som skär sig själva har hört att andra gör det?

Men som sagt - sambanden är komplicerade och ansvarsförhållandena är ännu mera komplexa och dessutom subjektiva, så jag begär därför inte att du skall behöva motbevisa tesen att det är bland annat ditt fel att flickor skär sig (du hjälper ju till att kändgöra fenomenet).

Jag har ju inte ens själv gjort ansträngningen att kartlägga och påvisa orsakssambanden. Det jag skrev nyss är lika lite argument som det du skrivit. Det är bara spekulationer.

Vi är båda skyldiga att prestera riktiga argument som stöder sig mot kartlagda sakförhållanden som uppfyller i varje fall rimliga vetenskapliga krav, innan vi kan begära att någon skall bevisa att vi har fel.

Det vill säga - vi kan ju förstås begära vad vi vill, men om vi bara slänger ur oss påstående som vi tycker "kan vara sanna", så finner i varje fall jag mig i att jag behöver komma med något med mera substans, innan någon annan finner skäl att försöka motbevisa det.

Det finns gott om rök utan eld, nämligen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-28 18:09

IngOehman skrev:Jag anser inte att jag presenterar några argument för att de som i artiklar och på internet sprider kunskap om att flickor skär sig, är orsak till det och är ansvariga, bara genom att jag pekar på att de finns och att det är troligt att idén att skära sig själv måste komma någonstans ifrån. För du håller väl med om att det är troligt att de flickor som skär sig själva har hört att andra gör det?

Men som sagt - sambanden är komplicerade och ansvarsförhållandena är ännu mera komplexa och dessutom subjektiva, så jag begär därför inte att du skall behöva motbevisa tesen att det är bland annat ditt fel att flickor skär sig (du hjälper ju till att kändgöra fenomenet).

Vad snällt av dig! :D

Låt oss då hoppas att fenomenet försvinner genom att inte tala om det.

Eftersom det är fruktlöst att fortsätta diskutera detta med avseende på vetenskaplighet och bevisbördor hit och dit, vad som är sant eller inte, låt mig säga så här istället:

Jag ser och upplever personligen samband mellan massmedial påverkan, inte minst från musikindustrin, och att många människor mår väldigt dåligt. Jag tycker mig se hur detta tar sig ganska specifika uttryck, och tänker mig att det möjligen kan vara en ganska stor del av förklaringen till vissa sjukdomstillstånd eller känslor.

Om vi istället tänker oss en kvalitativ djupintervju med någon som har just den här speciella problembilden (självförakt, anorexi, skär sig osv) och denne själv påstår att det har med medias bild av hur man skall vara - vad skulle du och Magnuz tro om det? Vad skulle du/ni säga till personen i fråga? Det är det jag undrar. Eftersom ni tycks skeptiska till min syn på saken, hur ser ni på det?

Edit: Frågan var ju inte från början varför vissa personer skär sig, utan om man kan säga att musikindustrin är orsak till att ungdomar mår dåligt. Vilket uttryck detta tar sig är mindre intressant.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-28 18:41

phloam skrev:
IngOehman skrev:Jag anser inte att jag presenterar några argument för att de som i artiklar och på internet sprider kunskap om att flickor skär sig, är orsak till det och är ansvariga, bara genom att jag pekar på att de finns och att det är troligt att idén att skära sig själv måste komma någonstans ifrån. För du håller väl med om att det är troligt att de flickor som skär sig själva har hört att andra gör det?

Vad snällt av dig! :D

Låt oss då hoppas att fenomenet försvinner genom att inte tala om det.

Det jag skrev var ju inte det. Utan jag skrev det jag skrev, för att påminna om att det alltid är lätt att leta upp någon att skylla på, men kanske är det inte det man behöver göra?

Om man tar problemet på allvar kanske det är flickorna man bör fokusera på, och inte att hitta syndabockar.

Världen kommer alltid att innehålla element som får vissa att må dåligt, men det betyder inte att världen alltid behöver bekämas. Det kan ju finnas sätt att få dem som mår dåligt att slippa må dåligt även om världen ser ut som den gör, eller hur?

Att vi människor har en uppfattning om vad som är vackert och vad som är fult (inte nödvändigtvis så att alla är överens om det, men åsikter har i varje fall nästan alla) är ju svårt att komma ifrån, och även du antyder ju med det du skriver att de som figurerar i det du fördömer är vackra, eller hur? Varför gör du det?

Tror du inte det bidrar till att de som ser ut på andra sätt känner sig fula?

Jag tror att det är oundvikligt att det finns uppfattningar om vad som är mer eller mindre vackert. Att försöka bekäma det är både vansinne, omöjligt och dessutom ett övergrepp mot människors rätt att ha åsikter!

Menar därför att det är bättre att försöka förstå varför det finns de som inte anses vara vackra som tar det med en klackspark (jag t ex) medan andra tycker att det gör att livet inte blir värt att leva. Jag talar om att söka andra förklaringar än någon att skylla på.

Jag räds svaret dock, för det kan ju vara så illa att livet är hårt, och att de grundläggande Darwinistiska mekanismerna är huvudorsaken - män vill fortplanta sig med vackra kvinnor, medan kvinnor vill fortplanta sig med långa, rika, spännande och mäktiga män. I snitt alltså.

Män har eventuellt större möjlighet att påverka sin situation att bli allt det där (utom långa), men icke desto mindre är det förstås en oerhörd påfrestning för många att behöva "lyckas" i livet. Inte minst för män. Kvinnor har det dock säkerligen värre, eftersom de biologiska programmeringen ser ut som den gör, och deras attraktionskraft är en så dominerande parameter - men också svår att göra så mycket åt. Det är lätt att förstås varför smink, och nuförtiden även plastikoperationer, är så gångbara produkter...

Hur som helst frågar jag mig om det verkligen är rätt och effektivt att angripa det som är vår (det vill säga er, på K-PAX är det ju lite annorlunda) bilogiska programmering? Kanske är det något man snarare behöver lära sig att acceptera, och sedan även lära sig att se att det faktiskt finns många vägar runt, under och över, och att man kan ha det rätt bra här i livet, även om man inte är snyggast i världen. :)

Kan i själva verket tänka mig att det kan vara lite småjobbigt i längden att vara supersnygg. Men för en dag vore det kul att prova.

Vh, iö

- - - - -

PS. Kort sagt: Det finns många värden här i livet, och att hur folk ser ut faktiskt inte är mer viktigt än något annat för deras människovärde - bekämpar man inte på något vidare bra sätt genom att förbjuda någon att se och tycka det de faktiskt ser och tycker. Det är en naturlig del av spelet som är livet.

Däremot behöver den som tycker att det är jobbigt att den parametern finns, finna något sätt att få en mera balanserad syn på tillvaron.

Jag tror att det är svårt för många tjejer i tonåren, att få det dock, eftersom de - oavsett vad media tycker och säger - själv inte kan låta bli att fokusera på det och tycka att utseende är viktigt.

Det är naturligt för dem att göra det, eftersom det är en del av den bilogiska programmeringen, och något som påverkar dem direkt i deras relation med sin omedelbara närhet - de snyggaste brudarna kommer ALLTID att få mest uppmärksamhet av grabbarna. Hur skall man bekämpa det utan att reglera människors fria vilja?

- -

Edit: meningsbyggnadsfel
Senast redigerad av IngOehman 2008-08-28 19:07, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2008-08-28 18:45

Jag tror jag lyssnat på sossesvin någon gång, och mår faktist inte sämre av det alls.
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-28 19:06

phloam skrev:Jag ser och upplever personligen samband mellan massmedial påverkan, inte minst från musikindustrin, och att många människor mår väldigt dåligt.

Hur bar du dig åt när du tog bort den massmediella påverkar? Så att du kunde konstatera att problemet då försvann? Stängde du inte tjejen i en källare eller? (Det tror jag inte att du gjorde, men jag tror inte du undersökt alls hur fjärmande av de massmediella effekterna påverkar saken.)

phloam skrev:Jag tycker mig se hur detta tar sig ganska specifika uttryck, och tänker mig att det möjligen kan vara en ganska stor del av förklaringen till vissa sjukdomstillstånd eller känslor.

Ok. Jag noterar att du tänker dig det.

phloam skrev:Om vi istället tänker oss en kvalitativ djupintervju med någon som har just den här speciella problembilden (självförakt, anorexi, skär sig osv) och denne själv påstår att det har med medias bild av hur man skall vara - vad skulle du och Magnuz tro om det? Vad skulle du/ni säga till personen i fråga? Det är det jag undrar. Eftersom ni tycks skeptiska till min syn på saken, hur ser ni på det?

Jag skulle fråga henna hur världen skulle se ut - om hon fick önska sig. Sedan skulle jag se om hennes önskning är realistisk, eller om den bygger på att andra människor skulle vara, tycka och känna annorlunda än de gör.

Om deras drömvärld var orealistisk skulle jag inte fundera på hur den kan realiseras - utan istället försöka förstå hur hon kan få hjälp på andra sätt, andra än att ändra en omvärld som är som den är på grund av att människor är som de är, och har rätt till att vara, tycka och känna*. För kanske är hennes egen självbild ett större problem än vad andra tycker om henne. Det du beskriver drabbar ju även "vackra flickor", så igen - det är deras problem man bör fokusera på, inte att hitta någon som är skyldig till det.

*Du också. Alla har rätt till sina åsikter. Du tycker ju att vissa är vackrare än andra du också, eller hur?

phloam skrev:Frågan var ju inte från början varför vissa personer skär sig, utan om man kan säga att musikindustrin är orsak till att ungdomar mår dåligt. Vilket uttryck detta tar sig är mindre intressant.

Okej.

(Men jag håller inte med.)

Varken om att det uttryck det tar sig när uttrycket är att flickor skär sig är ointressant, eller att musikindustrin är att klandra för det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-28 19:09

Ingvar; tack för snabbt svar - men jag lade till ett "Edit" som du nog inte hann se.

Låt oss fokusera på frågan om delar av musikindustrin medvetet går in för att på ett väldigt subtilt och manipulativt sätt få folk att må dåligt. Jag tror det.

Jag själv mår illa av mycket som visas, trots att jag själv är en hyfsat tålig person och inte nån förbudsivrare.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-28 19:14

Åjo, visst säg jag ditt Edit (jag läser de flesta inlägg många gånger, nästan alltid. Det behöver jag göra för att inte missa något).

Jag svarade ju till och med på det. ;)

phloam skrev:Låt oss fokusera på frågan om delar av musikindustrin medvetet går in för att på ett väldigt subtilt och manipulativt sätt få folk att må dåligt.

Jag har svårt att ta sådana inlägg på allvar. Men om jag ändå skall göra det måste jag fråga dig vad du har för människosyn egentligen? Tror du på allvar att människor i musikbranschen sitter och tänker på att göra folk illa? 8O

Det är ju helt absurt att tro människor om sådant. Du talar ju om en hel bransch som av allt (som jag kan se) att döma primärt är intresserad av att tjäna pengar. Varför skulle de ha ett intresse av att göra folk illa? :?

Jag tycker ju att mycket av det de håller på med är åt h-e, framförallt när det gäller ljudkvaliteten, och att de är så förbaskat rädda för progressiv musik, men tanken att det skulle beror på att de vill folk illa har aldrig drabbat mig. Det beror på att de är korkade, okunniga och fega bara. Men det betyder inte att alla är det. Bara de som gör de dåliga valen. För många, av allt att döma. Som tur är finns det undantag dock.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-08-28 19:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-28 19:19

IngOehman skrev:
Varken om att det uttryck det tar sig när uttrycket är att flickor skär sig är ointressant, eller att musikindustrin är att klandra för det.

Nehe, då kommer vi inte längre då.

Bara en fråga, anser du att musikindustrin inte är skyldig till någonting överhuvudtaget, annat än att tillhandahålla underhållning? Gör den inga fel alls? Mår vi i princip enbart bra av allt som presenteras i diverse musikkanaler?

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2008-08-28 19:25

phloam skrev:
IngOehman skrev:

Bara en fråga, anser du att musikindustrin inte är skyldig till någonting överhuvudtaget, annat än att tillhandahålla underhållning? Gör den inga fel alls? Mår vi i princip enbart bra av allt som presenteras i diverse musikkanaler?

Nej, Judas Priest och Ozzy ligger ju bakom flera självmord i USA...
Kom igen nu, det är förmodligen helt andra saker som ligger bakom att brudar och för den delen killar skär sig, än en platta.
Förmodligen har en annan människa gjort något dumt mot dessa.
Däremot kan ju industrin ha problem med att ta om hand om dess "egna", dvs artisterna.
Senast redigerad av lazpete 2008-08-28 19:39, redigerad totalt 1 gång.
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-28 19:26

phloam skrev:
IngOehman skrev:

Om något är dåligt tycker jag du och alla andra får ta på er att undvika det dåliga alldeles själva!

Jag gör det, och jag tycket att myndiga människor inte bör lägga det ansvaret på andra. Det går dessutom inte att göra det innan vi kan definiera entydigt vad som är subjektivt dålig musik.

Men visst finns det massor av musik som jag tycker är dålig!

Det som jag ser som det största felet med musikindustrin är dock att det finns för lite som är bra, och när något är bra musik är det alldeles för oftas ljudkvalitetsmässigt massakrerat. :(

Problemet med det sistnämnda är att man inte kan undvika det med mindre än att man går miste om musiken. :cry:

Därför lyssnar jag på massor av musik som låter mycket sämre än den kunde ha gjort. Och för det mesta beror det på att folk i branschen gått på en massa dogmer om hur man måste göra/hur det skall vara.

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-28 19:34

Men nu handlade det inte om bra/dålig musik, utan om huruvida storbolagen är "idioter"? :)

Edit "jävla" idioter t.o.m. ;)

Edit 2: Och egentligen så är ju själva musiken oftast helt ointressant, det är snarare den visuella image och videoregin som bolagscheferna beordrar fram som är den verkliga boven i dramat.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2008-08-28 19:52

IngOehman skrev:Hur som helst frågar jag mig om det verkligen är rätt och effektivt att angripa det som är vår (det vill säga er, på K-PAX är det ju lite annorlunda) bilogiska programmering?

Å, snälla – kan du inte, nu när du ändå är i farten, berätta litet kort om hur
det är på K-PAX? :D

(Jag är ju inte helt okunnig om det, men kanske kunde det vara roligt för
flera att få veta något? Du kommer ju därifrån, om jag förstått rätt?)

IngOehman skrev:Jag skulle fråga henna hur världen skulle se ut - om hon fick önska sig. Sedan skulle jag se om hennes önskning är realistisk, eller om den bygger på att andra människor skulle vara, tycka och känna annorlunda än de gör.

Om hon sade, att hon skulle önska att världen vore som på K-PAX, då?

Mvh E*

PS. Du hade litet svårt med orden bilogisk/biologisk och bekäma/bekämpa,
i åtminstone ett av dina inlägg – om det kan vara till någon hjälp.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-28 20:22

phloam skrev:Men nu handlade det inte om bra/dålig musik, utan om huruvida storbolagen är "idioter"? :)

Edit "jävla" idioter t.o.m. ;)

Tycker du inte att jag svarade på det i förr-förre inlägget?

phloam skrev:Edit 2: Och egentligen så är ju själva musiken oftast helt ointressant, det är snarare den visuella image och videoregin som bolagscheferna beordrar fram som är den verkliga boven i dramat.

Varför? Behöver du titta på det om du inte giller det?

Jag har mycket mera problem med musik som jag tycker om, men vars ljudkvalitet på grund av svårtartad kretinism är massakrerad. :(

Varför skulle jag bry mig om den dåliga musiken?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-08-28 21:14

Att enbart hävda att det kanske inte är så, bara för att det är svårt att bevisa, är att sticka huvdet rätt långt ner i sanden. Som sagt, kom gärna med andra teorier om varför så många tjejer börjar banta ner i prepubertal ålder, varför så många hatar sitt utseende osv - jag är uppriktigt intresserad. Någon alternativ förklaring borde man väl kunna få fram, om nu det jag säger också är ett påhitt?

Ingen förklaring, men däremot ett motargument: Flickor (och pojkar) har hatat sina utseenden i alla tider. Det har alltid funnits idealbilder av hur man bör se ut och vara. För att ta bara ett exempel: På 1800-talet snörde sig kvinnorna i korsetter så hårt att de svimmade i tid och otid, berodde det också på MTV och populärkulturen?

phloam skrev:Om vi istället tänker oss en kvalitativ djupintervju med någon som har just den här speciella problembilden (självförakt, anorexi, skär sig osv) och denne själv påstår att det har med medias bild av hur man skall vara - vad skulle du och Magnuz tro om det? Vad skulle du/ni säga till personen i fråga? Det är det jag undrar. Eftersom ni tycks skeptiska till min syn på saken, hur ser ni på det?

Jag skulle tro att personen själv tror att det har med medias bild att göra eftersom man hör det påstås nästan överallt. Mänskligt beteende är komplicerat och det finns ingen anledning att tro att var och en vet allt om orsakerna till sitt eget beteende. Ett kul experiment är f.ö. att verkligen fundera över varför man själv gör saker. Man brukar upptäcka att t.o.m. de till synes mest rationella resonemang ofta innehåller uppenbart irrationella komponenter. Inte sällan försöker man också ge sitt beteende en rationell förklaring i efterhand.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-28 23:51

Om en persons bild överensstämmer med medias bild, hur skall personen
kunna avgöra om media är orsaken, eller om media bara är en spegel av
människors uppfattningar.

(Eller i varje fall en spegel av "medelmänniskans" (imbesilla) behov av att
att synkronisera med vad man uppfattar vara ett kollektivt medvetande,
och adaptera till det som uppfattats som den gemensamma uppfattningen.
(Vilket kan förklara att ideal alltid har funnits, men att det funnits vissa
variationer på vad som har ansetts vara vackert).)

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-29 00:16

Magnuz skrev:

Ingen förklaring, men däremot ett motargument: Flickor (och pojkar) har hatat sina utseenden i alla tider. Det har alltid funnits idealbilder av hur man bör se ut och vara. För att ta bara ett exempel: På 1800-talet snörde sig kvinnorna i korsetter så hårt att de svimmade i tid och otid, berodde det också på MTV och populärkulturen?

Jag skulle tro att personen själv tror att det har med medias bild att göra eftersom man hör det påstås nästan överallt. Mänskligt beteende är komplicerat och det finns ingen anledning att tro att var och en vet allt om orsakerna till sitt eget beteende. Ett kul experiment är f.ö. att verkligen fundera över varför man själv gör saker. Man brukar upptäcka att t.o.m. de till synes mest rationella resonemang ofta innehåller uppenbart irrationella komponenter. Inte sällan försöker man också ge sitt beteende en rationell förklaring i efterhand.

Jag kan i princip hålla med om allt; visst hade man på 1800-talet en populärkultur, visst hade man mode på 1700-talet - Men - och detta är ett rätt stort "men" - aldrig någonsin tidigare har vi haft en så effektivt teknikunderstödd mediaapparat med radio, tv, internet, film, tidningar - som till den milda grad bombarderar folk med värderingar, bilder och inte minst reklam. Något som dessutom bara pågått några årtionden.

Precis som du säger så kanske vi hela tiden varit missnöjda och strävat efter olika ideal och betett oss irrationellt - men det är just det som utnyttjas idag, på ett nivå som vi aldrig tidigare har sett! Det är det som oroar mig. Har vi passerat gränsen för vad vi som människor mår bra av? Har det inom vissa områden blivit för mycket av det goda? Läser vi för lite böcker, och matas med för mycket reklam?

Du har säkert hört den där jämförelsen om att en stockholmare för si och så många hundra år sedan (minns tyvärr ej exakt) fick sig ett nyhetsflöde motsvarande en (1) normal dagstidning - under en hel livstid. Inte för att vi ska tillbaks till det :) men utvecklingen idag känns tveeggad. Inte odelat positiv iaf.

Jag tror personligen att det på vissa sätt, på vissa områden har blivit för mycket. Folk mår helt enkelt inte bra, och jag undrar vart det hela är på väg. Thats all.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-29 00:37

Kan väl säga att jag skulle tycka att det var en utmärkt idé men
en dagstidning som fokuserade på trevliga och positiva nyheter.

Tror det skulle bli en stor succé!

Även en nyhetskanal på TV med samma inriktning skulle nog bli
en super-succé. Jag har länge undrat varför en sådan inte dyker
upp och kommer ihåg att jag skrev om det till SR runt 1980, utan
att få något svar. :(

Men att skapa positiva (och mera realistiska) alternativ (för det
mesta som händer i verkligheten är ju faktiskt rätt kul saker!) är
en mycket bättre väg än att klaga och ge skulden till att saker
suger, på media som det ser ut idag.

Förbud och regleringar är alltid fel. Att göra "bättre" är alltid rätt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-29 00:48

IngOehman skrev:
Förbud och regleringar är alltid fel. Att göra "bättre" är alltid rätt.

Det kan jag hålla med om; det är i slutändan artisterna själva och skivbolagscheferna som måste "göra bättre". En del gör det redan, andra inte alls. Som det är idag finns det nog iaf en del utrymme för "bättre".

Föregående

Återgå till Musikstugan