phloam skrev:IngOehman skrev:Jag anser inte att jag presenterar några argument för att de som i artiklar och på internet sprider kunskap om att flickor skär sig, är orsak till det och är ansvariga, bara genom att jag pekar på att de finns och att det är troligt att idén att skära sig själv måste komma någonstans ifrån. För du håller väl med om att det är troligt att de flickor som skär sig själva har hört att andra gör det?
Men som sagt - sambanden är komplicerade och ansvarsförhållandena är ännu mera komplexa och dessutom subjektiva, så jag begär därför inte att du skall behöva motbevisa tesen att det är bland annat ditt fel att flickor skär sig (du hjälper ju till att kändgöra fenomenet).
Vad snällt av dig!
Låt oss då hoppas att fenomenet försvinner genom att inte tala om det.
Det jag skrev var ju inte det. Utan jag skrev det jag skrev, för att påminna om att det alltid är lätt att leta upp någon att skylla på, men kanske är det inte det man behöver göra?
Om man tar problemet på allvar kanske det är flickorna man bör fokusera på, och inte att hitta syndabockar.
Världen kommer alltid att innehålla element som får vissa att må dåligt, men det betyder inte att världen alltid behöver bekämas. Det kan ju finnas sätt att få dem som mår dåligt att slippa må dåligt även om världen ser ut som den gör, eller hur?
Att vi människor har en uppfattning om vad som är vackert och vad som är fult (inte nödvändigtvis så att alla är överens om det, men åsikter har i varje fall nästan alla) är ju svårt att komma ifrån, och även du antyder ju med det du skriver att de som figurerar i det du fördömer är vackra, eller hur? Varför gör du det?
Tror du inte det bidrar till att de som ser ut på andra sätt känner sig fula?
Jag tror att det är oundvikligt att det finns uppfattningar om vad som är mer eller mindre vackert. Att försöka bekäma det är både vansinne, omöjligt och dessutom ett övergrepp mot människors rätt att ha åsikter!
Menar därför att det är bättre att försöka förstå varför det finns de som inte anses vara vackra som tar det med en klackspark (jag t ex) medan andra tycker att det gör att livet inte blir värt att leva. Jag talar om att söka andra förklaringar än någon att skylla på.
Jag räds svaret dock, för det kan ju vara så illa att livet är hårt, och att de grundläggande Darwinistiska mekanismerna är huvudorsaken - män vill fortplanta sig med vackra kvinnor, medan kvinnor vill fortplanta sig med långa, rika, spännande och mäktiga män. I snitt alltså.
Män har eventuellt större möjlighet att påverka sin situation att bli allt det där (utom långa), men icke desto mindre är det förstås en oerhörd påfrestning för många att behöva "lyckas" i livet. Inte minst för män. Kvinnor har det dock säkerligen värre, eftersom de biologiska programmeringen ser ut som den gör, och deras attraktionskraft är en så dominerande parameter - men också svår att göra så mycket åt. Det är lätt att förstås varför smink, och nuförtiden även plastikoperationer, är så gångbara produkter...
Hur som helst frågar jag mig om det verkligen är rätt och effektivt att angripa det som är vår (det vill säga er, på K-PAX är det ju lite annorlunda) bilogiska programmering? Kanske är det något man snarare behöver lära sig att acceptera, och sedan även lära sig att se att det faktiskt finns många vägar runt, under och över, och att man kan ha det rätt bra här i livet, även om man inte är snyggast i världen.
Kan i själva verket tänka mig att det kan vara lite småjobbigt i längden att vara supersnygg. Men för en dag vore det kul att prova.
Vh, iö
- - - - -
PS. Kort sagt: Det finns många värden här i livet, och att hur folk ser ut faktiskt inte är mer viktigt än något annat för deras människovärde - bekämpar man inte på något vidare bra sätt genom att förbjuda någon att se och tycka det de faktiskt ser och tycker. Det är en naturlig del av spelet som är livet.
Däremot behöver den som tycker att det är jobbigt att den parametern finns, finna något sätt att få en mera balanserad syn på tillvaron.
Jag tror att det är svårt för många tjejer i tonåren, att få det dock, eftersom de - oavsett vad media tycker och säger - själv inte kan låta bli att fokusera på det och tycka att utseende är viktigt.
Det är naturligt för dem att göra det, eftersom det är en del av den bilogiska programmeringen, och något som påverkar dem direkt i deras relation med sin omedelbara närhet - de snyggaste brudarna kommer ALLTID att få mest uppmärksamhet av grabbarna. Hur skall man bekämpa det utan att reglera människors fria vilja?
- -
Edit: meningsbyggnadsfel
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).