jockewe skrev:Det fins så mycket vinklar på hela den här frågan...
BACH, vet du till exempel att "Allegro Aperto" antagligen betyder ett Allegro i fria tempi = växlande med materialet? Mozart har några sådana på nacken. (det betyder ju inte att det ska svaja hit och dit i varenda takt)
Kan du inte ge ett par exempel? Först ett gott och sedan ett riktigt dåligt...
Jag tycker förresten att det inte finns någon anledning att bråka om musik, det är intressant hur OLIKA alla tycker och bra att det är så!
Det tråkiga är folk som inte törs släppa in musik i sina liv - så det så!
Hej!
Jag vill verkligen inte bråka!
Det du säger kände jag faktiskt inte till, jag vet inte vad jag skall säga om det, men det var intressant i alla fall!
Exempel, ja Audix ville ju också ha exempel.
Min absoluta favoritinspelning har jag på LP, och den är tyvärr inte här så jag får återkomma, dessutom blir det nog svårt att få tag på den, såvida den inte har getts ut på CD, då skulle jag köpa den direkt plus ett extra exemplar att lägga i en bombsäker bunker
Ett riktigt dåligt.... hmmm, ja då måste jag nog lyssna lite på olika inspelningar innan jag säger något.
Men halvdåligt är inte så svårt, ta en pianokonsert eller en symfoni bara och tänk på tempot, då märker man ganska snart att de börjar spela seeeegare och sen snabbare....
Och sen håller de på sådär så att man kan bli galen, en pianosonat är kanske ännu bättre (värre) förresten.
Men jag måste nog lyssna lite om jag skall ge ett bra (dåligt) exempel!
Det finns ju förstås inspelningar som är rätt så bra också
Om det däremot gäller Bach så tycker jag det är betydligt lättare att hitta bra inspelningar, man anser tydligen att han skall spelas mer strikt tempomässigt!
Vänliga Hälsningar