Min favoritkompositör får sin musik förstörd!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Vilken kompositör blir nästan alltid slaktad av musiker?

Antonio Vivaldi
6
20%
Johann Sebastian Bach
5
17%
George Frideric Händel
0
Inga röster
Wolfgang Amadeus Mozart
6
20%
Ludwig van Beethoven
6
20%
Franz Schubert
2
7%
Johann Strauss, Jr.
0
Inga röster
Någon Annan
5
17%

Antal röster : 30

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-10-14 21:51

jockewe skrev:Det fins så mycket vinklar på hela den här frågan...

BACH, vet du till exempel att "Allegro Aperto" antagligen betyder ett Allegro i fria tempi = växlande med materialet? Mozart har några sådana på nacken. (det betyder ju inte att det ska svaja hit och dit i varenda takt)

Kan du inte ge ett par exempel? Först ett gott och sedan ett riktigt dåligt...

Jag tycker förresten att det inte finns någon anledning att bråka om musik, det är intressant hur OLIKA alla tycker och bra att det är så!
Det tråkiga är folk som inte törs släppa in musik i sina liv - så det så!

Hej!

Jag vill verkligen inte bråka! :)
Det du säger kände jag faktiskt inte till, jag vet inte vad jag skall säga om det, men det var intressant i alla fall!

Exempel, ja Audix ville ju också ha exempel.

Min absoluta favoritinspelning har jag på LP, och den är tyvärr inte här så jag får återkomma, dessutom blir det nog svårt att få tag på den, såvida den inte har getts ut på CD, då skulle jag köpa den direkt plus ett extra exemplar att lägga i en bombsäker bunker :wink:

Ett riktigt dåligt.... hmmm, ja då måste jag nog lyssna lite på olika inspelningar innan jag säger något.
Men halvdåligt är inte så svårt, ta en pianokonsert eller en symfoni bara och tänk på tempot, då märker man ganska snart att de börjar spela seeeegare och sen snabbare....
Och sen håller de på sådär så att man kan bli galen, en pianosonat är kanske ännu bättre (värre) förresten.
Men jag måste nog lyssna lite om jag skall ge ett bra (dåligt) exempel! :wink:
Det finns ju förstås inspelningar som är rätt så bra också :wink:

Om det däremot gäller Bach så tycker jag det är betydligt lättare att hitta bra inspelningar, man anser tydligen att han skall spelas mer strikt tempomässigt! :roll:

Vänliga Hälsningar :P

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-10-14 21:57

Bill50x skrev:
BACH skrev:Det är ju faktiskt honom jag refererar till och det är hans musik det gäller, får han inte "sätta sig över" vad andra anser om hur hans egen musik skall spelas? :wink:

Vänliga Hälsningar

Jag håller inte med dig till 100% i ditt inlägg men jag beundrar ditt sätt att svara lugnt och sansat. Det hade jag aldrig klarat :D

/ B

Tack! :D

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-10-14 23:56

BACH skrev:Om det däremot gäller Bach så tycker jag det är betydligt lättare att hitta bra inspelningar, man anser tydligen att han skall spelas mer strikt tempomässigt!

Det är inte så konstigt. Det är nog den gängse uppfattningen att barockmusik spelades (och skall spelas) så. Däremot undrar jag var du hittat informationen om att Mozart eftersträvade den sortens strikt tempo. Nu var det ett tag sedan jag läste musikteori, men visst anses det väl att man började med friare tempi redan under wienklassicismen?

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-10-15 12:53

Din absoluta favoritinspelning...och du har inte ens memorerat vad den innehåller och med vilka !
Ditt påstående om att hålla takten är naturligtvis helt förvirrat, för du kan inte veta vad Mozart menade med det eller hur musiken lät på hans tid. Det fanns nog rimliga skäl för ett sådant uttalande när musiken var ny och framförandena kanske inte var alltför säkra. Men att överföra det till dagens standard vittnar om historielöshet och okunnighet i största allmänhet.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-10-15 13:56

viktor skrev:Din absoluta favoritinspelning...och du har inte ens memorerat vad den innehåller och med vilka !
Ditt påstående om att hålla takten är naturligtvis helt förvirrat, för du kan inte veta vad Mozart menade med det eller hur musiken lät på hans tid. Det fanns nog rimliga skäl för ett sådant uttalande när musiken var ny och framförandena kanske inte var alltför säkra. Men att överföra det till dagens standard vittnar om historielöshet och okunnighet i största allmänhet.

Inom musiken är "hålla takten" rätt så väldefinierat ! Det är knappast någon tvekan om vad Mozart medande med det.

F ö var den västerländska "klassiska" musiken mycket välutvecklad på Mozarts tid sedan flera hundra år. Att tala om "dagens standard" och uppenbarligen mena att det idag allmänt är en bättre kvalitet inom uppförandet av klassisk musik är ett uttalande på mycket bräcklig grund.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-10-15 16:32

viktor skrev:Din absoluta favoritinspelning...och du har inte ens memorerat vad den innehåller och med vilka !

Jodå :wink:

PHILIPS UNIVERSO SERIE
I MUSICI

Eine Kleine Nachtmusik G-dur, KV 525
Adagio och Fuga c-moll, KV 546
(jag tror att även Divertimento D-dur, KV 136 (125a) var med)

Det jag inte kommer ihåg är vilket nummer skivan har, du kanske brukar lägga skivnummer på minnet men jag är inte särskilt road av sånt 8)

Jag tycker att de spelar K 546 väldigt bra, jag har nog aldrig hört någon lika bra inspelning av den, så om ni köper en (annan) inspelning av den kan jag nästan garantera att den är dålig! :(

De brukar alltid spela fugan alldeles för snabbt (förutom att de kan förstöra den på andra sätt också förstås) :(

Vänliga Hälsningar

PS

Divertimento D-dur, KV 136 brukar ofta spelas bra tempomässigt av någon underlig anledning. :roll:
De håller takten alltså. :wink:
Så om man skaffar en inspelning av den så tror jag det är rätt stor chans att den är ganska bra! :)

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-10-15 16:53

i skrev:

Inom musiken är "hålla takten" rätt så väldefinierat ! Det är knappast någon tvekan om vad Mozart medande med det.

F ö var den västerländska "klassiska" musiken mycket välutvecklad på Mozarts tid sedan flera hundra år. Att tala om "dagens standard" och uppenbarligen mena att det idag allmänt är en bättre kvalitet inom uppförandet av klassisk musik är ett uttalande på mycket bräcklig grund.

Ett MYCKET bra inlägg :D

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-10-15 20:33

Helt fel "i". Den västerländska klassiska musiken var inte alls särskilt utvecklad ens vid Mozarts tid. Det var en lyx man endast kunde ha tillgång till vid hoven eller i kyrkan.
Under 1800-talet och en bra bit in på 1900-talet spelades barockmusik med stor orkester och med romantiskt framförandeideal. Den "store" Furtwängler hade fler kontrabasar när han framförde Bach än Bruckner.

Musiker är oerhört mycket skickligare idag än för bara 50 år sedan. Idag låter många mindre symfoniorkestrar hur bra som helst i musik som för 50 år sedan skulle vara omöjlig repertoarmässigt, ex. Mahler & Bruckner.

Jag tänker inte diskutera detta med er längre, ni är okunniga och rätt korkade faktiskt. Jag rekommenderar en kurs i musikhistoria, fast det vore att kasta pärlor...

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-10-15 21:13

Magnuz skrev:
BACH skrev:Om det däremot gäller Bach så tycker jag det är betydligt lättare att hitta bra inspelningar, man anser tydligen att han skall spelas mer strikt tempomässigt!

Det är inte så konstigt. Det är nog den gängse uppfattningen att barockmusik spelades (och skall spelas) så. Däremot undrar jag var du hittat informationen om att Mozart eftersträvade den sortens strikt tempo. Nu var det ett tag sedan jag läste musikteori, men visst anses det väl att man började med friare tempi redan under wienklassicismen?

Hej! :)

Jag citerar först hela ditt inlägg och sedan delarna så att det blir lite lättare att se sammanhanget.
Det är inte så konstigt. Det är nog den gängse uppfattningen att barockmusik spelades (och skall spelas) så.
Den uppfattningen är nog helt riktig tror jag! :)
Nu var det ett tag sedan jag läste musikteori, men visst anses det väl att man började med friare tempi redan under wienklassicismen?
Det är nog helt riktigt att det anses så, och det är väl detta som är förklaringen till att man spelar som man gör!

Men jag anser att man anser fel! :wink:

Åtminstone när det gäller Mozart, övriga kompositörer kan jag inte säga så mycket om, då jag inte vet om de har uttalat sig i frågan, jag tror att Beethoven ofta angav metronomvärden men jag vågar inte säga så mycket eftersom jag inte vet!
Däremot undrar jag var du hittat informationen om att Mozart eftersträvade den sortens strikt tempo.

Genom att läsa vad han skriver i sina brev.

Man skall inte glömma att Bach och Mozart tidsmässigt ligger väldigt nära varandra, Mozart föddes bara sex år efter att Bach hade dött, så avståndet tidsmässigt mellan dem är ju mycket mindre än avståndet mellan Mozart och oss, dessutom blev Mozart oerhört imponerad när han hörde Bachs musik, vilket inte är särskilt svårt att höra om man lyssnar på fugan jag nämnde (K 546) Denna fuga är förresten ursprungligen skriven för pianoduett K 426 tror jag det är, men Mozart gjorde sedan om den för stråkar och lade till det inledande Adagiot!

PS
Han har förresten även gjort preludier till några av Bachs fugor kom jag just på!

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-10-16 07:45

viktor skrev:
Jag tänker inte diskutera detta med er längre, ni är okunniga och rätt korkade faktiskt. Jag rekommenderar en kurs i musikhistoria, fast det vore att kasta pärlor...

Och för din egen del kanske en kurs i ödmjukhet eller " hur jag blir av med min besservisserattityd "...
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-10-16 17:52

viktor skrev:Helt fel "i". Den västerländska klassiska musiken var inte alls särskilt utvecklad ens vid Mozarts tid. Det var en lyx man endast kunde ha tillgång till vid hoven eller i kyrkan.
Under 1800-talet och en bra bit in på 1900-talet spelades barockmusik med stor orkester och med romantiskt framförandeideal. Den "store" Furtwängler hade fler kontrabasar när han framförde Bach än Bruckner.

Musiker är oerhört mycket skickligare idag än för bara 50 år sedan. Idag låter många mindre symfoniorkestrar hur bra som helst i musik som för 50 år sedan skulle vara omöjlig repertoarmässigt, ex. Mahler & Bruckner.

Du har en intressant attityd gentemot dina medmänniskor. Men det vore bättre om du hade mer folkvett.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-16 19:22

viktor skrev:Jag tänker inte diskutera detta med er längre, ni är okunniga och rätt korkade faktiskt. Jag rekommenderar en kurs i musikhistoria, fast det vore att kasta pärlor...

Vilka "Vi"?

Ta dig i brasan grabben och kryp tillbaka till stenen du kommer ifrån. Det är mycket sällan man träffar på rena idioter men nu har det hänt. Hur har du överlevt utan pacemaker?

/ B

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-10-16 21:28

Jag har överlevt därför att jag sluppit idioter som du och många andra här på sajten.

Takt....Metronomen var inte uppfunnen på Mozarts tid. Beethoven var döv och använde metronomen som försök. Till och med tonsättare som Bartok och Stravinsky har frångått sina metronomanteckningar då de spelat sin egen musik. Det är en sak att sitta vid skrivbordet eller pianot, en helt annan vid konsertsituationen.

Jag lyckades åtminstone reta upp er rejält och kan håva in vinsten från ett vad. Fan vad lätt det var. Suckers.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-16 21:35

hundrametershjälte .. big boy, not :roll:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-10-16 23:45

viktor skrev:Jag lyckades åtminstone reta upp er rejält och kan håva in vinsten från ett vad. Fan vad lätt det var. Suckers.

:D Om du trodde det skulle vara svårt har du nog inte så stor erfarenhet av faktiskt.se eller andra internetfora, eller för den delen av människor överhuvudtaget.

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-10-17 01:35

Nä, besvikelsen var stor, mycket stor.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-10-18 19:08

Hupp! 8O

En till röst på Mozart! :D

Nej det var inte jag :!:

Vh :P

Användarvisningsbild
birtiw

Inläggav birtiw » 2005-10-18 19:52

När det gäller Zappa så var hans favoritkompositör
Edgard Varesé.
Varesé är ju en avantgardist och rebell med en blandning
av hapening och oljud (brandbilar etc) Zappa beundrade honom från tidig ålder.
På Zappas 15 årsdag fick han i present ett longdistance call
till Varesé i Franrike.
Så jag kan förstå Zappas kommentar om att klassiska musiker inte kunde hålla takten då de antagligen inte hängde med i de avantgardistiska svängarna som var Zappas ideal.

PEKKA

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-10-18 21:48

Jo, men det var då. Lyssna på hur Amsterdams konserthusorkester, Concertgebouw, spelar musiken idag. Finns på skivmärket Decca med dirigenten Riccardo Chailly. Jag är övertygad om att Zappa inte hade klagat. Det är supervirtuost.
Sen är det en viss skilllnad på att spela Mozart och att spela Varése. Men det är möjligt att Mozart var lika modern på sin tid som Varése var på sin, och det förklarar ju vad jag har sagt hela tiden, att man inte kan överföra åsikter som yttrades för över 200 år sedan till dagens musicerande.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-18 21:55

viktor skrev:Jo, men det var då. Lyssna på hur Amsterdams konserthusorkester, Concertgebouw, spelar musiken idag. Finns på skivmärket Decca med dirigenten Riccardo Chailly. Jag är övertygad om att Zappa inte hade klagat. Det är supervirtuost.
Sen är det en viss skilllnad på att spela Mozart och att spela Varése. Men det är möjligt att Mozart var lika modern på sin tid som Varése var på sin, och det förklarar ju vad jag har sagt hela tiden, att man inte kan överföra åsikter som yttrades för över 200 år sedan till dagens musicerande.

Och hur kommer det sig att du orkar diskutera detta med oss okunniga och korkade människor?

/ B

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-10-19 09:01

Bill50x skrev:
viktor skrev:Jo, men det var då. Lyssna på hur Amsterdams konserthusorkester, Concertgebouw, spelar musiken idag. Finns på skivmärket Decca med dirigenten Riccardo Chailly. Jag är övertygad om att Zappa inte hade klagat. Det är supervirtuost.

Och hur kommer det sig att du orkar diskutera detta med oss okunniga och korkade människor?

/ B

Han diskuterar inte. Från Gudarnas boning Olympen sänder han ut en proklamation 8)
McIntoshnörd!

PEKKA

Inläggav PEKKA » 2005-10-19 15:03

[quoteJjo, men det var då. Lyssna på hur Amsterdams konserthusorkester, Concertgebouw, spelar musiken idag. Finns på skivmärket Decca med dirigenten Riccardo Chailly. Jag är övertygad om att Zappa inte hade klagat. Det är supervirtuost.
Sen är det en viss skilllnad på att spela Mozart och att spela Varése. Men det är möjligt att Mozart var lika modern på sin tid som Varése var på sin, och det förklarar ju vad jag har sagt hela tiden, att man inte kan överföra åsikter som yttrades för över 200 år sedan till dagens musicerande.[/quote]

Nu tror jag inte att det just var Zappas pedantiska läggning
utan mer att de klassiska musikerna hade svårigheter med just avantgardismen, som de inte kände sig helt bekväma med.

De Varesé och Mozart möjligen hade gemensamt är väl att de bägge var lite obekväma personligheter.
Annars spelar väl Mozart i en helt annan klass än Varesé även om det är en fråga om tycke och smak.

Kan också hålla med om att den tekniska nivån speciellt på mindre
orkestrar har höjts rejält de sista 50 åren.
Det finns en hel mängd med nya supertekniska solistförmågor från
speciellt asien, som inte verkar ha några begränsningar med tekniken.
För mycket teknik kan dock ibland bli lite tråkigt och alltför
notbundet.

Pekka

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-10-19 23:09

PEKKA skrev:<SNIP>
För mycket teknik kan dock ibland bli lite tråkigt och alltför
notbundet.

Pekka

:P :P :P :P :P
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-10-20 00:31

Precis min åsikt hela tiden. För att musik ska leva måste man frasera som en andning, man måste låta delar av musiken ta tid på sig. Låter man en metronom styra så blir det robotmusik - visserligen håller man takten, men det blir själlöst.
Sen vore det intressantare att läsa vettiga inlägg i själva ämnet i stället för dessa påhopp på mig som person.
Jag har från början efterlyst en vettig argumentation för påståendet att Mozart nästan alltid slaktas och det enda jag sett är att musker inte kan hålla takten. I egenskap av tonsättare, musiker och historiker kan jag inte låta sådan dumhet passera. Förmodligen fel av mig då jag borde låta ämnet självdö i stället.
Men nästa läsare som nu anser att jag är en idiot, ägna en stund åt själva ämnet i stället.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-10-20 08:03

viktor skrev:
Jag har överlevt därför att jag sluppit idioter som du och många andra här på sajten
Jag lyckades åtminstone reta upp er rejält och kan håva in vinsten från ett vad. Fan vad lätt det var. Suckers

Anser inte att du är en idiot men att du utrycker dig idiotiskt! Vettiga inlägg efterfrågar du. Tycker du ovanstående inlägg är vettiga? Om du visar respekt för andras åsikter ( även om du tycker att de är felaktiga ) så blir du själv bemött med respekt.
Respekt följer inte med titlar som tonsättare, musiker och historiker, respekt gör man sig förtjänt av.
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-20 13:48

hajen1 skrev:Respekt följer inte med titlar som tonsättare, musiker och historiker, respekt gör man sig förtjänt av.

Kan inte göra annat än instämma. Viktor är tyvärr inte ensam om att spy galla över meningsmotståndare och sedan kräva "respekt" i svaren. Om jag blir kallad för korkad och okunnig så tar jag det som om personen anser att jag har de karaktärsdragen. Och varför ska jag acceptera ett sådant tillmäle från någon som inte känner mig och inte har en aning om vad jag står för?

Nu har jag inte tyckt en sekund om något som har med musikers förmåga till rytm att göra därför att jag i det avseendet faktiskt är okunnig. Men det betyder inte att jag är korkad.

Man måste dessutom kunna skilja på sak och person. Man kan tycka att ett uttalande är korkat, att döma personen som korkad är något helt annat. Knappast främjande för diskussionsklimatet 8)

/ B

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-10-20 14:51

viktor skrev:Sen vore det intressantare att läsa vettiga inlägg i själva ämnet i stället för dessa påhopp på mig som person.

8O

När har jag hoppat på dig menar du?

Vh

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-10-20 17:35

BACH, du har inte alls varit ovänlig mot mig, tvärtom. Det är jag som varit ovänlig mot dig. Men Bill och hajen, tyck vad ni vill om mig, men har ni inget att tillföra ämnet så gör det på annat håll.

Jag väntar fortfarande på det vettiga i att påstå att musiker inte kan hålla takten i Mozart. Tyvärr BACH, så anser jag det vara ett av de absolut dummaste påståendena jag sett på Faktiskt - och det säger inte lite.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-10-20 17:52

Jo jag gissade ju Mozart i förra tråden 8O

Här råkade jag trycka på fel knapp i omröstningen :oops:

Jag har ganska många klassiska skivor i samlingen varav en hel del av dem Mozart. Trots detta är Mozart den tonsättare jag spelar minst av utan att egentligen veta varför. Nu ska jag lyssna lite igen och se om det är så att de inte håller takten :o

Annars finns det ju rätt mycket skräp där man överdrivit fraseringarna in absurdum, även på Bachs musik.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-10-20 20:12

Jax skrev:Annars finns det ju rätt mycket skräp där man överdrivit fraseringarna in absurdum, även på Bachs musik.

Absolut! :wink:

Vh :P

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan