ABBA. Är det tillåtet att gilla dem nu?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

ABBA. Är det tillåtet att gilla dem nu?

Inläggav Nefilim » 2006-12-06 15:05

Sitter nu vid min PC och lyssnar på en massa ABBA-låtar! Skitbra! (Nej jag är inte bög!) :)

I min gröna ungdom, när denna supergrupp var som hetast, gillade jag dem. Tyvärr var man ju inte rumsren om man tyckte om ABBA.

Nu på gamla dar, så har jag återupptäckt denna svenska supergrupp som gjort såå ånga Evergreens.. :)

Vad är ditt förhållande till dem?

P.S. Jag tycker att deras producent, Michael B Tretow var en föregångare!

Vem är just din favoritlåt av ABBA? Bild

Några av mina: "I Have A Dream"
"The Winner Takes It All"
"The Eagle", för att nämna några.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-12-06 15:10

För att svara på topicen: NEJ :evil:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-12-06 15:17

Hmm alldeles för belastat med gamla minnen för att man ska stå ut :)

Sen när Madonna et al skulle visa hur hippa de var genom att reviva Abba så blev man ju knappast mer sugen... men när man väl hör dem så har de onekligen ett imponerande sound..! Och bra låtar. Så det är väl ok, för dig då :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-06 15:29

ABBA har varit inne länge att "erkänna" att man gillar.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-12-06 15:45

Jag gillar Abba men inte deras musik..

Tvärtom som med Michael Jackson ungefär..

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-06 15:55

Jag tror nog att alla smyglyssnar på ABBA! :wink:

Men har man som jag varit med om deras historia, och gått igenom de tidiga 20-års stadierna, var de bra!

Visserligen gillade jag även Deep Purple, Nazareth, Police, Black Sabbath mfl under denna period. :)

Användarvisningsbild
Pioneer_4_ever

Inläggav Pioneer_4_ever » 2006-12-06 15:59

Men visst va Miche Tretow lysande som ljudtekniker??!!??!!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-06 16:03

Pioneer_4_ever skrev:Men visst va Miche Tretow lysande som ljudtekniker??!!??!!

Det var ju det jag skrev! Inte bara lysande, han var en föregångare! Varför tror ni att ABBA sålde så j-a mycket skivor för?? :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-06 16:08

BengtO skrev:Tvärtom som med Michael Jackson ungefär..

Du gillar hans musik men inte Wacko-jacko, menar du.

Jag är ingen fan av ABBA men tror definitivt att de har haft stor inverkan på människor och människors musikmedvetenhet.
De var kända och uppskattade över hela världen och mycket i deras musik var ganska avancerat och nyskapande.
Man märker hur platt alla ABBA-tolkningar låter i jämförelse.

Å andra sidan måste det ju finnas dansbandsmusik, rap, synth, hawaimusik, country som kvalitetsmässigt står över mängden. Om nån fattar vad jag menar.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-12-06 16:36

Neifilm, varför skulle man vara bög för att man lyssnar på ABBA och vilka implikationer skulle det ha om så vore fallet? Det är inte lite tröttande med dessa numera återkommande trådar med tveksamma referenser till kvinnor och homosexuella (och i förekommande fall personer med utländsk bakgrund). Har verkligen så många personer på faktiskt.se en så skev bild av manlighet och osäker identitet att ni hela tiden måste hävda er på grottmäns vis? Heder åt dem som fortfarande orkar stå upp mot dumheterna.

När väl detta är sagt: ABBA är bitvis strålande musik. Produktionerna är ganska unika, sångstämmorna genomarbetade och ljudkvaliteten sisådär (bortsett från "The Visitors" som håller riktigt bra klass för att vara pop). Ur gruppens produktion kan jag särskilt rekommendera "She's my kind of girl" som finns på andra och tredje cd-utgåvan av "Ring ring" och som i själva verket var en outgiven låt från 1969 (dvs före Tretows tid och snarast Björn ensam). Hootenanny Singers och Björns och Agnethas tidiga sologrejer är förstås ännu roligare, men det är en annan historia. Förresten, Björn och Bennys platta "Lycka" 1970 är ett mycket intressant tidsdokument...

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-06 16:43

PekkaJohansson skrev:"Neifilm, varför skulle man vara bög för att man lyssnar på ABBA"

Med vänlig hälsning

Pekka

Just ABBA har ju tidigare varit känd för att gillas av just homosexuella! Min mening var enbart ironisk, så jag menade inte att såra någon!
Jag har vänner som är homosexuella, och de och de flesta av deras vänner gillar just ABBA! :wink:

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-12-06 16:45

Aha, jag som fått uppfattningen att ABBA var kända just för att de gillades av nästan alla... :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2006-12-06 16:45

Abba är ju hur bra som helst även i dagens mått räknat. Såg mammamia nyligen, jösses så bra. Bästa musikal jag sett! :D

/Mattias

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-06 16:47

PekkaJohansson skrev:Aha, jag som fått uppfattningen att ABBA var kända just för att de gillades av nästan alla... :-)

Med vänlig hälsning

Pekka

Visst är det så att de gillas av nästan alla, men framförallt i s.k bögkretsar. Detta behöver inte innebära att man är fördomsfull eller elak! :wink:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-12-06 17:30

Nefilim skrev: Varför tror ni att ABBA sålde så j-a mycket skivor för?? :)

För att en j-a massa människor gillade/gillar ABBA.

Dock inte jag! Varken då eller nu.

Jag blir lätt uttråkad av musik som bygger på "enkla" och alltför lättigenkänneliga melodier och rytmer. Ex. schlagermusik, Dylan/Lundell, Straussvalser, country, "rak" rockmusik.

Jag vaknar till först när/om det blir litet mer komplicerat; artrock, Strawinsky, jazz, etc.

Detta är absolut inte sagt som något förklenande om musik jag inte gillar. Det är enbart en beskrivning av min musiksmak. Och smaken är som baken. Jag har full respekt för "enkel" melodik/rytmik och i vissa sammanhang (ex bakgrundmusik) kan jag föredra detta. Dock ej vid aktivt lyssnande. Då vill jag gärna utmanas.

Hälsn. Michael

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-06 17:42

Kan hålla med dig Michael G!

jag lyssnar även mycket på Ozric Tentacles, Yes, Rusch, Ayeron osv... :wink:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-06 17:45

När ABBA kom fram försökte rödvinsvänstern kontrollera kulturen och ett band som klädde sig publikfriande och sjöng lätt banala texter och dessutom hade en STOR publik hörde inte hemma i den "fina världen" bland Röda Bönor och Kravallteatern. Glöm inte att TV inte visade ESC ett år - den sändes på radio pga av att den ansågs som alltför komersiell.
Kan vara att detta ogillande, oförtjänt, har legat gruppen till last sedan dess.
Att Nefilim nämner bögar kan väl bero på att vissa grupper och artister har gayvärlden tagit till sig mer än andra; och då artister som inte odelat haft omvärldens uppskattning, som ABBA, Donna Summer m fl.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-12-06 18:48

Abba är sämsta sortens smörja enligt mig. Blir knappast bättre om man är bög, flata, transa eller bara grottmänniska
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-12-06 18:50

Klart man gillar Abba!

Både kaviaren och sillen. :)

Varför ligger denna tråden i musikstugan? :?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-06 18:52

subjektivisten skrev:Abba är sämsta sortens smörja enligt mig. Blir knappast bättre om man är bög, flata, transa eller bara grottmänniska

Möjligt att du har rätt. Men deras skivförsäljningsstatistik säger något annat!Bild

Tror inte att alla är idioter, men ibland kan man ju undra!

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-12-06 19:27

subjektivisten skrev:Abba är sämsta sortens smörja enligt mig. Blir knappast bättre om man är bög, flata, transa eller bara grottmänniska

Får hålla med, har lyssnat igenom några skivor, hittils inte hört något som varit speciellt bra. Ofta är alla covers bättre än orginalen.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-12-07 00:14

Jag gillar ABBA absolut. Jag är dessutom hängivet fan av Tretow. Har fö funderat på att slakta Summer Night City med hobbybandet Carlssonz, klar rockpotential.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2006-12-07 03:44

Abba is the shit!

Bra låtar, bra musiker, bra inspelat och fantastiskt arrat!

Ni som avfärdar Abba som glättig simpel schlager; kanske kan ni ha dragit en lite för snabb slutsats på grund av deras fjantiga image och glittriga pajaskläder. Det gjorde jag i alla fall under många år.

Så träffade jag en tjej som älskade Abba mer än mig :? Hon tvingade mig mer eller mindre att verkligen sätta mig ner och LYSSNA.

När man gör det och verkligen annalayserar vad det är man hör så upptäcker man saker. Melodierna och harmonierna är allt annat än billiga och arren är helt makalösa! Det finns så mycket "musiker-godis" så man nästan storknar!

Jag lyssnar mest på modern jazz och dödsmetall. Schlager och topplistepop brukar jag ha svårt för - men med Abba gör jag ett undantag, de är välkommna i min stereo alla dar i veckan.

Tips: Ge Abba en chans till - det är du värd.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-12-07 09:06

Uppenbarligen är det ju ingen förutsättning att musik måste vara "bra" för att sälja.. Kolla på Carola, Lena Philipsson, Westlife osv..

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-07 10:30

De exempel som ges visar att det ibland inte finns någon koppling mellan "objektivt" god musik och "objektivt" skräpmusik.

Vad gäller publiken kan man tycka att en artist som säljer mycket måste vara bra, eller hur??? Men det kan också handla om skickligt iscensatta säljkampanjer, konserter och andra evenemang (visande av tuttarna i Moore) som gett resultat. Vissa artister och kampanjer riktar sig mot yngre grupper. Att ALLA 13-åriga tjejer måste bara ha Boys'R'Us senaste platta säger inget om att artisterna är bra eller att musiken är avancerad.

Det finns också artister som jag ibland upplever har blåsts upp och geniförklarats. Och vice versa. Jag kan nog tycka att t ex Doors var ett patetiskt band, och att Queen borde fått den status som Doors har fått.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-12-07 11:01

Självklart måste man dock respektera folk som tycker Abba är bra, alla kan ju inte ha rätt :lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-07 11:05

soundbrigade skrev:De exempel som ges visar att det ibland inte finns någon koppling mellan "objektivt" god musik och "objektivt" skräpmusik.

Vad gäller publiken kan man tycka att en artist som säljer mycket måste vara bra, eller hur??? Men det kan också handla om skickligt iscensatta säljkampanjer, konserter och andra evenemang (visande av tuttarna i Moore) som gett resultat. Vissa artister och kampanjer riktar sig mot yngre grupper. Att ALLA 13-åriga tjejer måste bara ha Boys'R'Us senaste platta säger inget om att artisterna är bra eller att musiken är avancerad.

Det finns också artister som jag ibland upplever har blåsts upp och geniförklarats. Och vice versa. Jag kan nog tycka att t ex Doors var ett patetiskt band, och att Queen borde fått den status som Doors har fått.

Nej, det finns (oftast) ingen koppling mellan bra sälj och god musik. Men antal sålda fonogram är en odiskutabel variabel medan däremot "god musik", eller ännu värre "objektivt god musik" är i stort sett upp till betraktarens upplevelse. Och den behöver ju inte alls enbart vara baserad på det ljudande resultatet. För dom som köper en skiva i miljontals exemplar är detta uppenbarligen god musik, annars skulle dom inte köpt den. Att man tröttnat efter en vecka och lyssnar på något annat är en annan sak.

Men precis som utförandet på en högtalarkabel kan styra det förväntade ljudet från den kan givetvis allt runtomkring musiken göra detsamma (Gu´ va´ söt han ehh´...)

Andra gillar EKK-kablar eller som för egen del finner det faschinerande med low-fi inspelningar från artistens vardagsrum.... :-)

Doors patetiska? Äh, kom igen nu ;-) OK att dom är lite hypade, mem mycket bra musik var det....

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-12-07 12:02

Skillnaden mellan ABBA och fabricerade pojkband är milsvid. ABBA vilar på en lång populärmusikalisk tradition, framför allt genom Björns och Bennys intresse för vis- och folkmusiken. Redan från början skrev de allt material själva och alla fyra medlemmarna hade egna karriärer när gruppen startade. Folk-traditionen parades med 60-talspop, schlager, glamrock och disco och blev en ganska unik mix. Produktionerna och arren har redan omnämnts. Jag lyssnade igenom ett par plattor i natt och måste säga att svagheten snarast ligger i en viss monotoni (de över fyra minuter långa låtarna borde ha varit under tre) och Agnethas och Fridas störande dåliga engelska uttal.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-12-07 12:25

Man skall nog akta sig att prata i termer av bättre och sämre musik. Jag tror att det handlar om vad man går i gång på. För de människor där texterna spelar stor roll, kan nog några välformulerade rader kompensera för stora brister i fantasi vad gäller rytmik, melodik och harmonik. Andra måste ha dansant musik för att gå igång. Ytterligare andra vill kunna tralla med. För somliga har lyssnandet nostalgiska värden, för andra handlar det om att söka nya sensationer. Osv...

Abba främsta (musikaliska) kännetecken var väl de mäktiga produktionerna och de (snudd på) genialiskt lättillgängliga melodierna. Jag förstår mycket väl att många fascineras av detta. Rytmik och harmonik var dock relativt simpla. De av oss som trakterar kompinstrument finner det ganska enkelt att ackompanjera en ABBA-låt. Det händer inte jättemycket och det som händer är relativt förutsägbart.

Jämför med en annan känd popgrupp; "The Beatles". För att på "frihand" ledigt kunna kompa Beatleslåtar (förutom de simplare rockstyckena) måste man ha en helt annan arsenal av ackord och en helt annan insikt i (medvetet eller intuitivt) harmonilära jämfört med ABBA-musik.

Detta gör inte per definition Beatles musik till "bättre" än ABBAs. Men det gör den till harmoniskt mer komplex.

Musik är ett av de områden som väcker mycket känslor hos folk. Och olika musik väcker olika saker hos olika människor. Att döma ut viss musik som "skräpmusik" e.d. visar inte bara på ett von oben- perspektiv hos "domaren", utan också på en bristande respekt gentemot de människor som finner värden i denna musik.

Hälsn. Michael

Ps. Men jag har väldigt svårt för ABBA... :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-07 12:52

MichaelG skrev:... Att döma ut viss musik som "skräpmusik" e.d. visar inte bara på ett von oben- perspektiv hos "domaren", utan också på en bristande respekt gentemot de människor som finner värden i denna musik.

Helt osökt kommer jag in på ett uttalande av någon guru i från reklambranschen som sa "hälften av all reklam är bortkastade pengar, men vi vet inte vilken hälft".

Fritt travesterat "hälften av all musik är skräp, men vi vet inte vilken hälft"

/ B

Nästa

Återgå till Musikstugan