Simon Phillips

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Simon Phillips

Inläggav Morello » 2008-03-03 22:14

Satt och slösurfade lite på Drummerworld och hittade ett videoklipp med ett av de mest fantastiska rock-trumsolo jag hört någonsin!

Jag lyssnade på det tre gånger på raken med ståpäls och tårar i ögonen. Hur kan man bli såhär bra? Allt är så perfekt helt enkelt.

http://www.drummerworld.com/Videos/simonphillipssoloalfred.html
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
CatsupCat

Inläggav CatsupCat » 2008-03-03 22:38

Morrello, Morello...
Tekniskt OK, men, var är känslan? Känslan Morello, känslan! :)
Bebop spoken here!

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-03-03 22:45

Bara o köpa då!

http://www.amazon.com/Simon-Phillips-Co ... 0739040251

Vad var det som var så bra? Någon speciell teknik eller så?
Jag som inte trummar så mycket själv direkt tycker det låter som det mesta :oops:

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-03-03 23:42

Visst var det snyggt. Har en DVD konsert med Los Lobotomys
Där Simon spelar trummor och Steve Lukather på gitarr. Nog måste man hålla med om att han spelar snyggt.
Även när han spelar med Toto gör han mycket snygga grejor. T.ex.
konserten "Live in Amsterdam"

Men för mig kommer han ändå inte på tio i topp av trummisar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-03-03 23:45

Pojkar, lyssna på hans enkelslag. :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-03-03 23:50

Strauss skrev:Bara o köpa då!

http://www.amazon.com/Simon-Phillips-Co ... 0739040251

Vad var det som var så bra? Någon speciell teknik eller så?
Jag som inte trummar så mycket själv direkt tycker det låter som det mesta :oops:

Lyssna en gång till. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-03-04 08:26

Morello: Simon Phillips är en av världens absolut bästa trumslagare.
På livedvd.n " falling in between finns det ett helt otroligt trumsolo," helt enkelt makalöst.

Simon Phillips har förut blivit beskylld för att spela alltför tekniskt, efter att han efterträtt totorummisen Porcaro.

Grejen är den, att han kan spela otroligt svängigt, vilket mitt konsertbesök verifierade och framförallt livedvd.n visar.
( Ibland är det ju så med väldigt tekniska trummisar- de kan, om de vill, låta som en trummmaskin- är de väldigt begåvade, som simon Phillips är, kan de spela hur dom vill, svängigt eller utan sväng. )
Det verkligt unika med " Falling in between " är att Simon får uppbackning av världens absolut bästa basist- Leiland Skarck ( eller hur han nu stavar det )

" live in amsterdam " kommer inte riktigt i närheten.

H. Richard.
Senast redigerad av Richard 2008-03-07 07:28, redigerad totalt 3 gånger.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-03-04 08:29

verdad skrev:Visst var det snyggt. Har en DVD konsert med Los Lobotomys
Där Simon spelar trummor och Steve Lukather på gitarr. Nog måste man hålla med om att han spelar snyggt.
Även när han spelar med Toto gör han mycket snygga grejor. T.ex.
konserten "Live in Amsterdam"

Men för mig kommer han ändå inte på tio i topp av trummisar.

Lyssna på senaste live-dvd:n " falling in between " så ändrar du uppfattning. Världens bästa live-dvd, alla kategorier.

" Live in amsterdam" är ju högst medioker, i jämförelse, märk väl..

H. Richard.
Senast redigerad av Richard 2008-03-07 07:27, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-03-04 08:30

CatsupCat skrev:Morrello, Morello...
Tekniskt OK, men, var är känslan? Känslan Morello, känslan! :)

Jag trodde som du, men ack, så fel jag hade....

H. Richard.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-03-04 10:16

Jag blir nästan upprörd när folk mer eller mindre gör gällande att det finns en motsägelse i spelteknik och känsla - så är icke fallet. Tvärtom skapar spelteknik en bas för att uttrycka känslor, men problemet är att många uppfattar speltekniska tillkortakommanden som känsla. Är så fallet ligger problemet hos lyssnaren och inte hos musikanten!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-03-04 11:05

Morello skrev:Jag blir nästan upprörd när folk mer eller mindre gör gällande att det finns en motsägelse i spelteknik och känsla - så är icke fallet. Tvärtom skapar spelteknik en bas för att uttrycka känslor, men problemet är att många uppfattar speltekniska tillkortakommanden som känsla. Är så fallet ligger problemet hos lyssnaren och inte hos musikanten!

Amen :!:

Vh Christer

Användarvisningsbild
CatsupCat

Inläggav CatsupCat » 2008-03-04 11:21

Har lyssnat några gånger till, och.... :oops:

börjar inse att karl'n lirar bra, t o m med känsla :!:
:)
Bebop spoken here!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-03-04 11:26

Ja, det är "high class" som min trum-magister Ian skulle sagt. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-03-05 20:01

Morello skrev:Ja, det är "high class" som min trum-magister Ian skulle sagt. :wink:

Ian Paice?

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2008-03-05 20:35

"stained class" kanske man skulle kalla Simon Phillips insats i Judas Priest!

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-03-06 23:59

Richard skrev:
Lyssna på senaste live-dvd:n " falling in between " så ändrar du uppfattning. Världens bästa live-dvd, alla kategorier.

" Live in amsterdam" är ju högst medioker.

H. Richard.

Nu vet jag ju inte om dvd:n har samma låtmaterial som på skivan, men jag misstänker det. Jag anser att det är mycket bra låtar med på den skivan, men jag anser inte att de kommer upp i den nivån som finna med på
"Live in Amsterdam" dvd:n. Här handlar det alltså om tycke och smak, och jag har, tycks det, en annan uppfattning än vad du har.
Låtmaterialet är helt enkelt inte lika starkt på "Falling in betweenskivan"
De låtar Toto presterat under åren är fantastiska och står kvar som monument i rockhistorien. Den senaste skivans låtar håller helt enkelt inte den standarden. Därav kan jag nog inte hålla med dig om "världens bästa live-dvd".
Men jag skall dock i ärlighetens namn införskaffa denna dvdkonsert, och se om jag ändrar uppfattning. Om inte annat tycker jag mycket om Toto, så då ingår det väl att ha denna konsert till samlingen. :)

P.s Håller absolut inte med dig om att "Live in Amsterdam" är medioker.
Det får stå för dig :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-03-07 07:25

Ja, musik är ju synnerligen subjektivt !

En sak har vi dock gemensamt - vi älskar Toto.

På nya livedvd:n finns det naturligtvis låtar från hela bandets karriär- bl.a. en "jazzig " kanon-version av Roseanna.
Endast de tre bästa låtarna från nya studioplattan är med.

Du får ta min subjektiva åsikt om " live in Amsterdam" som just subjektiv.
Den är ju bättre än nästan alla andra liveplattor- endast vid direkt jämförelse med den nya skivan märks det att den nya är bättre ( bättre bassist, bättre keyboardist, Bobby Kimball sjunger bättre, etc. )
Hela bandet har helt enkelt skärpt till sig enormt- vilket jag tror är de två nya bandmedlemmarnas förtjänst.
Det är ju inte alla dar man får höra en skiva med världens bästa bassist och trumslagare i samma band :) .

Den nya liveplattan raderar också ut alla ev. tvivel om att Simon Phillips på något sätt skulle vara sämre än föregångaren Porcaro.
Att det svänger är bara förnamnet.

Men, köp gärna skivan och skriv sen en rad ! det vore intressant att höra vad du tycker.

H. Richard.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-11 19:13

fint! hur gammal är den videon - minst 20 år?

och det märktes tyckte jag, idag låter det lite tunt och lite styltigt, skulle önskat mer fylligt spel dvs både tunt och starkt men samtidigt - mer ghostnotes helt enkelt
Bikinitider

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-03-11 19:29

Morello_semester skrev:Jag blir nästan upprörd när folk mer eller mindre gör gällande att det finns en motsägelse i spelteknik och känsla - så är icke fallet. Tvärtom skapar spelteknik en bas för att uttrycka känslor, men problemet är att många uppfattar speltekniska tillkortakommanden som känsla. Är så fallet ligger problemet hos lyssnaren och inte hos musikanten!

Så jävla rätt! :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2008-03-11 20:42

Jag såg att SP har spelat in en liveskiva med Michael Schenker.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-03-11 23:00

Falkis skrev:
Morello_semester skrev:Jag blir nästan upprörd när folk mer eller mindre gör gällande att det finns en motsägelse i spelteknik och känsla - så är icke fallet. Tvärtom skapar spelteknik en bas för att uttrycka känslor, men problemet är att många uppfattar speltekniska tillkortakommanden som känsla. Är så fallet ligger problemet hos lyssnaren och inte hos musikanten!

Så jävla rätt! :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:

Rätt, det finns ingen motsägelse mellan spelteknik och känsla. Men inte heller något samband.

Jag har en kamrat vars fru är musiklärare. Duktig som f-n och seriöst noggrann att allt ska bli rätt. Vi sitter på en filt i en park en midsommar och äter sill, potatis och dricker tillhörande snaps. Livemusik naturligtvis, från frun med fiol. Inte en ton fel och vi njuter av musiken. När vi är klara så stämmer filten bredvid oss upp i några snapsvisor. likaledes fiol. Det låter sprucket, ibland falskt - men h-e vad det svänger! I det här fallet var speltekniken ingen fördel och som lyssnare hade jag inte alls några problem att skilja agnarna från vetet.

/ B

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-03-11 23:02

Morello skrev:
Jag blir nästan upprörd när folk mer eller mindre gör gällande att det finns en motsägelse i spelteknik och känsla - så är icke fallet. Tvärtom skapar spelteknik en bas för att uttrycka känslor, men problemet är att många uppfattar speltekniska tillkortakommanden som känsla. Är så fallet ligger problemet hos lyssnaren och inte hos musikanten!

Mycket bra talat. När man behärskar sitt instrument på alla möjliga och omöjliga sätt, så kommer resultatet bli bättre.
När man slipper att tänka på hur man ska sätta fingrarna, och istället kan fokusera på uttryckssättet. Så blir det mycket bättre.
Det bli ett annat flyt i spelandet. Ungefär som när man pratar. När vi pratar vårt modersmål, så kommer orden, oftast utan att vi behöver anstränga oss speciellt mycket. Ändå kan vi uttrycka oss rätt väl, och det flyter hyggligt. Då kan man säga att vi har övat så mycket så att vi behärskar talet, (Tekniken) och därför blir det, för det mesta i alla fall, obehindrat utttryckt. (Sant ibland i mer komplexa sammanhang kan man behöva tänka en del på orden, men för det mesta kommer orden bara)

Två bra exempel på detta tycker jag är Morgan Ågren och Victor Wooten. :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-12 16:32

jag håller nog inte med, bara för att man kan en massa ord så är man per automatik inte en bra talare och samma gäller för musiker.

tekniskt duktig är per automatik inte musikaliskt duktig

dessutom gillar vi olika saker, vissa faller pladask för teknisk brilljans medans andra för ett rytmiskt gung
Bikinitider

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-03-12 16:52

Bill50x skrev:Rätt, det finns ingen motsägelse mellan spelteknik och känsla. Men inte heller något samband.
/ B

Absolut. Se bara på en klaviaturmisshandlare som robert wells. Han har noll känsla såsom jag ser det. Men anses vara väldigt duktig tekniskt sett.

Jag har dock svårt att tycka någon är duktig som har mindre känsla med sitt instrument än ett soundblaster 16 från 1996 har med en midifl.

vilken jävla plastmänniska alltså

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-03-12 19:38

celef skrev:jag håller nog inte med, bara för att man kan en massa ord så är man per automatik inte en bra talare och samma gäller för musiker.

dessutom gillar vi olika saker, vissa faller pladask för teknisk brilljans medans andra för ett rytmiskt gung

Jag tycker inte att liknelsen med ord och talteknik är helt korrekt. Jämför hellre att man kan vara duktig på att tala utan att ha studerat teorin om hur ett tal ska byggas upp. Att kunna en massa ord är som att ha tagit in en massa olika musikstilar i sitt spelande - man blir inte låst inom en genre.

Tekniskt duktig inom ett instrument är per automatik att man kan framföra det klanderfritt. Ju duktigare man blir desto lättare blir det att anamma alla olika tekniker på olika sätt och så att säga överraska. Att vara född med en känsla för musik kan vara bra i olika sammanhang - dans, upplevande av musik eller varför inte om man ska skriva för en tidning (dock med någon sorts skrivteknik så man kan skriva det man känner) - men är inte något som kan vinna över instrumentteknik i det långa loppet. Än liten detalj man inte får glömma är hur otroligt teoretiskt just trummor faktiskt är - inga andra popinstrument har en så strikt matematisk uppbyggnad när man är på en väldigt låg nivå.

Sedan att vi tycker om olika saker (trumisar som håller sig inom +/- 0.0001% från hastigheten - och då ändrar lite med vilje kontra sådana som diffar flera procent och utan vilje) är ju givet. Jag tycker båda har sin charm, men tycker det är taskigt att dömma ut någon för att dom är duktig!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-03-12 20:53

celef skrev:

Det är helt korrekt, men det kan vara det! 8)

Jag nämnde:
Två bra exempel på detta tycker jag är Morgan Ågren och Victor Wooten. Smile

T.ex. Victor Wooten. Har en otrolig teknik samtidigt som han har ett rytmiskt gung i sitt spel som ytterst få har. Nu är ju inte så fallet med alla naturligtvis, men det existerar dock.
Vill ändå mena att ju bättre man behärskar sitt instrument desto mer kan man få det att svänga. :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-12 21:10

Tekniskt duktig inom ett instrument är per automatik att man kan framföra det klanderfritt. Ju duktigare man blir desto lättare blir det att anamma alla olika tekniker på olika sätt och så att säga överraska. Att vara född med en känsla för musik kan vara bra i olika sammanhang - dans, upplevande av musik eller varför inte om man ska skriva för en tidning (dock med någon sorts skrivteknik så man kan skriva det man känner) - men är inte något som kan vinna över instrumentteknik i det långa loppet. Än liten detalj man inte får glömma är hur otroligt teoretiskt just trummor faktiskt är - inga andra popinstrument har en så strikt matematisk uppbyggnad när man är på en väldigt låg nivå.

jag tycker att du har fel, och vi får väl tycka olika hoppas jag, man kan visst i min mening kan vara väldigt musikalisk utan att vara driven tekniskt. med musikalisk menar jag att man hittar annorlunda lösningar på musikuppgiften som inte måste vara tekniskt uppbyggda, mer gåshudeffekt alltså än tappahakaneffekt.

Jag tycker båda har sin charm, men tycker det är taskigt att dömma ut någon för att dom är duktig!

vem har påstått det, inte jag iaf (hoppas jag)
Bikinitider

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-03-12 21:30

Inom musikerkretsar brukar vi kalla det " tekniskt överskott" dvs. man behöver ej anstränga sig för att spela det som skall spelas, rent tekniskt. Man har ett överskott, och kan kanske spela musikaliska krumbukter som är dubbelt så svåra.

Har man det, blir det förstås lättare att spela med känsla, om man har någon.
Är man oinspirerad vid framförandeögonblicket innebär ett tekniskt överskott endast en hjälp, icke en garanti för musikaliskt spel.

H. Richard.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-03-12 22:36

celef skrev:jag tycker att du har fel, och vi får väl tycka olika hoppas jag, man kan visst i min mening kan vara väldigt musikalisk utan att vara driven tekniskt. med musikalisk menar jag att man hittar annorlunda lösningar på musikuppgiften som inte måste vara tekniskt uppbyggda, mer gåshudeffekt alltså än tappahakaneffekt.

Klart du får tycka jag har fel. Det är hela grejen med en diskussion, så länge det inte finns ett rätt och ett fel. I tyckanden finns det ju precis alltid bara rätt* och därför kan vi bara försöka förstå varför vi tycker på ena eller andra sättet. Tycker du inte? ;)

Jag har liksom aldrig stött på en trummis som lyckats hitta en lösning på ett problem grundat i att man just inte är tekniskt duktig på sitt instrument! Eftersom jag inte är så duktig på något annat instrument så vet jag inte hur det funkar där men jag minns en mycket intressant diskussion mellan två gitaristkompisar: Den ena (den minst skolade av dem två) ansåg att man, precis som trumissar i trumsolon, måste hålla takt och tempo till resten av musiken i gitarrsolon och den andre höll inte med. Antagligen så är mitt ställningstagande avhängigt att jag är trumslagare sedan några år och jag blir lite illa till mods när dåliga trumisar ska försöka göra saker. Oftast så härmar dom bara saker dom inte klarar av nämligen. Men har du stött på motsatsen så är jag idel öra. Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig!

Ett exempel många brukar ta upp i sammanhanget är Led Zeppelins trummis Jon Bonham som brukar "få men välplacerade slag" istället för "många snabba också välplacerade slag". Där handlar det om tycke och smak - det är fan lika svårt att lägga snabba långsamma slagföljder, man måste bara öva på olika saker - och jag gillar båda.

celef skrev:
Jag tycker båda har sin charm, men tycker det är taskigt att dömma ut någon för att dom är duktig!

Nej, det var bara den vanliga jargongen som brukar komma upp. Grundad hos de musikerkretsar, mig veterligen. Ett gott hatkärleksobjekt är Dave Weckl som folk hatar för att han gör sån där 80-tals hissfusionmuzak! Ofta får man höra att "han har övat sönder sig" istället för "jag tycker han har dålig musiksmak".

*Beroende på vem man frågar...

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-13 09:16

celef skrev:

Jo, när du skrev
så läser jag det som att man väljer mellan antingen bra teknik eller musikalitet.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Nästa

Återgå till Musikstugan