Moderator: Redaktörer
Strauss skrev:Bara o köpa då!
http://www.amazon.com/Simon-Phillips-Co ... 0739040251
Vad var det som var så bra? Någon speciell teknik eller så?
Jag som inte trummar så mycket själv direkt tycker det låter som det mesta
verdad skrev:Visst var det snyggt. Har en DVD konsert med Los Lobotomys
Där Simon spelar trummor och Steve Lukather på gitarr. Nog måste man hålla med om att han spelar snyggt.
Även när han spelar med Toto gör han mycket snygga grejor. T.ex.
konserten "Live in Amsterdam"
Men för mig kommer han ändå inte på tio i topp av trummisar.
Morello skrev:Jag blir nästan upprörd när folk mer eller mindre gör gällande att det finns en motsägelse i spelteknik och känsla - så är icke fallet. Tvärtom skapar spelteknik en bas för att uttrycka känslor, men problemet är att många uppfattar speltekniska tillkortakommanden som känsla. Är så fallet ligger problemet hos lyssnaren och inte hos musikanten!
Lyssna på senaste live-dvd:n " falling in between " så ändrar du uppfattning. Världens bästa live-dvd, alla kategorier.
" Live in amsterdam" är ju högst medioker.
H. Richard.
Morello_semester skrev:Jag blir nästan upprörd när folk mer eller mindre gör gällande att det finns en motsägelse i spelteknik och känsla - så är icke fallet. Tvärtom skapar spelteknik en bas för att uttrycka känslor, men problemet är att många uppfattar speltekniska tillkortakommanden som känsla. Är så fallet ligger problemet hos lyssnaren och inte hos musikanten!
Falkis skrev:Morello_semester skrev:Jag blir nästan upprörd när folk mer eller mindre gör gällande att det finns en motsägelse i spelteknik och känsla - så är icke fallet. Tvärtom skapar spelteknik en bas för att uttrycka känslor, men problemet är att många uppfattar speltekniska tillkortakommanden som känsla. Är så fallet ligger problemet hos lyssnaren och inte hos musikanten!
Så jävla rätt!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Jag blir nästan upprörd när folk mer eller mindre gör gällande att det finns en motsägelse i spelteknik och känsla - så är icke fallet. Tvärtom skapar spelteknik en bas för att uttrycka känslor, men problemet är att många uppfattar speltekniska tillkortakommanden som känsla. Är så fallet ligger problemet hos lyssnaren och inte hos musikanten!
Bill50x skrev:Rätt, det finns ingen motsägelse mellan spelteknik och känsla. Men inte heller något samband.
/ B
celef skrev:jag håller nog inte med, bara för att man kan en massa ord så är man per automatik inte en bra talare och samma gäller för musiker.
tekniskt duktig är per automatik inte musikaliskt duktig
dessutom gillar vi olika saker, vissa faller pladask för teknisk brilljans medans andra för ett rytmiskt gung
tekniskt duktig är per automatik inte musikaliskt duktig
dessutom gillar vi olika saker, vissa faller pladask för teknisk brilljans medans andra för ett rytmiskt gung
Två bra exempel på detta tycker jag är Morgan Ågren och Victor Wooten. Smile
Tekniskt duktig inom ett instrument är per automatik att man kan framföra det klanderfritt. Ju duktigare man blir desto lättare blir det att anamma alla olika tekniker på olika sätt och så att säga överraska. Att vara född med en känsla för musik kan vara bra i olika sammanhang - dans, upplevande av musik eller varför inte om man ska skriva för en tidning (dock med någon sorts skrivteknik så man kan skriva det man känner) - men är inte något som kan vinna över instrumentteknik i det långa loppet. Än liten detalj man inte får glömma är hur otroligt teoretiskt just trummor faktiskt är - inga andra popinstrument har en så strikt matematisk uppbyggnad när man är på en väldigt låg nivå.
Jag tycker båda har sin charm, men tycker det är taskigt att dömma ut någon för att dom är duktig!
celef skrev:jag tycker att du har fel, och vi får väl tycka olika hoppas jag, man kan visst i min mening kan vara väldigt musikalisk utan att vara driven tekniskt. med musikalisk menar jag att man hittar annorlunda lösningar på musikuppgiften som inte måste vara tekniskt uppbyggda, mer gåshudeffekt alltså än tappahakaneffekt.
celef skrev:Jag tycker båda har sin charm, men tycker det är taskigt att dömma ut någon för att dom är duktig!
vem har påstått det, inte jag iaf (hoppas jag)
celef skrev:Jag tycker båda har sin charm, men tycker det är taskigt att dömma ut någon för att dom är duktig!
vem har påstått det, inte jag iaf (hoppas jag)
så läser jag det som att man väljer mellan antingen bra teknik eller musikalitet.dessutom gillar vi olika saker, vissa faller pladask för teknisk brilljans medans andra för ett rytmiskt gung
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster