Kajal och frisyrgele - Råsynth och synthpopsnostalgi

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Kajal och frisyrgele - Råsynth och synthpopsnostalgi

Inläggav phloam » 2010-03-15 23:21

Jag fick sån jäkla lust att lyssna på råsynth och synth (tack vare Spotifynostalgitripping) från den tiden man fortfarande kunde ha snedlugg och lyssnade på Kraftwerk, Heaven 17, Human League, Nitzer Ebb, Front 242, Jarre, Soft Cell osv osv osv....

Vad hade ni för favoriter? Släng upp favoriter på Spotify och Youtube eller bara berätta gamla minnen - konserter, kläder, musik....

Bild

Ovan ryktas vara ett promofoto på en ung Peter Steindel och Svante från tiden för deras föga kända råsynth-projekt "Sect of Eggstermination" (RARE!!!)

[Thank you for your co-operation.]

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-03-15 23:41

Några minnesbilder från min korta period som synthpopfantast på tidigt 80-tal:

- lyssnade nogsamt på de panorerade ljuden i Human Leagues "Don't you want me" på min JVC-bergsprängare. En kompis spelade om och om igen introt till "Open your heart" på en monokassettbandspelare i skolans korridorer.
- hade en tröja som var snarlik den som antingen Frank Mertens eller Bernhard Lloyd ses bära på omslaget till Alphavilles "Forever young"
- bad en frisör i bottenvåningen på varuhuset Sigma i Västerås att klippa mig som Howard Jones. "Vet dina föräldrar om det här?" frågade frisören.

Någon råsynthare blev jag aldrig. Depeche Mode och Human League räckte, tillsammans med Jarre och Vangelis, alldeles utmärkt. Dessutom drog symfonirocken och 60-talspopen mer. Men visst hann jag förbruka några burkar frisyrgelé under de där åren.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2010-03-15 23:44, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-03-15 23:44

Jag lyssnade mig igenom Sigue Sigue Sputnik för första gången på 25 år (nåja) häromdan http://open.spotify.com/album/0WQNMe5QMsNYUiZHpznQER. Tjaa, kanske inte råsynth men onekligen i 'new wave' fåran, hur ska man förhålla sig till detta. Rekommenderas hursomhelst. :o
Pålitlig, Flexibel, Robust

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-03-15 23:50

"Flaunt it" köpte jag i originalutgåva på cd från 1986 ganska nyligen. Den åkte ur spelaren lika snabbt som den hade åkt in. Kanske var jag bara inte på humör. Får plocka fram plattan vid tillfälle.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-03-15 23:56

PekkaJohansson skrev:"Flaunt it" köpte jag i originalutgåva på cd från 1986 ganska nyligen. Den åkte ur spelaren lika snabbt som den hade åkt in. Kanske var jag bara inte på humör.

Med vänlig hälsning

Pekka

Ja, man får lida för konstupplevelsen :) Ett alternativ är att lägga i 10 "guldmynt" i flipperspelet på Lottas Café.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-03-16 00:13

PekkaJohansson skrev:"Flaunt it" köpte jag i originalutgåva på cd från 1986 ganska nyligen. Den åkte ur spelaren lika snabbt som den hade åkt in. Kanske var jag bara inte på humör. Får plocka fram plattan vid tillfälle.

Med vänlig hälsning

Pekka

Prova igen. Den är bra, ju!

Edit: Fick just korn på den här, fejkad live: http://www.youtube.com/watch?v=ff974Ocxl4Q

Kanske den minst diskreta utstyrsel som burits på en scen?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-03-16 00:20

Gary Numan

http://www.youtube.com/watch?v=-0WNbm1jz6A

På keyboard: Billy Currie som också spelat med Ultravox och Johnny Warman. Snyggt spelat är bara förnamnet.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-03-16 00:23

"Flaunt it" snurrar nu - tidens tand har inte varit nådig. Det är i mina öron mer någon slags elektro-/danspop med lite tokroliga infall än riktig syntmusik. Men jag ska banne mig ta mig igenom skivan!

På min tid, det vill säga det glada 80-talet, hade det varit otänkbart med luvjacka och bockskägg på en syntare. Paret på bilden i det första inlägget måste vara av betydligt yngre datum och jag skulle snarast placera det i gothfacket. Här har vi ett par riktiga syntare:

Bild

Yazoo framstår också så här nästan trettio år senare som något av det absolut bästa som kom ur den syntvåg som Kraftwerk hade lagt grunden för några år tidigare. Gruppens två album är häpnadsväckande bra - jag lyssnade på båda för en kort tid sedan. Låter bra gör de också. Den konceptuellt liknande gruppen Eurythmics - allvarlig ung man bakom sina maskiner samt uttrycksfull sångerska - var nästan lika imponerande, åtminstone innan den började ägna sig åt tröttsam arenarock.

Det här ångrar jag bittert att jag missade:

http://www.youtube.com/watch?v=K2t4K_qFl2A

För att inte tala om det här från samma konsert. Omstarten bidrar nästan till att höja stämningen ytterligare:

http://www.youtube.com/watch?v=UA-yf7CFJ9w&NR=1

Och så här börjar konserten - det här måste höra till det bästa som någonsin har gjorts på en konsertscen:

http://www.youtube.com/watch?v=hltWB-hd ... re=related

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-03-16 08:55

Kul att se.

Personligen vill jag nog hävda att Depeche Mode, Alphaville & Howard Jones håller bättre än Yazoo.

Lite Howard: No one is to blame
New Song
Hide and Seek

I syntpop-spåret är väl fortfarade detta bland det bästa som gjordes. Rätt typisk frilla och klädsel - gitarren lite ovanligare:

Nik Kershaw - The Riddle
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-03-16 09:49

Jag är en stor fan av Kjell Alinge, och han lurade i mig ett och annat kraftigt "syntat och saftat" sent 70-tal och tidigt 80-tal. Gruppnamnen har jag nästan förträngt, men jag skulle känna igen varenda låt än idag, tror jag. De dyker upp då och då på konstiga ställen, och tänker genast "Eldorado!".

En platta kommer jag ihåg att jag gillade: "Upstairs at Eric's" med Yazzo. Är det den genren som åsyftas här?
... tycker jag!

Per

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-03-16 09:55

perstromgren skrev:En platta kommer jag ihåg att jag gillade: "Upstairs at Eric's" med Yazzo. Är det den genren som åsyftas här?

Ja, det är bland annat den jag prisar här ovan...

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-03-16 10:03

PekkaJohansson skrev:
perstromgren skrev:En platta kommer jag ihåg att jag gillade: "Upstairs at Eric's" med Yazzo. Är det den genren som åsyftas här?

Ja, det är bland annat den jag prisar här ovan...

Slarvigt läst, sorry.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Tux

Inläggav Tux » 2010-03-16 15:03

En annan har en helt annan ingång till synthen.
Den var både död begravd och roterad i sin grav när jag hittade dit.

Det var först 97-99 som jag hittade dit.

Covenant, Saft, Apoptygma Berzerk, Front 242, Assemblage 23, Antiloop, Earthbound, BBE, Daft Punk, Faithless, The Grid, Letfield, Infected mushroom, New order, Miranda!, PPK och VNV Nation är alla band som dyker upp när jag pratar synth. Vilket i sak kanske inte alltid är full rättvist åt synth enligt 80talsfantasterna... Men jag landade naturligt i den mera dansanta synthen iom att jag under slutet av studietiden även lekte dj.

http://open.spotify.com/track/6Ap85jPfZq0DIgglSKPf55
New Order - Confusion i remix. Inte helt ovanligt att man spelade den 01:58 för att tömma dansgolvet från hånglande par, nackdelen var att det fanns ett gäng som älskade låten och dök upp alles lagom för att röjja till fullo.

http://open.spotify.com/track/0P3m6cP3Cz6NJwVXELEyR4
Covenant - Stalker club remix Sicka minnen!

http://open.spotify.com/track/4eJPYqrUUXIJg8Cn71vkGV
Covenant - Dead stars (version) också helt underbar låt.

http://open.spotify.com/track/7oLnxbKjoxDczlqDLviSfK
Apoptygma Berzerk - Nothing else matters Helt underbar cover med en del bekanta samplingar.

En rolig tid musikaliskt minst sagt. Det ligger dock in i gränsland över till både trance, dance och diverse elektronika.
Redaktör @ Carlsson Illuminati
Klubbmästare AGV @ Hififorum.nu

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-16 18:59

Tux - kul med din vinkling! Och visst gränsar det till mycket (modernt). Eskil i Covenant har jag lånat en Portion Control till..! *woot* Lassieklubben :mrgreen:

Jag tycker om hela denna subkultur och dess olika varianter, riktiga råsyntharna (om vi talar The Klinik, tidiga Frontline Assembly osv) är så härligt politiskt inkorrekta i sin attityd :) Önskar att man hade tagit ut svängarna mer när man var ung :D (Det räckte dock för att bli utkastad från en bowlinghall i USA, men det säger mer om rednecks därborta än nåt annat :P )

Pekka - du har alldeles rätt i att de på bilden knappast är synthpopare :D men så var den inte så seriös heller. :) Råsynthare har ju en hel del gemensamt med gothare och steget är inte långt till industri.

Klicka på bilden så kommer ni till en blogg med lite kul text om råsynth...!

Max, Gary Numan missade jag tyvärr när det begav sig, tror jag missuppfattade grejen/slarvlyssnade. Aj aj. Gillar dennes sång!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-16 19:15

PekkaJohansson skrev:"Flaunt it" snurrar nu - tidens tand har inte varit nådig. Det är i mina öron mer någon slags elektro-/danspop med lite tokroliga infall än riktig syntmusik. Men jag ska banne mig ta mig igenom skivan!

Läs review'n på Spotify (från Allmusic) så kanske den får ökat djup :) Håller med om att den musikaliskt sett är nån slags protoglamsynthpunkpop men det kan ju vara rätt kul iofs :)

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2010-03-16 20:48

Många favoriter är redan nämnda, men Orchestral Manouveres In The Dark fanns inte med.

Här med Enola Gay

http://www.youtube.com/watch?v=WZ_X43zcXcU

Beorn

Re: Kajal och frisyrgele - Råsynth och synthpopsnostalgi

Inläggav Beorn » 2010-03-17 00:07

phloam skrev:Jag fick sån jäkla lust att lyssna på råsynth och synth (tack vare Spotifynostalgitripping) från den tiden man fortfarande kunde ha snedlugg och lyssnade på Kraftwerk, Heaven 17, Human League, Nitzer Ebb, Front 242, Jarre, Soft Cell osv osv osv....

Jag tar fasta på dina Nitzer Ebb Front 242 referenser för EBM var definitivt min stil! Lyssnar fortfarande på en hel del elektroniskt, både lättare och mycket tyngre.

A Split Second - Crimewave
Var och såg dessa i någon liten sunkig lokal i Göteborg i slutet på 80-talet, hur bra som helst! Flera bra band från Belgien på den tiden. Såg inte slutet på konserten för vi kunde inte missa sista bussen "hem till byn" :D

Nitzer Ebb - Warsaw Ghetto
Klassiker..

Erasure - Sometimes
Synthpop går bra det med. Fast när man ser en del videos idag så skäms man lite.. :roll:

Depeche Mode with Billy Corgan - Never Let Me Down (Live)
Lite udda men bra, synd på dålig inspelning..

Rolig tråd, ser fram emot andras bidrag jag med!
Senast redigerad av Beorn 2010-03-17 00:18, redigerad totalt 1 gång.

Beorn

Inläggav Beorn » 2010-03-17 00:15

Max_Headroom skrev:Gary Numan

http://www.youtube.com/watch?v=-0WNbm1jz6A

På keyboard: Billy Currie som också spelat med Ultravox och Johnny Warman. Snyggt spelat är bara förnamnet.

Den hade jag inte hört, intressant!

Ändå kände jag igen den direkt..
http://www.youtube.com/watch?v=kGSajAGg9h4
:oops:

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-03-17 00:42

Jag är också djupt rotad i synthens värld och återkommer ständigt dit.

Blev nästan förbannad när jag såg att Yazoo konserterat i CPH 2008, det har helt gått mig förbi. Djävlar också!

För egen del är det DM, Erasure, New Order, OMD, Kraftwerk, Yazoo, Jean-Michel Jarre och Vangelis Papathanassio som snurrat mest. Vissa av Vangelis stycken funkade bra som brudmagnet bakom pianot. Speciellt "La petite fille de la mer":

http://www.youtube.com/watch?v=OXkMyzys0qE

Under hela min grundtjänstgöring i Karlskrona vaknade mitt logement till Erasures "Blue Savannah Song", shit vad jag blir nostalgisk nu!

En lite ball anekdot: Jag somnade ofta till radio i mina tonår. Min bergsprängare var av den delbara typen, så en högtalare hängde på var sida om sängen. Vid ett tillfälle var det "Midnight Special" och Clabbe hade för kvällen döpt om programmet till "Synthesizer Special". Jag kastade mig på play- och record-knapparna och lyckades spela in hela programmet.

Förgäves försökte jag hitta bandet för några år sedan, men det var som bortblåst. Jag mailade då till Clabbe:

Bosse och Clabbe skrev:Jag fixade ett tillfälligt "masterupplägg" åt dig - man har väl kontakter ! hej C.

>HAHA!!!!! Fräckt att den låg uppe! Och ännu coolare att du länkar till den!
>
>Tack!
>
>/Bosse
>
>>
>>http://thepiratebay.org/tor/3541118/Rakt___ver_disc_88-07-01
>>
>>
>>>POST FRÅN HEMSIDAN
>>>
>>>BREV skickat 06-10-17 från Bo Mellberg
>>>
>>>Namn: Bo Mellberg
>>>
>>>Email: bosse@mellberg.org
>>>
>>>Ärende: Inspelning av Synthesizer Special
>>>
>>>Brev:
>>>
>>>Hej!
>>>
>>>För många år sedan gjorde du en version av radioprogrammet "Midnight Special" som du kallade för "Syntheziser Special", helt dedikerat till Synthmusik, från Popcorn till DM osv...
>>>
>>>Jag hade detta program på en kassett som jag tyvärr försnillat. Vet du hur jag kan få tag i en kopia av den sändningen.
>>>
>>>Mvh,
>>>
>>>/Bo Mellberg, Lund

Så nu har jag återigen Synthesizer Special i min spellista. Fast nu som mp3:a! :-)

Hojta om ni vill ha den. Den är full av galna Clabbe-påor och snack: "Wanna pop? You wanna pop? You wanna pop some popcorn, pop some popcorn?..."

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
sirius227

Inläggav sirius227 » 2010-03-17 08:46

Bra tråd!
Jag har verkligen varit helt inne i synthens underbara värld. Nuförtiden har jag dock en mycket bredare smak men man håller fortfarande sina gamla hjältar högt.

En del minnen från denna eran...hmmm.

-Die Krupps live i Malmö (-93?) var väldigt bra. Stod bredvid Jurgen Engler strax innan konserten i den alkoholfria(!) baren :-)

-Alla gånger (3-5 ungefär) man har sett Cat Rapes Dog, Spock, Page, Poupee Fabrikk m.fl (också i Malmö).

-När kompisen fick tag i Skinny Puppy- Rabies på vinyl runt -88.. Underbart :-)

-Att Front242-Tyranny For You var den första CD man köpte..

-När man gick och köpte första singeln från Einsturzende Neubautens Tabula Rasa och det sen visade sig att killen i skivaffären hade gjort misstaget att lägga ner hela plattan i påsen..:-) (12305:e Nacht är vacker)

För övrigt anser jag än idag att följande låtar är bland de bästa(Topp50) som gjorts alla kategorier :

Skinny Puppy-Assimilate (och Worlock)
Klinik-Black Leather
Music Hall MMF-5,Benz Ace H,Naim Nait XS,Naim CD5i,Cambridge Audio DacMagic,Rega Ear,XTZ 99.26, NacA5, VdH The Source

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-03-17 10:12

Att Art of Noise inte dykt upp i tråden ännu, eller har jag läst slarvigt?
Fast jag upptäckte dom sent. När det begav sig var min smak inte tillräcklti sofistikerad för att förstå det fina med deras musik. Men så var det med mycket.

Pet Shop Boys är ju också klassisk 80-tal synthpop som faktiskt.se håller på fortfarande och härom året lyckades klämma ut en riktigt bra skiva... Deras musik förstod jag i alla fall direkt när den dök upp.
Nu håller jag på och lär mig West End Girls på bas...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-17 11:15

sirius227, Page osv, det låter som om du kanske varit på Stadt Hamburg i malmö en del?? :)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-03-17 11:57

Max_Headroom skrev:Att Art of Noise inte dykt upp i tråden ännu, eller har jag läst slarvigt?

Just det! De fyra plattorna har jag också. Fina grejjor!

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
sirius227

Inläggav sirius227 » 2010-03-17 17:52

phloam skrev:sirius227, Page osv, det låter som om du kanske varit på Stadt Hamburg i malmö en del?? :)

Ja, exakt. Mycket trevligt, var väl i 15-17 årsåldern. Början på 90-talet.
Men Die Krupps spelade någon annanstans, kommer inte ihåg var..
Kommer dock ihåg att det ringde duktigt i öronen efteråt..
"Stahlophonen" gick varm under den spelningen..:-)
Music Hall MMF-5,Benz Ace H,Naim Nait XS,Naim CD5i,Cambridge Audio DacMagic,Rega Ear,XTZ 99.26, NacA5, VdH The Source

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Re: Kajal och frisyrgele - Råsynth och synthpopsnostalgi

Inläggav phloam » 2010-03-19 17:31

Beorn skrev:A Split Second - Crimewave
Var och såg dessa i någon liten sunkig lokal i Göteborg i slutet på 80-talet, hur bra som helst! Flera bra band från Belgien på den tiden. Såg inte slutet på konserten för vi kunde inte missa sista bussen "hem till byn" :D

Nitzer Ebb - Warsaw Ghetto
Klassiker..

Erasure - Sometimes
Synthpop går bra det med. Fast när man ser en del videos idag så skäms man lite.. :roll:

Hehe, musiken var skitbra men videosarna pinsamma, men hellre det än tvärtom som det ofta är idag :)

Apropå Belgare, jag bidrar då med Neon Judgement "1313" som spelades in från Bommen i p3 på blandband :)

Fasen det finns mycket kvar att avhandla - en fantastisk tid då även mycket populär hitmusik var väldigt mycket "synth" - Jarre, Human Leauge... (HL var enligt Marsh/Ware avsedd att bli just väldigt stora och populära, under en viss kortare tid. Men de hade uppenbarligen bestående kvaliteter :) )

Kul att tänka på hur instrumenten inspirerade och att det färgade hela utbudet. Tänk att en gång låg grupper som DAF högt på topplistorna... 8O :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-19 17:35

sirius227 skrev:
phloam skrev:sirius227, Page osv, det låter som om du kanske varit på Stadt Hamburg i malmö en del?? :)

Ja, exakt. Mycket trevligt, var väl i 15-17 årsåldern. Början på 90-talet.
Men Die Krupps spelade någon annanstans, kommer inte ihåg var..
Kommer dock ihåg att det ringde duktigt i öronen efteråt..
"Stahlophonen" gick varm under den spelningen..:-)

Det var ett fantastiskt vattenhål, minst sagt, hur många bra konserter har man inte missat där.... 8O För jävligt att det blev nån fucking restaurang där istället. Tragiskt. (Vart går man nuförtiden??)

Berätta gärna mer konsertminnen :)

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2010-03-27 14:23

Hann inte skriva något i den här tråden innan jag åkte på semester så jag tar igen det nu. ;)

Jag sållar mig till skaran som var synthare i början/mitten av 90-talet.
Har egentligen alltid gillat elektronisk musik, men det var då jag upptäckte den "hårdare" synthmusiken.

Det började med att jag upptäckte synthpop, som t.ex. de här grabbarna:

S.P.O.C.K. - Never Trust A Klingon
http://www.youtube.com/watch?v=LtetrjjFBNE&fmt=18

Kort därefter köpte jag Tyranny For You med Front 242 och blev helt såld. Köpte nästan enbart skivor med hårdsynth/EBM i ett par år!
Lite smakprov på vad jag gillade då:

Clock DVA - The Hacker
http://www.youtube.com/watch?v=NO5IQztEO0o&fmt=18

Front 242 - Quite Unusual
http://www.youtube.com/watch?v=urd8tG0xvoM&fmt=18

Dance Or Die - Psychoburbia
http://www.youtube.com/watch?v=ta02sxxcmO4&fmt=18

Front Line Assembly - Provision
http://www.youtube.com/watch?v=YBIWW2bwfwk&fmt=18

Project Pitchfork - Carrion
http://www.youtube.com/watch?v=NxR5go4A-dg&fmt=18

The Cassandra Complex - One Millionth Happy Customer
http://www.youtube.com/watch?v=7xddV9mq6NE&fmt=18

Nitzer Ebb - Let Your Body Learn
http://www.youtube.com/watch?v=cXBRyzEgkKQ&fmt=18

Portion Control - Under The Skin
http://www.youtube.com/watch?v=cF2hLV-uBRk&fmt=18

X Marks The Pedwalk - Abattoir
http://www.youtube.com/watch?v=2GZUozokkno&fmt=18

Skinny Puppy - Smothered Hope
http://www.youtube.com/watch?v=xodnJOGAetI&fmt=18

Cabaret Voltaire - Sensoria
http://www.youtube.com/watch?v=RkfzXq0tA3c&fmt=18

Leæther Strip - Strap Me Down
http://www.youtube.com/watch?v=PhbZM0u_jpk&fmt=18

Apoptygma Berzerk - Backdraft
http://www.youtube.com/watch?v=ahvg7O49lNk&fmt=18

Men mot slutet av 90-talet så tröttnade jag lite eftersom banden jag gillade antingen slutade eller gick ner sig ordentligt. Samtidigt började jag upptäcka andra musikstilar som jag helt ignorerat de åren jag nästan enbart lyssnade på synth.

Numera ligger nästan alla skivorna arkiverade i kartonger. De är bara de mer experimentella banden (t.ex. Skinny Puppy, Cabaret Voltaire och Coil) som jag tycker är intressanta och spelar än idag.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2010-03-27 14:41

Falloutboy: Ojoj, skulle nästan kunna skriva ett exakt likadant inlägg själv! :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-27 14:43

Bästa bumpen, nu blev jag riktigt glad :)

FalloutBoy skrev:De är bara de mer experimentella banden (t.ex. Skinny Puppy, Cabaret Voltaire och Coil) som jag tycker är intressanta och spelar än idag.

+ 1 på det! Det känns lite som om techno/electronica tog vid och idag känns grupper som t.ex. Autehre som finfin synthmusik :)

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2010-03-27 15:31

phloam skrev:+ 1 på det! Det känns lite som om techno/electronica tog vid och idag känns grupper som t.ex. Autehre som finfin synthmusik :)

Jo, det kan man väl kalla det. ;)
Och IDM verkar av någon anledning åldras med större värdighet än många andra genrer.

Nästa

Återgå till Musikstugan