Moderator: Redaktörer
phloam skrev:Bra att man tillgodoser behovet av olika versioner (tre, en för vinyl också) beroende på hur man lyssnar och på vilken typ av anläggning.
Alla kanske inte är audiofiler med hifi-anläggningar?
Lite tråkgt om audiofiler ska hålla på och idiotförklara artister som anstränger sig och i mitt tycke väl motiverar sina beslut med avseende på hur verkligheten ser ut för dem.
adzer skrev:Trevligt att de erbjuder en version som inte är söndermastrad, men samtidigt lite tråkigt att de känner att de måste ge ut en "vanlig" version också.
Enligt mig vore det bästa om de endast behövde ge ut den versionen som de själva tycker låter bäst, men man måste sälja också antar jag.
Fast med tanke på deras försvar av den hårdmastrade versionen så undrar jag lite vad de själva faktiskt föredrar.
phloam skrev:Lite tråkgt om audiofiler ska hålla på och idiotförklara artister som anstränger sig och i mitt tycke väl motiverar sina beslut med avseende på hur verkligheten ser ut för dem.
adzer skrev:phloam skrev:Bra att man tillgodoser behovet av olika versioner (tre, en för vinyl också) beroende på hur man lyssnar och på vilken typ av anläggning.
Alla kanske inte är audiofiler med hifi-anläggningar?
Lite tråkgt om audiofiler ska hålla på och idiotförklara artister som anstränger sig och i mitt tycke väl motiverar sina beslut med avseende på hur verkligheten ser ut för dem.
Menar du att man endast kan lyssna på dynamiska utgåvor i specifika audiofil-anläggningar? Varför skulle inte samma utgåva låta bra överallt?
Och vem har idiotförklarat dem? Jag har inte sett någon göra det.
phloam skrev:Som de är inne på i förklaringn, en audiofilversion med all lågbas kvar kan kanske få en sämre anläggning att krokna och dista om man vill spela högt.
Varför ska man inte ha en version som passar sämre anläggningar, om nu audiofiler vill ha en version som passar deras?
Med idiotförklara så avser jag formuleringar som "undanflykter" och "roligt hur de försöker förklara...". Jag tycker snarare att de förklarar olika realiteter på ett bra och ärligt sätt.
adzer skrev:Jag må vara naiv, men jag anser att musiken inte skall kompromissas till förmån för försäljningssiffror.
aisopos skrev:adzer skrev:Jag må vara naiv, men jag anser att musiken inte skall kompromissas till förmån för försäljningssiffror.
Ja du är härmed bevisat naiv.
adzer skrev:aisopos skrev:adzer skrev:Jag må vara naiv, men jag anser att musiken inte skall kompromissas till förmån för försäljningssiffror.
Ja du är härmed bevisat naiv.
Jo, men det bjuder jag på.
aisopos skrev:Fast förvisso skrev du "jag anser". Och det är ju bara en åsikt/önskan om hur tingen
borde förhålla sig. Och iofs, så långt kan jag också hålla med om.
Det vore en trevlig tanke att all musik som producerades inte hade en kommersiell baktanke
i varenda led.
Men den "drömmen" är ju dock lätt naiv.
aisopos skrev:Det vore en trevlig tanke att all musik som producerades inte hade en kommersiell baktanke
i varenda led.
phloam skrev:adzer - de skriver ju att de inte tycker att den högmastrade är sämre och det tror jag de menar. Annorlunda, men inte nödvändigtvis sämre. Och inte mastrad för att "sälja mer" utan mastrad för att passa en majoritet av lyssnarna och deras förutsättningar.
Vad gäller modern popmusik så är det väl inte helt lätt att hitta musik med lågbas/infrabas som inte skurits bort av just återgivningsskäl..? Eller har jag missuppfattat nåt där?
Att säga att det bara finns ett enda rätt sätt att mastra musik i dagens varierade återgivningsmiljöer känns lite fel, ärligt talat. Då talar man bara ur egen (audiofilens) synvinkel.
Sen att folk håller på och gnäller och klagar när en artist som Trent uppenbarligen anstränger sig för att vara till lags är ju bara jobbigt att se
phloam skrev:Som de är inne på i förklaringn, en audiofilversion med all lågbas kvar kan kanske få en sämre anläggning att krokna och dista om man vill spela högt.
shifts skrev:Ärligt talat hittar jag inte på hemsidan vad det är jag ska köpa för att få audiofilutgåvan, om det är den WAV man erbjuds att köpa eller om det är något annat man ska välja.
LypsylateX skrev:shifts skrev:Ärligt talat hittar jag inte på hemsidan vad det är jag ska köpa för att få audiofilutgåvan, om det är den WAV man erbjuds att köpa eller om det är något annat man ska välja.
Den är inte släppt än. Den släpps den 3:e september. (Man köper den vanliga skivan online på hemsidan så får man tillgång till finutgåvan via nerladdning.)
shifts skrev:LypsylateX skrev:shifts skrev:Ärligt talat hittar jag inte på hemsidan vad det är jag ska köpa för att få audiofilutgåvan, om det är den WAV man erbjuds att köpa eller om det är något annat man ska välja.
Den är inte släppt än. Den släpps den 3:e september. (Man köper den vanliga skivan online på hemsidan så får man tillgång till finutgåvan via nerladdning.)
Jag vet att den inte är släppt, men tittar man genom de val man kan göra när man förbokar, är det för mig inte självklart. Bara att en högupplöst nedladdning ingår (inte att den de facto är audiofilmastringen).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster