Musik med väldigt dålig ljudkvalitet.

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zeeall

Musik med väldigt dålig ljudkvalitet.

Inläggav Zeeall » 2017-02-25 00:04

Länka album med väldigt dålig ljudkvalitet, kan vara pga inspelning, mixning, mastring eller en kombination.

Vi kan väl försöka hålla oss till musik där tanken är att det ska låta bra men man har misslyckats fullständigt.
Dvs skippa demos, liveinspelningar, medveten lo-fi(typ punk och black metal) och dyligt.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Zeeall

Re: Musik med väldigt dålig ljudkvalitet.

Inläggav Zeeall » 2017-02-25 00:56

Jag ger det ett försök själv;

Slayer - World Painted Blood

Tre senaste albumen från Metallica

Iron Maiden - Iron Maiden

Black Sabbath - Born Again

Baroness - Purple

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-25 08:47

Eva Dahlgrens senaste album låter bedrövligt i långa stycken
Amanda Jensens "Hymns for the Haunted" minns jag att jag blev rejält besviken på
De flesta nya skivor från Sony (= de flesta skivor?) brukar låta illa.
Ibland skriver jag till dem, men får aldrig några svar. Tror jag ska börja reklamera skiten i fortsättningen.
Har hittills avstått för att jag tycker synd om Hökaren som får en massa besvär.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2017-02-25 11:36

Empire 21 debutalbum. Tycker vi kom undan loudnesswar ganska bra, säger gitarristen i bandet i ett mail till mig då jag frågade varför.

Laleh, Kristaller. WTF!?

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2017-02-25 12:40

Detta är det värsta jag har hört. En kompis postade denna på facebook och undrade om det var låten eller om hans stereo hade gått sönder.

2Cellos - The Trooper

Doofus

Inläggav Doofus » 2017-02-25 15:46

bootstrap skrev:Detta är det värsta jag har hört. En kompis postade denna på facebook och undrade om det var låten eller om hans stereo hade gått sönder.

2Cellos - The Trooper
[ Spotify ]
[ SWP ]

Woha, det gjorde ont att lyssna på .
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-02-25 17:05

Gör det här lika ont att lyssna på?

VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-02-25 19:01

petersteindl skrev:Gör det här lika ont att lyssna på?

[ YouTube ]

Jeflar vad de slet på taglet...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Doofus

Inläggav Doofus » 2017-02-25 19:16

fram till 2 minuter tycker jag det går ganska så bra, men därefter så låter precis vad det är, distad cello.. Vilket jag personligen inte tycker är trevligt.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

BosseS

Inläggav BosseS » 2017-02-25 22:13

bootstrap skrev:Detta är det värsta jag har hört. En kompis postade denna på facebook och undrade om det var låten eller om hans stereo hade gått sönder.

2Cellos - The Trooper
[ Spotify ]
[ SWP ]

Nu blev det svårt ;) Var detta det värsta jag någonsin hört, eller är det denna:
viewtopic.php?p=1910480#p1910480

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-02-25 22:25

Black sabbath's första i en nems-pressning som låter för jävla hemskt.
Tror dom pressade nästan 25000 vinyler per matris och då var dom redan gamla i andra pressar.
VARNING för Nems.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2017-02-26 12:39

Ett annat exempel. Jag tycker skivan är jättebra men disten stör mig och gör mig trött i öronen.

Florence + The Machine - between two lungs.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2017-03-01 14:14

Köpte 2 album med Tomoyasu Hotei. Båda ganska nyinspelade. Det ena går att spela, även om det låter dåligt. Musiken (han gör versioner av gamla låtar med andra musiker) är bitvis "inte helt i min smak".
Det nya albumet med nytt material har så dåligt ljudkvalitet att det inte går att lynnsa på. Jag har provat att EQa och köra expander på 9dB i Soundforge, och då blir det OK. Men det är för mycket jobb att sitta och processa hela alumbet så jag skiter i det.

Rodrigo y Gabriela
Andra albumet, det medföljde en DVD också. Skivan användes som exempel på en HiFi-mässa under demon för att "visa på den fina dynamiken". Till saken här att det inte är någon dynamik alls på den här skivan. Allt låter precis lika starkt. Ljudet är också kraftigt limiterat och klippt bitvis. Bland det sämsta jag har, och jag har en del ruffiga skitinspelningar att jämföra med...

Broder Daniel
Minns inte titeln på albumet. Årets sämsta ljud.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
MagnusT

Inläggav MagnusT » 2017-03-01 17:58

Israel Houghton - The Power Of One

Kraftigt överstyrt på flera låtar. Vad tänkte de på???

Capture.PNG
Capture.PNG (8.03 KiB) Visad 1738 gånger
Magnus Thomé

Tell

Inläggav Tell » 2017-03-01 19:03

MagnusT skrev:Israel Houghton - The Power Of One

Kraftigt överstyrt på flera låtar. Vad tänkte de på???

Capture.PNG

Hah ja jävlar, det där lät ju inge bra alls. Hade ju kunnat låta finfint om du inte dragit på gainen sådär abermycket.

För dom som inte orkar söka själva:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-03-01 19:17

Finns garanterat mycket värre exempel än dessa, men detta är några låtar som jag direkt tänkte på för att jag tycker om själva låtarna och var gång jag hör dem så blir jag ledsen pga att ljudet är så dåligt.

Red hot chili peppers - Otherside

Gamma ray - Deadlands

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2017-03-01 20:08

AndreasArvidsson skrev:Finns garanterat mycket värre exempel än dessa, men detta är några låtar som jag direkt tänkte på för att jag tycker om själva låtarna och var gång jag hör dem så blir jag ledsen pga att ljudet är så dåligt.

[ YouTube ]

Gamma ray - Deadlands
[ Spotify ]
[ SWP ]

Det finns en pre-master promo med Californication läckt på nätet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-03-01 20:16

Zeeall skrev:Det finns en pre-master promo med Californication läckt på nätet.

Där ser man. Om bara skivbolagen hade haft vett nog att släppa dessa själv så hade jag gärna betalt för dem. Tröttsamt detta.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2017-03-01 20:42

AndreasArvidsson skrev:
Zeeall skrev:Det finns en pre-master promo med Californication läckt på nätet.

Där ser man. Om bara skivbolagen hade haft vett nog att släppa dessa själv så hade jag gärna betalt för dem. Tröttsamt detta.

Ja... sen är vinylen väldigt bra mastrad också.

Tell

Inläggav Tell » 2017-03-01 22:59

AndreasArvidsson skrev:Finns garanterat mycket värre exempel än dessa, men detta är några låtar som jag direkt tänkte på för att jag tycker om själva låtarna och var gång jag hör dem så blir jag ledsen pga att ljudet är så dåligt.

[ YouTube ]

Gamma ray - Deadlands
[ Spotify ]
[ SWP ]

... det intressanta här är ju att den videon du länkade till är inte alls lika misshandlad som CDn är. Sitter tillomed här o jämför waveformen mellan youtube-videon och nån CD-release och youtube-ljudet har inga av alla dom platta topparna som CDn har. Har en vinylrelease också som ser ut som den har fått den där cd-hp/lp-filtreringen som många vinyler tydligen får nuförtiden då den har samma klippta toppar som CDn bara det att dom är lite "tiltade". Om det är fallet med alla vinyl-utgåvor vet jag inte. Är lite nyfiken men vet inte om jag orkar ladda ner alla olika vinylrippar som finns :P
Hittade också en version som är "remastered from rough mixes", aka bootleggen som Zeeall pratade om, som är den absolut mest dynamiska av alla fyra. Tycker det låter som en lite annan mix också, men med en tråkigare EQ än dom andra.
Av min subjektiva bedömning sen är att sämst låter CDn tätt följt av vinylen. Sen har vi youtubeklippet som låter helt okej imo och bäst är den bootleggen som efter att jag EQade den lite låter absolut trevligast :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-03-02 07:35

Jag lyssnade inte och jämförde utan länkade bara rätt låt. Jag utgick ifrån att det vara samma master som CDn, men det kanske det inte är?

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-03-03 01:50

Tell skrev:... det intressanta här är ju att den videon du länkade till är inte alls lika misshandlad som CDn är. Sitter tillomed här o jämför waveformen mellan youtube-videon och nån CD-release och youtube-ljudet har inga av alla dom platta topparna som CDn har. Har en vinylrelease också som ser ut som den har fått den där cd-hp/lp-filtreringen som många vinyler tydligen får nuförtiden då den har samma klippta toppar som CDn bara det att dom är lite "tiltade". Om det är fallet med alla vinyl-utgåvor vet jag inte. Är lite nyfiken men vet inte om jag orkar ladda ner alla olika vinylrippar som finns :P
Hittade också en version som är "remastered from rough mixes", aka bootleggen som Zeeall pratade om, som är den absolut mest dynamiska av alla fyra. Tycker det låter som en lite annan mix också, men med en tråkigare EQ än dom andra.
Av min subjektiva bedömning sen är att sämst låter CDn tätt följt av vinylen. Sen har vi youtubeklippet som låter helt okej imo och bäst är den bootleggen som efter att jag EQade den lite låter absolut trevligast :)

Det finns en nyare vinylutgåva som är masterad från pre-master filerna. Den ska låta väsentligt bättre än den gamla LPn som skall vara masterad från samma master som CDn.

Tell

Inläggav Tell » 2017-03-03 02:58

music4ever skrev:
Tell skrev:... det intressanta här är ju att den videon du länkade till är inte alls lika misshandlad som CDn är. Sitter tillomed här o jämför waveformen mellan youtube-videon och nån CD-release och youtube-ljudet har inga av alla dom platta topparna som CDn har. Har en vinylrelease också som ser ut som den har fått den där cd-hp/lp-filtreringen som många vinyler tydligen får nuförtiden då den har samma klippta toppar som CDn bara det att dom är lite "tiltade". Om det är fallet med alla vinyl-utgåvor vet jag inte. Är lite nyfiken men vet inte om jag orkar ladda ner alla olika vinylrippar som finns :P

Det finns en nyare vinylutgåva som är masterad från pre-master filerna. Den ska låta väsentligt bättre än den gamla LPn som skall vara masterad från samma master som CDn.

Hittade två olika rippar av den o båda lät såklart lite olika från varandra, men tycker båda låter lite småtrasiga, dock inte lika illa som nån av CD-utgåvorna (orginal o 2012 reissuen är så gott som samma). Funderar nästan mer på om dom inte förstörde den redan under mixningen vilket ingen mastering i världen kan laga.

Återgå till Musikstugan