De bästa versionerna av Beethovens symfonier

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Possible worlds

De bästa versionerna av Beethovens symfonier

Inläggav Possible worlds » 2026-02-01 20:45

Tänkte posta min lista med de i mitt tycke bästa inspelningarna av varje en av Beethovens symfonier, och en kort motivering varför jag valt just den inspelningen.

Symfoni 1: George Szell/ Cleveland. Rytmiskt exakt, otrolig precision i timingen. Allt låter bara så rätt.
Symfoni 2: (har ännu ingen favorit)
Symfoni 3: Bruno Walter/ Colombia. Walter lyckas göra den något spretiga första satsen sammanhängande. Den andra satsen, begravningsmarschen, är full av nederlag och sorg. Den tredje satsen är väldigt glad, bryter av märkligt mot den andra satsen, men här lyckas Walter att ge dem två en känsla av enhet.
Symfoni 4: Carlos Kleiber/ Bavaria. Lekfullt och energiskt framförd, som en åkfärd i en karusell.
Symfoni 5: Daniel Barenboim/ Berlin. Jag tycker inte någon annan fångar resan från den första satsens mörka dysterhet över i den fjärde satsens hjältemodiga triumf såsom Barenboim gör. Hans version är ett ja till livet, till människans styrka, och förmåga att resa sig, hur stor tyngd hon än bär.
Symfoni 6: Charles Munch/ Boston. Sexan skildrar en resa ut på landsbygden. Munch gör detta till en verklig naturskildring. Man hör fåglar som kvittrar, bäcken som porlar, ett rasande oväder osv.
Symfoni 7: (har ännu ingen favorit)
Symfoni 8: Herbert Blomstedt/ Dresden. Symfonin är ibland betraktad som något av en bagatell.
Men i Blomstedts händer blir den stor och dramatisk.
Symfoni 9: Eugen Juchum/ Concertgebouw. Det finns mer dramatiska, vackra och pompösa inspelningar av nian. Men jag tycker att ingen, likt Jochum, fångar det poetiska i nian, genom att framföra den lyriskt, som en dikt.

Kommentera gärna om ni har några andra favoriter.

Hjalmar_Branting

Re: De bästa versionerna av Beethovens symfonier

Inläggav Hjalmar_Branting » 2026-02-01 21:01

Inga favoriter att dela med mig men tack för för dina tips, ska jag lyssna på vid tillfälle.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2026-02-01 22:12

Jag som har spelat enormt mycket såna och lyssnat ännu mer blev helt golvad av 7an med Currentzsis och Musica Aeterna live från Delphi,
kändes som att jag först då förstod hur balansen ska vara för att allt ska bli genialt. (Finalen är rätt lik de flesta andra men övriga satser)

Finns på YouTube att se, det är även dans till men skulle man av någon anledning bli störd av det så är det bara att låta bli att titta.
Vill tillägga att till skillnad från de äldre fina inspelningarna på listan så är det här framförandet "klassiskt informerat" och stämningen är ca 430Hz

Hoppas att denna helt annorlunda variant ändå kan få ett utrymme i hjärtat hos fler än mig!
/J
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2026-02-02 10:24

Det var en intressant och annorlunda tolkning. Lite udda att spela in utomhus. Skall lyssna på hela.

Min favvo av 7an är denna med Bernstein och Wiener philharmonic.

Speciellt 3e satsen. Tror den börjar kring 14 minuter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Återgå till Musikstugan