Någon i Uppsala/Sthlm som har en LP12/Lingo och...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Någon i Uppsala/Sthlm som har en LP12/Lingo och...

Inläggav Thomas_A » 2006-03-10 12:29

vill medverka i ett test med Linn Axis? Frågeställingen är: Finns skillnad?

Jag hade tänkt mig följande:

- Spela in snuttar av musik om ca 20 s på dator.
- Samma tonarm/PU (går enkelt att skifta på Axis, vet ej hur enkelt att skifta arm/PU på LP12. Det är den enda svårigheten.).
- Hastighetsmatcha (pottar som finns i Axis - relativt enkelt)
- Nivåmatcha
- Samma skiva
- Lägga ut filerna här och på Selleri.de för avlyssning
- Svar via PM
- Utsvar efter en tids lyssning av resultaten

Samt:

Enkla mätningar (1 kHz toner).
Någon intresserad?

Grunden är:

http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic.php?t=166

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-10 15:56

Jag har en LP12:a med Ekos II, Archiva B, Lingo/Linto av senaste snitt. Uppdaterad för 1,5 år sedan ungefär. Just nu nerpackad pga flytt (som blev senarelagd till 1 juni).

Men, det finns ju en del svårigheter i projektet. Att hålla på och flytta tonarmar är ganska besvärligt, åtminstone på LP12:an. Inte att byta i sig, utan den justering som ska göras efteråt. Ljudet på en LP12:a kan skilja sig en del beroende på hur bra injusterad fjädring etc är.

Hårddiskinspelning låter logiskt, men det finns ett feltänk här. Vad är det som säger att upplösningen är tillräckligt bra i en dator för att kunna belysa skillnaderna mellan två analoga skivspelare? Visserligen menar vissa Linn-anhängare att skillnaden mellan en Genki och en CD12:a är uppfattningsbar via en mobiltelefon, men jag är lite skeptisk.... utan att ha provat förstås...

Men det jobbigaste är nog ändå trimningen av LP12:an.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-10 16:08

Bill50x skrev: Visserligen menar vissa Linn-anhängare att skillnaden mellan en Genki och en CD12:a är uppfattningsbar via en mobiltelefon, men jag är lite skeptisk.... utan att ha provat förstås...

/ B

Lite skeptisk bara? Man skulle kunna avfärda utsagan som ren BS. :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-10 16:09

Morello skrev:
Bill50x skrev: Visserligen menar vissa Linn-anhängare att skillnaden mellan en Genki och en CD12:a är uppfattningsbar via en mobiltelefon, men jag är lite skeptisk.... utan att ha provat förstås...

/ B

Lite skeptisk bara? Man skulle kunna avfärda utsagan som ren BS. :lol:

HoHo låter som typiskt linnsnack

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-03-10 16:51

Bill50x skrev:...

Hårddiskinspelning låter logiskt, men det finns ett feltänk här. Vad är det som säger att upplösningen är tillräckligt bra i en dator för att kunna belysa skillnaderna mellan två analoga skivspelare?

...

/ B

För att ett bra ljudkort har väldigt många dB lägre brusgolv, lägre distorsion, linjäritet, kanalseparation, etc. Ja, allt helt enkelt bättre än vinylsystemet.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-03-10 17:31

Bill50x skrev:Jag har en LP12:a med Ekos II, Archiva B, Lingo/Linto av senaste snitt. Uppdaterad för 1,5 år sedan ungefär. Just nu nerpackad pga flytt (som blev senarelagd till 1 juni).

Men, det finns ju en del svårigheter i projektet. Att hålla på och flytta tonarmar är ganska besvärligt, åtminstone på LP12:an. Inte att byta i sig, utan den justering som ska göras efteråt. Ljudet på en LP12:a kan skilja sig en del beroende på hur bra injusterad fjädring etc är.

Hårddiskinspelning låter logiskt, men det finns ett feltänk här. Vad är det som säger att upplösningen är tillräckligt bra i en dator för att kunna belysa skillnaderna mellan två analoga skivspelare? Visserligen menar vissa Linn-anhängare att skillnaden mellan en Genki och en CD12:a är uppfattningsbar via en mobiltelefon, men jag är lite skeptisk.... utan att ha provat förstås...

Men det jobbigaste är nog ändå trimningen av LP12:an.

/ B

Även min egen Axis ligger i vila för närvarande och LP-skivorna står i garderoben. Jag ska förhandla med min sambo när min son blivit större och mindre petglad om att införa vinylen igen. Detta för att jag skulle vilja digitalisera en del av LP-skivorna.

Nu till ämnet. Jag tror en diskussion om hårddiskinspelningen kommer på tapeten endast om det inte kan höras någon skillnad. Skillnad kommer i alla fall att höras då man inte kan garantera att knaster/knäpp kommer på exakt samma ställen på inspelningarna. Frågan är om det är någon övrig skillnad på kvaliteten och om det finns ett LP12 och Axis-"sound".

Ang. armflytt hade jag faktiskt tänkt på det. Det är lättare att flytta en arm från LP12 till Axis (Axisen behöver aldrig ställas in, förutom VTA) än tvärtom.

Allt beror ju på viljan att ta reda på om verken skiljer sig, om man kalibrerar för det som går (nivå, hastighet, arm/PU etc). Det är en känslig fråga för många Linn-ägare, därför vill ingen av dem på Selleri ställa upp med sin LP12. Jag tänkte att medlemmarna på faktiskt kanske har en litet mer intresse av ett sådant experiment. Men jag vet inte, kanske det är ett omöjligt experiment?

Jag ska se över min Axis någon gång i vår. Ev ta hjälp av någon mekarkunnig som vill ha lite extra pengar i fickan. Det gäller främst att byta några komponenter på kretskortet (ellyter) som är 16 år gamla, ev byte av motorn, och att göra trimpottar på plinten för hastighetstrimning. Som de är nu sitter de på kretskortet vilket är bökigt om man behöver trimma hastigheten.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-10 17:38

Johan_Lindroos skrev:
Bill50x skrev:...

Hårddiskinspelning låter logiskt, men det finns ett feltänk här. Vad är det som säger att upplösningen är tillräckligt bra i en dator för att kunna belysa skillnaderna mellan två analoga skivspelare?

...

/ B

För att ett bra ljudkort har väldigt många dB lägre brusgolv, lägre distorsion, linjäritet, kanalseparation, etc. Ja, allt helt enkelt bättre än vinylsystemet.

Men takten Johan, takten - har du glömt den?

:mrgreen: :mrgreen:

/ B

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-10 20:09

Mycket vinylsnack i olika trådar nu, så mycket att jag började digitalisera en LP av ren inspiration. Linux/Debian, OSS, Audacity och LAME. Det skall bli kul att höra hur det blir!

Det är bara ett problem, jag har ett glapp någonstans i en av alla kablar till och från mixern. Det måste vara någon form av kortis, för det lastar ner hela mixern och jag har ingen lust att felsöka nu när jag kommit igång :evil:

Jag bara ruskar i hela kabelbunten tills ljudet kommer tillbaka, tyvärr är det inte beständigt ... aaargh!

City Boy är det som digitaliseras just nu, råkade bara ligga på tallriken ...

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-03-10 22:12

Bill50x skrev:Men takten Johan, takten - har du glömt den?

:mrgreen: :mrgreen:

/ B

Otroligt att man kan glömma det viktigaste av allt! 8O

/J*

*som vinkar lite glatt till Johan och resten av Faktiskt.se
admin

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-11 11:23

Johan_Lindroos skrev:För att ett bra ljudkort har väldigt många dB lägre brusgolv, lägre distorsion, linjäritet, kanalseparation, etc. Ja, allt helt enkelt bättre än vinylsystemet.

När jag uppgraderade min LP12:a jämförde jag min 8 år gamla Lingo (nätdel) med den nya. Och visst var det skillnad även om jag så här i efterhand mycket väl kunde nöjt mig med den befintliga nätdelen och lagt mellanskillnaden på något roligare). Skillnaden bestod i att tex en melodislinga spelad på en basgitarr gick fram bättre, blev tydligare och mer lättförståelig.

Om vi nu utgår ifrån att det jag hörde är ett faktum (istället för att diskutera huruvida jag har rätt eller fel osv), är det någon som tror att denna skillnad skulle kunna verifieras genom att spela in varsin snutt på en dator med respektive nätdel och sedan jämföra mellan två wav-filer?

Jag tillåter mig tvivla. Det är bland annat därför jag tvivlar på att en jämförelse mellan LP12 och Axis kan ske genom inspelade filer på en hårddisk. Jag tror skillnaden blir noll, helt enkelt därför att ett enkelt digitalt media (som en normal dator med ett normalt ljudkort) inte är bra nog för att verifiera de skillnader som ett bra analogt system kan återge TROTS tillkortakommanden som högre brus, kanske krokigare frekvensgång osv.

/ B

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-11 11:29

Om det finns skillnader är jag säker på att dom hörs med ett bra ljudkort, dock inte ett "standardljudkort", det kritiska här är inte avspelningen från datorn utan inspelningen in i datorn.

"Vanliga" ljudkort har undermåliga ingångar, så redan där sabbas ljudet, men med ett "musikerljudkort" är jag övertygad om att det inte är några problem att höra eventuella skillnader. En analog färgning är alltid en analog färgning och det är inte svårt för datorn att återge, snarare busenkelt.

Om man hittar vari färgningen består så är det sen lika enkelt att skriva en "Lingo-plugin" som VST och sen använda när man spelar sina mp3:or .. Linn-ifierade .. :mrgreen:

Återgå till Generellt om hifi