Bill50x skrev:Jag har en LP12:a med Ekos II, Archiva B, Lingo/Linto av senaste snitt. Uppdaterad för 1,5 år sedan ungefär. Just nu nerpackad pga flytt (som blev senarelagd till 1 juni).
Men, det finns ju en del svårigheter i projektet. Att hålla på och flytta tonarmar är ganska besvärligt, åtminstone på LP12:an. Inte att byta i sig, utan den justering som ska göras efteråt. Ljudet på en LP12:a kan skilja sig en del beroende på hur bra injusterad fjädring etc är.
Hårddiskinspelning låter logiskt, men det finns ett feltänk här. Vad är det som säger att upplösningen är tillräckligt bra i en dator för att kunna belysa skillnaderna mellan två analoga skivspelare? Visserligen menar vissa Linn-anhängare att skillnaden mellan en Genki och en CD12:a är uppfattningsbar via en mobiltelefon, men jag är lite skeptisk.... utan att ha provat förstås...
Men det jobbigaste är nog ändå trimningen av LP12:an.
/ B
Även min egen Axis ligger i vila för närvarande och LP-skivorna står i garderoben. Jag ska förhandla med min sambo när min son blivit större och mindre petglad om att införa vinylen igen. Detta för att jag skulle vilja digitalisera en del av LP-skivorna.
Nu till ämnet. Jag tror en diskussion om hårddiskinspelningen kommer på tapeten endast om det inte kan höras någon skillnad. Skillnad kommer i alla fall att höras då man inte kan garantera att knaster/knäpp kommer på exakt samma ställen på inspelningarna. Frågan är om det är någon övrig skillnad på kvaliteten och om det finns ett LP12 och Axis-"sound".
Ang. armflytt hade jag faktiskt tänkt på det. Det är lättare att flytta en arm från LP12 till Axis (Axisen behöver aldrig ställas in, förutom VTA) än tvärtom.
Allt beror ju på viljan att ta reda på om verken skiljer sig, om man kalibrerar för det som går (nivå, hastighet, arm/PU etc). Det är en känslig fråga för många Linn-ägare, därför vill ingen av dem på Selleri ställa upp med sin LP12. Jag tänkte att medlemmarna på faktiskt kanske har en litet mer intresse av ett sådant experiment. Men jag vet inte, kanske det är ett omöjligt experiment?
Jag ska se över min Axis någon gång i vår. Ev ta hjälp av någon mekarkunnig som vill ha lite extra pengar i fickan. Det gäller främst att byta några komponenter på kretskortet (ellyter) som är 16 år gamla, ev byte av motorn, och att göra trimpottar på plinten för hastighetstrimning. Som de är nu sitter de på kretskortet vilket är bökigt om man behöver trimma hastigheten.