Bill50x skrev:Taggar är trist tycker jag. Varför ska man behöva ha samma uppgifter på flera ställen? För att kunna sortera filer ger jag dom namnet:
artist - album - låtnummer låtnamn. Annan info hittar jag på nätet....
Alltså inte låtnumret först till exempel som man ser ibland. Blanda två album då så förstår ni hur dumt det är.
Men, med filnamn enligt ovan, behövs egentligen inga taggar. Vill man lägga in årtal eller nåt annat kan man göra det inom parantes på lämpligt ställe.
Nu finns det dom som ändå vill ha taggar och det är OK för mig. Men varför kan man inte välja bort att uppspelningsprogram och brännarprogram alltid väljer taggarna som default? Och finns det inga taggar försöker programmen att dela upp artist/album och låt med någon sorts automatik efter ett bindestreck eller liknande. Vilket oftast misslyckas.... Trist.
/ B
Jag har samma struktur som du för filnamnet, då är det ingen konst för Mp3Tag att kopiera in denna info i rätt id tagg helt automagisk. Har man bara varit konsekvent så kan du köra igenom hela din samling i ett svep.
Fördelen med id taggningen är, när man som jag använder en mediaspelare med egen display, info om spåret visas på displayen. Ytterligare en fördel får man när man skall skapa spellistor, typ spela alla låtar i genre Blues (blandat), eller visa alla album från år 20XX osv.
Man kan även välja att söka på Artist, Album,Spår mm. allt bekvämt tillbakalutad i sin favvo fotölj.
Jag tycker att det är värt besväret.