Program för att rippa cd?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PaulJohansson

Program för att rippa cd?

Inläggav PaulJohansson » 2006-03-28 15:48

Hoj hoj!

Min första post här. Jag har bestämt mig för att jag är alltför lat för att springa fram och tillbaka till cd-spelaren och byta skivor, så jag ska lägga över all min musik på laptopen. Därifrån kör jag firewire till ett m-audio solo och in i stereon.

Jag vill ha tips på program för att få över alla skivor till hårddisken, utan att konvertera till mp3. Jag har för mig att det finns program som läser nån information på cd'n som innehåller artist, titel, kanske låttitlar? Det skulle underlätta för mig.

Slutligen, finns det någon skäl att inte ta detta steg och lämna cd-spelaren bakom sig? Förutom det uppenbara med fjärrstyrning. Speak now, or forever hold your piece! ;)

Och tack på förhand!

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-28 15:51

jag vet inte hur många skivor du ska lägga över, men tror du hårddisken på din bärbara räcker då?...kolla det först
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-03-28 15:52

Det finns bara ett alternativ om du ska ha ett fullgott resultat... använd http://www.exactaudiocopy.de/ ... och framför allt läs igenom hur du ställer in allt. Offset inställningen är viktig som bara den.

Sen kan du välja om du vill ha kvar allt i wavfiler eller komprimera lossless med tex flac, ape eller något annat.

Användarvisningsbild
PaulJohansson

Inläggav PaulJohansson » 2006-03-28 16:26

jag vet inte hur många skivor du ska lägga över, men tror du hårddisken på din bärbara räcker då?...kolla det först

Jag tänkte köpa en extern hårddisk, då min interna är på bara 60 gig. Men det är väl inte mer än 50 skivor jag lyssnar på mer regelbundet. De andra 150 eller så kan ligga på en extern. Sen kastar jag väl inte ut spelaren på gatan, jag har ju lite sacd också. Och dvd.

Tack! Det ska jag kolla upp. Känner igen programmet från 90-talet då jag höll på att sampla lite grejer.

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2006-03-28 16:46

Tja, hur viktig är offsetinställningen egentligen? Jag tvivlar inte på att det kan skilja några bytes hit och dit, men är det hörbart?
"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

Användarvisningsbild
Hubba

Inläggav Hubba » 2006-03-28 18:13

Hej,

Jag har rippat mina CD skivor med EAC till FLAC.

Samlingen ligger på en 300 Gb Maxtor USB2 disk som i sin tur är kopplad till en modifierad Linksys NSLU2 (Linux och överklockad), vilken fungerar som mediaspelare (mt-daapd).

Hela baletten göms undan och är totalt ljudlöst, det enda som låter är snurret från hårdisken när man spelar via Soundbridgen.Spelar man inte musik så går hårdisken ner i viloläge.

Sedan trådlöst nätverk till en Sondbridge (Roku M500) och vidare till Denon 2105 som smeker ut signalen till mina piP.

Hela samlingen är id3 taggat så man kan söka via genre, artist, album, spellistor mm. Och infon visas i displayen på Soundbridgen.

Ett extra plus är att du får till gång till alla radiokanaler som sänds via internet om du har bredband d.v.s

Körde allt från en PC förut men tröttnade på att den måste vara igång hela tiden, och vem vill gå till PC'n för att välja sin favvo skiva.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-28 19:35

hur rippar man enklast till flac?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-03-28 19:39

razor skrev:Tja, hur viktig är offsetinställningen egentligen? Jag tvivlar inte på att det kan skilja några bytes hit och dit, men är det hörbart?

Jag kan inte höra skillnaden, men vetskapen om det annars blir bitfel ligger och gnager bak i skallen!
Det går ju fort att ställa in ändå, enda man behöver göra är att bränna lite :)

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-03-28 19:47

Strauss skrev:Jag kan inte höra skillnaden, men vetskapen om det annars blir bitfel ligger och gnager bak i skallen!
Det går ju fort att ställa in ändå, enda man behöver göra är att bränna lite :)

Bitfel blir det inte. Offseten säger bara var på spåret en läsare börjar läsa. För det mesta är det tysta sampels ändå.

Offseten används egentligen bara för att rippa exakt från första samplet.

Det finns en lista på färdiga offsets för vanliga brännare/läsare att ställa in på EACs sajt tror jag.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Hubba

Inläggav Hubba » 2006-03-28 20:07

adzer skrev:hur rippar man enklast till flac?

1. Rippa först till wav med EAC.
2. Koda om wav filerna till FLAC med Flac frontend.

Klart

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-28 21:14

Hubba skrev:

Klart

tackar, har redan rippat mina skivor till wave så nu ska allt göras om till flac

Användarvisningsbild
Hubba

Inläggav Hubba » 2006-03-28 21:34

adzer skrev:
Hubba skrev:

Klart

tackar, har redan rippat mina skivor till wave så nu ska allt göras om till flac

Nja,

Om du vill kunna använda dig av id taggar så ja då måste du göra det, du kan inte tagga wav filer. Flac är en typ av filkomprimering typ zip eller rar (tar inte lika stor plats på hårdisken).

Min Soundbridge har ingen Flac avkodare inbyggd så mt-daapd konverterar Flac filen till wav inann den skickas till Soundbridgen. Funkar kanonbra, det finns dock mediaspelare som klarar av att avkoda Flac t.ex Squeezbox

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-28 23:15

Hubba skrev:
adzer skrev:
Hubba skrev:

Klart

Nja,

Om du vill kunna använda dig av id taggar så ja då måste du göra det, du kan inte tagga wav filer. Flac är en typ av filkomprimering typ zip eller rar (tar inte lika stor plats på hårdisken).

Min Soundbridge har ingen Flac avkodare inbyggd så mt-daapd konverterar Flac filen till wav inann den skickas till Soundbridgen. Funkar kanonbra, det finns dock mediaspelare som klarar av att avkoda Flac t.ex Squeezbox

jag har alltså redan rippat en massa skivor till wave å pga av att wave inte klarar taggar så ska jag convertera dom till flac

Användarvisningsbild
Hubba

Inläggav Hubba » 2006-03-29 10:39

Hej igen,

Du behöver inte konvertera till Flac om.

1. Du har tillräckligt med disk.
2. Du inte vill spara metadata om filen (Artist,Låttitel,Album,Genre mm).

Om du inte vill förstöra dina wav filer med att konvertera dem till mp3, så tycker jag att Flac är det bästa alternativet. Det är opensource och ingen proprietär lösning som Apples eller Microsofts lösningar på Lossless.

Du vinner en hel del på att taggmärka filerna, det är ett strul att ta sig igenom, det finns bra verktyg som dessutom är gratis som hjälper dig att fylla i titel,artist,album mm helt automagiskt Mp3Tag är en.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-29 10:56

det e just för taggarna jag vill göra om dom till flac

funkar det progget för flac med eller bara mp3 taggar?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-29 11:25

Taggar är trist tycker jag. Varför ska man behöva ha samma uppgifter på flera ställen? För att kunna sortera filer ger jag dom namnet:
artist - album - låtnummer låtnamn. Annan info hittar jag på nätet....

Alltså inte låtnumret först till exempel som man ser ibland. Blanda två album då så förstår ni hur dumt det är.

Men, med filnamn enligt ovan, behövs egentligen inga taggar. Vill man lägga in årtal eller nåt annat kan man göra det inom parantes på lämpligt ställe.

Nu finns det dom som ändå vill ha taggar och det är OK för mig. Men varför kan man inte välja bort att uppspelningsprogram och brännarprogram alltid väljer taggarna som default? Och finns det inga taggar försöker programmen att dela upp artist/album och låt med någon sorts automatik efter ett bindestreck eller liknande. Vilket oftast misslyckas.... Trist.

/ B

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-29 13:21

Bill50x skrev:Nu finns det dom som ändå vill ha taggar och det är OK för mig. Men varför kan man inte välja bort att uppspelningsprogram och brännarprogram alltid väljer taggarna som default? Och finns det inga taggar försöker programmen att dela upp artist/album och låt med någon sorts automatik efter ett bindestreck eller liknande. Vilket oftast misslyckas.... Trist.

/ B

Anledningen till att man vill ha taggar är ju att tex inte WMP klarar av att plocka info från filnamnet. Världens största mjukvaruföretag klarar inte detta.

Däremot klarar J River Media Center detta med bravur. Dessutom klarar den av att lägga koppla varje fil till bild i ett nafs till skillnad från WMP...

Men med FLAC med taggar OCH din filnamnstruktur i kombination är man på den säkra sidan.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Hubba

Inläggav Hubba » 2006-03-29 13:59

Bill50x skrev:Taggar är trist tycker jag. Varför ska man behöva ha samma uppgifter på flera ställen? För att kunna sortera filer ger jag dom namnet:
artist - album - låtnummer låtnamn. Annan info hittar jag på nätet....

Alltså inte låtnumret först till exempel som man ser ibland. Blanda två album då så förstår ni hur dumt det är.

Men, med filnamn enligt ovan, behövs egentligen inga taggar. Vill man lägga in årtal eller nåt annat kan man göra det inom parantes på lämpligt ställe.

Nu finns det dom som ändå vill ha taggar och det är OK för mig. Men varför kan man inte välja bort att uppspelningsprogram och brännarprogram alltid väljer taggarna som default? Och finns det inga taggar försöker programmen att dela upp artist/album och låt med någon sorts automatik efter ett bindestreck eller liknande. Vilket oftast misslyckas.... Trist.

/ B

Jag har samma struktur som du för filnamnet, då är det ingen konst för Mp3Tag att kopiera in denna info i rätt id tagg helt automagisk. Har man bara varit konsekvent så kan du köra igenom hela din samling i ett svep.

Fördelen med id taggningen är, när man som jag använder en mediaspelare med egen display, info om spåret visas på displayen. Ytterligare en fördel får man när man skall skapa spellistor, typ spela alla låtar i genre Blues (blandat), eller visa alla album från år 20XX osv.

Man kan även välja att söka på Artist, Album,Spår mm. allt bekvämt tillbakalutad i sin favvo fotölj.

Jag tycker att det är värt besväret.

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2006-03-29 14:51

Måste tipsa om programmet/skriptet flac-archive. Läser en cd-skiva och komprimerar till en flac-fil med meta-information och cue-sheet. Finns även ett litet skript som tar flac-filen och gör om den till flera mp3 filer om man vill ha dem i telefon, mp3 spelare eller liknande.

http://diplodocus.org/projects/wiki/AudioCrack

Borde gå att få igång på alla plattformar som kan köra perl, cdparanoia och är något så när Posix kompatibla.

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-29 15:14

Varför vill man ha allt i en fil?

Jag laddade ner en mp3 där allt låg i en fil och hade enorma problem. Ingen TAG editor fungerade vilket gjorde att jag fick droppa filen som innehöll 50 bra låtar... Jag vill att blandskivor skall heta VARIOUS och inte att man får in 50 grupper med 1 låt var i sitt album!
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-03-29 15:19

Margaux skrev:Varför vill man ha allt i en fil?

Jag laddade ner en mp3 där allt låg i en fil och hade enorma problem. Ingen TAG editor fungerade vilket gjorde att jag fick droppa filen som innehöll 50 bra låtar... Jag vill att blandskivor skall heta VARIOUS och inte att man får in 50 grupper med 1 låt var i sitt album!

Håller med och kallar också blandade skivor Various (och egenbetitlade plattor för ST= Self Title). Enda nackdelen är att Various i albumlistan blir rätt lång (bara High Fidelity Referens-CD är ju 80 skivor).

Användarvisningsbild
Hubba

Inläggav Hubba » 2006-03-29 15:57

På blandskivor så låter jag albumnamnet vara rätt men byter artist mot various. På så sätt får jag iallafall rätt namn på albumet.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-03-29 16:17

Jag kör Easy CD-DA Extractor och med följande namngivning:

Standardskivor:

<Album Artist> - <Album> - <Number> - <Title>

Blandade skivor:

Various - <Album> - <Number> - <Track Artist> - <Title>

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-30 11:54

när jag koverterar mina wave till flac så säger den "warning: skipping unknown sub-chunk"

e detta nåt man ska oroa sig över?

Återgå till Generellt om hifi