Moderator: Redaktörer
CJNE skrev:Jax:
Tack för info!
Jag har sett att jitter används i andra sammanhang som en benämning för tidsfel i klockan i den skickande änden också, det var i första hand i det sammanhanget jag tänkte på.
Om jag förstod dig rätt så händer det du beskriver internt i DACen.
Jax skrev:Man kan komma förbi detta med FIFO-minne i DACen men då får man räkna med att ett och annat sampel tappas eller repeteras. Lite ur askan i elden men det ena kan vara att föredra över det andra, mest beroende på hur mycket frekvensen i källan och DAC skiljer sig.
Det bästa är dock att skicka tillbaka en klocka från DAC till källan som får använda den som bas istället. Det ger den bästa jitterdämpningen av alla utan att få problemen FIFO-lösningarna har.
perstromgren skrev:Varför har man över huvud taget separata DAC:ar?
CJNE skrev:Tack för intressant information!
Kan man utgå från att nya hemmabioreceivrar har implementerat någon av de tre metoderna för att kompensera för jitter på de digitala ingångarna?
Svår fråga kanske men om nån har koll så vore det kul att få veta.
Undrar om Rotel hade kläm på det där 2002 när RSP-1066 lanserades…:).
Nefilim skrev:Vad är "Öhmans jätteminne"?
Ett tredje sätt att undvika cycle slips är att ha ett jätte FIFO-minne, nämligen ett sisådär en sekund långt (44100 sampels), som börjar med en halv sekunds fördröjning (brukar räcka) således att de normala klockdifferanserna kan absorberas under en hel CD-skivas speltid, oavsett om det blir til att fylla eller tömma minnet.
Nefilim skrev:Man kan kanske motivera detta om man äger en mycket gammal CD-spelare?
Almen skrev:Vad händer om/när klass D-förstärkare blir tillräckligt bra? Givet är att man slipper D/A-omvandlaren, men finns det egentligen någon anledning att lagra ljudet som PCM över huvud taget? Borde man inte ha det på hårddisken som PWM och så bara klocka ut till slutsteget?
IngOehman skrev:Det kan tilläggas att alla jitterundertryckningsmetoder som bygger på fördröjd ultrastabil utmatning från ett jätte-FIFO-minne är potentiella problem i en multimediasituation.
Det är ju inget kul att spana in film där dialogen ligger 0,5 sekunder efter bilden...![]()
IngOehman skrev:Det i sin tur leder frågan vidare till vad det kommer sig att lösningar med CD-spelare med tung skivtallrik, som på allvar marknadsförs som ett medel att få "stabilare rotation", inte fälls av marknadsdomstolen med omedelbarhet, när vilken ingenjör som helst kan visa vilka problem den tyngre tallriken ställer till med när man skall kunna variera rotationen för att hålla minnet lagom fullt hela tiden...
IngOehman skrev:Alltid kul när det man skriver både förstås och uppskattas!
crion skrev:Ja det är tur att det finns lipsync kontroller på både HTPC och försteg. Nu när alla nVIDIA ägare har varit betatestare åt PureVideo satsningen så har fördröjningen av bilden varit olika mellan olika driver/decoder releaser, framförallt när det gäller 1080i material.
CJNE skrev:Normalt sett används ju den där lipsyncfunktionen till att fördröja ljudet, förmodligen implementerat som en buffer med ställbar storlek.
Med en sådan lösning kan det bli knepigare att fördröja bilden om det är ljudet som hamnat efter.
I en HTPC går det nog att lösa enkelt men kanske inte i en receiver….
crion skrev:Halft OT, men relevant eftersom du verkar vilja använda en HTPC i din anläggning.
CJNE skrev:Piotr:
Har du gjort någon mätning före/efter eller är det subjektiva haksläpp?![]()
Jax:
Tack för info!
Jag har sett att jitter används i andra sammanhang som en benämning för tidsfel i klockan i den skickande änden också, det var i första hand i det sammanhanget jag tänkte på.
Om jag förstod dig rätt så händer det du beskriver internt i DACen.
Nefilim skrev:Kanske lite OT, men vad händer om man kopplar in en analog volympot i serie med en digital coaxkabel?? Reduceras biten även då?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Kitchenmaster och 60 gäster