Jitter och bitar hit å dit

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CJNE

Jitter och bitar hit å dit

Inläggav CJNE » 2006-04-03 16:08

Det kommer ju upp i olika sammanhang det här med hur mycket eller lite jitter som uppstår i den digital signalen som lämmnas från olika digitala källor.
I billiga ljudkort lär det uppstå förhållandevis mycket jitter (:?:), Squeezebox ska enligt egen utsago lämna väldigt lite jitter för att nämna några exempel.

Hur ligger det till egentligen med det här, finns det några mätningar gjorda på exempelvis CD-spelare och/eller ljudkort?
Hur går en sådan mätning till?

Spelar det överhuvudtaget någon roll så länge alla bitar kommer fram och i rätt ordning?
Svaret på det är troligen att det beror på hur mottagarsidan är konstruerad, så hur brukar det vara i vanliga hemmabioreceivrar?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-04-03 17:53

Kan inte så mycket om jitter men ja, det går att mäta och dubbel ja, det spelar stor roll för ljudet.

Nyare prylar har väl inbyggda lösningar för att komma tillrätta med eländet. På gamla prylar kan man ju kasta in en precisionsklocka och få fina resultat. Har bytt klocka på tre spelare och det gav haksläpp.

/Peter

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-04-03 18:03

Jitter är frekvensmodulation av ordklockan som används av D/A-omvandlaren för att klocka ut nästa sampel som ska omvandlas till en spänning eller ström beroende på typ av DAC.

Den modulerande signalen kan vara allt från rent slumpmässigt brus (minst farligt) till rena störtoner från övriga delar av den digitala elektroniken (värst). Det yttrar sig som högfrekvent brus eller dito störtoner på analoga sidan.

Jittret är sällan så stort att man missar bitar, då måste jittret upp till +-250ns om jag räknar någorlunda rätt. Vanligtvis ligger jittret som sämst omkring +-2ns. Bra grejer jittrar < 0.5ns.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-04-03 18:33

Piotr:
Har du gjort någon mätning före/efter eller är det subjektiva haksläpp? :)

Jax:
Tack för info!
Jag har sett att jitter används i andra sammanhang som en benämning för tidsfel i klockan i den skickande änden också, det var i första hand i det sammanhanget jag tänkte på.
Om jag förstod dig rätt så händer det du beskriver internt i DACen.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-04-03 18:47

CJNE skrev:Jax:
Tack för info!
Jag har sett att jitter används i andra sammanhang som en benämning för tidsfel i klockan i den skickande änden också, det var i första hand i det sammanhanget jag tänkte på.

Det kommer från sändande ända. En extern DAC behöver låsa på inkommande klocka som grävs upp ur den inkommande bitströmmen. Denna process skapar i sin tur jitter och adderas till det jitter som kommer från källan (som alltså då är tidsfel i sändande utrustningen).

Man kan komma förbi detta med FIFO-minne i DACen men då får man räkna med att ett och annat sampel tappas eller repeteras. Lite ur askan i elden men det ena kan vara att föredra över det andra, mest beroende på hur mycket frekvensen i källan och DAC skiljer sig.

Det bästa är dock att skicka tillbaka en klocka från DAC till källan som får använda den som bas istället. Det ger den bästa jitterdämpningen av alla utan att få problemen FIFO-lösningarna har.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
basnarkomanen

Inläggav basnarkomanen » 2006-04-03 20:00

Jax, jag förstår inte ett ord av vad du skriver, men snyggt skrivet iaf! :wink:

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-04-03 20:50

Klart som korvspad! 8)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-04-03 21:31

Jax skrev:Man kan komma förbi detta med FIFO-minne i DACen men då får man räkna med att ett och annat sampel tappas eller repeteras. Lite ur askan i elden men det ena kan vara att föredra över det andra, mest beroende på hur mycket frekvensen i källan och DAC skiljer sig.

Det bästa är dock att skicka tillbaka en klocka från DAC till källan som får använda den som bas istället. Det ger den bästa jitterdämpningen av alla utan att få problemen FIFO-lösningarna har.

Det var lite så jag tänkte när jag skrev att det kanske inte spelar någon roll, om mottagarsidan har en FIFO eller något annat knep för att komma runt jitterproblemet så är ju "sändarjittret" irrelevant i sammanhanget.

Men hur vanligt är det att vanlig modern HiFi-apparatur har FIFO eller liknande tro?

Det senere du beskrev låter ju bra men blir lite svårt att implementera inom ramen för S/PDIF tyvärr :).

Nån som sett några jittersiffror på nån apparat så man kan jämföra lite?
Squeezebox uppger standaravvikelsen till 50 ps, det låter ju lågt, eller?

popedh

Jitter

Inläggav popedh » 2006-04-03 23:43

Jitter är väl motsvarigheten till analogtapens modulationsbrus... det verkar inte som vi blir av med slaggprodukterna hur vi än gör.

Kommer det inte kiss, kommer det bajs;)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-04 00:39

Att ha klockan i DACen är egentligen inget större problem, men det är ingen standardlösing, så det kräver apparater specifikt gjorda för det, liksom förtås nya dubbelriktade kablar. Linn har gjort sådana lösningar.

FIFO-minne renderar inte heller några praktiska problem med cycle-slips, eftersom man ha låta den mottagande klockan vara "härmande".

Det kan ske på två sätt.

1. Antingen låter man den ingå i ett servo med lämpligt låg bandbredd, således att endast mycket lågfrekventa variationer från sändarklockan ingår och i det fallet behöver FIFO-minnets längd bara några tiotal sampel för att undvika cycle slips, även om mycket låg gränsfrekvens används. Använder man lite högre frekvens kan det räcka att ha en fördröjning om mindre än ett enda sampel!
. Denna sorts FIFO-lösning med slavande ny-klocka finns på praktiskt taget alla separata DA-omvandlare. Åtgärden kallas oftar för re-clocking (återklockning på svenska) och rent tekniskt kallas lösningen för PLL, eftersom det är en sådan man tillgriper.

2. Alternativt kan man ha en klocka som "lär sig" sändarklockan under några sekunder, för att sedan låsas och kör vidare utan hänsyn till sändarklockans variationer. I det fallet är det lämpligt att ha några tusen sampels i minnet (vilket betyder att minnet behöver vara 2000 sampel långt, eftersom sampelmångden både kan sjunka och stiga). 1000 sampel är 1/44,1 dels sekund. alltså drygt två hundradels sekunder.

Ett tredje sätt att undvika cycle slips är att ha ett jätte FIFO-minne, nämligen ett sisådär en sekund långt (44100 sampels), som börjar med en halv sekunds fördröjning (brukar räcka) således att de normala klockdifferanserna kan absorberas under en hel CD-skivas speltid, oavsett om det blir til att fylla eller tömma minnet.

Alla dessa saker har kunnat läsas om i MoLt långt innan det fanns någon på marknaden som använde någon av prnciperna. Dé ni! :wink:

Vh, iö

- - - - -

PS.
Just det, ämnet ja... Jag har i de studier jag gjort inte någon gång kunna påvisa hörbara effekter av jitter när det legat under 200 ps vid DACen. Jag tror även 500 ps är rätt svårt att höra i de allra flesta fall, för jag har haft endast måttlig framgång med att påvisa hörbarhet av så litet jitter.

När det ökar däröver kan det bli hörbarare dock, med det låter väldigt olika beroende på hur det ser ut i tiden. Vissa jitterformer är väldigt harmlösa även när det är 50 gånger större än 500 ps, medan andra är värre.

Jitter på mer än 10 ns bör man nog försöka undvika om man gör en seriös konstruktion. Helst skall det vara undre 1 ns, men som sagt - hörbarheten av det beror mycket på hur jittret ser ut i tiden, så storleken på jittret räcker inget vidare för att definiera det. I de allra flesta fall domineras jittret av tre karaktärer:

1. Fasta störfrekvenser som drrar klockan.

2. Brus (stokatiska ojämnheter i klockan).

3. Datarelaterat jitter, alltså ryck i tiden som är beroende av själva koden som beskriver musiken. Överföringsgenererat jitter har praktiskt taget undantagslöst den senare karaktären. En bra sak med sådant jitter är att det är relatsivt lätt att filtrera bort redan med ett välgjort PLL-system.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-04-04 12:49

Tack för intressant information!

Kan man utgå från att nya hemmabioreceivrar har implementerat någon av de tre metoderna för att kompensera för jitter på de digitala ingångarna?
Svår fråga kanske men om nån har koll så vore det kul att få veta.
Undrar om Rotel hade kläm på det där 2002 när RSP-1066 lanserades…:).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-04-04 13:33

Fast hela diskussionen utgår väl ifrån att DAC:en och CD-läsaren inte är ihopbyggda? Om de är det, kan man ju lösa hela problemet elegant med återkoppling.

Jag har alltid ansett att dessa jitterproblem helt bör undvikas genom att göra som man alltid gjort: montera DAC:en där den hör hemma, i CD-spelaren. Fast då går ju en hel high-endproduktkategori i drickat! :D

Om man prompt måste montera DAC:en centralt, tycker jag att man lämpligen monterar ett av iö:s "jätteminne" (ett minne som mycket väl skulle kunna komma med som leksak i Kalle Anka numera!) som FIFO.

Varför har man över huvud taget separata DAC:ar?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-04-04 14:24

perstromgren skrev:Varför har man över huvud taget separata DAC:ar?

Anledningen till att jag har så är för att jag spelar upp musiken genom en dator och jag tror inte att det blir lika bra att DA-omvandla i den som det blir i min receiver.

När det gäller CD/DVD-spelare så håller jag med dig :).

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-04-04 14:46

CJNE skrev:Tack för intressant information!

Kan man utgå från att nya hemmabioreceivrar har implementerat någon av de tre metoderna för att kompensera för jitter på de digitala ingångarna?
Svår fråga kanske men om nån har koll så vore det kul att få veta.
Undrar om Rotel hade kläm på det där 2002 när RSP-1066 lanserades…:).

Det finns lite olika grader på det där.

Som exempel på den tiden som Tag McLaren fanns så hade AV30R som var en billigare processor (20 000) även en enklare hantering av jitter. Den mer avancerade modellen AV32R som kostade 10000 kr mer hade bland avancerad jitterhantering med pll m.m. Exakt vad som var skillnaden vet jag inte men att det inte var självklart att alla hade lika avancerad hantering belyser exemplet ovan iallafall.

Min kombo har ju sen dessutom synkning mellan transport och DAC:ar.

Men jag skall erkänna att med mitt senaste kort (RME) så hör jag ingen skillnad mellan min synkade 35000 kr:s transport och mitt datorljudkort för 2000 kr. Jag antar att det bl.a. beror på att min DAC eliminerar jittret under hörbar nivå som beskrevs av IÖ tidigare.

1000 kr till den som statistiskt sett klarar av att peka ut min TAG DVD32R transport vs RME kortet hemma hos mig i ett blindtest. Vem antar utmaningen? Om ni misslyckas så får ni betala 1000 kr!
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-04-04 15:30

Vad är "Öhmans jätteminne"?

Ja det här med att ha en separat DAC kan man ju fundera över! Egentligen tror jag personligen att detta är ganska onödigt numer. Utvecklingen, eller framförallt prisutvecklingen har ju gått betydligt framåt de senaste åren!

Man kan kanske motivera detta om man äger en mycket gammal CD-spelare?

Många finner det kanske "häftigt" att ha en extra apparat!

(Har en extern DAC själv! :oops: )[/quote][quote][/quote]

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2006-04-04 17:00

extern och extern, DACen blir ju extern även om den sitter monterad i receivern/försteget, och det är där jag vill ha den iaf, så att jag kan köra cd/dvd/digitaltv/dator/soundbridge/etc utan att varje pryl i sig behöver ha en dac av godkänd kvalitet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-04-04 17:10

Nefilim skrev:Vad är "Öhmans jätteminne"?

"Öhmans jätteminne" kommer av att han skrev:
Ett tredje sätt att undvika cycle slips är att ha ett jätte FIFO-minne, nämligen ett sisådär en sekund långt (44100 sampels), som börjar med en halv sekunds fördröjning (brukar räcka) således att de normala klockdifferanserna kan absorberas under en hel CD-skivas speltid, oavsett om det blir til att fylla eller tömma minnet.

Nefilim skrev:Man kan kanske motivera detta om man äger en mycket gammal CD-spelare?

Borde man inte köpa en ny då? Att köpa en fin DAC till en mycket gammal CD-spelare låter som en dålig idé med tanke på utvecklingsfarten i den delen av branschen.
... tycker jag!

Per

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-04-04 17:19

Jo men nu har jag en mycket bra (dyr, kostade 19k ny då) drive som är ca 10 år gammal. Tänker köra den tills den "tar slut"! :)

Användarvisningsbild
BigD

Inläggav BigD » 2006-04-04 17:22

Så länge den gamla spelaren inte har problem att läsa skivor så ser jag inte vad som skulle vara negativt med att köpa en fin dac till den.
Eftersom den nya fina dacen inte borde vara känslig för jitter så borde det ju vara en ganska hyfsad idé eller?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-04-04 17:40

Visst, det tycker jag! Dessutom köpte jag den till ett mycket fördelaktigt beg. pris! Till denna köpte jag för ett år sedan en Harmony Design DAC med fifo!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-04-04 17:48

Vad händer om/när klass D-förstärkare blir tillräckligt bra? Givet är att man slipper D/A-omvandlaren, men finns det egentligen någon anledning att lagra ljudet som PCM över huvud taget? Borde man inte ha det på hårddisken som PWM och så bara klocka ut till slutsteget?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-04-04 18:21

Almen skrev:Vad händer om/när klass D-förstärkare blir tillräckligt bra? Givet är att man slipper D/A-omvandlaren, men finns det egentligen någon anledning att lagra ljudet som PCM över huvud taget? Borde man inte ha det på hårddisken som PWM och så bara klocka ut till slutsteget?

Klass-D-steget blir ju D/A-omvandlaren :)

Har du en trudelutt i PCM-format så borde det inte vara svårt att transformera det till PWM med datorns hjälp. Fråga mig inte hur bara, jag är ingen vidare på högre matematik :oops: :wink:
- Militant slacker

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2006-04-04 23:28

Bra Jittermumsare gör stor skillnad på just datorljudkorts källor. Några som har fått väldigt bra omdömen är Apogee's Big Ben (lite halvdyr) samt Meridian 518 (finns beggad).

Får väldigt bra resultat från ljudkortet in i Meridian G68J försteget. Jag har för mig att denna kör en PLL framför en 4MB RAM buffert där den klockar om informationen.

Jag antar att Tag eliminerar en hel del jitter eftersom det är svårt att höra skillnad på en transport med syncad dac klocka samt datorljudkortet (excellent).

Innan tyckte jag datorn var sämre på rumsinformation och djup.
100% Digital

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-05 01:15

Det kan tilläggas att alla jitterundertryckningsmetoder som bygger på fördröjd ultrastabil utmatning från ett jätte-FIFO-minne är potentiella problem i en multimediasituation.

Det är ju inget kul att spana in film där dialogen ligger 0,5 sekunder efter bilden... :?

Vh, iö

- - - - -

PS. För den som inte visste det kan nämnas att det redan finns ett rätt maffigt FIFO-minne i varenda CD-spelare! Det beror på att man måste ha ett sådant att klocka ut musiken från. Från skivan kan man inte göra det nämligen, för den snurrar på tok för ojämnt, och dessutom ligger inte musiken ens i närheten av i takt på den (interleave-kodningen omöjliggör det nämligen)!

Det i sin tur leder frågan vidare till vad det kommer sig att lösningar med CD-spelare med tung skivtallrik, som på allvar marknadsförs som ett medel att få "stabilare rotation", inte fälls av marknadsdomstolen med omedelbarhet, när vilken ingenjör som helst kan visa vilka problem den tyngre tallriken ställer till med när man skall kunna variera rotationen för att hålla minnet lagom fullt hela tiden...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-05 01:43

Tackar! Riktigt matnyttig information IÖ :-)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-05 02:10

Alltid kul när det man skriver både förstås och uppskattas! :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-04-05 07:26

Jax skrev:Klass-D-steget blir ju D/A-omvandlaren :)

Förstärkare och DAC i ett? 8O :wink:

Jo, precis. Men vad jag menade var att man i sådana fall kanske borde omvandla till PWM i studion i stället. Varför mellanlagra som PCM?

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2006-04-05 08:14

IngOehman skrev:Det kan tilläggas att alla jitterundertryckningsmetoder som bygger på fördröjd ultrastabil utmatning från ett jätte-FIFO-minne är potentiella problem i en multimediasituation.

Det är ju inget kul att spana in film där dialogen ligger 0,5 sekunder efter bilden... :?

Ja det är tur att det finns lipsync kontroller på både HTPC och försteg. Nu när alla nVIDIA ägare har varit betatestare åt PureVideo satsningen så har fördröjningen av bilden varit olika mellan olika driver/decoder releaser, framförallt när det gäller 1080i material. :?

IngOehman skrev:Det i sin tur leder frågan vidare till vad det kommer sig att lösningar med CD-spelare med tung skivtallrik, som på allvar marknadsförs som ett medel att få "stabilare rotation", inte fälls av marknadsdomstolen med omedelbarhet, när vilken ingenjör som helst kan visa vilka problem den tyngre tallriken ställer till med när man skall kunna variera rotationen för att hålla minnet lagom fullt hela tiden...

Ja många recensenter blev så förbryllade när Meridian började skeppa plastiga DVD-ROM drives i sina CD och DVD spelare. De förstod inte varför :P
100% Digital

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-04-05 08:40

IngOehman skrev:Alltid kul när det man skriver både förstås och uppskattas! :wink:

Ibland är man (=jag) litet för dålig med att visa den uppskattning man faktiskt känner. Trots att jag är så långt ifrån en ingenjör man kan komma (fysik var ett av de där "omöjliga" ämnena i skolan) så förstår jag (åtminstone hjälpligt :oops: ) påfallande ofta och uppskattar minst lika ofta det du skriver. :)

Vänliga hälsningar, Michael

Ps. Ursäkta OT :oops:

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-04-05 11:33

Att uttrycka sin uppskattning tycker jag inte är OT :).
Tack IÖ och alla andra som bidragit med information, fortsätt gärna med det!

Hur knepigt är det att göra en jittermätning som är tillräckligt exakt för att påvisa jitter > 200 ps då?

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-04-05 11:39

crion skrev:Ja det är tur att det finns lipsync kontroller på både HTPC och försteg. Nu när alla nVIDIA ägare har varit betatestare åt PureVideo satsningen så har fördröjningen av bilden varit olika mellan olika driver/decoder releaser, framförallt när det gäller 1080i material. :?

Normalt sett används ju den där lipsyncfunktionen till att fördröja ljudet, förmodligen implementerat som en buffer med ställbar storlek.
Med en sådan lösning kan det bli knepigare att fördröja bilden om det är ljudet som hamnat efter :o.
I en HTPC går det nog att lösa enkelt men kanske inte i en receiver….

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2006-04-05 12:31

CJNE skrev:Normalt sett används ju den där lipsyncfunktionen till att fördröja ljudet, förmodligen implementerat som en buffer med ställbar storlek.
Med en sådan lösning kan det bli knepigare att fördröja bilden om det är ljudet som hamnat efter :o.
I en HTPC går det nog att lösa enkelt men kanske inte i en receiver….

Förstår inte riktigt vad du menar, vilken situation är det du talar om? Lipsync delay löses i försteg med buffrar och klocka, på källan med separata klockor med valbar tidsdifferens (dvs du kan ställa in en negativ lipsync om så önskas). Är det en hypotetisk fundering eller praktiskt upplevt?

Bildbehandlig såsom deinterlacing är det som tar mest tid och processorkraft speciellt på 1080i material.

I en HTPC använder du Reclock för att köra perfekt bild utan microstutter. Detta hänger ihop med att per default kör windows directshow med synking efter ljudklockan (därför kan bilden hoppa till ibland på slött uppsatta htpc). Reclock sätter däremot upp en master klocka där ljudet och bilden slavas mot denna. I fallet då ljudet är i osynk (Kan hända vid fel refresh rate, dvs ej multipel av materialets refreshrate) repeteras AC3 frames eller droppas. Med PCM så kan den realtids sampla om med pitch intakt etc.

Det här behöver du normalt sett inte bry dig om på stationär DVD-spelare då den själv gör deinterlacing t.ex. Brukar finnas en flagga för lipsync delay redan där.
Senast redigerad av crion 2006-04-05 12:45, redigerad totalt 1 gång.
100% Digital

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-04-05 12:39

crion skrev:Halft OT, men relevant eftersom du verkar vilja använda en HTPC i din anläggning.

Låter som ett verktyg värt att prova :).
Nu blir det nog Squeezebox för musik men för filmer låter det ju bra. Det ska även gå att använda Reclock för att undvika att musiken körs genom Windows kmixer.

Vad menas med 100% digital?

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2006-04-05 12:52

Jag använder inga analoga källor/överföringar i anläggningen. Finns t.ex. inga högnivå högtalarkablage eller analoga delningsfilter. 8O
100% Digital

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-04-11 15:07

CJNE skrev:Piotr:
Har du gjort någon mätning före/efter eller är det subjektiva haksläpp? :)

Jax:
Tack för info!

Subjektiva haksläpp :) Var tvungen att testa efter år av snack om LC å trichord m.m. Resultatet var bra mycket större än jag nånsin kunde föreställa mig. Har köpt bra mycket dyrare prylar än LC clock men den har helt klart gett störst lyft per krona i riggen. Maskinerna jag bytt klocka på är Marantz Cd63KISE, Sony CDP930 samt SCD-XB940. På Marantyzen å SACD´n hängdes Zapfilter in också. ytterligare ett lyft men inte så stort som med klockan.

edit: finns de som hävdar att det räcker med att avkoppla med vettiga kondingar runt den befintliga klock-kretsen samt DACen för att få fina resultat. Bra mycket billigare än precisionsklockorna på marknaden.

/Peter

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-04-14 16:35

Kanske lite OT, men vad händer om man kopplar in en analog volympot i serie med en digital coaxkabel?? Reduceras biten även då? :?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-04-15 11:39

Nefilim skrev:Kanske lite OT, men vad händer om man kopplar in en analog volympot i serie med en digital coaxkabel?? Reduceras biten även då? :?

Det du reducerar är spänningen, dvs "höjden" på fyrkantvågen. Så länge mottagararen kan skilja på "på" och "av" händer ingenting. När du går under den gränsen blir det tyst. Det är litet som att sänka belysningen vid läsfåtöljen, så länge du kan läsa utan besvär är texten oförändrad.

Med reservation för att jag totalt misuppfattat hur S/P-DIF-interfejset funkar.
... tycker jag!

Per

Återgå till Generellt om hifi