Jitter och bitar hit å dit

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-04-05 11:39

crion skrev:Ja det är tur att det finns lipsync kontroller på både HTPC och försteg. Nu när alla nVIDIA ägare har varit betatestare åt PureVideo satsningen så har fördröjningen av bilden varit olika mellan olika driver/decoder releaser, framförallt när det gäller 1080i material. :?

Normalt sett används ju den där lipsyncfunktionen till att fördröja ljudet, förmodligen implementerat som en buffer med ställbar storlek.
Med en sådan lösning kan det bli knepigare att fördröja bilden om det är ljudet som hamnat efter :o.
I en HTPC går det nog att lösa enkelt men kanske inte i en receiver….

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2006-04-05 12:31

CJNE skrev:Normalt sett används ju den där lipsyncfunktionen till att fördröja ljudet, förmodligen implementerat som en buffer med ställbar storlek.
Med en sådan lösning kan det bli knepigare att fördröja bilden om det är ljudet som hamnat efter :o.
I en HTPC går det nog att lösa enkelt men kanske inte i en receiver….

Förstår inte riktigt vad du menar, vilken situation är det du talar om? Lipsync delay löses i försteg med buffrar och klocka, på källan med separata klockor med valbar tidsdifferens (dvs du kan ställa in en negativ lipsync om så önskas). Är det en hypotetisk fundering eller praktiskt upplevt?

Bildbehandlig såsom deinterlacing är det som tar mest tid och processorkraft speciellt på 1080i material.

I en HTPC använder du Reclock för att köra perfekt bild utan microstutter. Detta hänger ihop med att per default kör windows directshow med synking efter ljudklockan (därför kan bilden hoppa till ibland på slött uppsatta htpc). Reclock sätter däremot upp en master klocka där ljudet och bilden slavas mot denna. I fallet då ljudet är i osynk (Kan hända vid fel refresh rate, dvs ej multipel av materialets refreshrate) repeteras AC3 frames eller droppas. Med PCM så kan den realtids sampla om med pitch intakt etc.

Det här behöver du normalt sett inte bry dig om på stationär DVD-spelare då den själv gör deinterlacing t.ex. Brukar finnas en flagga för lipsync delay redan där.
Senast redigerad av crion 2006-04-05 12:45, redigerad totalt 1 gång.
100% Digital

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-04-05 12:39

crion skrev:Halft OT, men relevant eftersom du verkar vilja använda en HTPC i din anläggning.

Låter som ett verktyg värt att prova :).
Nu blir det nog Squeezebox för musik men för filmer låter det ju bra. Det ska även gå att använda Reclock för att undvika att musiken körs genom Windows kmixer.

Vad menas med 100% digital?

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2006-04-05 12:52

Jag använder inga analoga källor/överföringar i anläggningen. Finns t.ex. inga högnivå högtalarkablage eller analoga delningsfilter. 8O
100% Digital

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-04-11 15:07

CJNE skrev:Piotr:
Har du gjort någon mätning före/efter eller är det subjektiva haksläpp? :)

Jax:
Tack för info!
Jag har sett att jitter används i andra sammanhang som en benämning för tidsfel i klockan i den skickande änden också, det var i första hand i det sammanhanget jag tänkte på.
Om jag förstod dig rätt så händer det du beskriver internt i DACen.

Subjektiva haksläpp :) Var tvungen att testa efter år av snack om LC å trichord m.m. Resultatet var bra mycket större än jag nånsin kunde föreställa mig. Har köpt bra mycket dyrare prylar än LC clock men den har helt klart gett störst lyft per krona i riggen. Maskinerna jag bytt klocka på är Marantz Cd63KISE, Sony CDP930 samt SCD-XB940. På Marantyzen å SACD´n hängdes Zapfilter in också. ytterligare ett lyft men inte så stort som med klockan.

edit: finns de som hävdar att det räcker med att avkoppla med vettiga kondingar runt den befintliga klock-kretsen samt DACen för att få fina resultat. Bra mycket billigare än precisionsklockorna på marknaden.

/Peter

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-04-14 16:35

Kanske lite OT, men vad händer om man kopplar in en analog volympot i serie med en digital coaxkabel?? Reduceras biten även då? :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-04-15 11:39

Nefilim skrev:Kanske lite OT, men vad händer om man kopplar in en analog volympot i serie med en digital coaxkabel?? Reduceras biten även då? :?

Det du reducerar är spänningen, dvs "höjden" på fyrkantvågen. Så länge mottagararen kan skilja på "på" och "av" händer ingenting. När du går under den gränsen blir det tyst. Det är litet som att sänka belysningen vid läsfåtöljen, så länge du kan läsa utan besvär är texten oförändrad.

Med reservation för att jag totalt misuppfattat hur S/P-DIF-interfejset funkar.
... tycker jag!

Per

Föregående

Återgå till Generellt om hifi