Mayro:
Syftet med att göra F/E-lyssningarna är att de skapar kunskap om apparater som kan förmedlas till LTS medlemmar.
Det sker inte för att "inviga extrena grupper i metodens poäng" eller något liknande.
Poängen med testernas utförande har i själva verket ingenting med de som deltar i testerna att göra, annat än att de förstås hjälper till. Det är de resulterande kunskapen om de testade apparaterna som är orsaken till att göra testerna. Inte för att det är kul att testa (vilket det för övrigt verkligen inte är - annat än att det förstås kan vara trevligt om man gör det tillsammans med trevliga människor. Speciellt i kaffepauserna...

)
Det har genom åren kommit hundratals förfrågningar från en massa hyggliga människor om att få vara med på LTS' F/E-lyssningar, men det går inte att (annat än i undantagsfall) hörsamma dylika förfrågningar, eftersom det är svårt nog att genomföra F/E-lyssningarna som det är.
Att
specifikt bjuda in den person som agerat mest agressivt
mot både LTS och det LTS gör, och som dessutom har ägnat sig åt förtal mot enskilda personer som deltar i LTS styrelse liksom mot alla de människor som delar en liknande världsbild och mål med sin musikspelning - det vore ett hån mot alla hyggliga människor som anmält sitt intresse av att deltaga vid F/E-lyssningar, men som vi behövt säga nej till, fast vi inte velat. Det hoppas jag du förstår.
Du har inte visat en tillstymmelse till ånger för hur du betett dig.
Däremot är det synnerligen tänkbart (som du kan läsa redan i mitt första inlägg) att vi arrangerar ett LTS-möte om F/E-testmetoden som sådan, så att alla som är intresserade kan få en liten inblick i hur det går på att F/E-lyssna en apparat. På ett sådant möte är självklart alla LTS-medlemmar hjärtligt välkomna.
Harryup skrev:Jag förstår att nivåmatchning etc är svår att uppnå exakt.
Men om man sålde ett kit med en rimlig brux så ser jag inte att LTS skulle ha större ansvar för att folk gör exakt rätt än vad Fluke kan lastas för när folk köper deras grejor.
Det har du förstås helt rätt i, men det handlar inte bara om ansvar, utan även om konsekvenser.
Om man tvingas ägna/slösa ändlösa dagar på att älta en massa kommentarer till ifrågasättande av metodens förträfflighet, bara för att utrustningen missbrukas så skjuter i ju oss själva (och LTS' medlemmar) i fötterna. Förvirring sprider "vem skall jag tro på-känslor". Det är därför olyckligt att åstadkomma förvirring.
Å andra sidan är fördelarna och värdena med en tillgänglig F/E-lyssningslåda rätt uppenbara de också.

Frågan är alltså hur man skall väga det... Det är ingen ny idé kan jag säga. Vi vill verkligen tillgängliggöra apparaten, men inte till vilket pris som helst.
Innan det går att göra det måste den produktifieras bättre, det måste formuleras en oantastlig intruktion och det måste arrangeras utbildningar.
Den springande punkten tycks vara den där instruktionen...
Hade du frågat mig för några år sedan hade jag sagt att F/E-lyssning är världens enklaste sak att begripa sig på!
Ändlösa diskussioner på åtminstone tre olika HiFi-forum har bevisat mig fel!

HUR TYDLIGT MAN ÄN FÖRSÖKER FÖRKLARA, så
går det inte att få alla att förstå.
Förvisso är det i vissa fall svårt att veta om det handlar om att vissa inte förstår, eller om det handlar om att de medvetet gör allt för att söka, och i brist på framgång därvidlag, hittar på problem - bara för att de vill motverka påståendet att möjligheten finns att objektivisera något som subjektivt som en lyssnings ackuratess.
Tyvärr är det ju så, att avsett vilket, så är det något som gör det mindre attraktivt att göra testmetoden tillgängligare för vem som helst med hjälp av en låda. De som inte förstår och sprider ont blod är i själva verket ett mindre problem än de som ser det som sin uppgift att göra det.
Kort sagt: De som sprider ont blod om en metod de inte ens känner har alldeles uppenbart en agenda att göra det - historien har med önskvärd tydlighet visat att dessa människor bara kommer att bli etter värre när man ger dem objektet att leka med, för då kommer de ju att hävda att de vet vad de minsann pratar om.
Bättre att nå ut och kanske förändra synen på grejorna (stereoapparaterna) än komplicera sakerna onödigt mycket.
Ja, men frågan är vad som blir mer komplicerat... Om problemen är ren okunskap är det lätt att ordinera: Utbildning!
Men om det är att sanningen inte är "populär" (inom specifika grupper, som tycker sig förlora på "sanningens seger") som är problemet, ja då hjälper ingen utbildning i hela världen.
Försök stoppa talibaner genom att utbilda dem,
försök göra påven till en agnostiker genom utbildning,
försök tygla ormoljeskojet (vilket skulle minska försäljning) genom att utbilda ormoljeförsäljarna...
Tänk så många mer intryck som skulle kunna delges varandra och rätt var det är så poppar det upp en apparat som kanske LTS inte haft resurser att testa som är ett guldkorn. Sen kan olika resultat ifrån olika personer sporra och förfina testerna hos användarna. Skulle kunna bli en ganska aktiv del på Faktsikt där man jämför vad man funnit.
Ja det kan vara trevligt, eller också blir det ett skräckscenario, ett "vem-skall-jag-lita-på-gungfly" av sällan tidigare sedd storlek...
Vad jag försöker säga är två saker.
1. Vi vill självklart att det skall komma så många bra F/E-lyssningar till stånd som det bara är möjlig, och att så många som möjligt förstås hur metoden fungerar och vad som gör den som överlägsen (om man söker apparater som släpper igenom musiksignalen utan att färga den på något sätt). Priset får dock inte bli att det kommer till stånd en massa otillförlitliga F/E-lyssningar, för då blir ju ALLA rapporter opålitlga plötsligt!
2. Det är egentligen inte alls den där test-apparaten som det hänger på om man vill arrangera F/E-lyssningar, utan det hänger på att de människor som utför F/E-lyssningarna är djupt insatta i
allt som behöver vara rätt - så att det blir det!
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).