Berätta om din högtalaruppställning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Berätta om din högtalaruppställning

Inläggav NNord » 2003-12-10 00:53

Svara på dessa frågor:

1. Hur brett mellan högtalarna räknat från mitten av högtalarna

2. Om du vet, vilken vinkel är de uppställda

3. Hur långt från sidoväggarna står högtalarna, räknat från mitten av högtalarna

4. Hur långt ifrån högtalarna sitter du?

5. Hur långt till bakväggen räknat från din sittpossition

6. Beskriv rummet mått och hur du möblerat

7. Några akustiska åtgärder?

8. Har du några planer på att förändra din uppställning, och OM, varför..

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2003-12-10 01:41

det är 2m mellan högtalarna.
De invinklade ca 3 cm, ger bättre fokus och en mer distinkt ljudbild hos mig.
3. Hur långt från sidoväggarna står högtalarna, räknat från mitten av högtalarna 80 cm respektive 110 cm.

ca 240 cm.
ungefär 1 m lite drygt tror jag... :wink:
4,4m x 4,2m (och 3,8m då rummet ena hörnet skjuter ut lite) samt höjden som är 2,4m.
Mattor på golvet, 2 st tubetraps bakom lyssningsplatsen. Bord, soffa, fåtölj och hylla finns också i rummet, inkl anläggningen... 8)
8. Har du några planer på att förändra din uppställning, och OM, varför.. Jag har planer på att göra mer åt akustiken när jag får råd.
Även nya högtalare och cdspelare i framtiden...men det lär dröja då man är pank student utan extrajobb. Måste hitta jobb nu! innan jag blir tokig! :x

Mvh,

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-12-10 03:16

En bild säger mer än tusen ord.......

mått kommer sen, det ska fixas en hel del............

[img]http://files2.helgon.net/Gallery/{27D/{27D989AF-7BFA-4EEE-ADF2-73070A95B77C}.jpg[/img]
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-10 03:18

Ser ut som en knarkarkvart Magnus :wink:

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-12-10 03:32

Jepp...bara knarket som saknas...om de inte duger me alvedon förståss :lol:

Stolen slängdes idag, exets som hon fått ärva av sin mormor (ville klä om den förut då den e från 1900-talets början, nu ligger den på soppen)
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2003-12-10 10:50

Magnus. Berätta om dina basmoduler..

Härliga fönster, vilket speciellt rum, verkligen.
Fräsigt värre!!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-12-10 11:23

lite off topic det blev helt plötsligt.. :D fast jag vill ju också veta om basmodulerna 8)

Mitt rum är 4x3,6 meter
ca 280 cm mellan högtalarna och dom står uppställda på den längre väggen så det ger 60cm till väggen (55 egentligen så då borde dom stå 290 ifrån varandra). Ca 35 cm till bakväggen och invinklade ca 3 cm (högtalaren är 19 cm bred så vinkeln får du räkna ut själv.. :wink: )
jag sitter ungefär 250cm ifrån högtalarlinjen ger samtidigt att jag sitter ca 90 cm från bakväggen.
så långt är det väl rätt bra... Sen kommer möblerna in.. det står en säng ett stort skrivbor, ett litet bord, en kontorstol och en vanlig stol och en mera vilofotölj och en bokhylla i rummet.. inte direkt optimalt. hörde jag nån säga studentrum? :)
Har fyra gullfiberskivor som dämpning. Normalt har jag använt dom på sidoväggen för att dämpa försa vägg reflexen. I nuvaranade uppställning går inte detta då det är ett fönster vid ena högtalaren och en dörröppning vid den andra.. Ljudet blir däremd lite ljust mot för vad jag brukar vara van vid.
Men jag har hört sämre (som när jag hade högtalarna på fönsterbrädet istället för på stativen.. ujuj vad dåligt det kan låta..)

Mina högtalare är ett par Tukan.

Användarvisningsbild
Fanatic

Inläggav Fanatic » 2003-12-10 16:31

1. rätt exakt 2m

2. beror lite på tillfälle , vet ej exakta gradvärdet ..

3. Vänster: 1,4m och 2m. Höger: 1,5m och 0cm (mot garderob)(!)

4. 2m

5. 50-60cm

6. 3,3m * 2,5m.

7. Soffa + matta

8. Ja, går inte .. pga konstig konstruktion av rum .. Dörr i enda in mot ena kortväggen + garderob i andra hörnet (som även fungerar som vägg(!))

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-12-10 17:41

Basmodulerna är Inos föregående Y-modell 12" element står mer i produkt bladet som jag inte kommer åt härifrån (är i skolan).

Skriver lite mer om basarna och mäter lite ikväll :) , har räknat lite här i skolan och tror faktiskt att högtalarna står för tätt ihop nu vilket är väldigt bra :D

Tack NN jo de e ett härligt rum.......när det är städat :?

Ska upp dämpväggar/paneler på sidorna o 2-3 draperier bakom högtalarna och ev diffusorer i den platta delen av taket.

En tjock gabbe matta står också på önske listan :P
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-12-10 20:15

Sådär ja

cc-mått högtalar element (CentrumCentrum): ca 210cm

och ca 330cm till lyssningsplats från "högtalarlinjen" .

arctan 105/330= 17.6x2 = 35.3 grader...aldelles för tätt så mitt ögon mått stämde i detta fall inte alls bra vilket jag e mycket glad för. Har räknat ut att jag når tillverkarens rekomenderade 46 grade ganska precis om jag ställer högtalarna på varsin sida om duken......perfekt :D

Så nu blir det till att flytta ut högtalarna lite igen....är dock lite rädd för reflexer :?:

edit: 280cm isär bör högtalarna stå för mig....

edit2: man kanske ska svara på NNs alla frågor mått på rummet 3.6x6.7 och som högts i tak 3m o som minst 2.3

Har ca 2m till väggen bakom lysssningsplats......där det för närvarande står ett piano......som dock ska bort...(exets)
Senast redigerad av Magnus 2003-12-10 22:59, redigerad totalt 2 gånger.
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Användarvisningsbild
b_lindroos

Inläggav b_lindroos » 2003-12-10 22:24

1. Mellan högtalare: 230 cm

2. Vinkeln:?

3. Avstånd till sidovägg-högtalare: 160 cm och 390 cm

4. Avstånd högtalare-öra: 271 cm

5. Avstånd öra-bakvägg: 35-40 cm

6. Rumsdimensioner: 360x810x270cm. Möbler:
* textilsoffa (3 sits)180x92x62 cm, placerad längs ena långväggen och ungefär 400 cm från högra kortväggen.
* Persisk matta 200x300x1 cm, liggandes framför soffan.
* Tempursäng 210x180x54 cm, längs högra kortväggen och mot den andra långväggen.
* Smockfull bokhylla 180x162x36 cm, 230 cm från högra kortväggen och mot andra långväggen, står alltså ganska långt ut i rummet.
* Garderober: 2 st 200x60x28 cm, i vänstra hörnet på andra långväggen och brevid vänster högtalare. 3 st 60x210x60 cm längs vänstra kortväggen.
* 4 st tavlor 50x65 cm lite här och var.
* 5 st rangliga trästolar lite här och var också.
* Databänk till vänster om soffa och TV-bänk mellan högtalarna (som står längs andra långväggen, mao mittemot soffan) har jag också. Är det någon som hänger med på hur min möblering ser ut?

7. Akustikåtgärder: 2 st 120x100x5 cm akustikskivor (äggkartongstruktur) bakom högtalare.

8. Har du några planer på att förändra: njaee, men lite akustikförbättringar skulle inte skada...

MVH/ Benny

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Berätta om din högtalaruppställning

Inläggav Naqref » 2003-12-16 15:56

180cm

Invinklingen är så stor att jag precis ser yttersidorna på högtalarlådorna från lyssningsposition. ca 30 grader.
Vinkeln mellan lyssningspositionen och högtalarna är 48 grader.

3. Hur långt från sidoväggarna står högtalarna, räknat från mitten av högtalarna
330 resp 104 cm

200 cm räknat från mittlinjen mellan högtalarna.

15 cm för ena örat och 170 cm för andra..

Ca 420 x 620 med en rektangulär inbuktning som mäter ca 160x160cm. 220 cm till tak. träpanel på 2.5 väggar och i övrigt betong. Gips i taket och betonggolv med en liten yta täckt med klinkers (vid den öppna spisen) i övrigt heltäckningsmatta. Möblering består av en attans massa möbler (säng, soffa, stereo, skrivbord, runt mahogny-bord. 7 st normalare stolar, en skinnfåtölj en Rietvelds Red & Blue, ett linneskåp i Valnöt, ett sängbord, ett sidosoffbord, ett soffbord, ett avställningsbord, en extrastereo, två bokhyllor, ett CD-ställ, samt diverse tavlor och annat bråte)!
Anläggningen står vid ena änden av långväggen.

Utöver möblering, två plattor av gullfiber (avsedda för markisolering) på 12x70x120cm som står i den geometriska reflexen i frontväggen bakom högtalarna.

Jag vill kunna sitta längre ifrån högtalarna och ha dem längre i från framväggen.... Innebär att jag måste byta bostad och då kan jag leva med detta så länge...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2003-12-16 17:49

15 cm för ena örat och 170 cm för andra..

:cry: :cry: :cry: Ajjjj ajj aj stackars barn!

Hör du väldigt långt ner i frekvens eller ?

//Lars

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-16 17:56

LarsR skrev:Hör du väldigt långt ner i frekvens eller ?

:lol:

Nja det är ju bara lite knepig plats med ett utstickande hörn.
Bild

Den mer optimala positionenen är där Erik_J sitter på bilden ovan och för vänserörat så har man väggen väldigt när men inte för högerörat...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-24 11:10

NNord skrev:1. Hur brett mellan högtalarna räknat från mitten av högtalarna

220 cm

Invinklade 15 grader.

85 cm

250 cm

Väggen bakom mig som lyssnare: 520 cm
Avstånd till väggen bakom högtalarna: 343 cm

3,90 x 7,70, högtalarna på ena kortsidan. sitter i en assymetriskt placerad brun Dux-soffa modell äldra med soffbord framför. Bakom mig finns en modernare blå soffgrupp (3sits+2sits+fåtölj) runt ett annat bord vilka står vridna kanske 30grader jämfört med väggarna. En portal leder ut i hallen och en i köket... (köket medräknat är längden nästan 12 meter.)

Digital rums (eller kanske snarare högtalar- ?) korrigering. (Canton)

Inte utan mätmikrofon.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-25 19:24

Jag har i samtliga fall (5 anläggningar) utom ett en geometri som betyder att avståndet till högtalarlinjen är 1,18 ggr större än högtalarlinjens bredd. Det betyder +/-23 ut till högtalarna från mittlinjen. 46 grader mellan högtalarna sett från lyssningsplatsen kan man beskriva det som också.

Den som undrar vad jag menar med högtalarlinje och avstånd till högtalarlinje kan kolla på nedanstående micro-ritning:
.
. T
.
Ser ni T:et? Okej, längt upp till vänster får ni föreställa er att det står en högtalare (den vänstra), längs upp till höger den andra. Längst ned på stolpen sitter jag (eller du) och lyssnar.

"Högtalarlinjen" är takets bredd på T:et, "avståndet till högtalarlinjen" är stolpens höjd på T:et.

Det finns i princip tre standarder för hur genometrierna skall se ut, men dessa kan i minst två fall ifrågasättas, men vad bättre är finns det "defacto-praxis". :wink:

Standard nummer ett säger 30 grader till varje högtalare. Det betyder att T-måtten blir 1 / 0,866. Denna standard ser man i praktiken praktiskt taget aldrig någon möblera efter hemma. När någon (förvirrad?) studiotekniker byggt efter 30-graders filosofin (för det händer ju, den standarden, ehuru olämplig, står ju inskriven i många sammanhang) så ser man jämt att tekniker och producenter "glider bakåt" i kontrollrummet för att få vettiga vinklar (och en fungerande ljudbild) när de lyssnar.

Standard nummer två kommer från 70-talet och 4-kanalstiden. Då föreskrev vissa tillverkare att det skulle vara en kvadrat runt lyssnaren, det vill säga +/-45 grader framåt, respektive +/-45 grader bakåt. Helt vansinnigt! (Inga fler kommentarer...)

Tredje standarden är biografstandarden som väl är den enda som träffat rätt och fungerar. Den ger vissa toleranser för geometrierna på optimal plats (det beror också på filmformat, vissa biografer har olika V/H-högtalare beroende på filmformat), men storleksordningen är +/-23 grader, vilket är utmärkta mått.

(Sitter man längst bak i salongen finns i THX-normen inskrivna "rekommenderade" mått på +/-18 grader, men de betyder ingenting. THX-godkännade kräver i verkligheten bara +/-13 grader på sämsta plats.)

För musik har en defacto-praxis-standard kommit att bli +/- 23 grader, vilket ger en uppställning som det är lätt att få stöd för om man studerar hörselmekanismen.

+/- 23 grader betyder T-mått om 1 / 1,18. Det finns nog knappast en enda broschyr eller liknande som föreskriver eller föreslår just +/-23 grader, men tittar man på hur folk placerat sina högtalare för musiklyssning i verkligheten finner man att de flesta faktiskt ligger ganska nära runt dessa mått. Vissa ligger förstås långt därifrån, men i snitt.

Vissa tillverkare anger något avvikande mått, exempelvis NHT som anger +/-21 grader. Det betyder T-mått om 1/1,3.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-25 19:36

Ska vi möjligen börja använda ordet T-måttet (eller T-kvoten) för dessa siffror? Det är ju lämpligt tycker åtminstone jag.

Användarvisningsbild
palm

Inläggav palm » 2003-12-25 19:52

Kollade just måttet på min placering :D hade två meter mellan och sitter 2,4m ifrån högtalarlinjen så Öhmans mått köper jag direkt.
Sen har jag dom 75cm ut från bakväggen när jag lyssnar!!!! måste dock fytta in dom mot väggen ibland pga familjefriden :evil: :wink:
till högra sidoväggen är det 1m, till vänstra 2m.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-25 23:02

Mitt rum är 230 x 345cm. Min nästa uppgradering blir utan tvekan ett nytt rum.

Det är inte enkelt att gilla musik och ha ett rum som inte ens är 8 kvadrat :( Och lyssningsposition? Tja, när jag finlyssnar så är jag tvungen att stå. Så litet har jag det. I vanliga fall så sitter jag över 100 grader off axis.

Det är ingen som har ett rum att hyra ut? :roll:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-26 19:07

Naqref skrev:Ska vi möjligen börja använda ordet T-måttet (eller T-kvoten) för dessa siffror? Det är ju lämpligt tycker åtminstone jag.

Bra idé! Jag köper den direkt.

"T-kvot" är ju skitbra!!!

Exempel:

+/- 21 grader (= NHT-standard) ger T-kvot = 1/1,3

+/- 23 grader (= Ino-standard) ger T-kvot = 1/1,18

+/- 30 grader (gammal kass std) ger T-kvot = 1/0,866

+/- 45 grader (quadrofoni-standard) ger T-kvot = 1/0,5

Eller är kanske kolon snyggare? Typ "T-kvot = 1:1,18"

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-12-26 20:47

Kolon blire snyggare. :wink:

Min T-kvot är i skrivande stund 1:43 8)

Vinkeln blir rätt liten, Problemet är att jag lyssnar på 4 meters avstånd, vilket kräver 3.38 meter mellan burkarna för att få +-23 grader 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-26 20:52

Kan tänka mig att du gillar 'T-kvoten' IÖ! Det var ju nästan du som kom på den! :)

Då har vi två nya ord här på forumet... isotermiserande och T-kvot.... Kanske blir det fler?! :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-26 21:10

Morello skrev:Kolon blire snyggare. :wink:

Min T-kvot är i skrivande stund 1:43 8)

Vinkeln blir rätt liten, Problemet är att jag lyssnar på 4 meters avstånd, vilket kräver 3.38 meter mellan burkarna för att få +-23 grader 8O

Intressant uppställning Morello! :o

Rätt liten vinkel onekligen! Du lyssnar på fyra meters avstånd och har 9,3 centimeter mellan högtalarna således. Så originellt! Är det ett par hörlurar? En originell uppställning onekligen. Du gillar inte stereo alltså? :wink:

Vh, Ing. Öhman

PS.
Gissning:
1. Morello avsåg ange T-kvot = 1/1,43 (1:1,43)?

2. Eller avsåg morello helt enkelt göra uttrycket lite enklare och taga bort den egentligen icke-informationsbärande ettan? Isåfall är väl ändå : olämligt att använda? Det skall ju vara komma! (1,43)
Senast redigerad av IngOehman 2003-12-28 04:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-12-26 22:03

8O Jäsiken, jag slant på tagnetbordet 8O
Det skall natürligtvis stå: 1:1.43 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-12-27 04:27

:lol: :lol: :lol:

ettan borde tas bort, blir snyggare då :)

Har flyttat isär mina högtalare nu har typ 2.7m mellan dom o 3.3 m till lyssnings plats...ska breddas lite till
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2003-12-28 03:24

Kul du skulle fråga... :D

NNord skrev:1. Hur brett mellan högtalarna räknat från mitten av högtalarna

Så här... *måttar med händerna och lite till, inser stupiditeten i det hela och går och mäter*

Ca 2004 mm mellan centrum på diskantelemeten.

NNord skrev:2. Om du vet, vilken vinkel är de uppställda

Kan räkna ut det...
Eller ska vi hellre ta T-faktorn? ;)
3090/2004 = 1,54 (Har flyttat tillbaks soffan nyligen ca 200 mm för att se om jag för lite rakare frekvensgång i lyssningspositionen, tillika har jag flyttat ut högtalarna ca 70 mm från bakväggen), vilket innebär att jag innan laborerandet hade en T-faktor på 2420/2004 = 1,21.
Utgångsläget var att sitta lite närmre, men ett års klurande (Ja, har inte bott här längre) och testande har lett till denna faktor. Antagligen beroende på nedan beskrivna basresonansfenomen)

NNord skrev:3. Hur långt från sidoväggarna står högtalarna, räknat från mitten av högtalarna

Ca 720 mm från centrum på diskantelementet. (± 20 mm pga mätonogrannhet)

NNord skrev:4. Hur långt ifrån högtalarna sitter du?

Nu? ;) Näää, när jag sitter och avnjuter musik förstås...
Om vi mäter perpentikulärt i förhållande till lyssningspostionen och bakväggen är det 3225 mm till soffans bakkant, sen är det ca 135 mm framåt för att komma till mina öron. Alltså 3090 mm.

NNord skrev:5. Hur långt till bakväggen räknat från din sittpossition

*Mäter*
(1685 mm +135 = ) 1820 mm.

NNord skrev:6. Beskriv rummet mått och hur du möblerat

Läs nedan.

NNord skrev:7. Några akustiska åtgärder?

Se nedan.

NNord skrev:8. Har du några planer på att förändra din uppställning, och OM, varför.

Inte uppställningen i första hand. Den är noggrant inmätt och sen minimalt justerad efter lyssning (ytterst sällan oftare justerad än var fjortonde dag dock), eftersom jag har ett relativt symmetriskt rum. I min förra bostad "lyssnade" jag in placeringen av högtalarna, eftersom det var helt akustiskt "omöjligt" att räkna på: När jag placerat in möblerna på det enda vettiga sättet där så hade jag en kompis till att gå runt framför mig och prata och låta och sen märkte vi ut det område där han lät vettigt och placerade sen högtalarna symmetriskt där... Efter det så var det lite småjusteringar för att få det så odåligt som möjligt.

Men här så har jag ett rum som är lite större och någotsånär symmetriskt. Har inlett lite mindre försök att dämpa rummet, eftersom jag insett att det är nästa vettiga steg på HiFi-uppgraderingsstegen. Det är framförallt en väldig ojämnhet inom basområdet (20 - 100 Hz) som jag vill bli av med. Varken akvariefiskarna på övervåningen eller grannarna vägg-i-vägg gillar att höra mer av 30 & 70Hz registret än mig. Att jag ogillar avsaknaden av en massa musik inom samma område behöver jag väl knappast tala om.
Här finns detaljer här om rummet och de små tester vi företar oss just nu. Köpte en rulle med golvunderlag modell tyngre. Sån som man lägger som golvisolering under heltäckningsmatta. Eftersom jag bara hyr huset här kan jag inte ge mig in på att modifiera väggar eller tak, utan bara göra "mindre" (och) fristående förändringar. Därav mattinköpet: 8.36 m² vävd matta med gummibeklädning i "äggkartongsform" (fastän mycket mindre ca 5 mm gropar). Har ingen personvåg, så jag kan inte ange nån vikt på det hela, men jag skulle gissa på att hela 8.36 m² väger omkring 25 kg.

Nån som har åsikter, tips, fakta eller annat att säga?
Lite mer info som kan vara roligt att veta:
    Rummets storlek: 3460 x 5400 x 2350 mm (BxDxH), högtaleriet ståendes ytefter kortväggen.
    Diskantmembranet står just nu 720 x 540 x 830 in från sida x bakvägg x golv.
    Bakkanten på högtalaren står 360 - 280 mm från väggen. (längsta / kortaste avstånd vägg - bakkant)

Det jag just nu är mest intresserad av är att komma till rätta med resonansfrekvenserna i basområdet... Värt att nämna är att dörren till rummet (innifrån) är av duktigt vek och klen engelsk modell. Resten borde var någotsånär dokumenterat på ovan givna länk.

P.S. Alla mått är ca ±5 mm om ej annat angivits.
__
/ony

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-28 04:30

Magnus skrev:ettan borde tas bort, blir snyggare då :)

Okej! Jag köper det.

T-kvoten (Tq) är från och med nu T:ets stolphöjd genom takbredden. Inget annat.

Exempel 1:

3 meter = Bredd (avstånd mellan högtalarna)
T 3,54 meter = Höjd (avstånd till högtalarlinjen)

Tq=1,18 (3,54/3)

Exempel 2:
2 meter = Bredd (avstånd mellan högtalarna)
T 2,6 meter = Höjd (avstånd till högtalarlinjen)

Tq=1,3 (2,6/2)

Så var det bestämt! För all framtid. :wink:

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2003-12-28 04:40

*Letar febrilt efter "skämtläge på"-knappen utan resultat*

Med risk för att verka petig...
Borde det inte kallas kvot då? Inte faktor.
En kvot känns mer naturligt som ett samband mellan ett ett-till-nånting-förhållande än en "faktor", som redan är ett förhållande till nånting annat mer odefinierat (än just ett). :P

OK, nu LOVAR jag att gå isäng.

Ensam.

Med händerna på täcket.

Mitt täcke alltså.

Prommis!

Jätteprommis!
__
/ony

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-28 06:26

Jo, det var ju det jag skrev?

T-kvot (Tq)

Ju.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2003-12-29 18:31

Ja, titta ja...

Skyller på den nyinlagda dämpmattan: Den luktar gummi här så man blir alldeles till sig. :twisted:
__
/ony

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2003-12-29 20:33

Insåg just att länken jag hade i mitt inlägg om rum och placering inte alls var så självklar att den var klickbar:
http://www.tony-andersson.com/tooonAlbum/index.php?action=thumbs&album=HiFi
Sådärja. Det där är lite tydligare, men mindre estetiskt tilltalande.

Eller förstod ni alla och bara inte hade några som helst kommentarer, tankar, tips och idéer om förbättringar?
__
/ony

Användarvisningsbild
Ghost

Inläggav Ghost » 2003-12-29 22:19

NNord skrev:Svara på dessa frågor:

Högtalare: Carlsson OA58

1: Ca 245 cm

2: 0° (Gäller väl för alla Carlsson utom OD11 som verkar kunna vinklas lite mer godtyckligt?)

3: Vänster ca 320 cm, höger ca 140 cm

4: Ca 280 cm

5: Ca 80 cm

6: 390 x 680 cm (väldigt mycket ca). Trappa längs ena kortväggen, datorhörna i ena hörnet, barhörna i andra hörnet. Halva rummet upptas av lyssnings/filmtittarposition med anläggning/TV vid ena långväggen och soffa vid andra.

7: Inte för tillfället

8: Ska hänga upp gardiner för fönstren och skaffa en större och tjockare matta. Pga trappa och dörrar går inte rummet att utnyttja optimalare vad gäller uppställning av högtalare och lyssningsposition.

Återgå till Generellt om hifi