Kul du skulle fråga...
NNord skrev:1. Hur brett mellan högtalarna räknat från mitten av högtalarna
Så här... *måttar med händerna och lite till, inser stupiditeten i det hela och går och mäter*
Ca 2004 mm mellan centrum på diskantelemeten.
NNord skrev:2. Om du vet, vilken vinkel är de uppställda
Kan räkna ut det...
Eller ska vi hellre ta T-faktorn?

3090/2004 = 1,54 (Har flyttat tillbaks soffan nyligen ca 200 mm för att se om jag för lite rakare frekvensgång i lyssningspositionen, tillika har jag flyttat ut högtalarna ca 70 mm från bakväggen), vilket innebär att jag innan laborerandet hade en T-faktor på 2420/2004 = 1,21.
Utgångsläget var att sitta lite närmre, men ett års klurande (Ja, har inte bott här längre) och testande har lett till denna faktor. Antagligen beroende på nedan beskrivna basresonansfenomen)
NNord skrev:3. Hur långt från sidoväggarna står högtalarna, räknat från mitten av högtalarna
Ca 720 mm från centrum på diskantelementet. (± 20 mm pga mätonogrannhet)
NNord skrev:4. Hur långt ifrån högtalarna sitter du?
Nu?

Näää, när jag sitter och avnjuter musik förstås...
Om vi mäter perpentikulärt i förhållande till lyssningspostionen och bakväggen är det 3225 mm till soffans bakkant, sen är det ca 135 mm framåt för att komma till mina öron. Alltså 3090 mm.
NNord skrev:5. Hur långt till bakväggen räknat från din sittpossition
*Mäter*
(1685 mm +135 = ) 1820 mm.
NNord skrev:6. Beskriv rummet mått och hur du möblerat
Läs nedan.
NNord skrev:7. Några akustiska åtgärder?
Se nedan.
NNord skrev:8. Har du några planer på att förändra din uppställning, och OM, varför.
Inte uppställningen i första hand. Den är noggrant inmätt och sen minimalt justerad efter lyssning (ytterst sällan oftare justerad än var fjortonde dag dock), eftersom jag har ett relativt symmetriskt rum. I min förra bostad "lyssnade" jag in placeringen av högtalarna, eftersom det var helt akustiskt "omöjligt" att räkna på: När jag placerat in möblerna på det enda vettiga sättet där så hade jag en kompis till att gå runt framför mig och prata och låta och sen märkte vi ut det område där han lät vettigt och placerade sen högtalarna symmetriskt där... Efter det så var det lite småjusteringar för att få det så odåligt som möjligt.
Men här så har jag ett rum som är lite större och någotsånär symmetriskt. Har inlett lite mindre försök att dämpa rummet, eftersom jag insett att det är nästa vettiga steg på HiFi-uppgraderingsstegen. Det är framförallt en väldig ojämnhet inom basområdet (20 - 100 Hz) som jag vill bli av med. Varken akvariefiskarna på övervåningen eller grannarna vägg-i-vägg gillar att höra mer av 30 & 70Hz registret än mig. Att jag ogillar avsaknaden av en massa musik inom samma område behöver jag väl knappast tala om.
Här finns detaljer här om rummet och de små tester vi företar oss just nu. Köpte en rulle med golvunderlag modell tyngre. Sån som man lägger som golvisolering under heltäckningsmatta. Eftersom jag bara hyr huset här kan jag inte ge mig in på att modifiera väggar eller tak, utan bara göra "mindre" (och) fristående förändringar. Därav mattinköpet: 8.36 m² vävd matta med gummibeklädning i "äggkartongsform" (fastän mycket mindre ca 5 mm gropar). Har ingen personvåg, så jag kan inte ange nån vikt på det hela, men jag skulle gissa på att hela 8.36 m² väger omkring 25 kg.
Nån som har åsikter, tips, fakta eller annat att säga?
Lite mer info som kan vara roligt att veta:
Rummets storlek: 3460 x 5400 x 2350 mm (BxDxH), högtaleriet ståendes ytefter kortväggen.
Diskantmembranet står just nu 720 x 540 x 830 in från sida x bakvägg x golv.
Bakkanten på högtalaren står 360 - 280 mm från väggen. (längsta / kortaste avstånd vägg - bakkant)
Det jag just nu är mest intresserad av är att komma till rätta med resonansfrekvenserna i basområdet... Värt att nämna är att dörren till rummet (innifrån) är av duktigt vek och klen engelsk modell. Resten borde var någotsånär dokumenterat på ovan givna länk.
P.S. Alla mått är ca ±5 mm om ej annat angivits.