http://www.media.uio.no/personer/arntm/ ... glish.html
Har lyssnat flera gånger med lite vila emellan.
Det som slog mig först var att det lät väldigt otydligt när jag började lyssna och titta samtidigt. Kunde knappt urskilja vad han verkligen sa. Vissa av de sex "ljuden" han släpper ifrån sig tycker jag låter olika vare sig jag tittar eller inte.
Dvs. jag tycker det är så otydligt att jag hör nåt som liknar Ga Da Ba även när jag blundar.
När jag tittar på hippien så kan jag lite lättare höra Ba om jag vänder mitt fokus "inåt" dvs. fokuserar på de ljud jag hör i mina HD600 istället för att fokusera på hippiens mun.. jag tittar dock på munnen fortfarande.
Tror att detta test skulle vara intressantare om det var inspelat med hög kvalitet.
Vidare tycker jag inte att detta fenomen är överförbart till A/B testing av hifiprylar alls, åtminstone inte på det sättet jag normalt gör det.
Min konklusion är att en viss förvirring sker iom. synintrycket men min hjärna verkar snarare bli förvirrad och inte kunna komma fram till vad som händer..

En intressant tanke som slog mig precis är att min hjärna kanske har kopplat ihop detta i minnet så den visuella informationen ligger kvar.. dvs. när jag på nytt lyssnar utan att titta så förknippar min hjärna ljudet med den upplevelse jag hade första gången jag hörde just detta ljud, och det var ju med den visuella informationen.
Ska prova nån annan dag att bara lyssna för att se om mitt teflonminne kan leda till nytt resultat då.
gagablala duuh!

/Peter