McGurk effekten

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

McGurk effekten

Inläggav Piotr » 2006-12-03 16:45

Har efter tipps från Svante lyssnat på quicktime-klippet med McGurk effekten.

http://www.media.uio.no/personer/arntm/ ... glish.html

Har lyssnat flera gånger med lite vila emellan.

Det som slog mig först var att det lät väldigt otydligt när jag började lyssna och titta samtidigt. Kunde knappt urskilja vad han verkligen sa. Vissa av de sex "ljuden" han släpper ifrån sig tycker jag låter olika vare sig jag tittar eller inte.

Dvs. jag tycker det är så otydligt att jag hör nåt som liknar Ga Da Ba även när jag blundar.

När jag tittar på hippien så kan jag lite lättare höra Ba om jag vänder mitt fokus "inåt" dvs. fokuserar på de ljud jag hör i mina HD600 istället för att fokusera på hippiens mun.. jag tittar dock på munnen fortfarande.

Tror att detta test skulle vara intressantare om det var inspelat med hög kvalitet.

Vidare tycker jag inte att detta fenomen är överförbart till A/B testing av hifiprylar alls, åtminstone inte på det sättet jag normalt gör det.

Min konklusion är att en viss förvirring sker iom. synintrycket men min hjärna verkar snarare bli förvirrad och inte kunna komma fram till vad som händer.. :) Det hela faller på att jag (som sagt) har svårt att höra vad han säger även när jag tittar bort eller blundar.

En intressant tanke som slog mig precis är att min hjärna kanske har kopplat ihop detta i minnet så den visuella informationen ligger kvar.. dvs. när jag på nytt lyssnar utan att titta så förknippar min hjärna ljudet med den upplevelse jag hade första gången jag hörde just detta ljud, och det var ju med den visuella informationen.

Ska prova nån annan dag att bara lyssna för att se om mitt teflonminne kan leda till nytt resultat då.

gagablala duuh!

:lol:

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-03 16:49

Ops!

Tanken var att denna post skulle in på "generellt om hifi".

Admin - Vänligen flytta denna tråd till lämpligt forum.

mvh

/Peter

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-12-03 17:24

Kul abstract från årets Läkarstämma i gbg. Testet går ut på att man skickar ljud av typen "Gat" i höger öra och "Bat" i vänster öra via stereohörlurar, lika starka. "Normalt" hör man "Gat" om man är frisk, högerhänt och inte har vaxproppar.
Det hänger nog ihop med att språkcentrumet finns i vänster hjärnhalva och musikcentrumet i höger. Kanske där finns också en del av förklaringen på att man hör "da" när man tittar och "ba" (eller var det tvärtom) när man inte tittar, i en känd test.

Fredrik J. Vang (1)
Kliniska vetenskaper, Lunds Universitet (1).
Bakgrund:
När två ljud presenteras samtidigt men i olika öron (dichotic listening, DL) är försökspersonen oftast bättre på att uppfatta ord och stavelser på höger öra, men toner på det vänstra. Denna perceptuella aymmetri (PA) kan mätas med de sk. Complex Tones Test, Fused Rhymed Words Test eller CV-Syllables Test. PA är förändrad vid sjukdomar som schizofreni och depression, och förutsäger respons på SSRI behandling hos deprimerade.
Det är mindre känt hur PA varierar under ett behandlingsförlopp, i vilken grad det är trait eller state, och huruvida det är kopplat till suicidalitet eller till avvikelser i HPA axeln, som har rapporterats i förbindelse med depression och suicidalitet. För att kunna mäta detta behöver vi en ny variant av dessa test, med ett utvidgat stimulusmaterial, samt sätt för patienten att kunna testa sig själv i hemmet.
Resultat: Vi presenterar en ny variant av DL testen, som kan administreras i hemmet med hjälp av en hemdator, och där resultaten skickas in via internet, eller med hjälp av en bärbar CD-spelare där resultaten fylls in i en pärm. Vi presenterar också programvara som kan användas till att utveckla nytt stimulusmaterial.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: McGurk effekten

Inläggav Svante » 2006-12-03 17:26

Piotr skrev:Har efter tipps från Svante lyssnat på quicktime-klippet med McGurk effekten.

http://www.media.uio.no/personer/arntm/ ... glish.html

Har lyssnat flera gånger med lite vila emellan.

Det som slog mig först var att det lät väldigt otydligt när jag började lyssna och titta samtidigt. Kunde knappt urskilja vad han verkligen sa. Vissa av de sex "ljuden" han släpper ifrån sig tycker jag låter olika vare sig jag tittar eller inte.

Dvs. jag tycker det är så otydligt att jag hör nåt som liknar Ga Da Ba även när jag blundar.

När jag tittar på hippien så kan jag lite lättare höra Ba om jag vänder mitt fokus "inåt" dvs. fokuserar på de ljud jag hör i mina HD600 istället för att fokusera på hippiens mun.. jag tittar dock på munnen fortfarande.

Tror att detta test skulle vara intressantare om det var inspelat med hög kvalitet.

Vidare tycker jag inte att detta fenomen är överförbart till A/B testing av hifiprylar alls, åtminstone inte på det sättet jag normalt gör det.

Min konklusion är att en viss förvirring sker iom. synintrycket men min hjärna verkar snarare bli förvirrad och inte kunna komma fram till vad som händer.. :) Det hela faller på att jag (som sagt) har svårt att höra vad han säger även när jag tittar bort eller blundar.

En intressant tanke som slog mig precis är att min hjärna kanske har kopplat ihop detta i minnet så den visuella informationen ligger kvar.. dvs. när jag på nytt lyssnar utan att titta så förknippar min hjärna ljudet med den upplevelse jag hade första gången jag hörde just detta ljud, och det var ju med den visuella informationen.

Ska prova nån annan dag att bara lyssna för att se om mitt teflonminne kan leda till nytt resultat då.

gagablala duuh!

:lol:

/Peter

Jag har spelat klippet inför publik ganska många gånger och i alla fall som jag kan påminna mig har folk blivit förbluffade över effekten. Det kan iofs vara svårt för folk att resa sig upp på en föreläsning och säga "nej jag hör inte alls som du vill att jag ska höra", men iaf. Jag tror att man ska spela upp det med "halvbra" ljud, så att det inte är uppenbart vilka kodningsartefakter det finns, men att det fortfarande går att skilja vanliga talljud åt.

Man kan förstås fundera över om effekten är direkt överförbar till A/B-lyssning. Det återstår förstås att bevisa, men vad jag vill visa med klippet är att det finns möjlighet att påverka hörselintrycket med något annat än ljud och, det här är viktigt, det går att göra på ett sätt som är helt ogenomskinligt (man förstår inte att man blir lurad). Jag skulle gissa att 95-99% av alla skulle säga att han säger da-da om de får både se och höra klippet.

Det räcker för mig att tvivla på mitt hörselsinne och vilja blindtesta när det är möjligt. Jag förstår att jag kan bli vilseledd av att det står någon bredvid och säger "hör vad mycket bättre det låter nu" eller mer subtilt; att jag har egna förväntningar, undermedvetna eller medvetna.

Det får mig också att ha samma skeptiska hållning till vad som egentligen fanns i det verkliga ljudet när någon rapporterar från öppna tester. Jag tror förstås på intrycket, men ingenting om vad som sägs om orsaken.

Jag tar mig den rätten, utan att mena att vara oförskämd.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-03 18:09

Håller med.. tror jag. :)

Det viktiga eller intressanta är väl (oavsett om just detta exempel är "direkt överförbart" till våran tidigare diskusison om öppna A/B) det faktum att annat än det som faller in på vår trumninna kan påverka vad vi upplever. Gissar på att det var huvudbudskapet från dig Svante.

Vad som i praktiken är lika intressant i min mening är om resultaten blir tvärtom det som man förväntat sig. Då kan det finnas anledning att tvivla på "bias", påtryckningar och placebo iaf. och vara öppen för möjligheten att en reell skillnad finns.

Jag vet att sinnet spelar oss spratt ibland. Vid vissa tester har jag trott att jag hört en skillnad men vid upprepade tester så finns den inte där. Kan ju bero på det faktum att musik är så komplext. Menar att även ett kort musikstycke innehåller så mycket och om man lyssnar ett antal gånger så kan man höra saker man inte hört tidigare.. detta då inte beroende på Shaktistenen och ormoljan man nyss infört i anläggningen utan pga. att man börjar lära sig hela innehållet i testmaterialet.

Dessa erfarenheter har iaf. jag med i bagaget när jag sedan stöter på reella skillnader som jag tycker är värda att rapportera om.

Nåt annat jag lärt mig är att man lätt tappar skärpan vid "finlyssning". Dvs. en skillnad finns där tidigt under testet men alltefter kvällen går så är det blankt.. nada. Hörseln med dess muskler och nerver blir ju pömsiga som alla andra organ och vävnader och behöver vila. Viktigt att vara medveten om när man (av vilken anledning det nu må vara) jagar små skillnader i olika apprater och komponenter.

/Peter

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2006-12-03 18:33

Helt sjukt! Hur kan man låta bli att höra ba-ba så fort man tittar på munnen?? Gör han en liten luring med munnen? Ser inte riktigt ut som ett ba-ljud.
P.S Hur kan man höra att han är en hippie :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-03 18:36

Mm, jag drar mig till minnes ett test som psykologerna gjorde på universitetet. Man visade två ord på en datorskärm, det första visades väldigt kort och därefter visades det andra på samma plats. Därefter fick man en lista med ord där båda orden fanns med och man ombads peka ut ett ord, men det fick INTE vara något av de man sett på skärmen. Det visade sig att man med sadistisk signifikans valde ordet som visades väldigt kortvarigt oftare än något av de andra orden.

Så trots att man fick instruktionen att inte välja ordet, så gjorde man det, bara för att det visades så kort tid. Typ.

Undrar om jag kom ihåg det där rätt, och undrar vad det hade med det här att göra... Jo, man gör saker som man inte är medveten om.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-03 18:37

petern skrev:P.S Hur kan man höra att han är en hippie :wink:

Jag tror du blir lurad av utseendet... :lol:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-12-03 18:43

Har ni sett experimentet i föredraget "Why People Believe Weird Things" som Michael Shermer håller på TED, där man ska räkna hur många passningar dom med vita skjortor utför i en video? Ligger kanske halvvägs in i föredraget.
Överraskande resultat, minst sagt!

http://www.ted.com/tedtalks/tedtalkspla ... =m_shermer
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-03 19:07

paa skrev:Har ni sett experimentet i föredraget "Why People Believe Weird Things" som Michael Shermer håller på TED, där man ska räkna hur många passningar dom med vita skjortor utför i en video? Ligger kanske halvvägs in i föredraget.
Överraskande resultat, minst sagt!

http://www.ted.com/tedtalks/tedtalkspla ... =m_shermer

Haha, jag såg det första gången!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-03 19:41

Jag med.. direkt. Tror jag räknade ganska rätt också.

Hur var fördelningen på den där, gällande hur många som snappade?

/Peter

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-12-03 20:24

Jag har varit med om att filmen visades för ett 100-tal personer.
Det framgick inte att det kommer att bli ngt överraskande som i den länkade videon.
Ingen såg apan. Underteckand inräknad.
PS
Alla i auditoriet var akademiker, utbildade bl.a. att se mönster. :oops: eller :P ?
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2006-12-03 20:32

Jag skall inte sticka under stol med mitt resultat. Jag såg inget konstigt första gången. Desto roligare för mig när jag fick reda på vad jag missat. :lol:

Helt underbart! Jag räknade till 17 by the way. 8)

Att blint lita på sina sinnesintryck i vått och torrt är sannerligen att vara blind! The mind is probably the most unreliable thing in the world...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-12-03 22:04

Ja missade apan helt men uppskattade försöken till ny text av Katie Melua. :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-12-03 22:17

Missade också apan och tyckte även jag om Katie's nya text...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-03 22:38

dimitri skrev:Jag har varit med om att filmen visades för ett 100-tal personer.
Det framgick inte att det kommer att bli ngt överraskande som i den länkade videon.
Ingen såg apan. Underteckand inräknad.
PS
Alla i auditoriet var akademiker, utbildade bl.a. att se mönster. :oops: eller :P ?

Kan man verkligen utbilda sig till sånt? Jag vet inte.. kanske?

/Peter

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2006-12-03 22:58

Visste tyvärr om apan, har hört att experimentet härstammar från en rugbymatch där något liknande hade hänt och många i publiken inte såg djuret (apan?).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-12-04 11:26

En annan kul film är:
http://www.kungen.nu/go/346.htm
eftersom målvakten är tränad att följa bollen med blicken så bryr han sig inte så mycket om vem som skjuter.

daja

Inläggav daja » 2006-12-04 13:08

Den med apan är riktigt bra! Såg den för ett tag sen och det är ju knappt man tror att det är samma klipp. Visade den för min sambo och hon höll på att skratta ihjäl sig andra gången hon såg den. :lol:
99 cd-p - 99 - piP

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2006-12-04 13:36

17 Passningar! Vad är det för apa ni pratar om? :lol:

edit: Visade den för sambon, som inte heller såg något konstigt första gången.
Senast redigerad av zvenzzon 2006-12-06 12:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-12-04 16:54

Fick det också till 17 pasningar. Vad spelar apan för roll? Han påverkar ju inte spelet eftersom han tillhör det mörka laget. 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-04 18:05

Räknade till 17 passningar, men känner mig inte säker på att jag inte missat någon, eller att någon av dem kan ha kommit från svarttröjad person.

Såg apan. Inte när den kom gående in från höger dock, utan när han (hon?) stannde mitt i bilden och vände sig mot kameran och gestikulerade.

Är till och med mera förälskad i Katie nu. Hon har ju allt! :lol:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-12-04 19:51

18 passningar ingen apa.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-04 23:49

Min musikerpolare gjorde McGurk testet och uppfattade prexis som jag, dvs. att det är svårt att höra vad han säger vilket som.

Utan visuell info uppfattar vi båda något som: GaBa DaDa DaBa eller nåt åt det hållet.

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-05 01:31

Piotr skrev:Min musikerpolare gjorde McGurk testet och uppfattade prexis som jag, dvs. att det är svårt att höra vad han säger vilket som.

Utan visuell info uppfattar vi båda något som: GaBa DaDa DaBa eller nåt åt det hållet.

/Peter

Lustigt, var det i samma uppspelningsutrustning?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-05 01:43

Jamen.

Laptop > Echoaudio Fireaudio4 > SennheiserHD600

Fint skit!

edit: är det någon som hör tydligt Baba Baba Baba utan att titta?

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-05 08:50

Piotr skrev:Jamen.

Laptop > Echoaudio Fireaudio4 > SennheiserHD600

Fint skit!

edit: är det någon som hör tydligt Baba Baba Baba utan att titta?

/Peter

Ja, jag och majoriteten av de jag har spelat videon för*. Det kan bero på vad man har för uppspelningsutrustning, gissningsvis, och nog är det väl så att hörlurslyssning brukar avslöja snålkodning bäst, kanske är det därför (därav min fråga)?

Jag brukar spela upp den i en liten mjölkpaketsstor fostexhögtalare.

*Iofs ofta i klassrumssituationer, vilket kan göra att de som potentiellt inte hör det inte vågar säga ifrån. Jag kan iaf inte påminna mig att någon har sagt som du.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-05 11:05

Fast snålkodningsartefakter eller inte, borde inte högkvalitativ hörlurslyssning ge en hög grad av klarhet och tydlighet? Det är ju så man upplever det i normala fall.

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-05 19:13

Piotr skrev:Fast snålkodningsartefakter eller inte, borde inte högkvalitativ hörlurslyssning ge en hög grad av klarhet och tydlighet? Det är ju så man upplever det i normala fall.

/Peter

Jag vet inte, det är förstås spekulaion från min sida. Jag bara relaterar till hur mycket lättare jag upplever snålkodningsartefakter i hörlurar, och hur ovanligt det är att folk hör det du beskriver, också enligt min erfarenhet.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-05 19:47

ok!

/Peter

Nästa

Återgå till Generellt om hifi