Tape Monitor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Manzarek

Tape Monitor

Inläggav Manzarek » 2007-03-29 21:48

En Yamaha receiver jag äger har en ingång benämnd "Tape monitor". Vad används en sådan till? Apparaten är ifrån 70- talet.
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Tape Monitor

Inläggav PerStromgren » 2007-03-29 21:52

Manzarek skrev:En Yamaha receiver jag äger har en ingång benämnd "Tape monitor". Vad används en sådan till? Apparaten är ifrån 70- talet.

Att lyssna på en pågående bandinspelning. En bandspelare som har skilda in- och avspelningshuvuden kan spela in en signal samtidgt som den skickar det färdiga resultatet (några hundra ms fördröjda pga bandtransporten) vidare till förstärkaren, om denna har en "tape monitor"-funktion.

Samma funktion kan användas till att koppla in en extern apparat i kedjan, typiskt en equlizer.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-29 23:05

Den kan också användas till primitiva F/E-lyssningar, tex på bandspelare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-29 23:08

...och equalizers
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-29 23:49

Svante skrev:Den kan också användas till primitiva F/E-lyssningar, tex på bandspelare.

Det går säkert att F/E-lyssna försteg och slutsteg (med dämpsats) också via en tape-loop. Varför skulle en sådan F/E-lyssning vara primitiv?

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-30 00:09

Vore bra att i denna tråd ha en beskrivning på exakt vad som skall kopplas i "Tape Monitor In" osv... (har själv aldrig använt TM faktiskt.se)

Tape Monitor for Dummies, typ :P

Edit: Denna förb.... F/E-farsot sprider sig till alla möjliga trådar, ffs!! :)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-03-30 00:37

Tape monitor är en öppen krets eller loop med fix siganalnivå.

Ut från förstärkaren brukar heta REC OUT och in till förstärkaren brukar heta PLAYBACK.

Kopplar du en bandspelare eller EQ till den loopen så sluter du kretsen så att signalen passerar den aktuella apparaten innan den återförs till förstärkaren.

Enkelt!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Tape Monitor

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-03-30 02:16

Frågan: 8O
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-03-30 09:21

Jag gjorde en enkel ritning (i Powerpoint av alla verktyg!) som kanske kan vara till hjälp.

Bild

Om du följer signalvägen från t.ex. en ansluten CD-spelare så ser du att man genom välja med tape-monitor-omkopplare kan välja att låsta signalen passera en yttre enhet, t.ex. en equalizer, eller gå direkt till efterföljande steg.

Vad som helst som har en ingång och utgång som är anpassad för linjenivå kan anslutas i den slinga som bildas av "tape out" och "tape in", och kopplas in och ur med "tape monitor".

I verkliga konstruktioner är det ofta aningen mer komplicerat, men principen är densamma.

PS. Ursäkta ordvalen; jag var litet slö som inte hittade på korrekta svenska ord för saker och ting, utan tog de vanliga. DS
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-30 10:23

"Det verkar enkelt men vänta bara tills jag förklarat saken"

Det räcker bra med vad Lust skrev ovan. Skriver ni mer nu grabbar kommer Manzarek inte fatta någonting :-)

/ B

PS Tape Monitor användes tidigare som sagt till kassettdäck och (rull-)bandspelare. Idag använder jag den slingan till ett externt ljudkort, vilket gör att jag kan spela musiken i datorn ut genom min stereoanläggning och likaså kan jag spela in alla ljudkällor anslutna till stereon (radio, vinylspelare etc) direkt till hårddisk och editera i datorn med ett redigeringsprogram. DS.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-30 10:27

Bill50x skrev:
Svante skrev:Den kan också användas till primitiva F/E-lyssningar, tex på bandspelare.

Det går säkert att F/E-lyssna försteg och slutsteg (med dämpsats) också via en tape-loop. Varför skulle en sådan F/E-lyssning vara primitiv?

/ B

Därför att tape-loopen inte sällan innehåller en buffert. Faktiskt testobjek blir "buffert + tänkt testobjekt" :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2007-03-30 12:38

Har själv använt den till att koppla in aktiva subwoofers när förstärkaren saknat lågnivåutgång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-30 12:50

Morello skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Därför att tape-loopen inte sällan innehåller en buffert. Faktiskt testobjek blir "buffert + tänkt testobjekt" :)

Precis som F/E-test av slutsteg innehåller testobjektet + en härva med prylar som kallas konstlast?

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-30 13:00

Ja, just det. Resultatet gäller för testobjekt i kombination med konstlast - men en annan last kan resultatet bli annorlunda.

Bufferten är dock inte någon last, utan en irrelevant förstärkare.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-03-30 13:06

landa skrev:Har själv använt den till att koppla in aktiva subwoofers när förstärkaren saknat lågnivåutgång.

Men hur har det fungerat när tape-slingan har fast nivå och resten kontrolleras av volymkontrollen? Är i många fall ingen direkt omväg att ansluta en aktiv subbas via högnivå. I fallet med min gamla Audio Pro låda, går signalen genom samma steg oavsett innivån.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2007-03-30 14:19

Hm, nu måste jag försöka tänka mig tillbaka för ca 15 år sedan när jag gjorde det hela. Kan inte minnas att vi hade några problem med det. Men jag kan ha förträngt det som man ofta gör med problem. :lol:

Eller var det så att vi helt enkelt justerade volymen på subben? Låter väldigt opraktiskt...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-30 23:54

landa skrev:Hm, nu måste jag försöka tänka mig tillbaka för ca 15 år sedan när jag gjorde det hela. Kan inte minnas att vi hade några problem med det. Men jag kan ha förträngt det som man ofta gör med problem. :lol:

Eller var det så att vi helt enkelt justerade volymen på subben? Låter väldigt opraktiskt...

Man kan ju sätta en volym efter tape out, splitta signaelen till subben och återmata den andra delen till tape in. Men då blir det förstås en extern volym att fippla med....

/ B

Återgå till Generellt om hifi