Men ofta kan man ju inte testa själv. Man lever bara en gång (enligt min högst personliga bedömning) och kan således omöjligt sätta sig in i allt. Har man pluggat till läkare i sex år så kanske man inte kan lägga flera år på KTH också bara för att man gillar musik och vill ha en så bra återgivning som möjligt hemma.
Jag personligen litar ibland mer på andra människors slutsatser än på mina egna. Ett exempel: Jorden påstås så trändigt vara platt. Och jag köper det rakt av. Men jag har inte underökt saken så noga själv. Ok, jag har visserligen sett horisonten på öppet hav. Men, so what? Jag har med egna ögon sett hägringar i öknen också! Jag vet att synintrycket inte alltid är att lita på.
I situationer när man inte själv kan göra en vettig bedömning, men måste fatta ett beslut så är man ju så illa tvungen att fatta ett beslut baserat på någon annans bedömning. Till exmpel SD-fötter. (obs, detta är inte en tråd om sådanna).
Jag MÅSTE fatta ett beslut i den frågan. Att skaffa fötterna eller låta bli. Det är de enda alternativen. Om jag väljer att inte fatta något beslut så resulterar ju det, i pratkiten, i att jag VÄLJER att inte ha Sd-fötter.
Om man inte är kunnig nog att bedömma själv, så kan man i alla fall vara nogran med vem man väljer att lita på. Och det samma gäller förståss jordens form, EU-frågor, skolmedicin vs. alternativmedicin etc.
Att faktiskt lyckas genomför en hjärttransplantation med fungerande resultat inger en jädra massa förtroende.
Att saluföra malda noshörningshorn som potensmedel med motivationen: "noshörningar kan ju knulla i timmar ju" inger INTE förtroende.
Ja, ja, jag vet att det finns olika åsikter som går stick i stäv med varandra även innom skolmedicinen och att jag, genom att uttrycka mig så kategoriskt som jag just gjort, gör det onödig lätt för mig. Men jag tror ändå att ni förstår ungefär hur jag resonerar.
Och i hifi-världen är det på samma sätt. Vissa personer ger ett genomgediget intryck helt ekelt. I frågor som jag begriper mig på så kan jag se att de har glasklart rätt i så gott som allt de säger. I andra frågor som jag inte begriper mig på så väljer jag ofta att lita på vad just dessa personer har att säga.
Om jag inte själv förstår ett resonemang så brukar jag avstå från att argumentera i frågan, även om jag själv har en uppfattning (kanske baserad på vad någon annan har sagt).
Frågan är då: varför blir vissa så provocerade av att man kanske väljer att lita på andras åskter ibland?
Och varför är hifi så känsligt? En trevlig diskussion kan på nolltid urata i ovidkommande personangrepp i stil med: "Din manna är en shaktisten och din pappa en jordslinga!" Följt av otalia

För att vi skall få ett lite trevligare klimat här på forumet så föreslår jag att vi förbjuder följande ämnen: Religion, Politik och Hifi.