Om rekomendationer

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vigor

Om rekomendationer

Inläggav Vigor » 2007-05-01 18:24

Frågan stöts och blöts i det oändliga. Skall man lita på vad folk säger eller skall man kolla allt själv? Det enkla svaret är förståss att kolla själv. Under förutsättning att man (gärna med råge) har adekvat kunskap och gott om fritid.

Men ofta kan man ju inte testa själv. Man lever bara en gång (enligt min högst personliga bedömning) och kan således omöjligt sätta sig in i allt. Har man pluggat till läkare i sex år så kanske man inte kan lägga flera år på KTH också bara för att man gillar musik och vill ha en så bra återgivning som möjligt hemma.

Jag personligen litar ibland mer på andra människors slutsatser än på mina egna. Ett exempel: Jorden påstås så trändigt vara platt. Och jag köper det rakt av. Men jag har inte underökt saken så noga själv. Ok, jag har visserligen sett horisonten på öppet hav. Men, so what? Jag har med egna ögon sett hägringar i öknen också! Jag vet att synintrycket inte alltid är att lita på.

I situationer när man inte själv kan göra en vettig bedömning, men måste fatta ett beslut så är man ju så illa tvungen att fatta ett beslut baserat på någon annans bedömning. Till exmpel SD-fötter. (obs, detta är inte en tråd om sådanna).

Jag MÅSTE fatta ett beslut i den frågan. Att skaffa fötterna eller låta bli. Det är de enda alternativen. Om jag väljer att inte fatta något beslut så resulterar ju det, i pratkiten, i att jag VÄLJER att inte ha Sd-fötter.

Om man inte är kunnig nog att bedömma själv, så kan man i alla fall vara nogran med vem man väljer att lita på. Och det samma gäller förståss jordens form, EU-frågor, skolmedicin vs. alternativmedicin etc.

Att faktiskt lyckas genomför en hjärttransplantation med fungerande resultat inger en jädra massa förtroende.

Att saluföra malda noshörningshorn som potensmedel med motivationen: "noshörningar kan ju knulla i timmar ju" inger INTE förtroende.

Ja, ja, jag vet att det finns olika åsikter som går stick i stäv med varandra även innom skolmedicinen och att jag, genom att uttrycka mig så kategoriskt som jag just gjort, gör det onödig lätt för mig. Men jag tror ändå att ni förstår ungefär hur jag resonerar.

Och i hifi-världen är det på samma sätt. Vissa personer ger ett genomgediget intryck helt ekelt. I frågor som jag begriper mig på så kan jag se att de har glasklart rätt i så gott som allt de säger. I andra frågor som jag inte begriper mig på så väljer jag ofta att lita på vad just dessa personer har att säga.

Om jag inte själv förstår ett resonemang så brukar jag avstå från att argumentera i frågan, även om jag själv har en uppfattning (kanske baserad på vad någon annan har sagt).

Frågan är då: varför blir vissa så provocerade av att man kanske väljer att lita på andras åskter ibland?

Och varför är hifi så känsligt? En trevlig diskussion kan på nolltid urata i ovidkommande personangrepp i stil med: "Din manna är en shaktisten och din pappa en jordslinga!" Följt av otalia :evil:

För att vi skall få ett lite trevligare klimat här på forumet så föreslår jag att vi förbjuder följande ämnen: Religion, Politik och Hifi.
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-01 18:29

:mrgreen:

lysnade inlägg, vigor

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-02 00:35

tråkigt att ingen annan kommenterat ditt tänkvärda inlägg
(och jag får erkänna att min kommentar kanske inte bidrog till debatten direkt)
tycker absolut det behövs en debatt om just värdet av rekommendationer vs. intryck skapade av egen lyssning
ser själv inget fel i att gå efter rekommendationer
däremot gillar jag inte när människor har dubbla standarder, där man å ena sidan själv accepterar rekommendationer och samtidigt dömer ut andra som gör det, med den enda skillnaden varandes just vem som rekommenderat, och på vilka grunder

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-02 00:48

Klart det beror på vem som rekommenderar...

Om man exempelvis blir intresserad av en positiv skivrecension och inte "känner till" recensenten letar man efter fler referenser.

"Känner" man recensenten kan man kanske med ca. 70% sannolikhet veta om man tycker skivan är bra eller dålig.

Ja, avsändaren är t o m viktigare än meddelandet för mig, kom jag på nu.

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2007-05-02 00:57

Att avsändaren skulle vara viktigare än meddelandet... Tja det är ju ett sätt att se det. Känns lite som äpplen och päron. Det ena ger det andra tyngd. Fase det är klart. Visst kan man vända på det.

En bra teori ger ju avsändaren viss tyngd i framtiden - och teorier från bevisligen kloka och kunniga personer tar man ju gärna på allvar.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-02 01:03

ja, skivrekommendationer är ju dessutom lite enklare då referenser ofta brukar förekomma löpande i recensionerna, och då är det ju enkelt (enklare) för en som aldrig hört artisten att ändå bilda sig en uppfattning, så länge man känner till referenserna
typ "pavement-doftande refränger med utsvävande avalanches-vibbar som landar i ett sound som ligger nånstans mellan built to spill och björk"*

att i en hifi-recension skriva "krell-doftande transienter med utsvävande rotel-anslag som landar i ett sound som ligger nånstans mellan burmester och bryston" hade kanske inte sagt läsaren lika mycket, ens om han var bekant med referenserna

*(damn vad jag skulle betala för att höra den artisten)

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2007-05-02 01:17

Det Boyafraid skrev om dubbelmoral tror jag är ett stoooort huvud på spiken, kanske är det roten till mycket ont här på forumet.

Jag själv är tok-skylldig på den punkten. Jag godkänner mina egna källor som jag valt med störtsa omsorg, men kan direkt avfärda en annan persons källor utan att blinka.

Det där kan vara grogrunden till många konflikter: Två personer som själva faktiskt inte riktigt begriper det de diskuterar till fullo. Och man ratar varandras informationskällor. Från det utgångsläget är det svårt att komma nån vart. Extra lurigt är det förståss när man felciterar sina källor, då blir även de indragna och vipps så har vi en klassisk saloon-fight där folk svänger sig i ljuskronorna och dänger butälger i huvudet på varandra, allt medan det självspelande pianot lirar på i bakgrunden (med oacceptabla tidsfel).

Jag tänker för övrigt INTE ändra mig på den punkten. Vad vissa, i mina ögon oerhört kloka, personer säger tänker jag fortsätta ta på allvar. Och vad nån bråkkåt-tjomme har läst i ormoljeblasta X skiter jag högaktningsfullt i.

Däremot så bör man ju vara väldigt försiktig när man argumenterar och bara sitter inne med andrahandsinformation.

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2007-05-02 01:28

Det var för några år sedan en musikrecencent på... Aftonbladet tror jag det var som skrev en reccension av en konsert på Hultsfredsfestivalen. Han gav bandet en trea och var ganska sval och vag typ: "en blandning av nya och gamla låtar, de självklara hittarna fanns förståss med" utan att vidare skriva vilka dessa var. Tidningen gick i tryck.

Tidigare samma kväll: Många hade sett fram mot att se artisten men blev väldigt besvikna när konserten i sista stund stäldes in...

Att skriva reccensioner på konserter som aldrig ägt rum inger inte så mycket förtroende :mrgreen:

Brasklapp: Detta är en gammal sägen. Jag vet inte om den är sann eller inte. Det faktum att jag inte minns varken artisten, tidningen eller reccensenten kanske vittnar om min trovärdighet i det här fallet. Kan lika gärna varit nån story jag hört på fyllan och med åren gjort till min egen i mitt undermedvetna.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-05-02 02:27

Vigor skrev:Brasklapp: Detta är en gammal sägen. Jag vet inte om den är sann eller inte. Det faktum att jag inte minns varken artisten, tidningen eller reccensenten kanske vittnar om min trovärdighet i det här fallet. Kan lika gärna varit nån story jag hört på fyllan och med åren gjort till min egen i mitt undermedvetna.

Hände för ett tag sen att en bokrecensent recenserade en bok som inte blivit skriven/publicerats än, men fanns med på en lista av författarens böcker.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2007-05-02 15:00

Ja, man har ju sannerligen ett stort ansvar när man rekomenderar saker eller vet med sig att man åtnjuter stor respekt och i mångas ögon är någon sorts auktoritetsperson.

Återgå till Generellt om hifi