Distorsion i öronen...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
i

Distorsion i öronen...

Inläggav i » 2007-05-25 11:19

..hur skiljer jag den från distorsion i t ex diskantelementen ?

Eller motsvarande distorsion pga rummet eller förstärkaren ?

(Förutsättningen är att man inte har mätinstrument.)

(Med distorsion i öronen menar jag att öronmusslans form skapar distorsion eller att det någon annanstans i hörselapparaten skapas distorsion - främst vid höga ljudnivåer.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-05-25 14:40

Intressant fråga, detta har jag undrat länge över. Dom gånger jag upplever dist (i huvudet) är tex när folk applåderar nära en, på konserter och dyl.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-05-25 15:43

Min fråga beror på att jag upplevt sådan distorsion när jag spelat på höga (men inte extremt höga) ljudnivåer i de högre registren.

Subjektivt tycker jag det låter som om örat "överbelastas", vare sig det beror på fenomen i öronmusslan eller örongången eller däromkring. Men jag är inte säker. Det kan ju vara att diskantelementet (?) inte pallar eller annat.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-05-25 16:44

På varenda körrep jag varit har öronen distat när sopranerna repat själva i höga, starka lägen. Sjunger jag själv samtidigt tänker jag inte så mycket på det.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-25 16:49

Körsång (kanske mest sopranerna, som sagt) och flöjtmusik brukar vara jobbiga att lyssna på i höga volymer live. Så det skall du inte testa i anläggningen hemma.

Vad för musik och musikinstrument har du lyssnat på? Vad har du för grejor i anläggningen?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-05-25 17:35

Almen skrev:Körsång (kanske mest sopranerna, som sagt) och flöjtmusik brukar vara jobbiga att lyssna på i höga volymer live. Så det skall du inte testa i anläggningen hemma.

Vad för musik och musikinstrument har du lyssnat på? Vad har du för grejor i anläggningen?

Det var när jag lyssnade på Vivaldis Årstiderna. Vid fortena när stråksektionen tar i ordentligt får jag ibland det här fenomenet.

Jag har ett par Morellos som drivs av Acurus A250. (Och matade från Pioneer 668 via en Rotel RC973 förförstärkare.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-25 17:40

Aha, vilken inspelning är det?

Jag har Nils-Erik Sparf med Drottningholms Barock, och den inspelningen är väldigt känslig för hur mycket efterklang det är i rummet. Jag tror att det är för att det är inspelat i ett ganska klangrikt rum från början (någon kyrka i Sthlm, tror jag), så när jag spelar den i för kala rum blir det nästan olidligt.

Hur har du det med efterklangen? ("Tack bra!" är inte ett godkänt svar. ;))

Tillagt: Så här skrev jag i den här tråden, där vi lyssnade med och utan dämpning i rummet:
När jag hos SannyX jämförde Vivaldis Vintern från Drottningholmsmusikens inspelning av De fyra årstiderna var det en mycket stor skillnad. Jag upplevde ljudet utan dämpning som mycket sämre, med en utsmetning av instrumentpositioner, tappade nyanser och detaljer, otydligt ljud, samt inte minst, en högst onjutbar hårdhet i stråkarna. Jag tappade helt närvaron av orkestern och känslan med musiken.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-25 21:35

Det som skiljer distorsionen i öronen från andra former av distorsion är att vi alltid har den med oss. Hjärnan vet inte att det finns något bättre. När man däremot lägger till dist i en apparat blir det annorlunda, iom det kan man höra distorsionsnivåer som är lägre än disten i örat.

Typ.

Sen har den lite annan karaktär än tex klippdistorsion, övertonsspektrum faller ganska mjukt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-05-25 23:02

Svante skrev:Det som skiljer distorsionen i öronen från andra former av distorsion är att vi alltid har den med oss. Hjärnan vet inte att det finns något bättre. När man däremot lägger till dist i en apparat blir det annorlunda, iom det kan man höra distorsionsnivåer som är lägre än disten i örat.

Typ.

Sen har den lite annan karaktär än tex klippdistorsion, övertonsspektrum faller ganska mjukt.

Den här distorsionen uppträder (dvs jag märker den) bara på höga nivåer. Den låter som, vad ska vi säga, en "stående våg" (i hörselgången) någonstans mellan 2khz-6khz kanske. Rent subjektivt uppfattat förstås. Mycket markant.

När det inte är forten, men ändå hög nivå (dvs vad man skulle kunna kalla sololiknande violinpartier) så märks ingen som helst distorsion. (Som jag nämnde, min fru som varit violinist var oerhört imponerad - hon lyssnade från andra våningen...)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-25 23:11

i skrev:
Svante skrev:Det som skiljer distorsionen i öronen från andra former av distorsion är att vi alltid har den med oss. Hjärnan vet inte att det finns något bättre. När man däremot lägger till dist i en apparat blir det annorlunda, iom det kan man höra distorsionsnivåer som är lägre än disten i örat.

Typ.

Den här distorsionen uppträder (dvs jag märker den) bara på höga nivåer. Den låter som, vad ska vi säga, en "stående våg" (i hörselgången) någonstans mellan 2khz-6khz kanske. Rent subjektivt uppfattat förstås. Mycket markant.

När det inte är forten, men ändå hög nivå (dvs vad man skulle kunna kalla sololiknande violinpartier) så märks ingen som helst distorsion. (Som jag nämnde, min fru som varit violinist var oerhört imponerad - hon lyssnade från andra våningen...)

Alltså alla olinjära system ger distorsion, dvs toner med andra frekvenser än de man skickar in. Distorsionskomponenternas styrkor och frekvenser beror på vad man skickar in för signal, och hur stark den är. Om man skickar in en sinus, eller en harmonisk signal får man bara harmonisk distorsion. Distorsionskomponenterna sammanfaller och maskeras därmed av instrumentets egna övertoner. Så här blir det med "soloinstrument". De kan låta någorlunda rent och fint trots att systemet distar.

Om an däremot skickar in en signal med ett icke-harmoniskt spektrum, som tex flera körsångare som sjunger aldrig så lite felstämt, bildas det skillnadstoner som inte passar in i den harmoniska strukturen. Det låter illa.

Roten till det onda är i båda fallen systemets (örats eller apparatens) olinjäriteter.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-05-25 23:13

Skivuppgifter:
Förlaget heter Opus 111 (Opus production, Paris).
37 rue Blomet, 75015 Paris, France

Skivbeteckningen är, vad jag förstår: Ref. OPS 56-9120
"Vivaldi: Le Quattro Stagioni"
Solist: Fabio Biondi, instrument: Paolo Antonio Testore, Milano, 1750

Recording: Graz, Austria, 1991
Executive Producer, Producer, Engineer: Yolanta Skura
Editing: Christophe Fuchs
Digital Recording ("Enregistrement numerique" :) )

Det här är den bästa Årstiderna jag hört.
(Inte för att jag har så stor erfarenhet, men överlägsen förstaplats.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-05-25 23:25

Vad efterklangen beträffar tror jag man kan säga att jag har ett relativt väldämpat rum för att vara helt icke-akustikbehandlat.
Stor matta på golvet (täcker nästan hela golvet). Stort tungt runt bord mellan/bakom högtalarna.
Bokhyllor på tre väggar, mycket tavlor.

Oregelbundet på det sättet att, sett från lyssningsplats, har man trappan till övervåningen i främre vänstra hörnet, fönsterväggen med tre fönstersmygar till höger och dörröppningen till hallen bakom till vänster.
Alla väggar utom fönsterväggen består av någonslags halvporös betong (inte så mjukt som lättbetong). Fönsterväggen består av målad väv på gipsskiva(?)/spånplatta(?) med isolering bakom. (Sedan kommer så småningom fasadens mexitegel.)

Högtalarna står med bakändan ca 1,3 meter från bakväggen. Ca 0,3-0,5 meter till sidoväggarna (ena har bokhyllor mot väggen, den andra ett tjockt draperi innan väggen.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-25 23:51

Svante skrev:

Aha!

Som rörförstärkare alltså ... :lol: :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-05-26 01:50

Jag ser nya produkter på ormoljefronten: ReVoXör Örondroppar med silikon - minskar örondist med upp till 25%! Sonic TipTops, doppade i kamomillextrakt och ecophonplattepulver..... hmmm

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-26 10:52

phon skrev:
Svante skrev:

Aha!

Som rörförstärkare alltså ... :lol: :lol:

Ja, jag tänkte skriva det jag också, men lät bli... :D

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-27 00:43

focus skrev:Intressant fråga, detta har jag undrat länge över. Dom gånger jag upplever dist (i huvudet) är tex när folk applåderar nära en, på konserter och dyl.

samtidigt som de pekar på en och skrattar

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-27 00:46

:mrgreen:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-05-27 00:48

boyafraid skrev:samtidigt som de pekar på en och skrattar

Hur applåderar man samtidigt som man pekar på något?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-05-28 20:01

boyafraid skrev:
focus skrev:Intressant fråga, detta har jag undrat länge över. Dom gånger jag upplever dist (i huvudet) är tex när folk applåderar nära en, på konserter och dyl.

samtidigt som de pekar på en och skrattar
:)

Tycker i vilket fall folk kan ge fan i applåder.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-05-28 20:05

phloam skrev:Jag ser nya produkter på ormoljefronten: ReVoXör Örondroppar med silikon - minskar örondist med upp till 25%! Sonic TipTops, doppade i kamomillextrakt och ecophonplattepulver..... hmmm
När jag läst ditt inlägg ringde jag direkt min hifihandlare, som hade såna till salu. Dom var ruggigt dyra, men vilken skillnad!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Distorsion i öronen...

Inläggav PerStromgren » 2016-03-08 12:26

Jag vill väcka liv i den här gamla tråden av en anledning: jag tycker att jag fått påtagligt mer dist i öronen på senare tid! Asså, jag kan ju inte veta att det just är öronen som distar, men genom att röra sig bort från högtalarna minskar fenomenet.

Kan öron börja dista fastän de inte gjort det tidigare? En korrelation finns: jag har fått en mild brustinnitus.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Piotr

Re:

Inläggav Piotr » 2016-03-08 12:38

_Fredrik_ skrev:Intressant fråga, detta har jag undrat länge över. Dom gånger jag upplever dist (i huvudet) är tex när folk applåderar nära en, på konserter och dyl.

Eller om grannen busvisslar modell kraftigt... usch!

Användarvisningsbild
Piotr

Re:

Inläggav Piotr » 2016-03-08 12:43

i skrev:Skivuppgifter:

Den där tror jag att jag har. Medhåll, i särklass den bästa versionen. Både musikaliskt och ljudtekniskt.
Italienarna som producerade själva plastdisken (originalsläpp iaf. somjag förstår) var kunder hos Toolex Alpha i Sundbyberg. Dom hälsade på där och gav de anställda ett ex. Polarn jobbade där (jag extraknäckte lite) och gav mig en CD-R.

Toolex Alpha var väl världsledande på tillverkning av maskiner för framställning av CD.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Re:

Inläggav sprudel » 2016-03-08 13:26

Piotr skrev:
i skrev:Skivuppgifter:

Den där tror jag att jag har. Medhåll, i särklass den bästa versionen. Både musikaliskt och ljudtekniskt.
Italienarna som producerade själva plastdisken (originalsläpp iaf. somjag förstår) var kunder hos Toolex Alpha i Sundbyberg. Dom hälsade på där och gav de anställda ett ex. Polarn jobbade där (jag extraknäckte lite) och gav mig en CD-R.

Toolex Alpha var väl världsledande på tillverkning av maskiner för framställning av CD.

Den har jag också, mycket fin! Opus 111 har många fina alster.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

BosseS

Inläggav BosseS » 2016-03-08 20:09

PerStromgren skrev:Jag vill väcka liv i den här gamla tråden av en anledning: jag tycker att jag fått påtagligt mer dist i öronen på senare tid! Asså, jag kan ju inte veta att det just är öronen som distar, men genom att röra sig bort från högtalarna minskar fenomenet.

Kan öron börja dista fastän de inte gjort det tidigare? En korrelation finns: jag har fått en mild brustinnitus.

Vilket svar vill du helst ha, öronen eller högtalarna? :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-08 20:22

i skrev:..hur skiljer jag den från distorsion i t ex diskantelementen ?

(Med distorsion i öronen menar jag att öronmusslans form skapar distorsion eller att det någon annanstans i hörselapparaten skapas distorsion - främst vid höga ljudnivåer.)

Väldigt enkelt - nästan alla distorsionsfenomen är nivåberoende.

Det som finns är alltså egentligen inte distorsion utan en olinjäritet. Distorsionen är bara en konsekvens av olinjäriteten.

Och hur kan man då använda denna kunskap för att skilja mellan en distorsion som kommer från anläggningen (sprungande från inspelningen, någon av transimissionslänkarna eller högtalarna) och den som kommer till i örat?

Jo, man närmar sig eller fjärmar sig högtalarna! Avståndet påverkar inte nämnvärt hur hög distorsionsnivån är på ljudet från anläggningen så länge man inte vrider på volymkontrollen. Men ju längre bort från högtalarna man kommer, desto lägre bild ljudtrycket, och därför sjunker i normalfallet även örondistorsionen om den varit besvärande. Riktigt så enkelt är det inte, vissa örons distrosionsbeteenden kan vara lite underliga, men nästan. Ändrat ljudtryck vid öronen ger olika örondist.

Så ju längre bort från högtalarna man befinner sig, desto lägre örondist.

På liknande sätt kan man sänka ljudtrycket genom att dra ned volymen. Om det ger en märkbarare hörd distorsionssänkning så verkar anläggningen vara boven. Om varken volymjustering eller ändrat lyssningsavstånd påverkar upplevelsen av orenhet så är det troligen inspelningen som inte är bättre, eller i varje fall någon del av anläggningen som befinner sig före volymkontrollen. T ex en DAC.

Om man har lite vana så kan man även studera samma fenomen genom att helt enkelt hålla för öronen. Tycker man att det låter renade då så kan det beror på att örondisten minskat. Men metoden kräver erfarenhet för öronförhållande ger typiskt även en fallande hörd tonkurva som i sig kan få anläggningen att låta renare. Ju mera komplex musik man spelar (som ger mycket blandtonseffekter) Desto lättare är det dock att höra om distorsionen finns på programmaterialet även när man håller för öronen.

- - -

Men lite enkelt då - om man ändrar nivå någonstans i kedjan och märker att det påverkar hörd distorsion, så beror det normalt på att distorsionen kommer från någonstans i kedjan efter stället där man åstadkom nivåändringen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-08 21:00

IÖ har du lyssnat nåt på den där Vivaldi?

Minns du att vi brände skivor åt dig och Johan hos Johan?

Om du har kollat vilken det är (bolag, katalog-nr, osv.) så dela gärna med dig. Tror jag har fått napp på två varianter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-08 21:03

Oj, nu känner jag mig rätt förvirrad... Minns inte någonting av det där.

Har du flera ledtrådar om vad det handlar om.

Vem är Johan respektive Johan? Och vad för något av Vivaldi handlar det om?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-08 21:58

I tråden finns ett flertal inlägg om ett visst album med Vivaldis fyra årstider. ;)

Vi lyssnade på vad jag tror är det albumet hos Johan Lindroos för några år sedan.

Vi var alla överens om att det var något extra.. du, jag Johan, Magnus och nån till tror jag var med. Vi brände kopior nere i Johans "källare" så du och Johan fick ett ex var. :)

Vi lyssnade också på Eva Cassidy.. men det är väl inget ovanligt (då iaf.) vid tillfällen som dessa. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-08 22:04

Okej, jag minns inte händelsen.

Har ett tiotal Vivaldis årstider tror jag, men så vitt jag vet ingen bränd.

Dock har jag ju massor av omärkta brända CD som folk lämnat här...

Oftast, typ alltid, om jag hittar något som jag gillar (t ex på det viset) så skaffar jag snabbt skivan på riktigt.
Kanske gjorde jag det strax efteråt?
Jag tycker ju att det är viktigt att de som gör den musik jag tycker om, får betalt för det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-08 22:21

IngOehman skrev:Okej, jag minns inte händelsen.

Har ett tiotal Vivaldis årstider tror jag, men så vitt jag vet ingen bränd.

Dock har jag ju massor av omärkta brända CD som folk lämnat här...

Oftast, typ alltid, om jag hittar något som jag gillar (t ex på det viset) så skaffar jag snabbt skivan på riktigt.
Kanske gjorde jag det strax efteråt?
Jag tycker ju att det är viktigt att de som gör den musik jag tycker om, får betalt för det.

Vh, iö

Tio årstider, det måste vara extended version. (versione estesa?). Tihi...
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-03-09 08:34

Bild
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-09 09:36

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2016-03-09 10:35

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-09 11:18

sprudel skrev:[ Bild ]

Ruskigt bra version! Det lyser igenom med all önskvärd tydlighet redan med Spotify och datorhögtalare. Och jag som var så trött på De Fyra Årstiderna... men detta var uppfriskande.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-09 13:00

IngOehman skrev:Jag tycker ju att det är viktigt att de som gör den musik jag tycker om, får betalt för det.

+1

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-09 13:20

Intressant diskussion om skivor, absolut, men jag väckte tråden av en helt annan anledning:

Jag skrev:Jag vill väcka liv i den här gamla tråden av en anledning: jag tycker att jag fått påtagligt mer dist i öronen på senare tid! Asså, jag kan ju inte veta att det just är öronen som distar, men genom att röra sig bort från högtalarna minskar fenomenet.

... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-09 13:29

PerStromgren skrev:Intressant diskussion om skivor, absolut, men jag väckte tråden av en helt annan anledning:

F'låt :oops:

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

JM

Inläggav JM » 2016-03-09 13:45

PerStromgren skrev:Intressant diskussion om skivor, absolut, men jag väckte tråden av en helt annan anledning:

Jag skrev:Jag vill väcka liv i den här gamla tråden av en anledning: jag tycker att jag fått påtagligt mer dist i öronen på senare tid! Asså, jag kan ju inte veta att det just är öronen som distar, men genom att röra sig bort från högtalarna minskar fenomenet.

Per Vivaldi är trevligt men inte med distorsion.
Att du har fått tinnitus kan ha med din upplevda distorsion att göra.
Har din tinnitus samma frekvens som din distorsion finns sannolikt ett samband.
Skadade yttre hårceller i innerörat kan ge tinnitus vid specifika frekvenser. De 3000- 4000 inre hårcellerna har alltid en spontan aktivitet som normalt inte når hjärnan tackvarer de yttre hårcellerna.
Så skadade yttre hårceller kan ge distorsion o tinnitus.
Men det finns många andra skäl till både tinnitus o upplevd distorsion. Så jag håller tummarna att både din tinnitus o distorsion är övergående.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-09 15:35

JM skrev:

Per Vivaldi är trevligt men inte med distorsion.
Att du har fått tinnitus kan ha med din upplevda distorsion att göra.
Har din tinnitus samma frekvens som din distorsion finns sannolikt ett samband.
Skadade yttre hårceller i innerörat kan ge tinnitus vid specifika frekvenser. De 3000- 4000 inre hårcellerna har alltid en spontan aktivitet som normalt inte når hjärnan tackvarer de yttre hårcellerna.
Så skadade yttre hårceller kan ge distorsion o tinnitus.
Men det finns många andra skäl till både tinnitus o upplevd distorsion. Så jag håller tummarna att både din tinnitus o distorsion är övergående.

JM

Min - milda - tinnitus upplevs som ett rätt bredbandigt brus som omspänner från ca 4-6 kHz till min övre hörgräns. Jag ska försöka efterlikna bruset vid tillfälle, så jag kan säga lite säkrare.
... tycker jag!

Per

JM

Inläggav JM » 2016-03-09 16:05

Testa att svepa en sinus tills du hittar distorsionsområdet. Nu måste du sannolikt ha ganska hög volym.
Försök vid ett annat tillfälle vistas i ett nästintill helt ljuddämpat o jämför med din i rummet upplevda tinnitus med en uppspelning av distorsionsfrekvenserna på samma låga volym.
Lycka till Per Vivaldi!

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-09 16:21

Å andra sidan pratades det om TS skiva som TS skrivit om. Då är det ju inte helt OT.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-09 16:37

JM skrev:Testa att svepa en sinus tills du hittar distorsionsområdet. Nu måste du sannolikt ha ganska hög volym.
Försök vid ett annat tillfälle vistas i ett nästintill helt ljuddämpat o jämför med din i rummet upplevda tinnitus med en uppspelning av distorsionsfrekvenserna på samma låga volym.
Lycka till Per Vivaldi!

JM

Det behöver inte finnas någon korrelation överhuvudtaget mellan eventuell tinnitus och de frekvenser vid vilka örat distorderar påtagligt.

Örondistorsion kan för övrigt vara av massor av olika slag, och inget öra jag stött på är omöjligt att provocera. Normalt behövs inge jättenivåer för att provocera fram dist, bara kunskap om örat och förmåga att skapa "rätt" sorts ljud.

Vh, iö

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-09 16:57

IngOehman skrev:Örondistorsion kan för övrigt vara av massor av olika slag, och inget öra jag stött på är omöjligt att provocera. Normalt behövs inge jättenivåer för att provocera fram dist, bara kunskap om örat och förmåga att skapa "rätt" sorts ljud.

Har du någon erfarenhet av förändring av örondist över tid? Jag tycker att jag senaste halvåret har blivit känsligare än förr.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-09 18:05

petersteindl skrev:

Å andra sidan pratades det om TS skiva som TS skrivit om. Då är det ju inte helt OT.

Med vänlig hälsning
Peter

Denna är också att rekommendera, http://www.vinylminerecords.com/LPs/LP09846.jpg

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-09 18:27

RogerGustavsson skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Denna är också att rekommendera, http://www.vinylminerecords.com/LPs/LP09846.jpg

Den är fin men jag har andra favoriter än båda dessa och även än Bisskivan.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-09 19:41

PerStromgren skrev:
IngOehman skrev:Örondistorsion kan för övrigt vara av massor av olika slag, och inget öra jag stött på är omöjligt att provocera. Normalt behövs inge jättenivåer för att provocera fram dist, bara kunskap om örat och förmåga att skapa "rätt" sorts ljud.

Har du någon erfarenhet av förändring av örondist över tid? Jag tycker att jag senaste halvåret har blivit känsligare än förr.

Jadå, ganska mycket.

Har studerat i varje fall ett trettiotal öron och deras olika ljudkänslighet, inklusive i några fall hur den förändrats över tiden.

Ofta finns dock bara möjligheten att undersöka hur hörseln "är" efter det att någon upplevt att något har hänt. Det går ju inte att gå tillbaka i tiden och undersöka ett tidigare tillstånd. Man får då förlita sig på berättelser om hur personen upplevt saker förändras.

Och jag kan väl direkt säga att skälen till missljud kan vara många. Påfallande ofta verkar mellanörat vara största skurken, och i de fallen finns även möjlighet att åkommor kan liksom tyna bort och försvinna.

En specifik åkomma finns hos nästan alla människor, nämligen triggbar Stapedius (eller rättare sagt dess muskel). Det är dock en rätt så harmlös distorsion. Icke desto mindre kan vissa högtalare ha fel som kraftigt ökar detta örondistfenomen. I själva verket räcker faktiskt själva stereosystemet för att skapa ett större problem från en inspelad version av verkligheten, än verkligheten ställde till med själv.

Även inneröronproblem kan i förekommande fall "läka", men det är då ofta bråttom att vidtaga åtgärder efter det trauma som ställt till det. Ibland är det inte ett akustiskt trauma det handlar om, och då är som regel öronproblemen sådana att jag hellre kallar det för att hörseln är störd än att den är skadad.

Talar då t ex om de tillfälliga nedsättningar som kan finnas som funktion av inflammatoriska tillstånd eller infektioner med virus och/eller bakterier. "Öroninflammation" är t ex en infektion, som dock kan ge både störd hörsel och i förekommande fall även permanenta skador.

Inneröronbesvär kan ta massor av olika skepnader. En av de mest mystiska jag träffat på var en (övergående) störning hos en person, som gjorde att en tinnituston hördes - men bara i kombination med att hörseln exponerades för faktiska ljud. Piptonen försvann alltså när det var tyst.

Men det finns många olika sätt som hörseln kan fallera på. Lite grovt kan man dela in problemen i fyra delar:

1. Tinnitus, alltså att man hör susningar eller toner (eller eller flera) i öronen.

2. Hyperakusis, alltså att ljud gör ont i örat. Även det kan vara, och är för det mesta, frekvensberoende.

3. Hörstyrkan minskad ("lomhördhet"), något som även kan vara (och oftast är) kraftigt frekvensberoende.

4. Förvrängning av olinjär typ. Alltså att man hör ljuden distorderade. Denna sistnämnda kan yttra sig på många olika sätt.

Väldigt ofta så finns det ett samband mellan flera olika av de ovanstående problemen. Men sambandet är sällan enkla.

Vh, iö

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2016-03-16 23:08

Har oxå örondist till och från. Mest i vänster öra, men som sagt det kommer och går. Spelar mycket piano/flygel och tredje oktaven är värst.

JBjorkman

Inläggav JBjorkman » 2016-03-18 21:50

Vilken intrssant diskussion. Jag trodde att jag var ensam om detta fenomen, eller vad man ska kalla det.
När jag "utsätts" för höga och starka ljud så låter det lite som om ljudet kommer från en spräckt högtalare, men bara på höger öra. Jag började märka det när jag började sjunga i manskör när jag pluggade (studentmanskörer har en förkärlek för "Fucking Forte Fortisimo" :) ) och har därefter märkt det vid andra tillfällen, särskilt vid applåder som någon här tidigare kommenterade.

Jag har antagit att det är en form av hörselskada då jag bara får det på ett öra (och parallellen till spräckt högtalare finns säkert undermedvetet). Men är det det? Eller kan örat ha anlag för stående vågor, egenfrekvenser och annat skojigt?

EDIT: såg nu att jag missat en sida och kan ha missat svaret på min fråga :oops:
Guru Audio Junior Plus + Hegel H80

JM

Inläggav JM » 2016-03-18 22:05

JBjorkman

Inläggav JBjorkman » 2016-03-18 22:28

JM skrev:
JBjorkman skrev:Vilken intrssant diskussion. Jag trodde att jag var ensam om detta fenomen, eller vad man ska kalla det.
När jag "utsätts" för höga och starka ljud så låter det lite som om ljudet kommer från en spräckt högtalare, men bara på höger öra. Jag började märka det när jag började sjunga i manskör när jag pluggade (studentmanskörer har en förkärlek för "Fucking Forte Fortisimo" :) ) och har därefter märkt det vid andra tillfällen, särskilt vid applåder som någon här tidigare kommenterade.

Jag har antagit att det är en form av hörselskada då jag bara får det på ett öra (och parallellen till spräckt högtalare finns säkert undermedvetet). Men är det det? Eller kan örat ha anlag för stående vågor, egenfrekvenser och annat skojigt?

EDIT: såg nu att jag missat en sida och kan ha missat svaret på min fråga :oops:

http://nyheter24.se/noje/781774-horde-r ... mardrommar
Lätt fixat.

JM

Tack för den, nu kommer jag sova så gott i natt :)
Guru Audio Junior Plus + Hegel H80

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-03-18 22:36

JBjorkman skrev:Vilken intrssant diskussion. Jag trodde att jag var ensam om detta fenomen, eller vad man ska kalla det.
När jag "utsätts" för höga och starka ljud så låter det lite som om ljudet kommer från en spräckt högtalare

Spännande hur olika man kan komma att tänka på saker.... Själv var jag övertygad om att det var mina egna öron som distade vid högre volymer innan faktiskt.se fick mig att inse att det var effektbrist/klippande slutsteg jag hörde...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2016-03-19 04:00

IngOehman skrev:
i skrev:..hur skiljer jag den från distorsion i t ex diskantelementen ?

Väldigt enkelt - nästan alla distorsionsfenomen är nivåberoende.

Det som finns är alltså egentligen inte distorsion utan en olinjäritet. Distorsionen är bara en konsekvens av olinjäriteten.

Och hur kan man då använda denna kunskap för att skilja mellan en distorsion som kommer från anläggningen (sprungande från inspelningen, någon av transimissionslänkarna eller högtalarna) och den som kommer till i örat?

Jo, man närmar sig eller fjärmar sig högtalarna! Avståndet påverkar inte nämnvärt hur hög distorsionsnivån är på ljudet från anläggningen så länge man inte vrider på volymkontrollen. Men ju längre bort från högtalarna man kommer, desto lägre bild ljudtrycket, och därför sjunker i normalfallet även örondistorsionen om den varit besvärande. Riktigt så enkelt är det inte, vissa örons distrosionsbeteenden kan vara lite underliga, men nästan. Ändrat ljudtryck vid öronen ger olika örondist.

Så ju längre bort från högtalarna man befinner sig, desto lägre örondist.

På liknande sätt kan man sänka ljudtrycket genom att dra ned volymen. Om det ger en märkbarare hörd distorsionssänkning så verkar anläggningen vara boven. Om varken volymjustering eller ändrat lyssningsavstånd påverkar upplevelsen av orenhet så är det troligen inspelningen som inte är bättre, eller i varje fall någon del av anläggningen som befinner sig före volymkontrollen. T ex en DAC.

Om man har lite vana så kan man även studera samma fenomen genom att helt enkelt hålla för öronen. Tycker man att det låter renade då så kan det beror på att örondisten minskat. Men metoden kräver erfarenhet för öronförhållande ger typiskt även en fallande hörd tonkurva som i sig kan få anläggningen att låta renare. Ju mera komplex musik man spelar (som ger mycket blandtonseffekter) Desto lättare är det dock att höra om distorsionen finns på programmaterialet även när man håller för öronen.

- - -

Men lite enkelt då - om man ändrar nivå någonstans i kedjan och märker att det påverkar hörd distorsion, så beror det normalt på att distorsionen kommer från någonstans i kedjan efter stället där man åstadkom nivåändringen.

Vh, iö

Tack för tipset! Ska testa när jag får upp anläggningen igen. (Så självklart när man väl tänker på det...)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-11-09 10:58

Jag har varit hemma och varit sjuk sista dagarna. Snuva, halsont och seg.

Efter någon dag lade jag märke till att anläggningen här hemma hade fått problem med s-ljud. Detta var värst vid serie/filmtittande på min vanliga volym.
Var det riktigt illa så lät det nästan som det satt en s-flöjt framför munnen när folk talade. Det lät verkligen sssssssss, fräsigt och vasst. Jag kontrollerade alla källor och det uppträdde över allt. Jag kontrollerade även kablar, speciellt eftersom jag inte hunnit löda högtalarkablaget än utan det sitter bara fastskruvade i slutsteg och högtalare. Men så förrgår lade jag märke till att även när min sambo talade med mig kunde jag märka att s-ljuden var lite jobbiga att lyssna på, kontrollerade då även via min mobil och hörlurar. Japp, samma problem där som i anläggningen. Ingen av dessa källor har tidigare visat dessa problem (inklusive sambon) :wink: .

Kan inte komma till någon annan slutsats än att det måste vara min sjukdom som föranlett detta problem! :lol:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-11-09 14:38

Har haft en lite märklig upplevelse där jag när jag pratat i min iPhone i vänster öra upplevt en aning distortion och den har försvunnit när jag flyttat telefonen till höger öra så jag har funnit mig lite i det.
Bytte telefon och plötsligt är vänster öra utan dist. Visar sig att då telefonen lutas till vänster så kommer en aning dist till ljudet.

/Harryup

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-11-09 19:25

PerStromgren skrev:Jag vill väcka liv i den här gamla tråden av en anledning: jag tycker att jag fått påtagligt mer dist i öronen på senare tid! Asså, jag kan ju inte veta att det just är öronen som distar, men genom att röra sig bort från högtalarna minskar fenomenet.

Du är på det klara med att det är öronen som distar? Du upplever samma sak med andra bra system?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-11-09 19:27

music4ever skrev:

Du är på det klara med att det är öronen som distar? Du upplever samma sak med andra bra system?

Ja, jag upplever samma sak med musik live, t.ex. från flygeln här hemma.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-11-16 15:45

En sak som är enkelt att testa är om distorsionen minskar om man dricker sprit.

Då är den som regel kopplad till den aktiva regleringen av hörselbenen som sker i mellanörat.

En daglig chockdos C-vitamin kan annars ofta påverka inte bara slemhinnor positivt utan hela innerörat.

Värt att testa. C-vitamin kan trappas upp till den nivån då magen säger ifrån. Strax under det lägger man sig med fördel.

I ett land med en allertare och mindre PK-styrd sjukvård hade säker insatser med steroider varit möjliga, och räddat människor från många åkommor som kan tuktas med läkningshjälp. Men i Sverige så är det såvitt jag vet nästan bara brännskador som ses allvarliga nog för att ta till sådana medikamenter. Själv tycker jag nog att skador på våra sinnessystem borde tas på stort allvar också, men som regel verkar svensk sjukvård hellre luta sig mot expektans än att faktiskt aktivt hjälpa patienten. Det kan vara ett olyckligt val när det gäller t ex hörseltraumor...

Vh, iö

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-11-16 17:26

genstruktur skrev:Jag har varit hemma och varit sjuk sista dagarna. Snuva, halsont och seg.

Efter någon dag lade jag märke till att anläggningen här hemma hade fått problem med s-ljud. Detta var värst vid serie/filmtittande på min vanliga volym.
Var det riktigt illa så lät det nästan som det satt en s-flöjt framför munnen när folk talade. Det lät verkligen sssssssss, fräsigt och vasst. Jag kontrollerade alla källor och det uppträdde över allt. Jag kontrollerade även kablar, speciellt eftersom jag inte hunnit löda högtalarkablaget än utan det sitter bara fastskruvade i slutsteg och högtalare. Men så förrgår lade jag märke till att även när min sambo talade med mig kunde jag märka att s-ljuden var lite jobbiga att lyssna på, kontrollerade då även via min mobil och hörlurar. Japp, samma problem där som i anläggningen. Ingen av dessa källor har tidigare visat dessa problem (inklusive sambon) :wink: .

Kan inte komma till någon annan slutsats än att det måste vara min sjukdom som föranlett detta problem! :lol:

Själv tycker jag att problemet har minskat något men det är inte helt borta. I och för sig så är jag fortfarande snuvig även om jag är tillbaka på arbetet. De värsta s-ljuden uppstår vid serietittande via Netflix, och då speciellt serien Dexter har jag märkt. Skall avvakta tills jag är helt snorfri, har detta inte gått över då får jag felsöka hörsel och anläggning mer.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2016-11-27 22:39

Besöker ofta konsertsalar och har ofta funderat över varför det låter så annorlunda om jag håller för ena örat. Man får nästan en obehaglig känsla av att man håller på och bli hörselskadad. Det konstiga är att lyssnar man med andra örat låter musiken även då jättekonstigt. Verkar som om jag har något mystiskt filter som filtrerar bort en massa ekon i lokalen och justerar frekvenskurvan. Har testat samma sak i min hemmabio men där får jag inte samma fenomen.
Ps någon som vet om det skulle gå att tillverka något slags rör som man kunde peta in i hörselgången och fixa till ett super rent hifi ljud. i min ungdom höll jag på med konsthuvud inspelningar och testade att bygga hörselgångar i olika material för att slippa det konstiga ljudet som man fick när man spelade in "konstkopf"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Konsthuvudstereo

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-11-27 23:11

genstruktur skrev:
genstruktur skrev:Jag har varit hemma och varit sjuk sista dagarna. Snuva, halsont och seg.

Själv tycker jag att problemet har minskat något men det är inte helt borta. I och för sig så är jag fortfarande snuvig även om jag är tillbaka på arbetet. De värsta s-ljuden uppstår vid serietittande via Netflix, och då speciellt serien Dexter har jag märkt. Skall avvakta tills jag är helt snorfri, har detta inte gått över då får jag felsöka hörsel och anläggning mer.

Jag har upptäckt en skiva som jag tycker mycket om, men som ibland ess-ar störande i mina öron. Jag tror att det beror mer på min fysiologiska dagsform än på något annat, men jag vet inte. Det är italiensk körmusik från Sigismunds Polen:

spotify:album:6t3Fv51cdp6naBN2NlNqnv

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-12-01 20:12

darkg skrev:
genstruktur skrev:

Jag har upptäckt en skiva som jag tycker mycket om, men som ibland ess-ar störande i mina öron. Jag tror att det beror mer på min fysiologiska dagsform än på något annat, men jag vet inte. Det är italiensk körmusik från Sigismunds Polen:

Mitt essande har blivit bättre men inte försvunnit helt. Idag var jag på föreläsning med arbetet och tyckte att det störde mer än sist jag var på något liknande. Kanske är det dagsform som du säger, har känt mig trött i det sista. Eller kan det var åldern (normal degradering av hörseln)? Fyller snart 40 år 8O

Samtidigt har det fluktuerat här hemma en del, sista dagarna har jag inte stört mig nämnvärt här hemma.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-12-20 10:44

genstruktur skrev:
darkg skrev:
genstruktur skrev:

Mitt essande har blivit bättre men inte försvunnit helt. Idag var jag på föreläsning med arbetet och tyckte att det störde mer än sist jag var på något liknande. Kanske är det dagsform som du säger, har känt mig trött i det sista. Eller kan det var åldern (normal degradering av hörseln)? Fyller snart 40 år 8O

Samtidigt har det fluktuerat här hemma en del, sista dagarna har jag inte stört mig nämnvärt här hemma.

Jag hade kompis på besök för någon vecka sedan, han tyckte inte att han hörde problemet i anläggningen.

För egen del så går det inte riktigt över med ess-andet. Värst är det på komprimerade källor som SR-pod i lurar, eller när jag kollar på Netflix. Ser jag en bluray-film är det inte riktigt lika tydligt. Problemet är också tydligast när det är kvinnor som talar. I övrigt låter det bra tycker jag. Hoppas man inte fått någon permanent hörselskada 8O . Eller är det psykologiskt kanske? (trött på kvinnor :D? ).

Själv har jag aldrig upplevt detta problem innan, märkligt.

Edit: På ingenjörns inrådan har jag dock inmundigat C-vitamin sista tre dagarna.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-12-20 14:11

En gissning är att det är mer komplicerat än att det finns en faktor som helt förklarar upplevelsen. Typ kanske en individuell egenhet i hörselapparaten som under vissa förhållanden (stress, ålderdom :wink:) inte kan kompensera för egenheter i inspelningens och återgivningens olika led.

Lösningen kan lyckligtvis vara okomplicerad ändå, det kan ju räcka att rätta till en av faktorerna.

Gissningar.

Själv har jag faktiskt också haft problem med just kvinnoröster. Vi är nog de där kränkta männen som alla talar om.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-12-20 14:43

darkg skrev:En gissning är att det är mer komplicerat än att det finns en faktor som helt förklarar upplevelsen. Typ kanske en individuell egenhet i hörselapparaten som under vissa förhållanden (stress, ålderdom :wink:) inte kan kompensera för egenheter i inspelningens och återgivningens olika led.

Lösningen kan lyckligtvis vara okomplicerad ändå, det kan ju räcka att rätta till en av faktorerna.

Gissningar.

Själv har jag faktiskt också haft problem med just kvinnoröster. Vi är nog de där kränkta männen som alla talar om.

Haha exakt, nu får det tusan vara nog från kvinnorna! :D
För att balansera det hela lite så hade vi APT på arbetsplatsen precis, noterade då att när min manliga chef talade så var s-ljuden rätt påträngande då med. Så det är något utanför den inspelade världen som spökar trots allt. Sen kan det säkert bli värre av snålkodning och annat vid lyssning hemma i anläggningen.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2016-12-24 10:54

IngOehman skrev:
PerStromgren skrev:

Icke desto mindre kan vissa högtalare ha fel som kraftigt ökar detta örondistfenomen. I själva verket räcker faktiskt själva stereosystemet för att skapa ett större problem från en inspelad version av verkligheten, än verkligheten ställde till med själv.

Vh, iö

Intressant. Själv har jag rätt stora problem med dist i örat vid vissa frekvenser. Live piano tex. Men jag fick chansen att höra musik ur ett par Klipschorn och då var problemet nästan borta. Trots hög volym. Vad händer?
/Krister

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2016-12-24 15:37

IngOehman skrev:En sak som är enkelt att testa är om distorsionen minskar om man dricker sprit.
Då är den som regel kopplad till den aktiva regleringen av hörselbenen som sker i mellanörat.

Tack!
Min högst otillfredsställande hypotes var att spriten sänkte distorsionskänsligheten, medan upplevelsen alltid har varit att distorsionen helt enkelt försvinner.
Nu känner jag mig mindre galen. :D

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2016-12-24 22:36

IngOehman skrev:En sak som är enkelt att testa är om distorsionen minskar om man dricker sprit.

En daglig chockdos C-vitamin kan annars ofta påverka inte bara slemhinnor positivt utan hela innerörat.

Värt att testa. C-vitamin kan trappas upp till den nivån då magen säger ifrån. Strax under det lägger man sig med fördel.

I ett land med en allertare och mindre PK-styrd sjukvård hade säker insatser med steroider varit möjliga, och räddat människor från många åkommor som kan tuktas med läkningshjälp. Men i Sverige så är det såvitt jag vet nästan bara brännskador som ses allvarliga nog för att ta till sådana medikamenter. Själv tycker jag nog att skador på våra sinnessystem borde tas på stort allvar också, men som regel verkar svensk sjukvård hellre luta sig mot expektans än att faktiskt aktivt hjälpa patienten. Det kan vara ett olyckligt val när det gäller t ex hörseltraumor...

Vh, iö

Ingvar, jag lider av tinnitus och är naturligtvis intresserad av att slippa den i möjligaste mån. Är C-vitamin aktuellt att prova just mot tinnitus generellt? I mitt fall så märker jag ingen större skillnad med sprit eller utan.
Däremot så kan symtomen förvärras efter en tuff dag på arbetet och då är det inte lika trevligt att lyssna på musik eller ljud överhuvudtaget.
Jag var på konsert med Jean Michel Jarre för ett tag sedan, jag reagerade då på att det var otroligt hög ljudnivå (upp mot 100 db på min okalibrerade mätare som oftast bara visar ca 80 db på de flesta konserter) men samtidigt mycket rent (låg distorsion) ljud, vilket gjorde att jag och mina vänner kunde prata med varandra i hyggligt normal samtalston samtidigt som musik pågick.

En märklig upplevelse, jag har aldrig haft en sån häpnadsväckande ljudupplevelse när det gäller konserter. 8) Mina örons vanligtvis stora känslighet för hög ljudnivå var märkligt frånvarande.
Någon annan som avnjöt konserten med JMJ?

Jag håller med dig helt och full i det du skriver om svensk sjukvård, skador på sinnessystem bör tas på större allvar.

Enligt min egen erfarenhet från diverse kommunala verksamheter så finns där inget gemensamt eller långsiktigt ekonomiskt tänk, alla grupper sitter på sin egen lilla budget (per budgetår)som det värnas om med näbbar och klor, att pengarna sedan kommer från samma källa, skattebetalarna i Sverige, verkar överskuggas av den konkurrens som indirekt råder mellan alla små budgetceller som jag tycker borde samordna och samarbeta mer.
Ineffektivt och hämmande för både utveckling av verksamheter och ekonomisk optimering tycker jag. Jag tycker jag kan ana samma tänk och förfarande inom sjukvården, och oavsett höger eller vänsterregering.

Nu blev det både "fråga doktorn", nöje och lite samhällskritik men så kan väl ett utsnitt av livet se ut.. :wink:

Med vänlig hälsning, Johan

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-12-31 16:05

Vid okulär besiktning av mina öron (av sambon) så rapporterar hon att det ser ut som vaxproppar i båda mina öron. Var och spolade dem på VC förra året har jag för mig, bokade tid nu igen och har börjat förbehandla med olivolja på sprayflaska. Jag verkar ha en riktigt fallenhet för detta gissel. Har nog spolat öronen 5 gånger sista 10 åren för samma problem. Jag var iofs även "öron-barn" som liten och hade öroninflammation minst en gång per år ända upp i 10 års ålder som jag minns det.

Jag hoppas det är detta med vaxpropparna som har orsakat mina hörselproblem i det sista. Återkommer! :)

Återgå till Generellt om hifi